2016. március 30., 17:46 Módosítva: 2016.04.01 12:57

Üdv Doki!

Van egy Ford Escort 96-os autóm, amely 1.6i 16 szelepes, 66 kw. Szeretném megkérdezni, hogy milyen meghibásodási lehetősége lehet az autónak, ha rángat és traktor hangot hallat?

József

Kedves József!

A 16 szelepes Zetec motorok a maguk korában kvázi sportosak voltak, a nyolc szelepes kivitelekhez képest mindenképpen. Sajnos a hidrotőkés szelephézag-kiegyenlítés miatt hajlamosak voltak a zajongásra, főleg ha a karbantartásban akadtak hiányosságok: nem megfelelő kenőanyag használata, megfelelő olajszint hiánya, elmaradt olajcserék, stb.

Természetesen a magas futásteljesítmény miatti kopás is szerepelhet a kopácsoló szelepek hátterében. Ha a rendszerben sok a lerakódás, a hidrotőkék működéséhez szükséges olajnyomás nem jut el a hengerfej apró furatain keresztül a tőkékig, ami előcsalogatja a motorharkályok hangját.

A kenőrendszer tisztítása és egy olajcsere a javasolt első lépés, de sajnos több mint valószínű, hogy a húsz éves kiegyenlítő elemek cseréje is szükséges lesz a csendes üzem eléréséhez. A rángatás nem feltétlenül a hidrotőkék hibája miatt történik - habár a szelepvezérlés megváltozott karakterisztikája okozhat rendellenes motorjárást - a rendszer átvizsgálása javasolt a hiba feltérképezéséhez. Az üzemanyagrendszer karbantartása, de a belépő levegő útja is ellenőrzés tárgyát kell, hogy képezze a hibafelmérés során, a rendszer légtömegmérője hajlamos a pontatlan működésre, de a szívórendszer gumicsövei sem pályáznak a "dédunokáink is fogják látni" műsor főszerepére.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. március 26., 14:21 Módosítva: 2016.03.30 17:55
1

Kedves Autódoki!

Az autómon nemrég lett két első tárcsafék cserélve fékolajjal együtt. A két első tárcsafék jobban melegszik mint a két hátsó. Városban kisebb utak után is annyira felmelegszik, hogy szinte hozzá se lehet érni! A kocsi ABS-szel felszerelt, első kerék meghajtású!

Sanyi

Kedves Sanyi!

A fékek kézrátételes ellenőrzése viszonylag pontatlan vizsgálati módszer. A hátsó tengelyre jutó fékerő (gyakorlatilag fékfolyadék nyomás) a régebbi autóknál mechanikus, az újabbaknál elektronikus szabályozással bír, a hátsó tengely terhelésének függvényében: egy tollpihe szállításánál a hátsó fékek kevés, Trombi a cirkuszi elefánt beültetésével nagy energiát képesek elnyelni, azaz hővé alakítani. Így a két tengely fékalkatrészeinek hőmérséklete nem mindig egyenlő.

Ha a fékhatással kifogásai vannak, vagy nem érzi biztosnak, esetleg a pedál útja/nyomáspontja nincs rendben, érdemes fékpadon leméretni a fékrendszer hatásfokát. Papírforma szerint csak olyan személy/műhely végezhetne fékjavítást, aki a tevékenység végén dokumentált fékpadi méréssel tanúsítja a rendszer kifogástalan működését: sajnos ez a gyakorlatban nem nagyon fordul elő. Fékpadot bármelyik műszaki vizsgaponton talál, néhány ezer forintot megér a biztonság!

Ha az autó ESP rendszert is hordoz a fedélzeten, a fékfolyadék cseréje célműszeres támogatás mellett kell történjen, a metódus alatt a rendszer tápszivattyúja és szelepei is vezérlést kapnak, biztosítva ezzel a folyadék teljes cseréjét, és kizárva a levegő jelenlétét. A frissen összerakott fék összekopási folyamata általában nagyjából 500 kilométerre tehető. Ilyenkor előfordulhat melegedés, szag, illetve akár hangosabb üzem is, természetesen ez sem lehet zavaró mértékű - jobb is, mert nincs rosszabb egy raplis elefántnál a hátsó traktusban... Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. március 24., 12:37 Módosítva: 2016.03.28 10:29
1

Tisztelt Autódoktor,

van egy 2007-es, 1.6 TDCi Ford Focusom (109 lovas változat, motorkód: G8DB). Városon kívüli használatnál, 110-120 km/óra körül vagy felette felvillannak a műszerfalon a lámpák, majd a motor leáll. Félreállás, újraindítás után minden rendben – egészen a következő leállásig, ami gyorsan bekövetkezik. Néha csak „bedadog” a motor, egy pillanatra felvillannak a lámpák, de megy tovább az autó, ez már néha városban is előfordul.

Anamnézis következik:

Ez a jelenség először tavaly nyár végén-ősz elején jött elő, előzés közben egyszer csak megállt az autó. Ekkor még elszigetelt jelenség maradt, néhány héttel utána amúgy is kipucoltattam a részecskeszűrőt, meg is feledkeztem róla. Télen kezdtek sűrűsödni az események. Már nem emlékszem a pontosan, mennyit rendetlenkedett tavaly év végén (biztos, ami biztos üzemanyagszűrőt is cseréltem, amúgy is esedékes volt), de idén januárban teljesen megállt az autó, vontatni kellett – EGR szelep rossz, cserélve. Bontottat rakattam be, végül a harmadik EGR szeleppel (!) úgy-ahogy menetképes lett az autó, de ekkor már városon kívül állandóan megállt és folyamatosan EGR hibát is dobott a diagnosztika.

A szerelő, akihez hordom, nagyon jó és nagyon korrekt, őszintén megmondta, hogy nála elfogyott a tudomány és ajánlott egy szervizet, illetve konkrétan egy személyt. Ekkor került szakszervizbe, ahol kicserélték a teljes vezérlést, a zárlatos EGR tönkretette azt is. Az EGR-re utaló hibakód eltűnt, azonban az eredeti problémám ezzel nem oldódott meg, az autó továbbra is leáll városon kívül bizonyos terhelés után. A hibakód, amit most kiad az a P061B. A szakszervizben mindent megtettek, de nem tudták kideríteni, mi okozza ezt a hibát – azóta már két másik szerelő bicskája is beletörött. Kábelek elvileg rendben. Az érdekes az, hogy ha kikötöm a légtömegmérőt, az autó – világító motorlámpával ugyan, de – rendesen működik, nem áll le. Természetesen cseréltem légtömegmérőt is, az újat bekötve az autó természetesen továbbra is leáll. Most kikötött légtömegmérővel közlekedem, amennyit nagyon muszáj.

Ön szerint mi okozhat ilyet? Nem értek az autókhoz, de érzésem szerint valami nagyon triviális dolgon itt mindenki átsiklott… Valószínűleg egy dolog okozza az utóbbi idők összes problémáját - eddig szinte csak a kötelezőkre kellett költeni - , de nem tudunk rájönni, mi lehet az.

Üdvözlettel (és előre is köszönök bárminemű tanácsot, segítséget): István

Kedves István!

A P061B hibakód a "Motor forgatónyomaték-felügyelet: belső hiba" megfejtéssel bír. Ez nem annyira jó hír. Ha ennyi szakember kezei között megfordult a jármű, és minden részegység ellenőrzésre/javításra/cserére került: feltételezhetjük, hogy a jármű mechanikailag jó, így elég esélyes a fenti művelet végrehajtását végző motor-vezérlőegység hibája.

Ha a levelében írt "teljes vezérlés csere" alatt a motorvezérlőt érti, akkor vigye vissza az autót a cserét végző szervizbe, hiszen az még garanciális keretek között javítható/cserélhető, ha a vezérműszíj értendő az előbbi idézett megnevezés alatt, akkor azt nem nagyon lehet összehozni a zárlatos EGR szeleppel. Ha az autó hibája könnyen előcsalogatható, bárminemű csere előtt feltétlenül rengeteg célműszeres menettesztet javasolok, mert a hiba jelentkezésekor látható/változó értékek magukban hordozzák a megfejtést / hibakeresési iránymutatást is.

A motornyomaték-felügyelet egy virtuális mérce, amely a motor érzékelőinek értékeire hagyatkozik. Ha a rendszer valamelyik paramétere eltér a szoftver által elvárt értéktől, a szabályozás felborul: ilyenkor a vezérlő megnevezi a hibásnak vélt részegységet/jelforrást. Jelen esetben nem teszi ezt, ami gyanúba sodorja az irányítást végző motorvezérlőt. A mikroszámítógép próbapadi tesztje erre specializálódott szakműhelyekben lehetséges, javítása már sajnos nem minden esetben kivitelezhető.

Ha valóban új vezérlő került a járműbe, és mégis hiba tapasztalható (főleg, ha ugyanaz, mint előtte), sajnos előfordulhat, hogy nem a vezérlő hibája okozza a problémát, hanem egyéb villamossági / érzékelési/ beavatkozási, vagy akár mechanikus probléma. Ennek megkeresése további türelmet, szakértelmet, és költségeket jelent. Ebben az esetben a szakszervizes forrást javasolom a további vizsgálatokra, főleg ha a vezérlő cseréjét is ők végezték.

A gyári szervizek rendelkeznek a legtöbb információval, és a szoftveres támogatottság is ott a legmagasabb: a legtöbb autógyártó különös figyelmet fordít a speciális hibákra, amelynek megoldása a presztízs megőrzése mellett a jövőre nézve akár tanulságos is lehet az újabb rendszerek tervezése során.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. március 22., 11:41 Módosítva: 2016.03.24 12:47

Kedves Doki!

Van egy 2003-as Citroën C3-as 1.1 benzines. A probléma mindig tankolás után és gyors igénybevétel után jelentkezik. Egy-két óra elteltével a motor 80-90 km/óránál, visszaesik a teljesítmény, olyan mint ha nem menne a henger rángat lassú stb. Másnap reggel az autó tökéletesen működik, a hengerek mennek, halk motor zaj, nincs rángatás csak a hiba kód világit.

Az autón történt javítások:

Üzemanyag szűrő + olajszűrő csere, olaj csere, üzemanyag befecskendező csere, gyújtógyertya csere, trafógyújtó csere, kábelek kimérése: nincs szakadás vagy rágcsáló által okozott kábelszakadás. A számítógépes ellenőrzés során a nem mutat hibát sem a lambda szondáknál sem a motorban. A vezérlő egység van már csak vissza, de egy ismerősöm azt mondta, ha az meghibásodik nem egy vagy két henger nem megy, hanem el sem indul az autó.

Szilveszter.

Kedves Szilveszter!

A vezérlőegység cseréjével várjanak még, ha lehet: megrendíthetetlen bizonyítékok nélkül nagy a pad alá kerülés esélye. A világító hibalámpa a legtöbb esetben regisztrált hibát jelez, ennek érdemes utánajárni. Ha OBD olvasós módszerrel dolgoztak, a siker nem garantált.

A motort teljes egészében vizsgálni tudó eszközzel a fedélzeten a hiba jelentkezésekor végzett menetteszt is nagyot tolna az ügyön a probléma megoldása felé. Nagyon sok minden cserére került, köztük több tipikus hibát okozó alkatrész is, ennyi hiba jelentkezéséhez egy emberöltő is kevés. Kérem, keressen egy megfelelő diagnosztikai készülékkel rendelkező szervizt, hogy a nyomozást gyors hibamegoldás és egy vidáman guruló C3 követhesse.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. március 18., 16:35 Módosítva: 2016.03.22 11:42
1

Tisztelt Autódoktor!

Folyik az olaj az autóból. Az autó egy Chevrolet Tacuma 1.6, 2005, benzin/gázüzemű. A szelepfedél tömítés most lett kicserélve mert a szerelő ezt látta a bajnak de a hiba nem szűnt meg. Nem nagy folyás inkább csepegés. Ön szerint mi lehet a baj?

Most főtengely szimeringet akar cserélni, de ha az se oldja meg? Ilyenkor lehet az hogy nem derül ki pontosan hol ereszt, vagy ha alánéznek az autónak látszódnia kell? Előre is köszönöm!

Ádám

Kedves Ádám!

A motor alapos alsó-felső mosása után - melyet a legpraktikusabb egy profi mosós céggel megcsináltatni - a szivárgás könnyebben azonosítható. A gyors ránézés nem minden esetben segít, van hogy kisebb megbontással járó, hosszabb vizsgálódás szükséges a biztos diagnózishoz. Egy 11 éves autón a rugalmas tömítések, szimmeringek már kemények lehetnek, a szivárgás ebben az esetben előfordulhat. Érdemes a vezérlés státuszának utánanézni, a 60 000 km-ként cserére szoruló alkatrészek között a főtengely/vezérműtengely szimmeringjei is szerepelnek.

Fontos információ az is, hogy a szivárgás csak járó motornál vagy amúgy is jelentkezik. A típusnál a hengerfej tömítés is elfáradhat, amely szintén okozhat olajszivárgást. Tiszta motor, éles szem és türelmes vizsgálódás szükséges, a megbontás nélküli hibamegállapításban akár ön is segíthet a jelenség megfigyelésével.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. március 11., 13:55 Módosítva: 2016.03.18 16:42
1

Üdv Doki!

A jármű: Peugeot 306 1.4 (1998).

A hibajelenség: Csak akkor indul, ha kis gázt adok indítás közben. Eleinte nagyon ritkán történt ez a jelenség, most csak így indul a kocsi (melegen is). Ha beindult a motor, szépen jár és van alapjárat is.

Merre érdemes elindulni a hibakereséssel? Zsolt

Kedves Zsolt!

A fojtószelep ház / alapjárati rendszer megbontásos tisztítását végeztesse el elsőrendűen. A munkafázis magában foglalja a célműszeres ellenőrzést/beállítást is. Így az esetlegesen szükséges finomhangolás is elvégzésre kerülhet. Az otthoni tisztítás is megoldható, ebben az esetben a számítógép kifaggatása elmarad, de a hibajelenség a legtöbb esetben megszüntethető.

A kartergáz-visszavezetés csöveit is érdemes megvizsgálni, hajlamosak a dugulásra, törésre. Ha a műanyag fojtószelepház van az autóban, nagyon vigyázzon a meghúzásakor: a reccsenő hang nem sok jót jelent.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. március 9., 11:36 Módosítva: 2016.03.11 14:42

Üdv Doki!

Ford Focusom (1,8 zetec, benzines, 2001) motorja leáll fékezéskor. Mi lehet a probléma?

Ferenc

Kedves Ferenc!

Az alapjárati rendszer tisztítását/ellenőrzését végeztesse el az autót karbantartó szervizben. A fojtószelep és az alapjárat szabályozó motor/szelep környékén lerakódó szennyeződések a rendszer lassú reagálását, tehetetlenségét okozzák, ami egy hirtelen bekövetkezett terhelésváltáskor akár motorleállást is okozhat. A kartergáz-visszavezető rendszer csöveinek vizsgálata szintén javasolt a fentiekkel egyetemben, mert hajlamosak a dugulásra, szivárgásra.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. március 4., 10:25 Módosítva: 2016.03.10 13:17

Tisztelt Autódoktor!

Rendelkezünk egy 1998-as Suzuki swift 1.0 személygépkocsival. A kocsiban kicseréltettük mind a 3 motortartó bakot, mivel az egyik már kissé szakadt volt, a többi meg elég gyengén tartott. Ezen azt értem, hogy a motornak nagy volt a mozgástere, pl. gázadáskor sokat emelkedett.

Csere után ez a motormozgás megszűnt,- mondhatni áll, mint Katiban a gyerek- a gond csak az lett, hogy most meg annyira ráz a kocsi, hogy azt hinnénk, mindjárt szétesik. A kormány szabályszerűen ráz ha megfogom, ha elengedem, meg egy mély, búgó hangot ad ki.

A kérdés ezek után adott. Ez természetes állapot, hogy motortartó bak csere után ennyire rázzon a kocsi, illetve mit lehetne tenni, hogy ez a rezonancia elmúljon?

László

Kedves László!

Sajnos a megvásárolható motortartó bakok választéka olyan darabokat is tartalmazhat amelyek anyaga, kialakítása, rugalmassága eltér a gyári komponens tulajdonságaitól. Ha az alkatrész anyagminősége megfelelő, de nem megfelelő pozícióban került beépítésre, a rendszerbe kerülő feszültség miatt sokkal több rezonancia kerül a karosszériára, mint amennyit a japán mérnökök elképzeltek. A bakok fellazítása, igazgatása és újrahúzása javasolt - ekkor az autó üresben és sík felületen álljon.

Hasonló hibajelenséget okozhat, ha a kipufogó felszerelésénél történt valami galiba: ekkor az egész rendszer hasonlóan erős rezonanciát közvetít a kabinra a benne ülők mosolyát kioltva - habár vesekő ellen a rázás sokat segíthet.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
2016. március 1., 10:23 Módosítva: 2016.03.04 10:45
1

Tisztelt Autódoki!

Hengerfejtömítés-csere után a kocsim kegyetlenül rángat alapjáraton. Mitsubishi Lancerem (1.3 12 szelepes) összeszerelése után többször átforgattam a motort kézzel, de nem hallottam semmi kopogó, csörgő, zörgő hangot, gondoltam, akkor jó minden.

A kábelek vissza lettek kötve úgy ahogy voltak és a csövek is, jött az indítás: hát nem akarom ecsetelni, olyan volt mint egy traktor. Mi lehet baj? A gyújtásra gondoltam, mert a vezérműszíj feszes és ahogy néztem nem ugrott át. Mi lehet? Nagy bajra lehet számítani vagy csak elektronika hiba?

István

Kedves István!

A szelephézagok beállítása megtörtént? A motor összerakása után alapvető a művelet, de érdemes amúgy is 20-40 ezer kilométerenként ellenőrizni, hogy meleg motor esetén megvan-e a szívószelepeknél a 0,2mm-es, a kipufogóknál pedig a 0,25mm-es játék. Ha a tizenkettőből akár egy nem zár rendesen, annak rendellenes motorjárás, hengerkihagyás, szelepbeégés lesz az eredménye.

Ha pedig túl nagy hézag tapasztalható, akkor az előbbi kockázatokon kívül egy Zetor traktor is elbújhat a rosszul beállított benzinmotor kereplése mögött. A vezérműszíj feszítése a legtöbb esetben félautomata módon történik, alul és túlhúzása esetén is szíjszakadás/átugrás történhet. Ha a feszítés helyes, a feszítőgörgővel átellenes, "lebegő"oldalon a szíj hüvelykujjal való benyomására a szíjfeszítő csavarfej-szélességének negyedéig mozdulhat a szíj. Ez így leírva nagyon viszonylagos módszer, a legjobb egy szíjfeszesség-vizsgáló műszer használata lenne.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. február 28., 09:15 Módosítva: 2016.03.01 10:24

Üdv Doki!

Nem régen vettem egy Ford Galaxyt (2006). Első perctől ugrál benne a vízhőfok mutatója, míg hideg a motor, de nagyjából 8-10 km után beáll csaknem középre, és utána nem ingadozik. Mi lehet a probléma?

Ákos

Kedves Ákos!

Ha az ugrálás olyan mértékű, ahogyan a percmutató ugrál az analóg órában, az első teendő a motortéri kábelköteg ellenőrzése - a nyestek kábel feng shui-ja alapján a kábel rágva jó. Ha a kábelek és a hőgomba is látszólag rendben van, elég nagy eséllyel a műszeregységben történt árulás, de ehhez azért keressünk még egy támpontot! A rendszer célműszerrel/ okostelefonos OBD-olvasóval kikérdezhető, a motorhőmérséklet alapinformáció, minden esetben megjeleníthető. Ha a képernyőn is ugrálás tapasztalható a vízhőmérsékletet illetőleg, a hőgomba cseréje/kábel kontaktusok javítása szükséges első lépésként, ha a digitális mérés stabil hőfokot mutat a fedélzeti mutató tánca mellett is, terelődjön a gyanú a műszeregység hibájára - amely egyébként legtöbbször műszerészek által javíttatható.

A Galaxy nagy légterű autó, egy gázolajkályhás kiegészítő fűtés segít a teljes utastér felmelegedésében, illetve egy villamos tápszivattyú gondoskodik a megfelelő keringetésről. Ha ezek közül valamelyik nem üzemel, vagy a termosztát/vízpumpa nem áll a csúcsponton, esetleg a hűtőfolyadék töltet hiányt szenved, bizony fázni lehet a bódéban, melyet a vízhőmérő lassú felkúszása is jelezni szokott.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. február 23., 11:17 Módosítva: 2016.02.29 13:18
1

T. Autódoktor!

98-as évjáratú, 1.7 D típusú, X1.7DTL motorkódú F Astrámban új munkahelyem távolsága miatt elkezdett szép számban rohamosan nőni a megtett km. A kérdésem az lenne, hogy milyen időközönként kell ebben az autóban vezérlést cserélni? Elég sokfajta eltérő infót kaptam (mindenki mást mond) ezért nem tudom eldönteni melyik is a megfelelő?

Válaszát előre is köszönöm, üdvözlettel: Ferenc

Kedves Ferenc!

A típus leírása a Bosch adatbázisa szerint 120 000 km/96 hónapos csereciklust irányoz elő. Ez elvi síkon megállja a helyét, ha minden vezérlés komponens ki lett cserélve gyárira, vagy azzal megegyező minőségűre a legutóbbi karbantartás alkalmával. A kisördög sosem alszik - és az apja sem, ezért én a 100 000 km-es ciklust javasolom tartani: ez egy szép kerek szám, könnyű megjegyezni, és biztonsági tartalék is van benne. A cserénél a minőségből ne engedjen! Inkább legyen néhány százalékkal drágább a karbantartás, minthogy a görbült szelepeket kelljen számolgatni a gépműhelyben! Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. február 21., 14:57 Módosítva: 2016.02.25 18:14

T. Totalcar Autódoktor!

Szeretném megmérni az autóm CO (szénmonoxid) kibocsátását. Az interneten rendeltem egy készüléket, de még nem érkezett meg, viszont próbáltam az interneten utánanézni, hogy az autóm (Fiat Panda 1.2 8V -2008 évj.) szénmonoxid kibocsátási határértéke (ez %-os érték) mekkora lehet. Sehol nem találok ide vonatkozó adatot. Kérem segítségüket, hogy hol találok gyárilag megadott CO kibocsátási határérték adatokat?

Lajos

Kedves Lajos!

Ne költsön ilyen kütyükre, a kibocsátási értékek bármelyik vizsgabázison néhány ezer forintért megmérethetők, kinyomtathatók! Az autója fedélzetén egy árgus szemmel figyelő vezérlőegység is található, amely folyamatosan felügyeli a károsanyag-kibocsátás értékeit - pontosabban egyet, de azt nagyon - melyet a rendszer hibátlan üzeme esetén optimális szinten tart.

Ha ez nem sikerül neki, akkor a műszerfalon található sárga motorsziluettel, azaz MIL hibalámpával adja a sofőr tudtára: valami nincs rendben. A gyári értékek megegyeznek a kategóriájában levő összes autó szabványokban rögzített értékével: Alapjáraton legfeljebb 0,5 Vol%, 2500-2900 motorfordulaton maximum 0,3 Vol%. CO juthat ki a környezetbe.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. február 18., 12:14 Módosítva: 2016.02.21 11:09
57

Kedves Autodoki!

Már lassan egy éve hogy birtokában vagyok egy 2004es Seat Ibiza BKY motorkóddal rendelkező 1.4-es 75 lovas benzines szépségnek (175e km van benne). Szóval az első igazi telemet töltöm vele lefelé és amit észre vettem az az hogy a hűtő nem tartja stabilan az elvárt 80-90 fok körüli hőfokot. Ha csak városon belül megyek és csak így 50-60km/h sebességgel haladok akár folyamatosan is a hőfok nem akar feljebb menni 45 foktól.

Furcsasága a dolognak ha országútra kimegyek és egy 90-el haladva felküzdi magát a normál üzemhőmérsékletre és ezt természetesen érzem a beáramló melegből is hogy végre jó, de ha jön egy hosszabb lakott terület és újra 50-60-al haladok akkor mint ha természetes lenne vissza megy 45-re a fok, amivel elég rendesen gyilkolhatja a motort.

A másik az hogy ha elkezdek erősebben fűteni pl. négyes fokozaton akkor is elkezdi visszahúzni a hőfokot ha közben 90-100-al haladok. Természetesen arra gondoltam hogy termosztát lesz a ludas, de ha nem akkor ez valami típus "jellegzetesség" vagy valami más is lehet az oka?

Norbi

Kedves Norbi!

Az autója a VW csoport egyik leggonoszabb termosztátját örökölte a nagy elődöktől. A műanyagházas alkatrész sok érdekes problémát okozott már: előszeretettel törik le róla darabka, amely beszorulhat ide-oda, de képes időnkénti zavart okozni úgy is, hogy jól működő időszakai is vannak.

Cseréltesse ki a hengerfej váltó felőli részén levő alkatrészt, és nagy valószínűséggel minden visszatérhet a normál kerékvágásba.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. február 13., 09:05 Módosítva: 2016.02.18 12:32
79

Szia doki.

