Lötyög a féknyereg!

2019.07.25. 11:04

Üdv!

Nissan Micrám van. A féknyereg rázós úton nagyon kihallik ahogy löttyen. Két csap van, ami ki-be tud csúszkálni az állórészben, ahogy a féktárcsa oldalirányú mozgását követi.

Régen valami fogkrém állagú, ragacsos zsír vagy valami hasonló szilikonos paszta volt benne, de ez mára szinte teljesen eltünt. Mivel tudnám a lötyögést megszüntetni, vagy legalább csökkenteni, ezt a pasztát pótolni.

Bond

Kedves Bond!

A lötyögő úszónyerges fék zaja nagyon gyakori eset, azonban ellentettje: a megszoruló féknyereg-csúszka több problémát okoz. A féknyereg lötyögése gyorsan, néhány tesztkör alatt kideríthető.

Ha diszkrét fékezéssel, a fékpedált épphogy lenyomva, rossz úton haladva (erre pompásan alkalmas az aknafedeles/macskaköves, vagy a hőtől keresztben felhullámosodott út) a "láncát csörgető, eltévedt szellem" hangja nem hallatszik, de a féket felengedve annál inkább: a fék karbantartása, megbontásos ellenőrzése aktuális.

Megbontás után alapvetően a csúszkák és a hüvelyek fémtiszta állapotának elérése a cél, így az alkatrészek állapota, kopása ellenőrizhető. A legtöbb típushoz kapható felújító készlet, amely a szóban forgó csúszkákat, a porvédő készletet és a szükséges mennyiségű és minőségű kenőanyagot is tartalmazza.

A gumialkatrészek cseréje azért javasolt, mert idővel megdagadnak, elkopnak, szétszakadnak és ezzel a víz bejutását, a fék szorulását okozhatják.

A fék szorulása pedig különösen nagy hőterhelésnek teszi ki az adott fékberendezés/futómű alkatrészeit: akár a kerékcsapágy tönkremenetele is származhat az elnapolt javításból. A fékbetét/tárcsa gyors elhasználódásáról nem is beszélve természetesen.

Kockázatként ide sorolhatjuk még a koros, magas víztartalmú fékfolyadék felforrását is, amely felpuhult nyomáspontú fékpedállal jelzi: a folyadék ugyan nem, de a levegő-buborék összenyomható: irány a szerviz.

Sarkalatos kérdés a csúszkák kenésére használt anyag kiválasztása: ha nem a felújítókészletben található csomag tartalmát használja fel, akkor érdemes a külön erre a célra gyártott kenőanyagból venni egy tubussal - bármelyik autósboltban kapható/rendelhető. A gépzsírokkal vigyázni kell, ahogy az egyéb univerzális kenőanyagokkal is, mert fizikai tulajdonságaik (pl. alacsony hőtűrés) és nem gumibarát kémiai összetevőik okán a lötyögő féknyeregtől gyorsan eljuthatunk a megszorult féknyeregig, ami legalább nem zörög, de sokkal rosszabb.

Állandó műszaki vitát tart életben a rézpaszta is, mellyel némely gyártó továbbra is dolgozik, de az elektrokémiai korrozió és a sok esetben hosszútávon kétessé váló kenési tulajdonságai okán legjobb csínján bánni.

Ha az új csúszkák sem maradnak csendben az új gumi alkatrészek és kenőanyag-töltet ellenére sem, sajnos a féknyereg hüvelye kopott meg. Gyári szinten nincs más megoldás, csak a nyereg cseréje - melyre számos gyártó kínál felújított megoldást. További lehetőségnek marad a méretpontos persely gyártatása, de ez megint egy másik történet. Minden fékkel kapcsolatos munka esetén fel kell hívjam a figyelmet arra, hogy a legjobb egy felkészült szervizre bízni a dolgot, így a felelősség is a műhelyé marad.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu