Váltócsere a hatéves Astrában

2022.06.24. 13:33

Kedves Doki,

2016-os Astrát vettem nem túl rég, kicsit több mint 110 ezer km van benne. Kipróbáltam és a szervizes átvizsgálás is megvolt. Rendben is éreztem mindent, azonban mostanában a váltóval gondjaim lettek. Városban araszolva 1-esbe szinte be kell erőszakolni, sokszor csak második kuplungolásra, előbb másodikba rakva veszi az elsőt. Autópálya után hasonló a jelenség, kicsit olyan mintha bemelegedve jönne elő a probléma.

Olvastam, hogy ajánlott 30 000 km után olajcsere a váltóban, de ezt a szakszervizben nem erősítették meg, sőt azt mondták, erre nincs semmi ajánlás. Ettől még nem nyugodtam meg, ez lehet olaj, esetleg munkahenger, vagy gondolkodhatok egy új váltóban 500 ezer forintért?

Rlaci

Kedves Rlaci!

Ha az M32 jelű, hatsebességes sebességváltó dolgozik az autójában, akkor sajnos van miért gyűjtögetni a javításra valót. Az egyes, kettes és az ötödik, hatodik sebességek kapcsolásával elő szoktak fordulni problémák. Az olajcsere nagyon is javasolt teendő, a kenőanyag színéből, állapotából, szennyezettségéből információt lehet szerezni a további teendőkkel kapcsolatosan. Az egyik kihajtótengely csapágya sérülékeny, a gyár változtatott is rajta idővel (csapágyazás és fedél szempontjából is), hogy a felmerült kenési problémák ne öljék meg a váltókat. Az általános szimptómák között szerepel a nehézkes kapcsolás, a váltóból származó zúgó hang (eleinte magasabb sebességnél) és a H/J Astránál is előforduló, terhelésváltásra tapasztalható előre-hátra mozgó váltókar.

Természetesen a szokásos körök a kuplunghidraulika folyadékcseréjével/légtelenítéssel és a sebességváltó külső kapcsolási mechanikájának ellenőrzésével/beállításával szintén javasoltak a pontos feltérképezés miatt.

A bontott váltó esetében fennáll az esélye, hogy ugyanaz a problémakör kísérti majd a használatot, érdemes néhány váltóspecialistát felhívni: ha az autó jelenlegi váltója még menthető, átalakítható, érdemes ebben az irányban továbblépni.

A gyár által előírt 70W BOT 303 jelzésű olajból az előírt 1,8 liter helyett leginkább 2,2 litert érdemes betölteni, sajnos szintcsavar ennél a váltónál sincs, csak a teljes töltet cseréje ad biztos támpontot a pontos mennyiségről.

Furcsa irányt vett a világ, egyre gyakoribb, hogy már leeresztőcsavar sincs a váltókon - pl. Ford egyes típusai - (szerencsére fúró van a műhelyekben és leeresztőcsavar is kapható több ízben és színben, khm... khm... innen pusziljuk a szándékosan avultatott fődarabok megalkotóit). A karbantartás lehetetlenné tételével önkéntelenül is eszébe jut az embernek: vajon mi a gyár célja? Tuti nem szeretnék megdönteni az első VW Bogarak megbízhatósági, életben tarthatósági mutatóit. Pedig kéne. Szemetet gyártva nem mentjük meg a bolygót. Ami idő előtt tönkremegy, az pedig bizony szemét, bármilyen puccos emblémát is hordoz magán. 

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu