Váltakozóan kemény a kuplung

2020.07.01. 14:07

Tisztelt Autódoktor!

Nemrégen vásárolt autómon egy új hibát érzékeltem. 2014-es MK6 Ford Fiestám van (1.5 TDCi, 213 000 km futással). Egyik napról a másikra reggelre felkeményedett a kuplungom. Benyomási nehézség váltakozó, néha kemény mint a kő, néha kevésbé de nem olyan puha mint mikor megvettem. Tudnál segíteni mi okozhatja a hibát? Milyen javítási költségnek nézek elébe?

Viktor

Kedves Viktor!

Feltétlenül érdemes egy kuplung folyadékcserével kezdeni. Valószínűleg a fékrendszer folyadékcseréje is aktuális már, és mindkét hidraulika azonos fékfolyadékkal működik.

Itt nagyon fontos megjegyeznem - habár nem kötődik szorosan a tárgyhoz - hogy hatalmas költségeket - gyakorlatilag sok esetben gazdasági totálkárt - okozhat az, ha valaki véletlenül nem fékfolyadékot, hanem egyéb anyagot (szervóolaj, motorolaj, ásványi termékek, stb.) önt a fékfolyadékkal működő hidraulikák tartályaiba. Ekkor az anyag-összeférhetetlenség miatt megdagadt gumialkatrészek a rendszerek üzemképtelenségét, szorulását okozhatják, ami egy fékrendszer esetében baleset és életveszélyt is jelent. Három-négy évente találkozunk ilyen sajnálatos esettel, a fékfolyadékkal működő rendszerekhez tehát kizárólag frissen felbontott, fékfolyadékos (legalább DOT4) flakonnal szabad közelíteni.

Ha a folyadékcsere - légtelenítés meghozza a várt, könnyedebb kuplungolást, minden rendben van, de ha továbbra is a panaszolt jelenség tapasztalható, sajnos elég esélyes, hogy a kuplung mechanikája cserére szorul. A nehéz pedálnyomást általában a kuplungszerkezet, vagy a kinyomócsapágy hibája okozza, az adott autó esetében is sajnos központi munkahengerről beszélhetünk, ami költségesebb és komplikáltabb, mint a hagyományos csapágyak, de már lassan húsz éve ez a módi. Ez utóbbinál a gyári minőségből nem szabad engedni, nagy fejfájás az, amikor a frissen cserélt munkahenger ereszt/zajos.

Ha egy kétszázezret futott autó kuplungjához nyúl az ember, sajnos fel kell készülni arra is, hogy a komponensek mindegyike elfáradt már - az állapotfelmérés lebontás után végezhető el korrekten. A rendszer aranyfoga, a kettőstömegű lendítőkerék állapotáért jelen esetben nem kell izgulnia, mert - habár alvázszámot nem kaptam - a kapott adatok alapján beazonosított autóban valószínűleg sima, egytömegű lendítőkerék forog a főtengelyre csavarozva, így azt a cirka 300 ezres költséget megtakaríthatja. Az alap kuplungozás is nagyjából ekkora költséget jelent, viszont utána ismét futhat az autó még egyszer ennyit, vagy többet az új szettel.

A kuplung lebontása előtt azért még érdemes a kuplungpedál tengelye körül is vizsgálódni, mert az is előfordulhat, hogy a tengely perselyezése kopott/szorult meg, ami szintén a megnövekedett/változó pedálerő okozója lehet.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.