Melegen nem kapcsol a váltó

2020.08.09. 00:30

Tisztelt Autódoktor!

Totál tanácstalanság. Az autó egy 1992-es Opel Astra GSi 150 LE, 2000 köbcenti, 287 000 megtett kilométerrel. Az autóra irdatlan összegeket költöttünk és kiváló állapotban van motorikusan is, mert ésszel lett hajtva. Erős, gyors, kevés olajfogyasztás. Brembo fékek, Bilstein gátlók, kikasznizva, fényezve, szóval több, mint egy milla ráköltve.

Plusz amiről most írok. Elkopott a kuplungtárcsa, nálunk 140 000 kilométer bírt ki és már ezzel vettük anno, szóval megérett a cserére. Megtörtént a csere, a tárcsa fémbetétes, olasz kinyomó csapágy, új olaj. Sajnos, akihez vittem, azt hittem tudja milyen autó került a keze közé de tévedtem.

Új kuplungszerkezetet nem kaptunk hozzá, mert nagy kuplungos és ilyen már nincs. A szerkezet tökéletes állapotú, nem volt elfáradva, elkopva, így vissza lett téve. Utólag tudtam meg, hogy a tárcsa sima ferodolt kapott, az olaj pedig sárga átlag váltóolaj. Na ezután kezdődtek a problémák. 5000 kilométer mentünk azért vele, problémamentesen, de nem voltak hosszabb utak és a váltó lehűlt ezért csak ritkán észleltünk váltási problémát, no meg az idő is hideg volt.

Ahogy melegebb lett az idő, a probléma előjött, főleg hosszabb menetidő vagy egy tempósabb menetel után pályán. Megállás után, majd újra induláskor az előre fokozatok elég karcosan, nehezen lettek meg. Hazaéréskor hátramenet eltűnt, beállás kézi erővel. Ez egyre gyakrabban, ahogy erősödött a felmelegedés, no meg hosszabb út és nagyobb tempó után. Ezután GSI specialista vette kézbe, kuplung ki, ferodol le, kevlár rá, mert ezt ajánlották. Szerinte kifogástalan a szerkezet. Jobb lett, de a probléma alapjaiba megmaradt.

Akkor biztos a váltóolaj a gond, mivel más lehetőség már nem merült fel. Ótvar olaj ki (ezt a cserénél észleltük) GM Opel piros váltóolaj be. Váltó, mint a vaj minden fokozatban. Állt az autó kb egy hetet, meg csak rövid utak. Király minden. Ma Komáromból pályán hazafelé tempósan, ahogy kell. Egy községnél megállás, indulás már nehezen, váltó alig megy a helyére. Hazaérkezés után motort leállít. Pár perc múlva a még üzem meleg motort indítom, de egyetlen fokozatot sem vesz be a váltó, padlóig nyomott pedállal. Egy óra múlva, miután lehűl minden, tökéletesen működik. Totális tanácstalanság mindenhol.

Megköszönnék egy útmutató jó tanácsot mi lehet a baj? A kevlár vagy a beletöltött, nem belevaló váltóolaj csinált valami galibát az 5-6000 megtett kilométer alatt? Ja és az olaj sehol nem folyik. Tehát maradt a probléma erős melegedés után a váltó nehezen megy, ha lehűl tökéletes.

József

Kedves József!

A kuplung vajon kiemel rendesen? Álló helyzetben, nem járó motorral a váltó kapcsolható marad? Álló motornál kapcsolt sebességnél, kinyomott kuplunggal indítva a motort, a kuplung útja, használata normális, rendesen csúsztatható, fogáspontja a megszokott? A leengedett olaj szennyezett volt? Van hangja a váltónak különböző hőmérsékleteken? Változik a kuplung fogáspontja a hőmérséklet emelkedésével?

Néha az ember beleesik egy-egy trükkösebb hibába, mi egy Lanciával szívtunk heteket nem is olyan rég, pont kuplungcsere után, pedig azt hittem, az öreg Delták már semmi titkot nem rejtegetnek előttünk, muhaha, dehogynem. (A sors időnként ad egy-egy pofont, ami kell is, hogy az ember a helyére kerülhessen) A legvégén retry: váltó/kuplung le-fel/szét-össze és a rend helyreállt.

A lényeg, hogy mindig onnan kell újra elindulni, ahol a változtatás történt. Ha a váltó előtte csendben volt hibátlanul kapcsolható mechanikával, inkább a gyártatott kuplungtárcsa és a tengelykapcsoló irányában indulnék tovább - már ha az előbbi kérdések után is a tengelykapcsolási hiba jön ki megoldásként - a levelezés sajnos elég egyoldalú és lassú formája a hibakeresésnek.

Az olasz cuccokkal vigyázni kell, főleg ha valami noname, vagy olcsóbb kivitelről van szó. Voltak problémáink anno nem túl nívós talján alkatrészekkel, aztán megtanultuk a leckét. Tudom, hogy nehéz cuccot szerezni az öregebb autókhoz, de ha minden kötél szakad, az interneten kutakodva, külföldi forrásokból még kerülhetnek elő kincsek - az ár bizonyára magasabb lesz, de legalább nem kell többször elvégezni ugyanazt a feladatot.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.