Nehezen indul a Golf

2020.08.20. 08:55

Hali doki,

Hármas Golfomon (1.4 abd) 12 éve volt vezérlés és vízpumpa csere. Most azt tapasztalom, hogy nagyon nehezen indul, fűtésem alig van, viszont a vízhőfok normál, sőt túl hamar be is melegszik (indítás után kb 2 perc, 5 perc után már megy a ventillátor). Február óta áll, azóta nem merem elindítani. Lehet az indítási hiba a pontatlan vezérléstől?

Borkac

Kedves Borkac!

A tizenkét éves szíj valóban nem fiatal, de ha gyári minőségű került bele 2008-ban, bírnia kellene még a strapát (azaz nem feltétlenül kellene atomjaira hullania) annak ellenére, hogy a gyári időciklus már néhány éve lejárt.

A típus vezérlése még a 30 000 kilométerenként vizuális ellenőrzésre javasolt érából származik, de 90 000 km/10 év után már nagyon is érdemes újra alkatrészekre váltani a vezérlés burkolata mögött. (Városi ingázásra használt autó esetében a 60 000 km/6 éves ciklus alkalmazandó) Valóban fogas kérdéssel állunk szemben, mert az egész azon áll, vagy bukik, hogy az idős vezérműszíj fogai mennyire ragaszkodnak a szíjhoz.

Alapból rengeteg más probléma miatt sem indulhat könnyen egy csaknem harminc éves autó. Ha késéssel épül fel az üzemanyag nyomása, ha a szikra kevés, vagy gyenge ahhoz, hogy az égéstérben begyújtsa a keveréket, ha nincs elegendő fojtószelep-rés a lerakódások miatt, de akár mechanikus probléma is fennállhat a szelepek/gyűrűk környékén, nem beszélve az évtizedek alatt belekerült elektromos mókolásokról: akár két-három, csak részben eltávolított riasztó is lehet a műszerfal alatt.

Az elugrott, pontatlan vezérlés is okozhat hasonlót, de az a problémakör már egyéb szimptómákat is hozna magával, és itt esélyes lenne a végzetes mechanikai sérülés is.

A fűtés alapvető igénye a megfelelő folyadékszint, de a háttérben simán megbújhat egy hibás radiátor/fűtéscsap, ahogy a termosztáttal is lehet gond, nem beszélve a lerakódásoktól beteges hűtőrendszerről.

Érdemes beszélni a kedvenc szervizével, a vezérlés burkolatát néhány mozdulattal le lehet venni a helyszínen, így a szíj "teljesen döglött"/"még egy utat kibír a szervizig" verziói kört gyorsan le lehet futni, és már mehet is a jármű a karbantartásra. A nevezett Golf már bőven youngtimer, lassan oldtimer lesz. Ha hosszútávon tervez vele - melyet az általános állapota is alátámaszt - érdemes lenne teljesen rendbe hozatni: egy átfogó vizsgálat és kalkuláció az alapja a műveletnek.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu