2019.04.12. 14:42

Hello,

Fiat Puntó (2005) 1,2 benzines járgányom sebességváltója tegnap bent ragadt a harmadik sebességi fokozatban. Kuplungom van. Mi lehet a baj? Nem szeretnék sokat költeni rá.

Péter

Kedves Péter!

Ha a váltókar és annak mechanikája működik - a bowdenek nem estek le és nem is szorulnak - a probléma sajnos a váltóházon belül lesz. A bowdenvégek lepattintása után ez gyorsan eldönthető.

Ez utóbbi esetben a váltó leszerelésére és megbontásos vizsgálatára/javítására lesz szükség, ami sajnos nem olcsó művelet.

A beragadt fokozat sajnos legtöbb esetben kapcsolómű-problémából adódik - pl. kapcsolóvilla-kopás -amely magától nem javul meg, még a véletlenül kiszabadult sebesség is okozhat bármikor kellemetlenséget. A bontók manapság nem szívesen adnak el váltóalkatrészt: a fődarab leginkább egyben kapható náluk.

Ha olcsó megoldásra van szükség akkor elég nagy eséllyel egy bontott, komplett váltó lesz a megoldás, vagy addig kell masszírozni a fokozatokat amíg ki nem akad a blokkolódás és marad a kockáztatás.

Béterv': Ha mégis sikerül ürest kapcsolni és a váltó ismét kapcsolhatónak tűnik, a váltóolaj leengedésével, vizsgálatával további infók gyűjthetőek: ha fémrészecskéktől hemzsegve csillog a kenőanyag, a fenti probléma aktualitást nyer, ha azonban tiszta olaj csurog le az edénybe, a belső kapcsoló/ fordító mechanika félreakadása is elképzelhető. Ez utóbbi kisebb kockázattal jár a további használat esetén, de európai nagy körútra attól még ne ezzel a váltóval induljanak útnak: Beragadt hármasban hirtelen nagyon messze lesz még akár Budaörs is.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk -www.deltamark.hu

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.