Egyre töményebb a hűtőfolyadék

2021.12.31. 09:59

Üdv doki,

A következő jelenséggel kapcsolatban szeretném a véleményét kérni. Egy Renault Grand Scénic 1.5 dci (2012) tulajdonosa vagyok. Az autót 3 éve vásároltam. A kezdetektől tapasztalom a hűtőfolyadék fokozatos csökkenését. Kb. 3 havonta kell rátöltenem fél litert. Több szervizt megjártam már, de csak a legutóbbiban kaptam használható információt. Megmérték a folyadék fagyáspontját, és az a műszer által kimutathatatlanul (-60 fok alatti) tömény volt. Ebből arra következtettünk, hogy valószínűleg csak a víz párolog el a kiegyenlítő tartály kupakjánál. Az az érdekes, hogy a kupakot kb. két hónapja cseréltem egy másik gyárira, de a jelenség akkor sem szűnt meg. Most úgy érzem, hogy ezzel együtt kell élnem, ami abban az esetben nem akadály, ha ez lehet "természetes" jelenség. Gondos gazdaként mindig ellenőrzöm a szintet és után is töltöm, ha szükséges.

A kérdésem az, hogy kell-e tartani a hűtőfolyadék ilyen szintű koncentráció-változásától? Okozhat-e ez kárt a motorban? Nyilván gondoltam arra, hogy a következő egy-két alkalommal csak desztillált vizet töltenék rá, hogy kicsit híguljon az elegy.

Dániel

Kedves Dániel!

Három havonta fél liternyi rátöltés már számottevőnek is nevezhető, nagyon alaposan át kellene néz(et)ni a hűtőrendszer összes csatlakozását, tömítési felületeit és a hűtő környékét is. Ha a vízpumpa ereszti a vizet - kezdetben a biztonsági kifolyóján szokott szivárogni, kvázi cseppkőszerűen - az járhat olyan eredménnyel, hogy a forró motorblokk egyből elpárologtatja a folyadékot és csak a kristályosodott, színes (jelen esetben elvileg sárga/zöld) nyomok utalhatnak arra, hogy valami bizony elkezdődött. Érdekesség, hogy a klímák kontrasztanyagos vizsgálatakor nagyon jól használható UV-fény jelen esetben is segíthet: a legtöbb fagyálló valamilyen szinten reagál az UV-re és már kis koncentrációban is láthatóvá válhat a motortérben, főleg az előbb említett kristályosodás jelentkezése esetén. Ha a motortérben nincs szivárgás, sajnos a fűtőrendszer (radiátor/csatlakozások) is el tudja csepegtetni a folyadékot, igaz, ennél a mennyiségnél már pára/szag tapasztalható lehet a fűtés felkapcsolásakor.

A nevezett modell folyadék/folyadék rendszerű motorolaj-hűtője is okozhat kellemetlenségeket. Habár a működési nyomás minden esetben az "erősebb kutya" elvet követi, mely szerint üzem közben a sokkal magasabb nyomású motorolaj jut a hűtőrendszerbe (feketére festve a kiegyenlítő-tartály belsejét), nagyon kis hiba és átjutott mennyiség esetén (vagy különleges szeleprendszerként megnyílt rétegek az olajhűtőn belül) talán még nem lehetne észrevenni a motorolajon, ha az 1 bar körüli üzemi nyomású hűtőfolyadék leállítás után cseppenként bejutva és elpárologva osonna ki a rendszerből. Ez utóbbinak azért nagyon kicsi esélyt adnék. (olajhűtő vízkört lekötni nem illik, de néhány teszt erejéig ideiglenesen megoldható)

Az autógyárak eltérő koncentrációjú fagyállókat alkalmaznak gyári töltetként. A japánok szokása általában a -40 foknál is koncentráltabb fagyálló alkalmazása, de a többiek sem mernek -30 foknál kisebb fagyáspontra kalibrálni. Ebben az is benne van, hogy számolnak azzal, hogy a felhasználó vízzel tölti majd fel a szinthiányos tartályt. A kereskedelemben kapható -70 fokos tömény hűtőfolyadék és általában -35 fokos, "készre kevert" kiadás is. A tömény használata nem ajánlott, mert olyan kémiai reakciók indulnak el a hűtőrendszerben, amely a tömítéseket és akár magát a blokkot/hűtőt is károsíthatják.

Jelen esetben érdemes a hűtőfolyadék-töltetet desztillált vízzel felhígítani kb. -35 fokra, majd a fenti vizsgálatok alapján elindulni a hibafeltárás útján. A nevezett motor rétegelt, fémlemez hengerfej tömítése elég strapabíró, de mégis tud hibázni. Ha az égéstér nyomása átjutna a hűtőrendszerbe, a kiegyenlítő tartály égéstermék szaga és az 1,4 barnál nyitó biztonsági szelepes hűtősapka állandó szivárgása lenne az első jelenség, de a hűtőrendszer működési nyomásának mérése simán kivitelezhető egy erre szolgáló nyomásmérő-szett segítségével.

Az ön által említett fagyálló koncentráció emelkedés jelenségét én még nem tapasztaltam, inkább a fentebb említett hibalehetőségek egyikét tudnám elképzelni az autó problémájával kapcsolatban, a nagyon sűrű fagyálló pedig a korábbi tulajdonosok /szervizek beavatkozása során kerülhetett a motorba. A vízpumpa ennél a motornál a vezérlés részét képezi, cseréje legfeljebb 160 000 kilométer lefutása vagy 6 évente aktuális. Ekkor a fagyálló töltete is cserére kerül - melyet amúgy 2-4 évente a járműgyártók is javasolnak.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu