Meddig menthető az 1.9 TDI hengerfeje?

2023.01.14. 15:48

Kedves Autódoki!

Azt szeretném kérdezni hogy van-e valamilyen adat arról, hogy egy adott hengerfej meddig síkolható? Jelen esetben egy 1998-os Audi A6-ról van szó, amit AFN motorkodú 1.9 TDI-vel szereltek. Van egy tartalék hengerfejem és azt szeretném megtudni, hogy mekkora, hány ékes tömítést kell majd az összeszereléskor beépítenem. Egyedül a dugattyú kiállásáról találtam adatokat.

Előre is köszönöm! Üdv: KR

Kedves KR!

Alapesetben mindig érdemes gépműhely segítségét kérni, a hengerfej síkolása és nyomáspróbája olyan teendő, mint a száj eltakarása tüsszentés előtt, ha használt hengerfejről van szó. Ha egy új, készre szerelt fődarabot vásárolt tartalékként, a gyártóban bízva azt fel lehet szerelni, ekkor valóban csak a dugattyúk kiállása határozza meg a felhasználandó hengerfejtömítés vastagságát. Ha a blokk/dugattyú kapcsolata nem került változtatásra és a motor is rendben működött a megbontás előtt, akkor a régi hengerfejtömítés vastagságával (ékszámával) megegyező vastagságú alkatrészre lesz szüksége (az összes csavarral, egyéb tömítésekkel együtt).

Ha használt hengerfej van a birtokában cserealkatrészként is, akkor továbbra is a gépműhelyt javasolom első lépésként, számukra elérhető olyan adatbázis, amelyben az ön által kért minimális méretek (és a többi, fontos, releváns adat) rendelkezésre állnak (papíralapú javítási útmutatókat / internetes adatbázisokat / gyári, fizetős adatbázisokat ön is el tud érni). De az ismeretlen állapotú szelepszár szimeringek, kopott szelepszárak/szelepvezetők, látható és láthatatlan repedések, felületi hibák hamarosan magasabb költséget jelenthetnek az ismételt szétszedés/javítás miatt, mintha eleve egy remek állapotúra felújított fődarabbal kezdte volna az egészet.

Mondhatnám ezt a szakmai könyvekben olvasottak alapján is, de természetesen saját autón anno kipróbáltam, hogyan ne spóroljon az ember fia a hengerfej javításán (fiatal - és Fiattal - voltam és kellett a pénz): egy két és fél hengerrel működő, füstokádó sárkánnyal hazaevickélni már nem volt akkora móka, amikor a gátak között átégett a hengerfej tömítése néhány hónappal az összerakás után.

Remélem segíthettem, Gulyás Márk - www.deltamark.hu