2002-es 2,0 hdi Citroen Xsara Picassom van. Az a problémám vele, hogy nincs motorfékem. A motor diagnosztika világít, kiolvasásnál az írja, hogy szorul a gázpedál, ami tökéletesen működik. A gázpedál jeladó/szenzor ki lett cserélve, igaz nem új alkatrészre, hanem bontóban találtam 5000 Ft-ért. Ezzel kb. egy évet működött. És most is ott tartok, hogy nincs motorfékem. Vittem már szerelőhöz, (autó ill. autó villamossági) de nem tudják mi lehet a baj. Vegyek egy teljesen új jeladót vagy vigyem el egy másik szerelőhöz?

Misi

Kedves Misi!

Diagnosztika nélkül alkatrészt cserélgetni olyan, mint orvosi ellenőrzés nélkül bevenni egy marék gyógyszert: talán jobban lesz az ember tőle. Most, hogy minden műhely alapfelszereléséhez hozzátartozik valamilyen diagnosztikai eszköz - ahol ez nem így van, oda inkább ne vigyen be ilyen autót - hatalmas vétek nem kihasználni a műszerek nyújtotta előnyt.

A hibakódok kiolvasása alapvető iránymutatásnak tekintendő, de készpénznek nem szabad venni a dolgot: van, hogy a tárolt hiba közvetett módon kerül a memóriába. Ha a tapasztalt hiba gyakran előcsalogatható, könnyebb a megoldás keresése: a vezérlőegységből kiszedhetők a gázpedál aktuális értékei, melyeken feketén-fehéren látszódnia kell a hibás működésnek. Ezek után a részegység áramköri vizsgálata szükséges, és csak ha minden mutató piros x-et eredményez a vizsgálati lapon, akkor lehet biztos az ember abban, hogy nem lő bakot az alkatrész cseréjével. Ha a kollégák nem tudják, merre haladjanak tovább a vizsgálattal, valóban keressen fel egy másik szakembert, aki felkészültebben várja az ilyen problémákat.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. február 11., 10:12 Módosítva: 2016.02.13 09:06
48

Tisztelt Autódoki!

A személygépkocsim tankolásakor észleltem, hogy a benzin visszacsap a betöltő nyíláson és a tankoló fej lezár. A jármű 1996-os Lancia Y 1.2 LS.  Mi lehet az oka?

Béla

Kedves Béla!

Az üzemanyagtank betöltő és szellőzőcsöveinek ellenőrzése szükséges. Ha a tankban levő levegő nem tud elég gyorsan távozni a tankolás közben betóduló üzemanyag elől a folyékony anyag betöltésére szolgáló vastag cső melletti vékonyabb csövön keresztül, az ön által említett tankolási nehézség tapasztalható.

Ha az összes cső átjárható, szakadás/törésmentes - és a rendszer egészében hibátlannak mondható, nincs mit tenni: a pisztoly automata töltési állásban nem használható az idén húsz éves kisautóhoz, próbáljon kézi üzemmóddal tankolni.

A benzinkúttechnika szabványait nem ismerem, de az sem kizárható, hogy a mai kútfejek nagyobb mennyiséget képesek egységnyi idő alatt szállítani, amihez kevesek lehetnek a régi konstrukciójú autó tartályának csőátmérői.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. február 6., 10:49 Módosítva: 2016.02.11 10:26
26

Üdvözlöm!

Adott nekem egy 2003-as Toyota Yaris D4D. A probléma, hogy nem indul csak húzásra vagy tolásra. Az önindítót teszteltem az működik tökéletesen, de mikor rá próbálok indítani az önindító vezérlőszálán nincs meg a 12v csak 1,2-1,5. Végig követtem a vezetéket egészen a kapcsolótábláig és nincs zárlat.

Ha viszont lehúzom a tábláról a csatlakozót amibe az önindítón kívül más is van akkor indításnál megjelenik a 12v de ha visszadugom akkor ismét csak 1.2v. Biztosítékok jók. Nem volt semmi előjele, egyik pillanatról a másikra jött elő.

Richárd

Kedves Richard!

A kapcsolási rajzon a rendszer a gyújtáskapcsolóból, a reléjéből, és az indítómotorból áll. Ha az áramkör nem terhelhető, a kábel teljes hosszában ellenőrizni kell annak épségét.

Egy fényszóró izzót próbalámpaként használva az áramkör terhelhetősége láthatóvá tehető, így az inditómotor hibátlan mivoltával kapcsolatban is fontos információhoz jutunk - ha van egy egyszerű multiméter az autó körül, akár még az indító által felvett áramerősség is mérhető. A motor/váltó/karosszéria testellátása is rendkívül fontos, minden releváns csatlakozást bontson meg az akkusaruktól kezdve és tisztítás után rakjon össze. Legtöbb esetben az utólagosan beszerelt riasztó/indításgátló hibája okozza a hasonló problémákat, ha ilyen létezik az autóban, az utólagos egység belsejében is érdemes körülnézni megzöldült, korrodált kábel és égésnyomok/szag után kutatva.

Utolsó megoldásként akár trükkös indításgátló is lehet a dologból, ha az indítómotor áramkörét újragondolja, és egy titkos kapcsoló/nyomógomb segítségével teszi működtethetővé a motort. Ebben az esetben nagyon körültekintően járjon el a kábel behúzásánál, és ne felejtsen biztosítékot is tenni a rendszerbe. Minden kötést forrasztással végezzen, a kontakthibák kizárásának érdekében.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

 

2016. február 5., 13:25 Módosítva: 2016.02.08 13:10

Tisztelt Doki!

Van egy 2007-es 1.4 Tdci Ford Fiestám. Vezérlés csere után 1000 km-el volt egy agresszív gázadásom, mely után azt vettem észre, hogy az autó alapjáraton furcsa hangot ad. Utólag kiderült, hogy a vezérműszíj kicsit laza volt vagy lett. Beállították a megfelelő pontra azóta eltelt lassan 1 év és eddig szépen ment.

De most volt egy újabb erős gázadásom és ismét előjött ugyanaz a probléma ami alapjáraton jelentkezik ha meleg a motor gázadásra elmúlik ez a furcsa hang. Az lenne a kérdésem, hogy mi okozhatja a problémát?

Kázmér

Kedves Kázmér!

Attól függetlenül, hogy a tapasztalt hangot sok egyéb dolog okozhatja - pl. hosszbordásszíj feszítőegység, generátor szabadonfutó, elszabadult légszűrőház, fellazult részecskeszűrő/kipufogódob, stb. - ha a vezérléssel már volt korábban gond, érdemes azt is azonnal ellenőriztetni.

Habár a rugós feszítőegység a szíj tervezett nyúlását képes kompenzálni - ez az egyik feladata - valamilyen technikai probléma miatt nem kizárható a feszítőrendszer meghibásodása. Kockáztatni pedig a vezérléssel valóban nem érdemes. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. február 3., 11:27 Módosítva: 2016.02.05 13:26
1

Kedves Autódoktor!

Édesapám 98-as, 1.4-es Polojában az alapjárat kissé rakoncátlan. Amint bemelegedett a motor, a kuplung kinyomásakor piros lámpánál, vagy fékezéskor kanyar előtt +-100 ford/perc között ingadozik az alapjárat.

Ha kinyomott kuplunggal próbálok befordulni, a szervó miatt a motor le is áll. Viszont, ha megálltam pirosnál, akkor egy idő után beállt a fordulatszám, és ott is maradt a következő elindulásig, illetve fordulatszám-esésig.

Nem tudom, mi lehet a baja, kérem segítsen! István

Kedves István!

Olyan ez a probléma, mint a magas vérnyomás az embereknél: nagyon sok esetben előfordul. Ha a jármű karbantartása a megfelelő helyen történik, és a motor sem rendelkezik az elvárhatónál nagyobb mennyiségű kartergázzal, olajfogyasztással, valamint a levegőszűrő állapota/hatékonysága is megfelelő: az alapjárati rendszer tisztítása és beállítása a normál évi szervizlátogatáskor megtörténik, ami a szervizciklus lejártáig elvi síkon nem igényel utómunkát.

Nincs benne semmi ördöngösség, a fojtószelep kiszerelt állapotú teljes fémtisztára pucolása után a célműszerrel alapbeállítást kell neki adni meghatározott feltételek mellett. Ha a részegység ezután is hibásan működik, javítása/cseréje szükséges lehet.

A fentiek előzményeként a gyújtásrendszer, és az üzemanyagrendszer ellenőrzése is javasolt: szintén rutinmunka bármelyik műhelyben, a célműszeres részen kívül akár otthon is elvégezhető a dolog. Az alapjárati rendszer akár magától is megtalálja a tisztítás utáni alaphelyzetét, ehhez azonban néhány nap használat szükséges, a folyamat alatt az autó azonban talán még rosszabban fog viselkedni, mint eddig: ezért is jobb a szerviz segítségét kérni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. február 1., 13:55 Módosítva: 2016.02.03 11:29
52

Helló Doki!

Nekimentem egy kandelábernek frontálisan,  szerencsétlen 94-es Suzuki Swiftem megroppant. Ránézésre a zárhíd, hűtő, lökhárítók, fényszóró bal, kereszt-tartó és a motorháztetőt cserélni kell. Érdemes-e javítani vagy vessek rá keresztet?

Vera

Kedves Vera!

Egy csúnya, rossz autódoki azt mondaná: naná, azért van rajta kereszttartó. Elnézést, nem hagyhattam ki. Viccen kívül valóban elgondolkodtató a helyzet.

Az első kérdés az autó általános műszaki állapotára, és a baleset előtt tervezett jövőjére vonatkozik. Valamint érdemes javítási kalkulációt kérni néhány közeli lakatostól, akár e-mailen küldött fényképek alapján.

Ha használtan található hozzá alkatrész, talán a kecske-káposzta elv is működhet. Az összetört, működésképtelen autót eladni sokkal nehezebb, a megjavíttatottat pedig talán már nem éri meg. A hosszútávú megtartás esetén talán van ráció a rendbehozásban. Ha azonban már a törés előtt is a magyar kisautó cseréjéről ábrándozott, nos akkor talán egyszerűbb meghozni a javítás nélküli eladás döntését.

Nagy valószínűséggel nem fognak füstölni a telefonvonalak a fényképpel feladott hirdetésre, de néhány hétig érdemes feltenni néhány hirdetési oldalra a járművet. Ha senki sem harap rá, és a csere mellett döntött, sajnos csak a bontóba való leadás marad. A régi idők "mentsünk meg minden járművet, mert nincs másik" rigmusa a mai világban már nem aktuális. Ez van, változnak az idők.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. január 25., 17:10 Módosítva: 2016.02.01 13:57
100

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 2006-os Fiat Grande Punto 90 LE, 6 sebességes diesel autóm. A mínuszok beálltával azt tapasztaltam, hogy a kardánbox a váltóig hideg a borítás alatt, mintha valahonnan oda áramolna a kinti hideg levegő. Ez erősen csökkenti a komfortérzetet a térdem tájékán.

A másik probléma (talán ezzel kapcsolatos), hogy a hidegekben reggel a váltó kar úgy viselkedik, mintha bedermedt volna. Olyan érzés, mintha beragadt volna egy fokozatba. Majd lassan kienged és az autó pár kilométeres használatát követően szépen olajozottan jár, minden fokozat a helyére kerül szinte automatikusan.

Csaba

Kedves Csaba!

A keresztmotor-frontkerékhajtás hátránya, hogy az egykori kardánalagút leginkább a váltórudazat/kipufogó elvezetését szolgálja. Ez nem igazi hátrány, de a felforrósodott erőátviteli alkatrészektől kellemesen felmelegedő karosszéria már a múlté. Ha az autóban nincs ülésfűtés, érdemes bele telepíttetni - a néhány percen belül izzó tompor minden hidegleléstől megóvja az embert - meg az utódnemzéstől is, ha túladagolja a melegítést. A nehéz sebesség-kapcsolás okán a váltóolaj mennyiségi/minőségi ellenőrzése javasolt: ha a kenőanyag lefutotta a negyvenezer kilométert, ne várjon a cserével.

Csak a hozzávaló viszkozitású olajat szabad beletölteni, a sűrűbb anyag a mostanival megegyező problémát okozhat. Ha az olajtöltet megfelelő, de továbbra is ölre menő harc dúl a hideg sebességváltásokért, a váltókar bowdenjeinek vizsgálata szükséges: a belső teflonréteg elkopása után a kábel szorulása elképzelhető, amely tünet a hőmérséklet változására reagálhat.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. január 20., 13:37 Módosítva: 2016.01.27 16:21
164

Üdvözlöm,

Egyre jobban el vagyok keseredve, mert egyik szerelővel sem jutok egyről a kettőre az autóm javíttatásában! Egy 2008-as évjáratú Skoda Octavia RS-ről lenne szó (230 000 km). Pdtdi motorral, 170Le, BMN motorkód.

Az egyik problémám, hogy a hűtővíz valahol elszivárog, az olaj nem habzik, a kipufogóból nem dől a füst, azt mondják nincs jel arra, hogy hengerfejes lenne, mégsem találják a víz eltűnésének okát.

A másik probléma ami nagyon zavaró, ha 1500-as fordulaton lepadlózom, akkor 3000-3200-as fordulatig dadog az autó, 3200-nél elmúlik aztán mintha ágyúból lőtték volna ki, csak akkor jelentkezik ez a gond, ha lepadlózom, normál sebességadásnál nem jelentkezik. Turbónál a lamellákat mozgató csap tisztítva lett, kicsit szorult, egr szelep szintén takarítva lett. Várom javaslatát, mi lehet a probléma, mit lenne érdemes megnézetni!

Benjamin

Kedves Benjamin!

Szerencsére a VW motorok fedélzeti diagnosztikája nagyon jó, a célműszerrel minden fontos érték kiolvasható többek között a motorról is. Ha a dadogás könnyen előcsalogatható, az a vizsgálat szempontjából pompás, mert néhány próbaút alatt a probléma körvonalazódhat, és könnyebb lesz elcsípni.

Elsősorban a légtömegmérő környékén nézzenek körül, de a vizsgálatot végző kolléga a célműszerrel a kezében gyakorlatilag minden fontos paramétert ellenőrizhet a jelenség közben is.

A vízszivárgás azonosítása a kezdeti szinten nehéz, mert a kibuggyanó folyadék el is párolog - ekkor csak a rózsaszín, cseppkőszerű lerakódás árulkodhat a hiba helyéről. Érdemes a motor burkolatait eltávolítva minden szemszögből végignézni az erőforrást: a vezérlés oldalon a vízpumpa, a váltó felőli oldalon a termosztát/vízelosztó ház, hátul a vízcsövek, elöl a hűtő/csatlakozások folyása lehetséges.

Az utastér klíma-kifolyóját is érdemes vizsgálni, mert a ritkán előforduló fűtőradiátor szivárgás esetén a színes anyag ott is árulkodik. A hűtőrendszer nyomásvizsgálata ebben az esetben is segíthet, ennek a manuális változata: a hidegen járó motornál is kemény vízcső effektus a kezdődő hengerfej-tömítettlenség azonosításában segíthet.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. január 19., 16:27 Módosítva: 2016.01.25 17:18
138

Tisztelt Totalcar!

5 hónappal ezelőtt vettem meg egy barátom 1999-es 1.3-as sedan Swiftjét. Felhívták a figyelmem, hogy többet fogyaszt, mint kéne, de gondoltam ha odafigyelek rá, nem lesz baj. Sajnos nem lett igazam, mivel az elmúlt 5 hónap vegyes átlagfogyasztása 10 liter körül mozog.

Több szerelő is megállapította hogy a motor szép, rendes állapotban van. Önnek van valami ötlete, hogy mitől lehet ez a terepjárónyi fogyasztás? Mire kéne odafigyelnem?

Tamás

Kedves Tamás!

Bármelyik vizsgaállomáson csináltathat egy emissziómérést az autóról. A mért értékek alapján a keverékképzés státusza látható lesz, ami nagyban elősegíti a kollégák munkáját. Ha a katalizátor/kipufogó rendszer dugulása tapasztalható, akkor előfordulhat túlfogyasztás, ami erőtlenséggel párosul - ez abban az esetben nem feltétlenül feltűnő, ha az autót már így vette, vagy a hiba csak lassan jutott el a jelenlegi szintjére.

A motorvezérlő a lambda szonda jeléből kap visszajelzést a keverékképzés megvalósult működéséről, itt is érdemes méricskélni, habár a vezérlő nagy hiba esetén világító hibalámpával hívja fel a figyelmet a szervizlátogatás esedékességére. Ha az autó leginkább városi tötymörgésre használt, sajnos akár a tíz liter is lefolyhat a kisautó torkán. Egy átfogó motordiagnosztikát javasolok egy felkészült szervizben.

Az "ezcsakegyszuzuki" mondat elfogadhatatlan: tapasztalatunk szerint a legegyszerűbb szerkezetek teszik az embert leginkább szopórollerre.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. január 13., 13:32 Módosítva: 2016.01.20 13:38
85

Tisztelt Autódoki!

Van egy 5 éves Superbem (2.0 CR TDI), amiben - bár a kocsi generátora megfelelően tölt -, folyamatosan merül az akkumulátor. Voltam vele autóvillamossági szerelőnél, aki kb egy hónap múlva tud a kocsival foglalkozni (jellemző: Sopron nem egy nagy város, kevés az itthon - értsd: nem Ausztriában - dolgozó jó szakember, ők meg rogyásig vannak melóval). Szóval addig is valahogy túl kell élnem.

A kérdésem: ártok-e az akksinak, ha mindennap töltöm külső töltővel (CTEK mxs 5.0)néhány órán át, vagy jobban teszem, ha minden este leveszem a negatív sarut az akkuról? Éjszakára felügyelet nélkül hagyhatom-e a töltőt a kocsin (akku beszerelt állapotban, negatív pólus motorblokkon, udvaron)?

Laci

Kedves Laci!

Az akkumulátor levételét javasolnám: egy akkumulátor átlagos élettartama 4-6 év körül alakul papírforma szerint - ez nem jelenti azt, hogy nem működhet tovább, de ekkor már számítani lehet a cseréjének lehetőségére: ha alpesi sítúrát szervez több napos autó leállítással, legalább bikakábelt érdemes ilyen korú akkumulátor esetén elrejteni valamelyik csomagtartó-rekeszben.

A levett saru megmutatja a hibakeresés irányát: ha az akkumulátor így is lemerül reggelre: cseréje szükséges, és valószínűleg az autó rendben van. Ha azonban az autóra való csatlakoztatás szükséges az akkumulátor lemerüléséhez, a fedélzeti elektromosság ellenőrzése az alapvető feladat.

Ha valamilyen utólagos felszerelés - pl. műholdas járműkövetés - került beszerelésre az autóba, nagy valószínűséggel arrafelé keresendő a probléma. A jármű áramfelvételének mérése után kiderül a turpisság.

A fedélzeten megtalálható kismillió vezérlőegység miatt nem javasolt a hálózatban levő akkumulátor töltése, legalább a negatív sarut vegye le - főleg ha nagyon lemerült akkuról van szó. A magára hagyott töltő megintcsak veszélyforrás, inkább napközben töltse az akkut óránkénti rápillantással. A hazaérkezés utáni 2-3 órás töltés jó kompromisszum lehet.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk. - www.deltamark.hu

 

2016. január 8., 16:05 Módosítva: 2016.01.13 13:34
1

Kedves Autódoktor!

Van egy Audi A4 B6 1.9 pdtdi, ami viszonylag nagy sebességnél, fordulatnál és intenzívebb gyorsításnál kissé bedadog 4. fokozatnál 80-as tempótól és 5. fokozatban 130-tól egészen 170-180-as tempóig. Szűrők voltak cserélve, jó minőségű üzemanyagot tankolok és kerül bele adalék is. Lehet hogy légtömegmérő hiba lesz?

Árpi

Kedves Árpi!

A légtömegmerő az egyik olyan alkatrész, amely sok trükkös hibárt felelős lehet, és számos alkalommal előfordulhat, hogy annak ellenére, hogy a motorvezérlő még nem veszi hibásnak - hiszen a keretértékekbe még belefér - a valós adatszolgáltatása már kívánnivalót hagy maga után. Mindig igyekszem kihangsúlyozni a javítást megelőző diagnosztika fontosságát - a feleslegesen végzett munka, és az így cserélt alkatrészek nem ártanak az autónak, de szükségtelenek.

A hibás - pl. szennyezettségtől elhangolódott - tömegmérő esetén a hibakódtároló akár üres is lehet, de a menettesztek alapján végzett komponens teszten már kibukik a lustán működő szenzor problémája. Műszeres támogatás nélkül a tömegmérő szemrevételezése lehetséges, a hibás működés a felületére lerakódott, égett szennyeződések miatt a gyári technológia szerint csak szenzorcserével, a mindennapi életben a "hozzá való", kevéssé agresszív tisztítóspray-jel is orvosolható - ezt nem tőlem hallotta, a Bosch a Holdig kerget majd ezért a tanácsért.

A lerakódás mértéke a gyenge minőségű utángyártott, vagy sport légszűrő alkalmazása esetén nagyobb lehet. A szennyeződés eltávolítása utáni teszten kiderül ha az érzékelő mégis elfáradt. A csatlakozó kontakt/kábelhibája is előfordulhat. A típus gyakori gondja a hengerfej kábelkötegének kontakthibája, ekkor hengerkimaradás is tapasztalható - a hibatároló megjegyzése mellett. A vákuum/üzemanyag tandempumpa is szivároghat, illetve sokat futott autó esetében a PD elemeknél szivárgás léphet fel a hengerfejen belül - ekkor az olajszint is növekedésnek indulhat. A PD elemek üzeme szintén nyomon kísérhető a célműszeren, így megbontás nélkül is sok információ megtudható a motorról.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. január 6., 15:10 Módosítva: 2016.01.08 16:06
1

Kedves Autódoktor!

Egy 1998-as Daewoo Lanos 1.5i autóval járok, a motor kitűnő állapotban van, nem tudok hibájáról. Viszont már kétszer is produkálta azt a jelenséget, hogy viszonylag meredek lejtőn intenzívebb fékezéskor (megállás előtt) leállt a motor, ami a megszűnő fék- és kormányszervó miatt elég problémás például egy kereszteződéshez érkezve. A neten keresve nem találtam választ, hogy mi okozhatja ezt.

Elképzelhető, hogy olyan a tank és a benzinpumpa kialakítása, hogy ilyenkor nem jut üzemanyag a motorba? A tank az egyik alkalommal harmadig, a másodiknál félig volt töltve. Vagy ez valamelyik alkatrész hibájára utal?

Barna

Kedves Barna!

Ha az autó nem egy szakadék oldalában áll, és a tetőkárpit sem füves, a benzinszivattyú és az üzemanyagtank kialakítása miatt akár 5-6 liternyi üzemanyaggal is stabil benzinnyomásnak kellene lennie. Sajnos a tankban nem található meg a hagyományos hullámtörő-rendszer, de a szivattyú háza tartalmaz egy kisebb mennyiséget a biztonság kedvéért - a gyár a lejtős utcákkal és a vehemens kanyarvétellel számolt a tervezés során.

Az Opel-származék erőforrás az elnyűhetetlen kategóriába tartozik, de az alapjárati/szívó rendszer rendszeres karbantartást igényel. Személyes Daewoo kedvenceim az olajtól szétmálló kartercsövek, amelyek dugulása/kilyukadása esetén az alapjárati rendszer működése felborul. A fojtószelepház megbontásos takarítása alapvető feladat, az alapjárati levegőcsatornák, és a szabályozó motor tisztításával együtt. Ez utóbbi néhány gyújtásráadás után ismét megtalálja a helyét, és az alapjárat ismét duruzsoló lehet, ha a hibás csövek javításra/cserére kerültek.

A takarítás/beállítás minden olajcsere alkalmával javasolt, így a masszív lerakódások is elkerülhetők. Egyszer találkoztunk olyan esettel, hogy a szakszerűtlenül bekötött riasztó emelés érzékelője adott riasztást/tiltást emelkedő esetén, de ez nagyon egyedi, szerencsétlen dolog volt. Az alapjárati motor cseréjének szükségessége esetén figyelni kell, mert többféle kúp-kialakítással is gyártották, és nem felcserélhetőek! Lefulladt motor esetén a fékvákuum-dob néhány fékpedál-nyomásnyi vákuumot tárol, az autó így biztonságosan megállítható, de vákuum nélkül is ütőképes a fékberendezés, csak férfiasabban kell taposni. A kormányrásegítés valóban megszűnik, de guruló autó esetén a tekeréshez még mindig kevesebb erő kell, mintha állna a jármű. Ha valóban csak alapjárati hibával van dolgunk, a motor a kuplung ráengedésével azonnal újraindul, és terhelhető. A vákuumdob szivárgása esetén a motor fals levegőt szívhat, ami szintén alapjárati gondokat jelentene, de ez állandó rendellenes szívászajjal járna, jelen esetben nem valószínű. Boldog Új Évet Kívánok!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu