Nagyon hamar regenerál a Hyundai

2019.03.14. 11:10

Tisztelt Doki!

Az alany egy 2013 decemberi Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi D4FB motorkóddal.

A következő jelenségeket produkálja: Rendkívül sűrűn, 50-70 kilométerenként kezd regenerálni az autó, ha autópályán közlekedek vele akkor is, némi teljesítményvesztés mellett. Például egy Budapest-Nyíregyháza távolságon akár 4x.

Megállapítottuk, hogy kényszerített regenerálás esetén a rendszer nem melegszik fel 650 Celsius fok üzemi hőfokra, 470 Celsius fokig sikerül feltornáznia magát, ami miatt a folyamat mindig sikertelen. A szűrőben a becsült korom mennyisége nem vészes, 8-14 gramm között ingadozik. Az EGR üzemszerűen működik, nem ragad be, nincs drasztikusan eltömődve. 3-4 tankolásonként tisztító adalékot használok, amivel némiképpen tudok segíteni a helyzeten.

Most jön a svédcsavar: Ősszel, télen és ahogy hirtelen lehűl a levegő, az autó szinte tökéletes lesz, nem produkálja a fent említett jelenségeket, két DPF regenerálás között 300-350 kilométer tehető meg, a teljesítmény újra megfelelő lesz. Miért?

Félő, ha kicseréljük a kipufogógáz hőmérséklet jeladót, leszereljük és kitisztíttatjuk a szűrőt, a jelenség nem fog eltűnni. Van ötleted, egyáltalán merre induljunk el? A helyzetet súlyosbítja,hogy ez az autó a munkaeszközöm és nem tudom nélkülözni.

Leírok néhány hasznos információt:

  • Km. óra jelenlegi állása: 265 000
  • Jelenség kezdete: kb. 175 000 km-nél
  • Tankolt üzemanyagok: Csak Shell, OMV és ezek prémiumai
  • Hibakód,motorlámpa nincs, nem világít
  • A szívó oldali bontható alkatrészek a fojtószelep,a szívósor nincsenek elszennyeződve,évente tisztításra kerülnek. EGR úgyszintén.
  • Használat módja 40% város 60% autópálya
  • Nyomáskülönbség szenzor korábban cserélve lett, feleslegesen.

Zsolt

Kedves Zsolt!

Köszönöm a pontos probléma-leírást, az autó karbantartása alapos kezekben van, ami támogatja az amúgy is tartósra sikerült CRDi motor megbízhatóságát. A közel háromszázezer kilométer azonban nem kevés, a részecskeszűrő minden bizonnyal már eltárolta a hamuja javát (esetleg mamunak is mondja). Mivel a tárolt korom mennyisége egy számított érték, nem szabad elsőrendűen hinni neki, főleg ha esetleg szoftveresen már nullázták a számlálóit véletlenül/próbaképpen - ezt kizárólag a DPF felújítása/cseréje után szabad elvégezni a többi adaptáció visszaállításával egyetemben. Ez vica-verza is igaz, a felújítás/csere után nem visszaállított ECU adaptációk szintén pontatlan működést eredményeznek.

Én belenéznék a DPF-be: simán elképzelhető, hogy egykori teljes, aktív felületének csak egy része üzemképes már - a részben megtelt porszívó-porzsák a legjobb szemléltető példa erre. A részecskeszűrők felújítása lehetséges, de egy sokat futott példány esetében sokszor csak 60-80 százaléknyi állapotot nyerhetünk vissza a maradandó elváltozások miatt.

Hasonló a bibi akkor is, ha az injektorok már nem olyan pontosan működnek, mint anno újkorukban tették. A nem megfelelő porlasztási kép, az eltérő befecskendezési mennyiségek a fura, csörgős motorhangon kívül a DPF állandó túlterhelését okozzák, ami gyakori öntisztításhoz vezet, de egyben a rendszer elhasználódásáért is felelős lehet.

A regeneráció papíron egy closed-loop szabályzású esemény, de a valóságban mégsem az, mert néhány részlet számított értékként, közvetett információként kerül vissza a vezérlőbe. Elegendő egy részleges szívócső-keresztmetszet szűkülés, egy pontatlan légtömegmérő és máris határon dolgozik a rendszer, ami csak hosszabb távon körvonalazza a problémát.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu