Kiűzném a bakkecskét a Seatból

2020.03.19. 11:18

Tisztelt Autódoktor!

Segítségét szeretném kérni az autómmal kapcsolatban. A szóban forgó autó egy 2002-es Seat Leon 1m, az erőforrás pedig egy 1.6 16v benzin motor. Az autót elsősorban városban használom, de azért havi rendszerességgel megyek vele 1-2 hosszabb utat is. A problémát úgy lehetne a legegyszerűbben leírni hogy menet közben az autó, adott gázpedál állásnál, elkezd rángatni. Ilyenkor a rángatást úgy tudom megszüntetni, hogy egy pillanatra adok egy kis gázt vagy elengedem a gázt. Amikor ezt követően visszaállok ugyanarra a konstans sebességre amivel előtte haladtam, a rángatás megszűnik. Ahogy megfigyeltem ez a jelenség nem függ fokozattól/fordulatszámtól/motorhőfoktól, ettől függetlenül tény hogy főleg reggelente munkába menetkor (5 km város) tapasztalom főként a jelenséget, és akkor is viszonylag ritkán. Előfordult már hogy országúton is rángatott az autó, de ez tényleg ritka volt. Tankoltam már magasabb oktánszám ú (100-as) benzinnel, de sajnos az sem hozta meg a kívánt eredményt.

A szerelőmet már sajnálom, mert ő tényleg minden tőle telhetőt megtesz, annak érdekében hogy az autó jó állapotban legyen. Természetesen mikor először kipróbálta az autót a hiba nem jelentkezett, később azonban ő is tapasztalta a jelenséget. Az autó kiolvasásakor a műszer nem mutatott egyetlen hibát sem, ezért innentől kezdve kezdtünk tesztelgetni.

Első körön felmerült hogy a difi lehet a hibás, de mivel a jelenség nem tartósan jelentkezik, ezért ezt kizártuk. Ezt követően gyújtáskimaradásra gondoltunk, ezért cserélve lett 4 gyertya majd később tesztelve lett 4 új trafóval is. Mivel a probléma továbbra is fenn állt, ezért próbálkoztunk csere termosztáttal és csere vízgombával. Azonban ez a próbálkozás is kudarcba fulladt. Felmerült az EGR szelep is, mivel az autó megvételekor ez le volt dugózva (miután hozzámkerült az autó mi ezt eltávolítottuk). Megpróbáltuk újra visszadugózni illetve egy másik EGR cserével, de a probléma így is fenn állt. Ezek után még megkíséreltük a fojtószelep cseréjét is, de ez sem segített. Most ott tart a dolog hogy a vezérműtengely jeladó merült fel mint lehetséges hiba, de ezzel kapcsolatban szkeptikus az autószerelőm, mert ezt elvileg kiolvasáskor kihozná a számítógép hibaként.

Tudna esetleg valamilyen tippet, tanácsot adni hogy mi az amit érdemes lenne megnézni/kimérni az autón? Bármilyen ötletet nagyon szívesen fogadok.

Dávid

Kedves Dávid!

Nagy küzdelmet vívnak a rángatás ellen, a trükkösen megbúvó hiba különösen nagy türelmet, időt és elszántságot igényel - valamint azt, hogy az ember higgadt fejjel tudjon újra és újra nekilátni néhány vesztett csata után is. (A Tom&Jerry pusztába kirohanó, ott üvöltő, aztán csendben visszalopózó jelenete megvan?)

A hibatároló üres mivolta nem jelenti azt, hogy nincs hiba a rendszerben, csak azt, hogy a beprogramozott "ingerküszöböt" nem érte el a bejövő jelek eltérése az etalonhoz képest. Ezért nem szabad csak a tárolónak hinni, és amit eltárol azt sem sziklaszilárd ténynek venni.

A vezérlőből menet közben kiolvasható élő adatok sokkal többet mondanak egy-egy hibáról, én inkább erre kutakodnék. A levelében írt "adott gázpedál állásnál" szavakat kiragadva pedig a gázpedál potmétereit venném alaposabban górcső alá, akár oszcilloszkóp segítségével is.

Ha az autóban van tempomat - 2002-ben még nem volt annyira alapvető, mint ma - érdemes kipróbálni, hogy rángatás esetén tempomattal (gázpedál érintés nélküli üzemmódban) eltűnik-e a jelenség. Ha igen, az még egy strigula lenne a gázpedál potik problémájának igazolásában.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.