A műszaki és az olajcsere viszonya

2019.02.05. 11:18

Üdv doki!

Egy 2006-ban gyártott benzines Ford Fiesta tulajdonosa vagyok, és az lenne a kérdésem, hogy szükséges-e cserélni a májusi műszaki vizsga előtt az olajat és az olajszűrőt.

Az autót viszonylag keveset használom, az előző, 2017 májusi műszaki vizsga előtt cserélve lettek a kérdéses dolgok. Akkor 48 000 km volt az autóban, most 58 000 km körül van benne. Esetleg javasol még valamit, amit érdemes ilyen mértékű használat mellett műszaki előtt szemmel tartani?

Réka

Kedves Réka!

Ebben a kérdésben biztos rengeteg eltérő véleményt fog kapni. Évi ötezer kilométeres futásnál én sem feltétlenül ragaszkodnék az évenkénti olajcseréhez - pedig a gyári előírások alapján kellene.

A műszaki vizsga feltételei között nem szerepel a motorolaj újszerű állapota - érdekes, ezt sokan összekötik vele, pedig két független ciklusról van szó.

A dolog praktikus oldala viszont az, hogy ha mindig a kétévente aktuális vizsga előtt végezteti el az időszakos karbantartást, akkor legalább nem felejtkezik meg róla. Olyan ez, mint bizonyos országokban a születésnaphoz kötött okmány-lejárat. A megtisztított/beállított fékek, az átvizsgált futómű/kipufogó/szíjhajtás/világítás és a minőségükben/mennyiségükben ellenőrzött/cserélt folyadéktöltetek az autó biztonságos használatát fogják garantálni, jó az irány. Ha ezt a gumicserék során elvégzett gyors ellenőrzésekkel is megspékeli, nagyon kicsi esély marad a meghibásodásokra. Igaz, a gumicsere ilyen felhasználás mellett nem feltétlenül kötelező: ha az autó városi környezetben futja mindennapjait, akár jó minőségű négyévszakos abroncsokon is gurulhatna - így évi két cserét megspórolhat.

A tézis abban az esetben nem állja meg a helyét, ha mondjuk hegyvidéken lakik, vagy távolabbi városok között ingázik: akkor azért jobb az összes téligumis tulajdonsággal felvértezni az abroncsokat. Habár motorkódot nem kaptam, valószínűsítem hogy vezérműszíjas motorról lehet szó. Kérje ki a karbantartást végző szerviz véleményét a pontos infók alapján, mert ha a hatvanezer kilométeres szumma nem is sok, a tizenhárom év annál inkább: tíz év után érdemes újra váltani a megöregedett anyagú vezérlést.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu