Tikkel a műszeregység a váltócsere óta

2021.05.15. 13:33

Kedves Doki.

Három hete volt egy váltócserém VW Polo (6n1 1999. 1.0 liter) járművemen. Egy hete kezdődött a probléma, hogy az autóm kilométer órája és az üzemanyag szint jelző ugrálni kezdett. Ezzel egyidejűleg rángat az autó. Amikor jól működik akkor a számláló is forog. Amikor ugrálnak a kijelzők és rángat, akkor viszont nem számlál. Több szerelő nézte, próbáltuk másik motorvezérlővel is. Ugyanazt csinálta.

Akkumulátor és generátor jó! Tudna valamilyen tanácsot adni? Esetleg váltóban a jeladó? És ha igen, akkor az zavarhatja az óra csoportot? Fordulatszám és vízhőfok rendben üzemel.

György

Kedves György!

Ha jól sejtem ABS nincs a járműben. Akkor a hagyományosabb, váltóban levő sebességjeladós megoldás lehet a motortérben. Ebben az esetben a motorvezérlő a műszerfaltól kapja az információt a jármű sebességéről, amely alapvető információként szolgál. (pl. motorfék-üzem funkciója, amely a benzin befecskendezését módosítja).

Ha a sebességjel hibásan érkezik, a motorvezérlő összezavarodhat és csak a szoftverétől függ, hogy egy idő után nem veszi figyelembe a zavart jelet, vagy továbbra is reagál rá.

Ha az autó a váltó cseréje előtt jól működött, a legutóbbi művelettel kapcsolatos tételeket kell ellenőrizni. Ha a motor/váltó vastag fő-testkábele nem került vissza a helyére, vagy elszakadt/rohadt/kontakthibás, esetleg a sebességjeladó nincs a helyén mechanikusan/kábelek szintjén, vagy becsípődött/kidörzsölődött/zárlatos a köteg, simán bajt okozhat.

Célműszeres teszttel folytatódjon a motortéri gyorsteszt, mert jó lenne látni, hogy a vezérlők szemszögéből hogyan alakul a sebességjel és a tank telítettsége. (ez azért lehet zsákutca, mert valószínűleg a műszeregység vezérlője az interfész a jeladó és a célműszer közt, de egy tesztet megérdemel a dolog.) Esetleg érdemes lehúzni mindkét szenzort is szisztematikusan, a feltárás érdekében, néhány tesztkör erejéig.

Mivel a tankműszer kábelkötege nem egyeztethető össze a motortéri munkálatokkal, az is lehet, hogy simán a műszerfal hibájáról van szó, amelyet egy specializálódott műszerész hamar megoldhat. A műszeregység cseréje kódolás nélkül nem megoldható emlékeim szerint, mert a gyári immobiliser szerves része az említett egység. Ha az autó rádiója utólagos, húzza le azt is a csatijáról, mert sok esetben a sebességjel a rádióhoz is eljut és egy hibás rádió/bekötés miatt onnan is érkezhet zavar a rendszerbe.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu