Ez egy guruló kémiaszertár, hogyan óvjam?

2019.08.05. 11:52

Tisztelt Autódoktor!

Egy Citroen C4 Grand Picasso 1.6 BlueHdi (2017, 42e km, 120 Le, AdBlue) friss tulajdonosa vagyok. Első dízelautómról van szó, sok szempontból tapasztalatlan vagyok. A használat arányait tekintve jelentős lesz (kb. 40 %) a kisebb távok, pl. városi üzem aránya, kb. havonta egyszer egy 2 x 60 kilométeres táv, évente néhány alkalommal autópályázás. A motorolaj és a gázolaj szempontjából a minőség nem kérdés.

A részecskeszűrő működésének hosszabb távú biztosítása érdekében szükséges és érdemes-e az ún. DPF adalékok (vagy hasonlók) alkalmazása? Amennyiben igen, kérem, hogy javasoljon konkrét termékeket, illetve minden más olyan módszerre és termékre szívesen fogadnék javaslatot, ami nem csak a részecskeszűrő, hanem általában a dízelautó hosszútávú hibamentes működése érdekében alkalmazható lenne.

Pál

Kedves Pál!


Nem fog szeretni, de az ön helyében a városi üzemhez nem vettem volna dízelmotoros autót, legfeljebb valami régi, füstös ős-kattogóst, de azért már lassan nálunk is lőnek. Adalékot nem javasolnék, a kipufogórendszerben kőkeményen programozott kémiai folyamatok zajlanak, nem kellene bevinni a képletbe zavaró tényezőket. A kipufogójára nagyon vigyázzon, minden eleme vagyonokat ér.


A meglévő körülményeket figyelembe véve több autópályát iktasson be a használatba, és a gyakori kis, városi utakra inkább kerékpárt/tömegközlekedést vegyen igénybe. Az autó karbantartását pedig kizárólag olyan szervizre bízza, ahol rendelkeznek a szükséges célszoftverekkel és tapasztalattal. Itt már feltétlenül igaz, hogy komplett rendszerben kell gondolkozni, és az utólagos átalakításokért extra nagy körmös járna a mérnököktől. Az olajcseréket tizenötezer kilométer megtétele után érdemes beiktatni, a vezérlés cseréjére pedig már 150.000 kilométer megtétele után gondoljon. Ez az autó az autópályára született, érdemes ott használni a legtöbbet.


Illusztráció
Illusztráció

Az ADBLUE rendszeres feltöltése alapvető, ezt a rendszer is kényesen kezeli és szól, ha kifogyóban van a karbamid-oldat. Ha hozzáértő szervizben kerül sor a karbantartásra, a kollégák is szólni fognak, illetve elvégzik a feltöltést, ahogy a DPF telítettségét is ellenőrizni fogják. Ez utóbbi nagy karbantartása felhasználás-függő, de általában 90-120.000 km körül eljöhet az ideje.


A szokásos, turbós motor felhasználási tanácsok itt is aktuálisak: hidegen ne hajtsa, erőltetett menet után pedig legalább 30/60 másodpercig hagyja alapjáraton kattogni az erőforrást, hogy a feltöltő lelassuljon. Ez utóbbit a STOP-START rendszer általában nem tartja számon és az első lehetőség alkalmával lekapcsolja a motort. Ezt megelőzendő, érdemes indítás után egyből inaktívvá tenni a STOP-START-ot.


Remélem segíthettem!


Gulyás Márk - www.deltamark.hu