Így neveld a Mondeódat!

2020.07.12. 11:35

Helló Doki,

A következő kérdéssel fordulok Önhöz. Közeli ismerőstől vásároltam egy 2015-ös évjáratú Ford Mondeo-t, 2 literes TDCi motorral. Az autóban 78 ezer km van, tavaly volt műszakin, minden probléma nélkül átment, anélkül, hogy hozzá kellett volna nyúlni. Jellemzően hosszú távon volt használva, minimálisan városi forgalomban. A szakszervizben évente átesett egy olajcserén, de ezen kívül nem lett hozzányúlva. Ennyi idős autónál, az említett futás mellett érdemes lenne a fékeket (betét, tárcsa) kicseréltetni, és esetleg még a vezérléscsere is szóba jöhetne? Ön mit tenne a helyemben? Vagy van valami km előírás mindkét egységre?

Laci

Kedves Laci!

Minden bizonnyal a T7C/T8C/T9C motorkódokon ismeretes motor duruzsolhat a géptető alatt. A vezérlés csereciklusa ennél a motornál 200 000 kilométer vagy 120 hónap, de a megtett távolság tekintetében jobb, ha 150-180 000 kilométer megfutása után lecserélődik a vezérlés minden komponense. Utángyártott alkatrészek esetén pedig ennél is nagyobb megelőzés/óvatosság javasolt.

Az éves szervizeken/karbantartásokon túl ez az autó jó esetben nem fog több szervizben töltött órát kérni. A tüzetes átvizsgálás része a fékrendszer vizsgálata is, ahol a kollégák egyik fontos feladata az, hogy a jármű állapotának tükrében úgy határozzák meg a tennivalókat, hogy a fék/futómű/szíjhajtás javítása és az egyéb javítások/karbantartások a két szerviz között ne legyenek aktuálisak.

Ha az időszakos szervizek elvégzésre kerültek, akkor nagy valószínűség szerint nincs teendő a két rendszám között, de ha nem magabiztos az autó állapotával kapcsolatban, inkább látogasson el kedvenc szervizébe egy felülvizsgálatra. A fékek elhasználódása nagyban függ az autó felhasználásától is, tehát akár már le is lehetnek kopva. Van olyan ügyfelünk, aki százezret is megfutott egy első fékkel, de negyvenezrenkként fékjavításra szoruló autóval is találkozunk. Ez a pedálkezelés és az autó tömegének is függvénye.

A harmincezres olajcsereciklust inkább húszezerre csökkentse, a fékfolyadék cseréje viszont már aktuális lehet, két évente esélyes lehet a töltet forráspontjának csökkenése miatti csere. Az ajánlott motorolaj a 0W-30 (WSS-M2C950-A), melytől nem szívesen térnék el. Ha teheti, inkább nagyobb távokra használja a "nagy" dízelt, a város nem az alapvető lételeme.

Egy váltózár/trükkös immobiliser nem árthat, az egyre több műszaki csemegét tartalmazó járművek potenciális alkatrészbánya-célponttá válhatnak, ha csak a gyári védelem van a fedélzeten. A részecskeszűrő karbantartására akár már 120-150 000 kilométer után lehet számítani - szintén felhasználási mód függvényében. Ha az autó Adblue-rendszert is alkalmaz, alaposan tanulmányozza át a felhasználói könyvet, és szokjon hozzá a plusz teendőkhöz! Nem vészes, de ezt is csak etetni kell, mint a kovászt karantén alatt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu