Kedves Autodoktor!
Vettem egy Mercedes W211 (2003) E220 CDI-t. Olyan problémám van, hogy a motor egy idő után elveszti az erejét, újraindítást követően egy kis ideig megint jó.
Diagnosztika szerint: 0100 kód "légtömeg túl alacsony". Légtömeg mérő cserélve lett, a hiba ugyanúgy fennáll. A turbó fütyülő hangot ad egy bizonyos fordulatot elérve. Elképzelhető hogy kilyukadt valami? Okozhat ez ilyen hibajelenséget?
Attila
Kedves Attila!
A tárolt hibakódok az esetek kisebb részében jelentik a hibás alkatrész pontos megnevezését. Nagyobb részt csak iránymutatást adnak a hibakeresés folytatásához. A légtömegmérő jelzett hibája esetén a célműszerrel végzett menetteszt közbeni jelszint kiértékelés az első teendő, a többi releváns változóval együtt vizsgálva.
Ezután a komponens áramköreinek ellenőrzése a következő lépés, majd általában ezután már eldönthető, hogy maga az érzékelő hibás, vagy egyéb probléma okozza a hibajelenséget. Leggyakoribb esetben a kipufogógáz-visszavezetés gondja, szívórendszer tömítettlenség / keresztmetszet csökkenés, vagy feltöltő szabályozási hiba okoz hasonló jelenséget.
A gyújtás újra rákapcsolásával a vezérlőegység által elvégzett, szándékos teljesítmény csökkentés megszűnik egészen addig, amíg az általa megfigyelt értékfolyamok nem térnek ki a megadott sávból: ekkor a hiba eltárolásával egyetemben a vezérlő újra beavatkozik, és a lóerők megcsappannak. Ez nagyon kényelmetlen, sőt: erősen kiszámolt előzési manőver közben akár balesetveszélyes is lehet!
A turbó fütyülése alapjában véve nem minden esetben tekinthető hibának, a magas fordulatszámon forgó lapátok által keltett örvénylések okozhatnak ilyen hangot, ami a feltöltő nem végzetes kopottsága esetén is lehet hangosabb az újkori állapotánál. Keressen fel egy precíz diagnosztikával foglalkozó szervizt a hiba gyors elhárításának érdekében!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
Két napja vásárolt Passat (B7 2.0 CR TDI, 103 kW, 2011) autómon elkezdett sípolni az üzemanyag szivattyú. Hiba visszajelzés a műszerfalon nincs. Használhatom így az autót, vagy ez lehet egy későbbi, nagyobb hiba előjele?
Sándor
Kedves Sándor!
Ha a sípolás folyamatosan jelen van az autó indításától a leállításáig, és az üzemanyag tartály felől (hátsó ülések alól) hallható, érdemes a szivattyút ellenőriztetni, akár megbontással járó művelettel is, mert a korábbi felhasználó által vásárolt, gyengébb minőségű üzemanyagok használata esetén lerakódás keletkezhetett az üzemanyagtank alján, ami a rendszerbe kerülve költséges károkat okozhat - a szivattyú tönkremeneteléről nem beszélve.
Az új négykerekű szerzemény teljes átvizsgálása, valamint a motorolaj és az összes szűrő cseréje nagyon javasolt, így az autó tiszta lappal indulhat, valamint az esetlegesen szükséges javítások, cserék tervezhetővé válnak. Nem beszélve a nyugodtságról, ami az embert eltölti, mikor egy teljes mértékben megismert járművel indul útnak. Ha az autó Ad Blue rendszerrel szerelt, az üzemanyagtank közelében található még egy szivattyú, ami szintén menet közben üzemelhet, valamint az autó leállítása után is nagyjából egy percig zümmöghet (főleg télen). Ha innen származik a kóros hang, azt a rendszer hamarosan jelzi, mert ez a kis szivattyú is a fedélzeti rendszer szerves részét képezi, és hibája esetén a kipufogógáz-utókezelés üzemképtelen lesz.
Mindkét szivattyú megműködtethető a célműszerrel is, tehát üzemük ellenőrizhető, így az is látható ha rendellenesen teszik a dolgukat. Annyi bizonyos, hogy az ilyen komplikált szerkezetű autók felhasználása eltér a régebbi masinákétól: többek között abban feltétlenül, hogy nagyon vigyázni kell az autó alvázára, mert rengeteg szerelvény ott került elhelyezésre. A telekjárásra jobb szolgálatot tesz egy Niva, vagy egy Duster. Érdemes továbbá egy elektronikus, ultrahangos rágcsáló-riasztót is beszereltetni, mert a kis ösztönlények nem nagyon mérlegelik, melyik kábelt is rágcsálják meg éppen. Az autó olajszivattyú-meghajtó tengelyének ellenőrzését se felejtse elvégeztetni, ha a jármű már közel van a 180 - 200 ezer kilométeres futáshoz és a szerviz-előélet nem tartalmazza hitelt érdemlő módon az igen fontos műveletet. Ugyanez vonatkozik a vezérlésre is.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoki!
2001-es Fiat Seicento SX 1100 ccm gépkocsimnál 100-150 km megtétele után 5-6 dl hűtőfolyadék hiányzik. A gépkocsi alatt nincs folyás, csöpögés. Ki lett cseréve vízpumpa vezérléssel együtt, hűtő, gumicsövek, hengerfej javítva lett. Ki lett szerelve a klímahűtő. Mivel a vízpumpa meghajtó szíj nem volt jó, arra gyanakszom, hogy a vízpumpa nem ehhez a motorhoz való.
Károly
Kedves Károly!
A vízpumpa cseréjekor mindig alaposan össze kell vetni a régi és az új alkatrészt a különbségek felmérése érdekében. Ha a hűtőfolyadék nem szivárog sehol, akkor vagy az égéstérben tűnik el csendesen, vagy a fűtőradiátornál mégiscsak a szabadba jut.
Harmadik megoldásként - és itt a folyadéktöltet forgatására kevésbé alkalmas alkatrész kérdése aktuális lehet - a túlmelegedés miatti túlnyomás következtében a rendszernyomást kordában tartó hűtősapka a külvilágba eresztheti a pillanatnyilag feleslegesnek tűnő folyadék mennyiséget.
A túlmelegedést a vízhőfokot nem mutató műszeregység titokban tartja, a figyelmeztető piros lámpa pedig már túl későn szól általában. A hűtősapka cseréje javasolt, de a hűtőrendszer működési nyomásának és hőmérsékletének - ezzel egy időben a hűtőventilátor üzemének - ellenőrzése se maradjon el.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoki!
A következő jelenséggel kapcsolatban kérem a tanácsát:
60-70 km/h felett a kormányzás instabillá válik.
Jobbra kormányozva érezhető jobban a jelenség, egyébként mindkét irányba kormányozva tapasztalható. Bármely irányba kormányozva a kormányzás megkezdésekor megnehezül a kormány, az embernek nagyobb erőt kell kifejteni, majd hirtelen felkönnyül a kormány és megszalad, túlkormányzott lesz. Ekkor az ellenkező irányba korrigálva megismétlődik a jelenség. Folyamatosan küzdeni kell a kormányzással. Előzéskor emiatt imbolyog és jobbra-balra szitál az autó. Olyan mintha el lenne torzulva a kormányzás karakterisztikája.
Péter
Kedves Péter!
Azt azért elárulhatta volna, hogy lóról, vagy szöcskéről van-e szó, sajnos se gyártmány, se típus, se évjárat nem került megnevezésre a levelében.
Ha az autója hagyományos, rásegítés nélküli kormányzású, akkor a futómű szerkezetének és a kerekek/gumik állapotának vizsgálata, javítása után egy beállítással általánosan kezelhető a probléma - valószínűleg a gumik kopása is árulkodik a rendellenességről.
Ha a jármű kormányzása hidraulikus/elektrohidraulikus/elektromos segítséggel rendelkezik, a teendő ugyanaz, mint az előbbi esetben kiegészítve azzal, hogy a rásegítő egységek - és itt leggyakrabban a villamossággal kombinált rendszerek vannak előbbre - elhangolódása, meghibásodása okozhat elhúzást. A célműszerrel vizsgálható a kormány szervó működése, és a rendszer alapbeállítása is elvégezhető. A meghibásodott szisztéma legtöbb esetben a kormány elfordulását látja hibásan, ami a rendszer elhangolódását jelenti akár az ön által említett jelenséget is okozva. Az elhangolódás gyakran nem okoz hibajelzést, csak a gép nem tudja pontosan merre is van arccal előre.
Ha az autó a legújabbak közül való, és automata parkoló asszisztenssel is fel van szerelve, azonnal vegye az irányt a szakszerviz felé, mert a kormányzásban aktívan résztvevő masina elég kellemetlen szituációkat is okozhat, noha úgy van megtervezve, hogy rendellenesség esetén azonnal kapcsoljon le, és ezernyi visszajelzővel hívja fel a figyelmet a szerviz meglátogatására.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Pár hónapja áll fent egy olyan hiba az autómnál (Golf IV 1.4 16V AHW), hogy 2000-es fordulat alatt bejelez az olajnyomás jelző. Ez az 1-es kivételével minden sebességfokozatban előjön, de csak meleg motornál. Bejelzés után gázt adok, 2000-fölé megy a fordulat és eltűnik a figyelmeztető jelzés.
Lecseréltem az olajat, és kicseréltem az olajgombát, de a jelenség megmaradt. Még arra tudok gondolni, hogy az olajteknőben lévő olajszűrő elrakódhatott, és alacsony fordulatnál nem bír megfelelő mennyiséget szívni az olajszivattyú.
Valós lehet ez az elmélet? Tibor
Kedves Tibor!
A kérdéses motorból újítottunk fel néhányat a fenti problémából kialakult olajnyomás-hiány, és a hozzá tartozó felhasználói "a következő kútig kibírja az" mondat következtében. Ne húzza tovább, itt az idő az olajpumpa cseréjére. Természetesen a megbontás során alapvető teendő a felszívókosár ellenőrzése, de érdemes abból is újat felszerelni, mert van, hogy a harang nem hozzáférhető részén olyan szennyeződés bújik meg, amit jobb lenne nem visszaengedni a rendszerbe.
Ha az olajteknő már úgyis lent van, nézesse végig a csapágyakat is: kellemesebb most, megelőző jelleggel új csapágysort fűzni a blokkba a hibátlan főtengelyre, mint később darabokra szedni az egészet másik főtengelyt hajkurászva. Sajnos ez a nyomásnyűg nevezhető típushibának is, az első jel után jobbra kell indexelni és irány a szerviz. Olajszivattyúból és csapágyból is csak a gyárit, vagy annak megfelelő minőségűt építtessen be, ettől eltérően olyan útra téved, mint aki kínai elemet rakat a pacemakerbe.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor,
A következő problémával fordulok Önökhöz: adott egy 1990-es évjáratú Audi 80 B3, 1.6TD motorral (RA motorkód). Kérdésem az lenne, hogy milyen olajgombák felelnek meg az autóhoz? Amikor megvettük a járművet, a benne lévő gombák nem jeleztek helyesen. (Az egyik gomba helyére bekötöttünk egy órát, mellyel ellenőriztük az olajnyomást. Nincs vele probléma.)
Autósboltban is jártunk már, de nem tudtak érdemleges választ adni(pedig ott állt a kocsi a szemük előtt), csak felsorolták, hogy milyen színűek vannak ehhez a típushoz, de hogy pontosan melyik fajta(vagy melyik fajták) való hozzá, azt nem tudták megmondani. Mondtak egy olyan lehetőséget is, hogy van a műszerfalban egy relé, ami hangot is ad, esetleg az lehet a hibás, de az 30 ezer forintba kerül és általában senki sem veszi/rendeli meg egy ilyen korú autóhoz.
Válaszukat előre is köszönöm! Zsolt
Kedves Zsolt!
Nem mindegy, hogy az ember milyen autósboltba jár, manapság már minden utcában akár több is akad, nem beszélve a webshopok kínálatáról. Inkább olyan helyen vásároljon, ami már nagyon régóta működik, széles ügyfélkörrel: valószínűleg ott szakértő segítséget kap a pótalkatrészek terén.
A Volkswagen/Audi több olajgombás visszajelző rendszere nem ördöngösség, de a legjobb alvázszám alapján kikeresni a rendszerben használatos érzékelők típusát. Egy komolyabb alkatrész-kereskedés rendelkezik gyári szintű katalógussal, tehát nem jelenthet problémát a belevaló alkatrészek biztosítása. A "milyen volt benne eddig" megoldás is jó lehet, ha a rendszer kifogástalanul működött a hibát megelőzőleg, de egy nem belevaló érzékelő pontatlan visszajelzést adhat.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdv Doki!
Van egy 97'-es évjáratú VW Golf kislány a hárememben, 1,4, benzines, 220ezer kilométerrel. Két probléma adódott vele az elmúlt időszakban:
1.,Az utóbbi hónapokban észrevettem, hogy a hűtővíz folyamatosan eltűnik valahol... az éjszakai pihenők után az autó alatt találok kisebb foltokat, azonban nem akkorákat, hogy ez elegendő lenne. A vizet kéthetente kb. fél literrel kell pótolni.
2.,Minap ellenőriztem az olaj állapotát. Az olajsapkát lecsavarva meglepődtem: a sapka és a karima úgy nézett ki, mintha karamellkrémmel lett volna bekenve. A nívópálcán viszont az olaj a megfelelő állagú, színű volt.
Kérdésem: van összefüggés a két jelenség között?
Hunor
Kedves Hunor!
Az autók szerintem hímneműek, de ez képezheti vita tárgyát - az egyik Parkoló Parádén majd jól kivesézzük a dolgot.
A motor-karamell összefügghet a téli üzemmel és a fáradt motorolajjal is, de sajnos a hengerfej tömítettlenségére is utalhat. Kiderítése egy hűtőrendszer nyomásteszt elvégzésével megoldható, de a rendszeres megfigyelés is a pontos hibamegállapítás felé tereli a dolgot.
Ha a teljesen letisztított lepedék hamarosan ismét megjelenik, és a hűtőfolyadék gyakori utántöltést kér - melyet nem lehet a látható szivárgás számlájára írni - sajnos a hengerfej tömítés hibája (ami egy húsz év körüli autónál sajnos esélyes) elég valószínű. Ebben az esetben a teljes javítást javasolom elvégeztetni, hogy utána sokáig ne kelljen a tömítés miatt aggódni.
A különféle utólagos tömítő adalékokkal ne próbálkozzon, csak a bajt tetézi vele. Az anyaghiányt csak odavaló anyaggal lehet pótolni - tudom, ezért még kapni fogok a más véleményen levőktől, de az intelligens molekulákat hiszem, ha látom: a Golf eldugult hűtőjét és fűtőradiátorát meg nem olyan kellemes cserélgetni.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk- www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor,
Olyan hibajelenséggel fordulok némi jó tanács reményében önhöz, hogy 2008-as évjáratú, kintről behozott Mercedes Sprinterem (3.0 V6 cdi) úgy eszi az olajat, mintha muszáj lenne neki... számszerűen, 1000 km-ként 2-3 litert elfogyaszt.
Voltam vele Mercedes szervizben, turbó tengely, kicsit lóg, de azt mondták egyáltalán nem veszélyes, kompressziót is megmérettem, és mind a hat henger 3-4% különbségekkel, de nagyjából ugyanazokat az értékeket mutatta. Erre is azt mondták, hogy teljesen rendbe van. Maradt talán a szelepszár szimering?
Az autó menet közben egyáltalán nem füstöl, sem reggel indításkor. Nemrég az autóban kellett aludnom, és éjjel 3-4 szer elindítottam fél órára, mert hideg volt. reggel mikor elindultam, akkor 1-200 méteren keresztül, nagyon tolta a kék füstöt. Az intercooler alsó csövét is leszedtem már, és ott sem áll az olaj, kezemet össze tudom kenni vele, de nincsenek literek a coolerben. Most ha lesz ideje a szerelőmnek, akkor szelepszár szimeringeket kicseréltetem vele, de gondoltam egy emailt megér még ez az eset, itt sokszor olvastam már okos megoldásokról.
Csaba
Kedves Csaba!
Tudom, hogy a millió kilométeres dízelmotorokról legendák hallhatók/olvashatók, de általában háromszázezer kilométer után már lehetnek bajok az erőforrások körül. A kintről származó autók esetében pedig sajnos zömmel hatalmas fehér foltok vannak az autó múltját illetőleg, tehát az óra állása nem jelent semmit.
Sajnos megbontás nélkül nem sok biztatót mondhatok, de attól tartok megbontással sem lesz nagy a boldogság.
A szokásos körök lefutását - kartergáz visszavezetés, szívórendszer- átjárhatóság, injektor ellenőrzés - feltétlenül javasolom. A leszerelt turbó szakműhelyben (Pl: Ferryker) való vizsgálata is javasolt - ha a fő szerkezeti elemek nem sérültek/koptak, egy általános felújitó szett ismét újszerűvé varázsolja a feltöltőt. A tengely lógásának vizsgálata nem árul el mindent a turbó státuszáról, ahogy az olajlerakódás sem sajnos.
Ez az első kör volt, itt döntenie kell a felhasználandó összeghatárról, és az autó sorsáról is: a motor megbontása rengeteg "ha már itt vagyunk" tételt tartalmaz, a vége egy hibátlan erőforrás lehet, de a gazdaságosság szempontjai más lapra tartoznak. Ha a hengerfejek lekerülnek a szelepszár szimmeringek cseréje miatt - ebben az esetben a hengerfejek teljes felújítása a legbiztosabb megoldás- feltétlenül végezzenek tüzetes vizsgálatot a hengerek állapotát illetőleg, valamint a dugattyúk kihúzása után a gyűrűk ellenőrzése se maradjon el.
Ha a jármű használatát még hosszú évekig tervezi és a mechanikus jellemzők megengedik, érdemes új csapágysorral, és gyűrűszettel összerakni a motort. A megnövekedett terhelés (magas teljesítmény, kipufogógáz visszavezetés, részecskeszűrő regenerálás, felhígult kenőanyag, stb.) miatt a dugattyúgyűrűk gyakran letapadnak, ami a kenőanyag hengerfalon maradását, elégését jelenti, ami egy önromboló folyamat is egyben.
A kompressziómérés alkalmával ez a hiba nem minden esetben kimutatható, de még a veszteségmérés is okozhat jónak mondható eredményt annak ellenére, hogy vannak odabent bajok. Az újjá varázsolt mechanikához próbapadon tesztelt injekorok és rail szivattyú dukál, de az öreg kuplung állapota sem lehet rózsás. Az eredmény rengeteg elköltött Forint, de egyben egy olyan motor is, amely ismét készen áll a Föld kerületének legalább nyolcszoros megfutására.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Swiftem (1.0 - G10A - 3 hengeres) hidrotőkéje hidegindításkor csattogott. A szerelő első nekifutásra csak a tisztítást javasolta, hogy ne adjak ki mindjárt 30-40 ezret. Megtörtént a tisztítás, igen sok kosz volt lerakódva a tőkékben, és valóban eltűnt a hidegindítási csattogó hang. Ellenben, a tisztítás óta megjelent egy nem túl hangos, talán szelep, vagy tőke hang. Az új hang főleg gázadáskor hallható, illetve alapjáratkor is lehet halkan hallani.
A szerelő két dolgot mondott.
1. Valószínűleg valamelyik tőkében a zárógolyó még nem pont a helyén van,ami idővel beáll.
2. Lehet,hogy valamelyik tőke a tisztítás ellenére már kopott, és az okozza az új hangot. Viszont megnyugtatott, hogy nem fog bajt okozni a motornak, nyugodtan járjak az autóval. Ha hangosabb lesz, majd cseréljük az összes tőkét újra. Egyébiránt, a motor szépen, egyenletesen jár, olajat nem eszi, nem füstöl. Plusz, a szerelő tanácsára lecseréltem az olajat szintetikusról fél-szintetikusra (Castrol Magnatec 10w40). Az autót nem gyilkolom, csak hétvégén használom, max. 100-as tempóval hajtom. Minden esetre, már félreraktam a tőkék árát, ha eljön a csere ideje. Szeretném kikérni az ön véleményét is. Már csak a megnyugtatásomra: ön szerint is nyugodtan használhatom így az autót?
Tibor.
Kedves Tibor!
Hangok tekintetében a legnehezebb nyilatkozni úgy, hogy csak valaki más fülén keresztül jött az infó. A csattogó tőke nem igazán jó a motornak hosszútávon. Minden egyes csattanás egy-egy pofon a szelep végének, és a vezérműtengelynek/himbának is. Ne hagyja úgy sokáig.
Azonban az sem elképzelhetetlen, hogy a most előbukkant hang eddig is megvolt, csak a fémharkályok kopácsolása elnyomta. A finom gázadással előcsalogatható hangocska akár a forgattyúmű felől is származhat, a tőkék cseréje előtt inkább azonosíttassa azt a szerelőjével.
Ha a dugattyúk holtponti, finom zaja hallható, az tényleg az a tétel amivel az autó még jó darabig működni fog: a teljes csend érdekében nagyon sok Forintot kellene elkölteni ebben az esetben. A gazdaságosságot szem előtt tartva ez nem biztos, hogy reálisan vállalható költség.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Van egy 2005-ös VW Golf Plus 1.9 PD TDI-m és sajnos elkövettem, egy nagyon amatőr, egyben nagyon-nagyon nagy hibát, szégyenletes módon gyorsításkor 2-esből sikerült visszakapcsolnom 1-esbe és az autó eléggé bebólintott (tehát nem kicsi volt a terhelés) és azóta (legalábbis előtte nem figyeltem erre) pl. 3.-ban kb. 1000-es fordulaton ha gázt adok, kis csörrenés, vagy kottyanás hallatszik, mintha a motortartó, vagy a váltótartó ment volna szét. Nagyon remélem, hogy nem hajtókar, vagy váltó, a komplett kuplungban kb 5000 km van, úgyhogy az sem lenne kellemes. Remélem tud nekem valami tippet adni.
Dávid
Kedves Dávid!
A téves váltás bárkivel megeshet, ne eméssze magát miatta. A Golf elég masszív szerkezetű autó, sokkal többet is kibír mint gondolná: a gyári tesztek során olyan dolgokat is megtesznek a prototípusokkal/előszériás darabokkal, ami egy átlagos autó életében sosem fordulna elő.
Ha bármi szétesett volna az erős elkapcsolás miatt, az nem csak harmadik sebességbe kapcsolva lenne érezhető, hanem az összesben - de leginkább a legnagyobb áttételt kezelő egyes fokozatban. Ha kettős tömegű lendítőkerék dolgozna az autóban - bizonyára a kuplung nemrég elvégzett cseréjekor ezt a komponenst is ellenőrizték a kollégák - az itt következett bármilyen rendellenesség leginkább alapjárat közelében, alacsony fordulaton, esetleg leállítás közben hallatna magáról. Teljes megnyugvása érdekében jelentkezzen be a kuplungcserét elvégző szervizbe egy gyors ellenőrzésre, ahol nagy valószínűséggel mindent rendben találnak majd.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdv Doki!
Van egy Ford Escort 96-os autóm, amely 1.6i 16 szelepes, 66 kw. Szeretném megkérdezni, hogy milyen meghibásodási lehetősége lehet az autónak, ha rángat és traktor hangot hallat?
József
Kedves József!
A 16 szelepes Zetec motorok a maguk korában kvázi sportosak voltak, a nyolc szelepes kivitelekhez képest mindenképpen. Sajnos a hidrotőkés szelephézag-kiegyenlítés miatt hajlamosak voltak a zajongásra, főleg ha a karbantartásban akadtak hiányosságok: nem megfelelő kenőanyag használata, megfelelő olajszint hiánya, elmaradt olajcserék, stb.
Természetesen a magas futásteljesítmény miatti kopás is szerepelhet a kopácsoló szelepek hátterében. Ha a rendszerben sok a lerakódás, a hidrotőkék működéséhez szükséges olajnyomás nem jut el a hengerfej apró furatain keresztül a tőkékig, ami előcsalogatja a motorharkályok hangját.
A kenőrendszer tisztítása és egy olajcsere a javasolt első lépés, de sajnos több mint valószínű, hogy a húsz éves kiegyenlítő elemek cseréje is szükséges lesz a csendes üzem eléréséhez. A rángatás nem feltétlenül a hidrotőkék hibája miatt történik - habár a szelepvezérlés megváltozott karakterisztikája okozhat rendellenes motorjárást - a rendszer átvizsgálása javasolt a hiba feltérképezéséhez. Az üzemanyagrendszer karbantartása, de a belépő levegő útja is ellenőrzés tárgyát kell, hogy képezze a hibafelmérés során, a rendszer légtömegmérője hajlamos a pontatlan működésre, de a szívórendszer gumicsövei sem pályáznak a "dédunokáink is fogják látni" műsor főszerepére.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoki!
Az autómon nemrég lett két első tárcsafék cserélve fékolajjal együtt. A két első tárcsafék jobban melegszik mint a két hátsó. Városban kisebb utak után is annyira felmelegszik, hogy szinte hozzá se lehet érni! A kocsi ABS-szel felszerelt, első kerék meghajtású!
Sanyi
Kedves Sanyi!
A fékek kézrátételes ellenőrzése viszonylag pontatlan vizsgálati módszer. A hátsó tengelyre jutó fékerő (gyakorlatilag fékfolyadék nyomás) a régebbi autóknál mechanikus, az újabbaknál elektronikus szabályozással bír, a hátsó tengely terhelésének függvényében: egy tollpihe szállításánál a hátsó fékek kevés, Trombi a cirkuszi elefánt beültetésével nagy energiát képesek elnyelni, azaz hővé alakítani. Így a két tengely fékalkatrészeinek hőmérséklete nem mindig egyenlő.
Ha a fékhatással kifogásai vannak, vagy nem érzi biztosnak, esetleg a pedál útja/nyomáspontja nincs rendben, érdemes fékpadon leméretni a fékrendszer hatásfokát. Papírforma szerint csak olyan személy/műhely végezhetne fékjavítást, aki a tevékenység végén dokumentált fékpadi méréssel tanúsítja a rendszer kifogástalan működését: sajnos ez a gyakorlatban nem nagyon fordul elő. Fékpadot bármelyik műszaki vizsgaponton talál, néhány ezer forintot megér a biztonság!
Ha az autó ESP rendszert is hordoz a fedélzeten, a fékfolyadék cseréje célműszeres támogatás mellett kell történjen, a metódus alatt a rendszer tápszivattyúja és szelepei is vezérlést kapnak, biztosítva ezzel a folyadék teljes cseréjét, és kizárva a levegő jelenlétét. A frissen összerakott fék összekopási folyamata általában nagyjából 500 kilométerre tehető. Ilyenkor előfordulhat melegedés, szag, illetve akár hangosabb üzem is, természetesen ez sem lehet zavaró mértékű - jobb is, mert nincs rosszabb egy raplis elefántnál a hátsó traktusban... Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor,
van egy 2007-es, 1.6 TDCi Ford Focusom (109 lovas változat, motorkód: G8DB). Városon kívüli használatnál, 110-120 km/óra körül vagy felette felvillannak a műszerfalon a lámpák, majd a motor leáll. Félreállás, újraindítás után minden rendben – egészen a következő leállásig, ami gyorsan bekövetkezik. Néha csak „bedadog” a motor, egy pillanatra felvillannak a lámpák, de megy tovább az autó, ez már néha városban is előfordul.
Anamnézis következik:
Ez a jelenség először tavaly nyár végén-ősz elején jött elő, előzés közben egyszer csak megállt az autó. Ekkor még elszigetelt jelenség maradt, néhány héttel utána amúgy is kipucoltattam a részecskeszűrőt, meg is feledkeztem róla. Télen kezdtek sűrűsödni az események. Már nem emlékszem a pontosan, mennyit rendetlenkedett tavaly év végén (biztos, ami biztos üzemanyagszűrőt is cseréltem, amúgy is esedékes volt), de idén januárban teljesen megállt az autó, vontatni kellett – EGR szelep rossz, cserélve. Bontottat rakattam be, végül a harmadik EGR szeleppel (!) úgy-ahogy menetképes lett az autó, de ekkor már városon kívül állandóan megállt és folyamatosan EGR hibát is dobott a diagnosztika.
A szerelő, akihez hordom, nagyon jó és nagyon korrekt, őszintén megmondta, hogy nála elfogyott a tudomány és ajánlott egy szervizet, illetve konkrétan egy személyt. Ekkor került szakszervizbe, ahol kicserélték a teljes vezérlést, a zárlatos EGR tönkretette azt is. Az EGR-re utaló hibakód eltűnt, azonban az eredeti problémám ezzel nem oldódott meg, az autó továbbra is leáll városon kívül bizonyos terhelés után. A hibakód, amit most kiad az a P061B. A szakszervizben mindent megtettek, de nem tudták kideríteni, mi okozza ezt a hibát – azóta már két másik szerelő bicskája is beletörött. Kábelek elvileg rendben. Az érdekes az, hogy ha kikötöm a légtömegmérőt, az autó – világító motorlámpával ugyan, de – rendesen működik, nem áll le. Természetesen cseréltem légtömegmérőt is, az újat bekötve az autó természetesen továbbra is leáll. Most kikötött légtömegmérővel közlekedem, amennyit nagyon muszáj.
Ön szerint mi okozhat ilyet? Nem értek az autókhoz, de érzésem szerint valami nagyon triviális dolgon itt mindenki átsiklott… Valószínűleg egy dolog okozza az utóbbi idők összes problémáját - eddig szinte csak a kötelezőkre kellett költeni - , de nem tudunk rájönni, mi lehet az.
Üdvözlettel (és előre is köszönök bárminemű tanácsot, segítséget): István
Kedves István!
A P061B hibakód a "Motor forgatónyomaték-felügyelet: belső hiba" megfejtéssel bír. Ez nem annyira jó hír. Ha ennyi szakember kezei között megfordult a jármű, és minden részegység ellenőrzésre/javításra/cserére került: feltételezhetjük, hogy a jármű mechanikailag jó, így elég esélyes a fenti művelet végrehajtását végző motor-vezérlőegység hibája.
Ha a levelében írt "teljes vezérlés csere" alatt a motorvezérlőt érti, akkor vigye vissza az autót a cserét végző szervizbe, hiszen az még garanciális keretek között javítható/cserélhető, ha a vezérműszíj értendő az előbbi idézett megnevezés alatt, akkor azt nem nagyon lehet összehozni a zárlatos EGR szeleppel. Ha az autó hibája könnyen előcsalogatható, bárminemű csere előtt feltétlenül rengeteg célműszeres menettesztet javasolok, mert a hiba jelentkezésekor látható/változó értékek magukban hordozzák a megfejtést / hibakeresési iránymutatást is.
A motornyomaték-felügyelet egy virtuális mérce, amely a motor érzékelőinek értékeire hagyatkozik. Ha a rendszer valamelyik paramétere eltér a szoftver által elvárt értéktől, a szabályozás felborul: ilyenkor a vezérlő megnevezi a hibásnak vélt részegységet/jelforrást. Jelen esetben nem teszi ezt, ami gyanúba sodorja az irányítást végző motorvezérlőt. A mikroszámítógép próbapadi tesztje erre specializálódott szakműhelyekben lehetséges, javítása már sajnos nem minden esetben kivitelezhető.
Ha valóban új vezérlő került a járműbe, és mégis hiba tapasztalható (főleg, ha ugyanaz, mint előtte), sajnos előfordulhat, hogy nem a vezérlő hibája okozza a problémát, hanem egyéb villamossági / érzékelési/ beavatkozási, vagy akár mechanikus probléma. Ennek megkeresése további türelmet, szakértelmet, és költségeket jelent. Ebben az esetben a szakszervizes forrást javasolom a további vizsgálatokra, főleg ha a vezérlő cseréjét is ők végezték.
A gyári szervizek rendelkeznek a legtöbb információval, és a szoftveres támogatottság is ott a legmagasabb: a legtöbb autógyártó különös figyelmet fordít a speciális hibákra, amelynek megoldása a presztízs megőrzése mellett a jövőre nézve akár tanulságos is lehet az újabb rendszerek tervezése során.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Doki!
Van egy 2003-as Citroën C3-as 1.1 benzines. A probléma mindig tankolás után és gyors igénybevétel után jelentkezik. Egy-két óra elteltével a motor 80-90 km/óránál, visszaesik a teljesítmény, olyan mint ha nem menne a henger rángat lassú stb. Másnap reggel az autó tökéletesen működik, a hengerek mennek, halk motor zaj, nincs rángatás csak a hiba kód világit.
Az autón történt javítások:
Üzemanyag szűrő + olajszűrő csere, olaj csere, üzemanyag befecskendező csere, gyújtógyertya csere, trafógyújtó csere, kábelek kimérése: nincs szakadás vagy rágcsáló által okozott kábelszakadás. A számítógépes ellenőrzés során a nem mutat hibát sem a lambda szondáknál sem a motorban. A vezérlő egység van már csak vissza, de egy ismerősöm azt mondta, ha az meghibásodik nem egy vagy két henger nem megy, hanem el sem indul az autó.
Szilveszter.
Kedves Szilveszter!
A vezérlőegység cseréjével várjanak még, ha lehet: megrendíthetetlen bizonyítékok nélkül nagy a pad alá kerülés esélye. A világító hibalámpa a legtöbb esetben regisztrált hibát jelez, ennek érdemes utánajárni. Ha OBD olvasós módszerrel dolgoztak, a siker nem garantált.
A motort teljes egészében vizsgálni tudó eszközzel a fedélzeten a hiba jelentkezésekor végzett menetteszt is nagyot tolna az ügyön a probléma megoldása felé. Nagyon sok minden cserére került, köztük több tipikus hibát okozó alkatrész is, ennyi hiba jelentkezéséhez egy emberöltő is kevés. Kérem, keressen egy megfelelő diagnosztikai készülékkel rendelkező szervizt, hogy a nyomozást gyors hibamegoldás és egy vidáman guruló C3 követhesse.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Folyik az olaj az autóból. Az autó egy Chevrolet Tacuma 1.6, 2005, benzin/gázüzemű. A szelepfedél tömítés most lett kicserélve mert a szerelő ezt látta a bajnak de a hiba nem szűnt meg. Nem nagy folyás inkább csepegés. Ön szerint mi lehet a baj?
Most főtengely szimeringet akar cserélni, de ha az se oldja meg? Ilyenkor lehet az hogy nem derül ki pontosan hol ereszt, vagy ha alánéznek az autónak látszódnia kell? Előre is köszönöm!
Ádám
Kedves Ádám!
A motor alapos alsó-felső mosása után - melyet a legpraktikusabb egy profi mosós céggel megcsináltatni - a szivárgás könnyebben azonosítható. A gyors ránézés nem minden esetben segít, van hogy kisebb megbontással járó, hosszabb vizsgálódás szükséges a biztos diagnózishoz. Egy 11 éves autón a rugalmas tömítések, szimmeringek már kemények lehetnek, a szivárgás ebben az esetben előfordulhat. Érdemes a vezérlés státuszának utánanézni, a 60 000 km-ként cserére szoruló alkatrészek között a főtengely/vezérműtengely szimmeringjei is szerepelnek.
Fontos információ az is, hogy a szivárgás csak járó motornál vagy amúgy is jelentkezik. A típusnál a hengerfej tömítés is elfáradhat, amely szintén okozhat olajszivárgást. Tiszta motor, éles szem és türelmes vizsgálódás szükséges, a megbontás nélküli hibamegállapításban akár ön is segíthet a jelenség megfigyelésével.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdv Doki!
A jármű: Peugeot 306 1.4 (1998).
A hibajelenség: Csak akkor indul, ha kis gázt adok indítás közben. Eleinte nagyon ritkán történt ez a jelenség, most csak így indul a kocsi (melegen is). Ha beindult a motor, szépen jár és van alapjárat is.
Merre érdemes elindulni a hibakereséssel? Zsolt
Kedves Zsolt!
A fojtószelep ház / alapjárati rendszer megbontásos tisztítását végeztesse el elsőrendűen. A munkafázis magában foglalja a célműszeres ellenőrzést/beállítást is. Így az esetlegesen szükséges finomhangolás is elvégzésre kerülhet. Az otthoni tisztítás is megoldható, ebben az esetben a számítógép kifaggatása elmarad, de a hibajelenség a legtöbb esetben megszüntethető.
A kartergáz-visszavezetés csöveit is érdemes megvizsgálni, hajlamosak a dugulásra, törésre. Ha a műanyag fojtószelepház van az autóban, nagyon vigyázzon a meghúzásakor: a reccsenő hang nem sok jót jelent.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdv Doki!
Ford Focusom (1,8 zetec, benzines, 2001) motorja leáll fékezéskor. Mi lehet a probléma?
Ferenc
Kedves Ferenc!
Az alapjárati rendszer tisztítását/ellenőrzését végeztesse el az autót karbantartó szervizben. A fojtószelep és az alapjárat szabályozó motor/szelep környékén lerakódó szennyeződések a rendszer lassú reagálását, tehetetlenségét okozzák, ami egy hirtelen bekövetkezett terhelésváltáskor akár motorleállást is okozhat. A kartergáz-visszavezető rendszer csöveinek vizsgálata szintén javasolt a fentiekkel egyetemben, mert hajlamosak a dugulásra, szivárgásra.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Rendelkezünk egy 1998-as Suzuki swift 1.0 személygépkocsival. A kocsiban kicseréltettük mind a 3 motortartó bakot, mivel az egyik már kissé szakadt volt, a többi meg elég gyengén tartott. Ezen azt értem, hogy a motornak nagy volt a mozgástere, pl. gázadáskor sokat emelkedett.
Csere után ez a motormozgás megszűnt,- mondhatni áll, mint Katiban a gyerek- a gond csak az lett, hogy most meg annyira ráz a kocsi, hogy azt hinnénk, mindjárt szétesik. A kormány szabályszerűen ráz ha megfogom, ha elengedem, meg egy mély, búgó hangot ad ki.
A kérdés ezek után adott. Ez természetes állapot, hogy motortartó bak csere után ennyire rázzon a kocsi, illetve mit lehetne tenni, hogy ez a rezonancia elmúljon?
László
Kedves László!
Sajnos a megvásárolható motortartó bakok választéka olyan darabokat is tartalmazhat amelyek anyaga, kialakítása, rugalmassága eltér a gyári komponens tulajdonságaitól. Ha az alkatrész anyagminősége megfelelő, de nem megfelelő pozícióban került beépítésre, a rendszerbe kerülő feszültség miatt sokkal több rezonancia kerül a karosszériára, mint amennyit a japán mérnökök elképzeltek. A bakok fellazítása, igazgatása és újrahúzása javasolt - ekkor az autó üresben és sík felületen álljon.
Hasonló hibajelenséget okozhat, ha a kipufogó felszerelésénél történt valami galiba: ekkor az egész rendszer hasonlóan erős rezonanciát közvetít a kabinra a benne ülők mosolyát kioltva - habár vesekő ellen a rázás sokat segíthet.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.huTisztelt Autódoki!
Hengerfejtömítés-csere után a kocsim kegyetlenül rángat alapjáraton. Mitsubishi Lancerem (1.3 12 szelepes) összeszerelése után többször átforgattam a motort kézzel, de nem hallottam semmi kopogó, csörgő, zörgő hangot, gondoltam, akkor jó minden.
A kábelek vissza lettek kötve úgy ahogy voltak és a csövek is, jött az indítás: hát nem akarom ecsetelni, olyan volt mint egy traktor. Mi lehet baj? A gyújtásra gondoltam, mert a vezérműszíj feszes és ahogy néztem nem ugrott át. Mi lehet? Nagy bajra lehet számítani vagy csak elektronika hiba?
István
Kedves István!
A szelephézagok beállítása megtörtént? A motor összerakása után alapvető a művelet, de érdemes amúgy is 20-40 ezer kilométerenként ellenőrizni, hogy meleg motor esetén megvan-e a szívószelepeknél a 0,2mm-es, a kipufogóknál pedig a 0,25mm-es játék. Ha a tizenkettőből akár egy nem zár rendesen, annak rendellenes motorjárás, hengerkihagyás, szelepbeégés lesz az eredménye.
Ha pedig túl nagy hézag tapasztalható, akkor az előbbi kockázatokon kívül egy Zetor traktor is elbújhat a rosszul beállított benzinmotor kereplése mögött. A vezérműszíj feszítése a legtöbb esetben félautomata módon történik, alul és túlhúzása esetén is szíjszakadás/átugrás történhet. Ha a feszítés helyes, a feszítőgörgővel átellenes, "lebegő"oldalon a szíj hüvelykujjal való benyomására a szíjfeszítő csavarfej-szélességének negyedéig mozdulhat a szíj. Ez így leírva nagyon viszonylagos módszer, a legjobb egy szíjfeszesség-vizsgáló műszer használata lenne.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdv Doki!
Nem régen vettem egy Ford Galaxyt (2006). Első perctől ugrál benne a vízhőfok mutatója, míg hideg a motor, de nagyjából 8-10 km után beáll csaknem középre, és utána nem ingadozik. Mi lehet a probléma?
Ákos
Kedves Ákos!
Ha az ugrálás olyan mértékű, ahogyan a percmutató ugrál az analóg órában, az első teendő a motortéri kábelköteg ellenőrzése - a nyestek kábel feng shui-ja alapján a kábel rágva jó. Ha a kábelek és a hőgomba is látszólag rendben van, elég nagy eséllyel a műszeregységben történt árulás, de ehhez azért keressünk még egy támpontot! A rendszer célműszerrel/ okostelefonos OBD-olvasóval kikérdezhető, a motorhőmérséklet alapinformáció, minden esetben megjeleníthető. Ha a képernyőn is ugrálás tapasztalható a vízhőmérsékletet illetőleg, a hőgomba cseréje/kábel kontaktusok javítása szükséges első lépésként, ha a digitális mérés stabil hőfokot mutat a fedélzeti mutató tánca mellett is, terelődjön a gyanú a műszeregység hibájára - amely egyébként legtöbbször műszerészek által javíttatható.
A Galaxy nagy légterű autó, egy gázolajkályhás kiegészítő fűtés segít a teljes utastér felmelegedésében, illetve egy villamos tápszivattyú gondoskodik a megfelelő keringetésről. Ha ezek közül valamelyik nem üzemel, vagy a termosztát/vízpumpa nem áll a csúcsponton, esetleg a hűtőfolyadék töltet hiányt szenved, bizony fázni lehet a bódéban, melyet a vízhőmérő lassú felkúszása is jelezni szokott.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
T. Autódoktor!
98-as évjáratú, 1.7 D típusú, X1.7DTL motorkódú F Astrámban új munkahelyem távolsága miatt elkezdett szép számban rohamosan nőni a megtett km. A kérdésem az lenne, hogy milyen időközönként kell ebben az autóban vezérlést cserélni? Elég sokfajta eltérő infót kaptam (mindenki mást mond) ezért nem tudom eldönteni melyik is a megfelelő?
Válaszát előre is köszönöm, üdvözlettel: Ferenc
Kedves Ferenc!
A típus leírása a Bosch adatbázisa szerint 120 000 km/96 hónapos csereciklust irányoz elő. Ez elvi síkon megállja a helyét, ha minden vezérlés komponens ki lett cserélve gyárira, vagy azzal megegyező minőségűre a legutóbbi karbantartás alkalmával. A kisördög sosem alszik - és az apja sem, ezért én a 100 000 km-es ciklust javasolom tartani: ez egy szép kerek szám, könnyű megjegyezni, és biztonsági tartalék is van benne. A cserénél a minőségből ne engedjen! Inkább legyen néhány százalékkal drágább a karbantartás, minthogy a görbült szelepeket kelljen számolgatni a gépműhelyben! Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
T. Totalcar Autódoktor!
Szeretném megmérni az autóm CO (szénmonoxid) kibocsátását. Az interneten rendeltem egy készüléket, de még nem érkezett meg, viszont próbáltam az interneten utánanézni, hogy az autóm (Fiat Panda 1.2 8V -2008 évj.) szénmonoxid kibocsátási határértéke (ez %-os érték) mekkora lehet. Sehol nem találok ide vonatkozó adatot. Kérem segítségüket, hogy hol találok gyárilag megadott CO kibocsátási határérték adatokat?
Lajos
Kedves Lajos!
Ne költsön ilyen kütyükre, a kibocsátási értékek bármelyik vizsgabázison néhány ezer forintért megmérethetők, kinyomtathatók! Az autója fedélzetén egy árgus szemmel figyelő vezérlőegység is található, amely folyamatosan felügyeli a károsanyag-kibocsátás értékeit - pontosabban egyet, de azt nagyon - melyet a rendszer hibátlan üzeme esetén optimális szinten tart.
Ha ez nem sikerül neki, akkor a műszerfalon található sárga motorsziluettel, azaz MIL hibalámpával adja a sofőr tudtára: valami nincs rendben. A gyári értékek megegyeznek a kategóriájában levő összes autó szabványokban rögzített értékével: Alapjáraton legfeljebb 0,5 Vol%, 2500-2900 motorfordulaton maximum 0,3 Vol%. CO juthat ki a környezetbe.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autodoki!
Már lassan egy éve hogy birtokában vagyok egy 2004es Seat Ibiza BKY motorkóddal rendelkező 1.4-es 75 lovas benzines szépségnek (175e km van benne). Szóval az első igazi telemet töltöm vele lefelé és amit észre vettem az az hogy a hűtő nem tartja stabilan az elvárt 80-90 fok körüli hőfokot. Ha csak városon belül megyek és csak így 50-60km/h sebességgel haladok akár folyamatosan is a hőfok nem akar feljebb menni 45 foktól.
Furcsasága a dolognak ha országútra kimegyek és egy 90-el haladva felküzdi magát a normál üzemhőmérsékletre és ezt természetesen érzem a beáramló melegből is hogy végre jó, de ha jön egy hosszabb lakott terület és újra 50-60-al haladok akkor mint ha természetes lenne vissza megy 45-re a fok, amivel elég rendesen gyilkolhatja a motort.
A másik az hogy ha elkezdek erősebben fűteni pl. négyes fokozaton akkor is elkezdi visszahúzni a hőfokot ha közben 90-100-al haladok. Természetesen arra gondoltam hogy termosztát lesz a ludas, de ha nem akkor ez valami típus "jellegzetesség" vagy valami más is lehet az oka?
Norbi
Kedves Norbi!
Az autója a VW csoport egyik leggonoszabb termosztátját örökölte a nagy elődöktől. A műanyagházas alkatrész sok érdekes problémát okozott már: előszeretettel törik le róla darabka, amely beszorulhat ide-oda, de képes időnkénti zavart okozni úgy is, hogy jól működő időszakai is vannak.
Cseréltesse ki a hengerfej váltó felőli részén levő alkatrészt, és nagy valószínűséggel minden visszatérhet a normál kerékvágásba.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Szia doki.
2002-es 2,0 hdi Citroen Xsara Picassom van. Az a problémám vele, hogy nincs motorfékem. A motor diagnosztika világít, kiolvasásnál az írja, hogy szorul a gázpedál, ami tökéletesen működik. A gázpedál jeladó/szenzor ki lett cserélve, igaz nem új alkatrészre, hanem bontóban találtam 5000 Ft-ért. Ezzel kb. egy évet működött. És most is ott tartok, hogy nincs motorfékem. Vittem már szerelőhöz, (autó ill. autó villamossági) de nem tudják mi lehet a baj. Vegyek egy teljesen új jeladót vagy vigyem el egy másik szerelőhöz?
Misi
Kedves Misi!
Diagnosztika nélkül alkatrészt cserélgetni olyan, mint orvosi ellenőrzés nélkül bevenni egy marék gyógyszert: talán jobban lesz az ember tőle. Most, hogy minden műhely alapfelszereléséhez hozzátartozik valamilyen diagnosztikai eszköz - ahol ez nem így van, oda inkább ne vigyen be ilyen autót - hatalmas vétek nem kihasználni a műszerek nyújtotta előnyt.
A hibakódok kiolvasása alapvető iránymutatásnak tekintendő, de készpénznek nem szabad venni a dolgot: van, hogy a tárolt hiba közvetett módon kerül a memóriába. Ha a tapasztalt hiba gyakran előcsalogatható, könnyebb a megoldás keresése: a vezérlőegységből kiszedhetők a gázpedál aktuális értékei, melyeken feketén-fehéren látszódnia kell a hibás működésnek. Ezek után a részegység áramköri vizsgálata szükséges, és csak ha minden mutató piros x-et eredményez a vizsgálati lapon, akkor lehet biztos az ember abban, hogy nem lő bakot az alkatrész cseréjével. Ha a kollégák nem tudják, merre haladjanak tovább a vizsgálattal, valóban keressen fel egy másik szakembert, aki felkészültebben várja az ilyen problémákat.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoki!
A személygépkocsim tankolásakor észleltem, hogy a benzin visszacsap a betöltő nyíláson és a tankoló fej lezár. A jármű 1996-os Lancia Y 1.2 LS. Mi lehet az oka?
Béla
Kedves Béla!
Az üzemanyagtank betöltő és szellőzőcsöveinek ellenőrzése szükséges. Ha a tankban levő levegő nem tud elég gyorsan távozni a tankolás közben betóduló üzemanyag elől a folyékony anyag betöltésére szolgáló vastag cső melletti vékonyabb csövön keresztül, az ön által említett tankolási nehézség tapasztalható.
Ha az összes cső átjárható, szakadás/törésmentes - és a rendszer egészében hibátlannak mondható, nincs mit tenni: a pisztoly automata töltési állásban nem használható az idén húsz éves kisautóhoz, próbáljon kézi üzemmóddal tankolni.
A benzinkúttechnika szabványait nem ismerem, de az sem kizárható, hogy a mai kútfejek nagyobb mennyiséget képesek egységnyi idő alatt szállítani, amihez kevesek lehetnek a régi konstrukciójú autó tartályának csőátmérői.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu