Kifogyott a benzin, jöttek a problémák
Üdvözlöm!
Kb. 3 hónapja lettem tulajdonosa egy VW Golf Plus 1,6 FSI-nek (BLF, 2005-ös, óra szerint 90 000 km). Vásárláskor könnyen indult mind a három alkalommal, amikor az üzemanyag kifogyott belőle, akkor kezdte a hülyeséget.
Tünetek a következők: hidegben, mínuszban nehezen indul, mintha nem menne minden henger, meleg időben könnyen indul, szépen jár. Üzemmeleg motornál szépen jár, erő is van benne. (hibakód P2293, üzemanyagnyomás-érzékelő, visszatérő hibakód)
Hibakód volt benne, ami "okoskerék" hibára utal, leírásban találtam olyat, hogy olaj okozhat ilyen tünetet. Olajcsere megtörtént, az olaj majdnem olyan volt benne, mint egy dízelben, szűrő korom fekete, kilyukadva. 400 km-t mentem a kocsival, levettem az olajszűrőt, ugyanolyan fekete.
Hibakódok továbbra is megvannak, ami láncnyúlásra utal (szerelők szerint), de hangja nincs (P0016, P0012, P1340).
Elég sokat nézem a TC műsorait, és mindig hangsúlyozzák az olaj fontosságát. Nem tudom, a rossz olaj mennyire befolyásolja az "okoskerék" és szabályzószelep működését. Kérdésem az lenne, hogy egy motoröblítés és olajcsere esetleg javíthat-e rajta, ha tényleg az olaj rossz, vagy vezérléscsere?
Tamás
Kedves Tamás!
Ha az autó longlife szervizciklus szerint futotta le a nevezett kilométert, akkor számottevően több lerakódás lehet az olajjal kapcsolódó felületein, mint a normál, 15 000 kilométeres ciklusban üzemeltetett társainál. Majdnem húszéves autóról beszélünk, a vezérlés és a vele kapcsolatos komponensek nem lehetnek karcmentesek.
Ha hosszú évekre tervez a járművel, érdemes tiszta lappal indulni, és megcsináltatni a költséges karbantartásokat. A változó vezérlés hidraulikája/mechanikája akadozhat az olajlerakódások következtében is, de amúgy sem egy problémamentes rendszer.
A tipikus láncnyúlás-indikátor, a reggeli lánccsörgés nagyon jól jelzi, ha a rendszer azonnali beavatkozásra szorul (ez önnél nem hallható), a tárolt vezérlés hibakódok viszont támogatják a "jó lenne belenézni" munkafázist, de a leírása alapján lehet, hogy inkább az üzemanyag és a kenőolaj irányába indulnék el előbb a hibajelenség kapcsán.
Tipikus probléma a régi autó - kifogyott/porzó tank - problémás motorjárás téma. Nem javasolt nullára fogyasztani amúgy sem az üzemanyagtartályt, egy ismeretlen múltú, öregecske járműnél ez még kockázatosabb. Annak ellenére, hogy a tank és a szivattyú kialakítása a szennyeződések kivédésére fel van készítve több ponton is, nem kizárt, hogy a zanzás maradék a tank alján tartalmazott olyan anyagot, amely betette a kaput az üzemanyagrendszernek: pumpa, szabályozás, vagy befecskendezési oldalon.
A fekete, szennyezett kenőrendszert egy gyakoribb olajcsere-ciklus bevezetésével szép lassan ki lehet tisztítani, a különféle motormosó adalékok is ezt ígérik, de azért ez utóbbi tartalmaz kockázatokat.
Az olaj színe magában nem jelent problémát - a legtöbb mai benzines még a rövidített ciklussal használva is fekete olajtöltettel bír elég hamar, - az olaj megfelelő, előírt kenőképességével kapcsolatos tulajdonságok és a motor kenési rendszerének állapota, épsége, lerakódásainak mennyisége sokkal inkább fontosabb a kérdésben.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu