Bajok a vízhőfok körül

2020.05.06. 10:28

Kedves Autódoktor!

Januárban vettem egy 2012-es évjáratú Hyundai I30-at Németországból. Behozott az autó végig egy helyre volt hordva szervizfüzete mindene megvan folyamatosan szervizelve volt.

Olyan hiba jelentkezik nála, hogy a hűtőfolyadék hőmérsékletét csak 75 Celsius fok körüli hőmérsékletig jelzi ki a kijelző, ez 4 darab vonást jelent. 82 Celsius fokos benne a termosztát és a hűtőfolyadék fel is megy annyi hőmérsékletre ki is nyit szépen ahogy kell, csak éppen a 75 Celsius fok feletti hőmérsékletet ami az ötödik vonás lenne a kijelzőn nem mutatja.

Először a termosztátra gyanakodtunk ki is lett cserélve, de kiderült hogy az nem lehetett, teljesen hibátlanul működött ami benne volt leteszteltük. Utána kicseréltük a hűtőfolyadék hőmérséklet jeladót az újjal is ezt a hibát produkálja. Rátettük gépre az pedig nem mutat semmi hibát sem.

Az autó adatai: 2012 Hyundai I30 1.4 motor G4FA a motorkód.

Esetleg lenne valami ötlete hogy mitől lehet ez a hiba?

Csaba

Kedves Csaba!

Arról kellene először is meggyőződni, hogy a kijelzett hőfok igaz-e, vagy sem. Ezt a célműszer képernyőjén le tudják ellenőrizni, a motorvezérlő és a klíma vezérlőegységei biztosan használják ezt az értéket - de más vezérlőkben is megtalálható lehet. Egy modern hőfok-menedzsment sok esetben több ponton is ellenőrzi a rendszer a hőfokait, ekkor külön infó létezik a hűtő, a motorblokk, vagy éppen a hengerfej hőfokáról a vezérlőkben, ezt rendszere válogatja. Az i30 elvileg hagyományos kivitel, egypontos hőérzékeléssel, de az alvázszám mindig elvesz a talányból. Ez esetünkben különösen igaz, mert a nevezett évjárat pont egy váltásba esik: az első, FD/FDH modell 2012-ig, az utódja, a GD széria pedig 2011-től került gyártásra, de legalább mindkettő konfigurálható volt a G4FA motorral.

Azt is tudnia kell, hogy a mai autókban a műszerfalon kijelzett hőfok sem mindig real-time, leginkább tájékoztató jellegű (kicsit sarkalatosan: motor hideg/motor hőfok oké/motor hőfok nem oké) Ha a kabin fűtése megfelelő és a hűtőventilátor is bekapcsol, akkor a belső kijelzéssel lesz a hiba nagy eséllyel.

Nagyon is hasznos lehet egy OBD-s, okostelefonos kütyü beszerzése és használata, mert a vezérlőből kiolvasható adatok viszont aktuálisak és pontosak. Továbbá egy, mondjuk külföldön felkapcsolódó hibalámpa okának gyors megállapítására is kiválóan alkalmas a nem profi eszköz: a szerelővel való telefonos távsegítséghez is fontos infó a "mit tárolt a vezérlő". De a fent említett hőfokok is pontosan megfigyelhetőek így a telefonon. A gyorsdiagnosztika segítségével a hirtelen jelentkező pánikfaktor is kategorizálható a "gyertek haza majd nyugodtan terv szerint" vagy a "keressetek gyorsan egy szervizt odakint" fázisok között.

Az FD széria hajlamos a vízpumpáját fájlalni - azonban az inkább melegedést és fura zajokat okozna. Viszont a műszerfalával voltak problémák, melyre a gyártó részegység-cserével reagált. Ez utóbbi már kapcsolódhat az Ön által panaszolt hibához. A műszerpanel javítása a specializálódott műszerészeknél lehetséges, reméljük az élet lassan már visszaáll a hagyományosabb kivitelűre ahol minden cég és vállalkozás ismét magára - és piacára - talál.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu