Gond van a dCi-vel

2015. január 20., 09:02 Módosítva: 2015.01.20 09:02
4

Kedves Autódoktor!

Van egy Renault Clio Campus 1.4 dCi 2007-es autóm. Alapjáraton egyenetlenül jár a motor, dadog, buhog. Menet közben nem veszek észre ilyesmit, a teljesítménye nem csökkent, simán használom.

Szerelőm szerint a magasnyomású üzemanyag szivattyút kell cserélni. A probléma ott van, hogy ez az alkatrész többe kerül, mint lassan az autó értéke. Bontottan sem olcsó, de nem tudom arra van-e garancia. Az autóban tutifixen 152 000 km van. Létezik, hogy egy ilyen korú autónál meghal egy ilyen fontos alkatrész? Lehet, hogy más a baj?

Válaszát előre is köszönettel: Krisztina

Kedves Krisztina!

Sajnos nem kizárt az 1.5 dci esetében az üzemanyagrendszer meghibásodása. A használt gázolajszűrő szétvágása után sokszor láthatóvá válik a rengeteg fémszemcse, ami a szivattyú kopásából származik - ezt az egyszerű vizsgálatot érdemes megcsinálni, de a szerelője valószínűleg már túl is van rajta. De még fontosabb egy teljeskörű műszeres diagnosztika elvégzése, hogy a hiba teljes mértékben körvonalazódhasson, mert ez esetben végképp nem babra megy a játék.

A probléma ott kezdődik, hogy a szivattyú hibája az egész rendszert megszennyezi, ami erőteljes kopást is okoz legfőképpen az injektorokban. Nem ritka a szivattyú és az injektorok egyszerre szükséges cseréje sem a fenti hiba miatt, ami akár több mint félmilliós kiadást is jelenthet. A gazdaságtalan javítás nagyon sok hasonló autót juttat bontóba világszerte. Az injektorok felújítása lehetséges, a szivattyú azonban csak cserélhető.

A bontott szivattyú belsejének állapota ismeretlen, ezért rizikós is a beépítése. Szerencsére nem mindegyik gyártmányú szivattyú ilyen önromboló - ezt a dízel szakik általában tudják is típusra/gyártmányra leosztva. A kiszerelt alkatrészek próbapadi vizsgálata után - ami kizárólag dízel fődarabokra szakosodott szervizben történhet szakszerűen - láthatóak a pontos költségek, igaz az alkatrészek kiszerelése munkadíjjal, járulékos költséggel is jár (pl: vezérlés cseréje), valamint a próbapadi vizsgálat sem olcsó, a megbontott injektorok pedig nem minden esetben állíthatók vissza eredeti állapotukra, ha hibásnak bizonyulnak.

Tehát nehéz döntés ez, tudom. Kérjen konkrét árkalkulációt a teljes munkára több dízel szerviztől is még a kocsi megbontása előtt, és a kapott számok tükrében már könnyebb lesz eldönteni, merre tovább. Javasolni tudom egyik partnerünket, a Filep Bosch Diesel Centert, de országszerte számos hasonlóan gyári szintű munkát végző központ található. Sajnos nem tudok egyéb tanáccsal szolgálni. Talán azzal, hogy inkább vegyen benzines autót a jövőben. A nem turbós, egyszerűbb fajtából.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - deltamark.hu

Búg a BMW

2015. január 16., 11:31 Módosítva: 2015.01.16 11:31
3

Tisztelt Doki!

A véleményét kérném. BMW E90 325i-m van, és az lenne a problémám, hogy hátulról búgó hang hallatszik 90km/h-tól. Felújították a kardántengelyt (kardán csuklója be volt állva egyik irányba) Tehát most van ez a búgás, zúgás és jön egy rezonancia is 140-től. A szerelőm azt mondta a diffi ezen a típuson elég erős az nehezen megy tönkre. Lehet, hogy nem sikerült a kardán felújítása jól és azért vannak ezek a problémák?

Kardán csere előtt is ezek a tünetek voltak, csak akkor a rezonancia sokkal erősebb volt. A felújított kardánon csuklót cserélték a diffi felőli oldalon. Az autóban 302 000km van. Kerékcsapágyat kizárták, külön van nyári téli kerékgarnitúra,mindkettőt többször centíroztattam, a felnik mindkét garnitúránál jók, a gumik is.

Üdv Kovács Tamás

Kedves Tamás!

A csak egy bizonyos sebességtartományban jelentkező rezonancia általában kiegyensúlyozatlanság jele szokott lenni. A búgó hang pedig csapágy vagy diffi is lehet. Ebben az esetben sajnos csak rengeteg tesztkört, jó füleket és kitartást tudok javasolni. Nem is olyan régen jártunk hasonlóképpen. A csomagtartóban jó néhány kilométert utazva tudtuk csak beazonosítani a hallható hangot. A megszállottság alapkövetelmény ebben a buliban.

Egy 300 ezer kilométert gurult diffi sajnos lehet már kicsit kopott függetlenül a tartós kivitelétől. Nem annyira szabályos dolog, de a megfelelő emelőn, stabilan rögzített, biztosított autó alatt meg lehet figyelni a hangokat, rezonanciákat. Az ESP-t ilyenkor ki kell kapcsolni, vagy megfosztani a biztosítékától a teszt erejéig, különben nem engedi a kerekeket különböző sebességgel forogni.

Ha a rezonancia gátelvételre megszűnik, az adhat további információkat a kardánról, ahogy az is, hogy kanyarban változik-e a hibajelenség. A kardán felfüggesztő csapágya rendben van? A váltó kihajtástól kezdve az egész hajtáslánc végigböngészését javasolom. Sok sikert, remélem hamarosan csendes bajor masinája lesz!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - deltamark.hu

Rángat, világít a motorhiba, gázszag van

2015. január 14., 10:11 Módosítva: 2015.01.15 11:38
2

Kedves Autodoktor!

Azzal a kérdéssel fordulok hozzád, hogy van egy Opel Astra F 1.6 8V 1997 benzin/ gázos, a gázt nagyon rég nem használtam. Van egy olyan gondom, hogy egyszer felkapcsolt a műszerfalon az olajnyomás lámpa. Mondták hogy cseréljek olajat és olajgombát. Elvittem a szervizbe ott lett olaj, olaj gomba, olaj szivattyú és főtengely csapágy csere is. A szerelő azt mondta hogy nem kell cserélni hajtókar csapágyat, sem köszörülni a főtengelyt. Még mindig felkapcsol az olajnyomás lámpa. E mellett nem tudom hogy van-e összefüggés a kettő közt, de menet közben rángat az autó és ha nyomom a gázt nem gyorsul, viszont alapjáraton sokszor meg is áll.

Ezután mikor beindítom folyamatos gázpedálozással tudok csak nehezen közlekedni vele. De mikor meg van fagyva reggel az olaj akkor nem rángat csak mikor melegedik. És még egy fontos információ: az utastérben gázszagot érzek de nagy mennyiségben. Szerintem a kartergáz jut be az autó belsejébe. Nem tudom hogy elrepedt volna egy cső vagy mi? Néha felkapcsol a motor check lámpa is.

Kedves Opel-tulajdonos!

Az olajnyomással nem szabad kockáztatni, a motor teljes halálát, és gazdaságtalanul magas javítási költséget is okozhat a kenőanyag hiányában történt üzemeltetés. Az olajnyomás manuális, műszeres ellenőrzése szükséges, így kizárható a visszajelző hibájából történt hamis jelzés. Az Opel esetében azonban a szelepfedél alatt található, olajnyomással működő hidrotőkék csattogása utalhat műszer nélkül is az olajnyomás hiányára.

A tapasztalható rángatásos, gyenge motorüzem okának feltárása az olajmizéria megszüntetése után aktuális, a gyújtórendszer és az üzemanyagellátás vizsgálata után valószínűleg meglesz a megoldás kulcsa. A világító check engine lámpa is azt jelzi, hogy a vezérlőegység hibát észlelt, melyet el is fog árulni a megfelelő műszer rácsatlakoztatásával, habár az Astra első változatai még célműszer nélkül is - igaz alapszinten - kikérdezhetők.

Ha gázszag érezhető az autóban, feltétlenül keressen fel egy gázautókkal foglalkozó szervizt, a szivárgás megszüntetése miatt. Ha nem szeretné többet használni a kettős üzemet, inkább szereltesse ki az egészet a balesetek elkerülése végett, de egy jól működő LPG- vel sokat lehet spórolni, főleg ha a jelenlegi nagyon kedvező benzinárak visszatérnek a zordabb magasságokba!

Az utastérbe jutó kipufogó és egyéb gázok veszélyesek, egészségre fokozottan ártalmasak, a motortéri csövezés, a kipufogórendszer és az üzemanyagrendszer tömítettségének hibája esetén a szellőzőrendszeren keresztül szabad a pálya az utastér felé. Akad tennivaló az autó körül, ha nem bízik az autót eddig javító személyben, keressen egy olyan műhelyt, ahol a gáz és benzinüzem javítása egy helyen történik, így időt és pénzt is megtakaríthat.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - deltamark.hu

Leállításkor üt a Ducato

2015. január 12., 08:40 Módosítva: 2015.01.12 08:40
1

Tisztelt Autódoktor,

Egy 2007-es Fiat Ducato - 2.3 Mjet ca. 250 000 km-rel - a következő tüneteket produkálja, mikor leállítom a motort (a sebváltó üresbe téve) egy durranás vagy ütés jön a motortérből, hallható és érezhető is. Ezt más modern dízel autónál is éreztem már.

Igaz, hogy a kuplung környékén lehetnek problémák? Magasabb fordulaton pár másodperc kuplung-csúsztatás után csúnya hangot ad. Nem tudom összefügg-e a két jelenség.

Válaszát előre is megköszönöm.

Kedves Ducato tulajdonos!

Ha a kuplung csúsztatásakor rendellenes hang hallható, feltétlenül javasolt az erőátvitel ellenőrzése, nehogy több kárt okozzon a hangot adó alkatrész. A lendkerék alattomos hibáiról egy korábban felmerült, hasonló tárgyú kérdéssel kapcsolatban már írtunk, kérem olvassa el azt a választ is, valamint a mellékelt kép is érdekes.

A szétesőben levő lendkerék okozhat hangokat, és akár még rezonanciát, ütést is amelyet a kabinban észlelhet. A hibás lendkerék számos járulékos hibát okozhat, kérem ne várjon sokat, minél hamarabb jelentkezzen be az autót karbantartó szervizbe egy vizsgálatra.

A legszerencsésebb az, ha a jelenség a vizsgálat alatt is előcsalogatható, segítve ezzel a hiba gyors lokalizálását.

A leállás után tapasztalható ütést okozhatja még például egy szétszakadt motortartó bak, vagy esetleg a leszakadt, lógó kipufogó is, habár ilyen esetekben használat közben is jelentkezne a megszokottól eltérő hang, vagy egyéb újkeletű jelenség. Sajnos a lendkerék cseréjekor az új kuplungszett igényének felmerülése is várható, a megtett kilométerek minden bizonnyal mély nyomokat hagytak az alkatrészeken. A megújult erőátvitellel viszont megint rengeteg gondtalan kilométer várja majd az autópályán.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - deltamark.hu

Nehezen indul a Suzuki

2015. január 7., 10:19 Módosítva: 2015.01.07 10:19
2

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 2000-es évjáratú Wagon R+ benzines 1.3-as személyautóm, ami hidegen nehezen indul, elég sokat kell tekertetni. Az önindítót felújítottam, nagyon jól pörgeti a motort.

Amikor nagy nehezen elindul, utána már nincs gond, csak hidegen, első indításnál. A számítógépünk csak katalizátor és hátsó lambda szonda hibát jelez,de ez a hiba a vásárlás óta fennáll, de eddig könnyen indult. Ebben szeretném a segítségét kérni.

Köszönöm a válaszát.

Kedves Suzuki Tulajdonos!

A gyújtórendszer állapotfelmérését és az üzemanyagrendszer ellenőrzését javaslom. A tankban levő villamos szivattyú rakoncátlankodása ismert probléma a hasonló korú Suzukik esetében, főleg ha sokat állnak.

Nem kaptam információt a kocsi futásteljesítményéről, de találkoztunk már sokat futott Suzuki esetében kompresszióhiánnyal. Ha az autó gázüzemű is, akkor a kompresszió ellenőrzése mindenképpen javasolt.

Az üzemanyagrendszer esetleges rendellenessége összefüggésbe hozható a tárolt hibákkal, de mindenképpen ellenőrizendő a motorban zajló folyamatok műszeres ellenőrzése a kipuffogógázok összetételére valamint a szondák működésére vonatkozólag. Ilyen korban sajnos nem kizárható a szonda hibája, de a karalizátor hatásfokának csökkenése sem.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Sziszeg a Honda

2015. január 5., 14:40 Módosítva: 2015.01.05 14:40
1

Tisztelt Autódoktor!

Közel egy hónapja vettem egy 2004-es Honda Civic 1.6i VTEC Executive-et. "Első gyermekes szülő" vagyok, s ebből kifolyólag mindenre ugrok, amit rendellenesnek tartok. Azt tapasztalom, hogy gázadásra susogó-sziszegő hangot hallat az autó, ennek ellenére gyönyörűen megy, húz.

Olyan, mintha egy turbó dolgozna gázadáskor, de nincs benne turbó. Vásárláskor mondták, hogy a kipufogórendszer egyik tagját cserélték, rozsdásodás miatt. Lehet rossz illesztés/összeszerelés ennek a hangnak a hátterében vagy máshol is van némi rozsdásodás? Esetleg komolyabb dolog lehet az ok, vagy ez természetes egy 10 éves (bár nagyon megkímélt és folyamatosan szervizelt, 95 ezer km-rel) autónál?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Molnár Erik Arnold

Kedves Erik Arnold!

Nagyon jó autót vett, ha valósak a kocsi paraméterei, rendszeres karbantartás és simogatás mellett nagyon hosszú ideig hű társa lehet a japán gép. A sziszegés lokalizálására van szükség, a hangnak a járó motorú, egyhelyben álló autóban pöckölgetett gázpedál mellett is jelentkeznie kell általában.

Ha kis gázfröccsök esetén, a motortérből hallható a hang, akkor inkább a szívórendszerből származik, és nem feltetlenül tekinthető hibának. Azonban ha csak nagyobb terhelés, gázsebesség, fordulatszám esetén vagy menet közben tapasztalható a jelenség - akkor az már nem gyári jellemző - és valóban a kipuffogó is ludas lehet.

A legtöbb benzines, fojtószelepes motor gázadásra sziszeg, mert a levegő megváltozó áramlása hangot ad, főleg ha esetleg sport levegőszűrő került a kocsiba - melyet egy hosszú élettartamra szánt autóból érdemes bal kézzel a jobb váll felett tovahajítani, és a gyárilag megszentelt alkatrészeket visszahelyezni a motortérbe a "furcsa kinövésekkel" tarkított szívócsövekkel együtt, melyek pont hangtompítás, és áramlás-javítás miatt kerültek odanövesztésre.

A gyárak sok esetben ehhez hasonló hangszigetelési, áramlási trükkökkel csökkentik, nem hallhatóvá teszik a fojtószelep sziszegését, de legtöbbször a gázadás hallható marad, főleg egy "műszakibb füllel" rendelkező autós számára.

Érdemes megnézni a levegőszűrő állapotát, és leellenőrizni a szívórendszer tömítettségét. A kipuffogó tömítettlensége, vagy ha egy nem megfelelő kialakítású, átáramlású dob/csőszakasz került beépítésre a rendszerbe, eredményezhet hangos üzemet. A szivárgás úgy is ellenőrizhető, hogy járó motor mellett tenyérrel a kipuffogó végét néhány másodpercre befogjuk, és a gázok egyből megkeresik a szivárgás helyét, melyet sziszegő hanggal jeleznek. Jól tömített kipuffogó esetén semmilyen hangot nem lehet hallani, de ne tartsuk sokáig zárva a cső végét. Ha nem sikerül dűlőre jutni a hibakeresésben, bármelyik szerviz szívesen lát egy Hondát az emelőjén / aknáján. Nem szokott nagy baj lenni velük. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kell-e vezérműszíjat cserélnem hat év után?

2014. december 31., 11:34 Módosítva: 2015.01.02 00:30
1

Tisztelt Autódoktor!

Szeretném megkérdezni, mikor kell az autómon vezérműszíjat és vízpumpát cserélni? 2008-as évjáratú Audi A4 kombi dízeles, mely 6 éves és 118 ezer km-t futott. A szervizben azt mondták, 120 000 km-nél vagy 5 év után kell cserélni.

Ezt az öt évet mennyire kell komolyan venni, mivel futott km-ben még pár évig el tudnék autózni vele?

Köszönttel: Szandra 

Kedves Szandra!

Sajnos nem kaptam motorkódot az autójához, ami kicsit megnehezíti a válaszadást. Az 1.9 / 2.0 Tdi verziókkal - mint leggyakoribb motorvariánssal - számolva valóban 120.000 kilométeres vezérlés-karbantartás ciklus tartandó, melyet nem is javasolt felülbírálni.

Ha az autóban jelenleg 118 000 kilométer van, akkor hamarosan - kvázi két tankolás múlva - aktuális a csere. Időkorlátra vonatkozó előírást nem hozott a fent említett verziókhoz a Bosch gyári szintű információs rendszere, de elképzelhető, hogy a gyár belső előírásai alapján létezik ilyen szigorítás.

Az időkorlát a vezérlés alkatrészeinek öregedése miatt került be az autók szerviz-ciklusaiba, egyre több típus technikai leírása köti időhöz is a cserét. A vezérműszíj egy összetett anyagú alkatrész (gumi, műanyag, és rengeteg modern matéria), melynek idővel csökkenhet a rugalmassága, valamint egyre több műanyagfajta is szerepet kap a vezérműszíj feszítésében, terelésében, velük is hasonló módon számolni kell.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Reggeli füstpamacs

2014. december 29., 11:34 Módosítva: 2014.12.31 07:14
1

Kedves Autódoktor,

2008-as évjáratú 1.6TDCI (90LE) Ford C-maxom pár hónapja azt csinálja, hogy az első indításnál egy kékes füstpamacsot dob el és mintha egy-egy ütem kimaradna. Nyáron is csinálta ezt ha a napi első indításról vagy hosszabb állás utáni indításról volt szó. Mivel olajat, vizet nem eszi, úgy gondoltam ez izzítógyertya lesz egyértelműen és télre így nem maradhat. A szerelőmmel ki is cseréltük az összes izzítógyertyát. A 4-ből 3 rossz is volt.

Azt gondoltam a probléma megoldódott, mert egy pár napig jónak is tűnt az autó, de azóta újra jelentkezik a hiba.

Fórumtársakkal közös a probléma és mindenki csak találgat. A közös pont a 90LE 1.6 tdci motor. Én viszont nem akarok belemenni egy szerteágazó és költséges nyomozásba ezért most gyűjtöm a legjobb tippeket illetve tanácsot kérnék merre lenne a legcélravezetőbb kezdeni a nyomozást.

Az autóban 137 ezer km van, közeledik a 140-ezres szerviz, lehet, hogy az üzemanyagszűrő periódusa-korán feladta és valami szennyeződés van az egyik befecskendezőben?

Köszönöm segítségét. Tamás

Kedves Tamás!

Az ön által említett probléma valóban előfordul az autójában levő motortípusnál nem csupán a Ford modellek esetében. Ennél az autónál már fokozottan nem javasolt az otthoni javítás, rengeteg célszerszám megléte, és a gyári előírások betartása szükséges ahhoz, hogy a beépített alkatrészek garanciája megmaradjon. Az izzítógyertyák, és az izzításért felelős áramkör és részegység újra ellenőrzését javasolom első körben.

Jártunk már úgy, hogy az új gyertya hamar meghibásodott kifogásolható minőség / gyártási hiba miatt, vagy ha esetleg nem teljesen a motorkódhoz való gyertya került a motorba. A vezérlőegység pedig annak ellenére, hogy "árgus szemekkel" figyelte az összes felügyeletére bízott áramkört nem tárolta el az izzítási problémát a hibanaplóban.

Kivánom önnek, hogy a fentiekkel meg is oldódjon az ügy, mert a további vizsgálat sajnos megbontással és költségekkel jár. Az injektorok és a nagynyomású szivattyú meghibásodása is vezethet a tapasztalható hibához. Az üzemanyagszűrő cseréje és a kisnyomású üzemanyagkör vizsgálata, javítása (kidörzsölődött csövek okozhatnak problémát!) után is tapasztalható hiba esetén célműszeres vizsgálatra van szükség.

Sajnos villamossági oldalról nem minden esetben lehet elcsípni - főleg kezdődő hiba esetén - az esetleges mechanikai problémát. Az injektorok és a nagynyomású szivattyú átható, üzemszerű vizsgálata csak tesztpadon lehetséges, mely az üzemanyagrendszer és a vezérlés megbontásával jár.

A gyári technológia szerint mind az öt komponens egyszerre vizsgálandó, és a nagynyomású csövek, a vezérműszíj, valamint további apróbb alkatrészek minden megbontás után cserélendőek. Ezért érdemes az amúgy is kissé túlvállalt gyári 200 000 km-es vezérlésciklust előbbre hozni, és a próbapadi vizsgálatok lefuttatása, a szükséges javítások elvégzése után új, komplett vezérléssel összerakni a motort. A nagynyomású üzemanyagrendszeren végzett feladatok elvégzését kizárólag egy, a szükséges műszerekkel, szerszámokkal, tapasztalattal rendelkező műhelyben végeztesse! Az olcsóbb megoldás ebben az esetben drágább lehet!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Mikor kell vezérműszíjat cserélni?

2014. december 23., 10:06 Módosítva: 2014.12.24 11:05
3

Üdv Doki!

Használt autó vásárlás előtt állok. A jelenlegi kiszemelt egy Opel Astra H 1.6 benzin.

Kérdés: hány kilométerenként ír elő a gyár ezen a típuson vezérmű szíj cserét? Az egyik kereskedő szerint ezeken már csak 200 ezrenként, amit kétkedve fogadtam!

Köszönöm. Péter

Kedves Péter!

A 200 ezer kilométeres vezérműszíj ciklus valóban kicsit túlzott optimizmussal jellemzi a szóban forgó kereskedőt. A gyári leírás alapján 150 ezer kilométert, valamint 2010-ig 120 hónapot, azontúl 75 hónapot adhatunk a vezérlés alkatrészeinek. Személyes tapasztalataink alapján azonban a 120 ezer kilométeretenként elvégzett vezérléscsere nagyban csökkenti a felmerülő kockázatokat. Használt autó vásárlásakor amúgy sem érdemes spórolni a "nullszervizen", kivéve ha az autó tökéletesen igazolható karbantartási előélettel rendelkezik.

Ilyen esetben ha lehetőségünk van rá, és szimpatikus az autót addig karbantartó műhely, érdemes a továbbiakban is rájuk bízni a járművel kapcsolatos munkák elvégzését a garancia, és a típus javításában összegyűjtött tapasztalatuk miatt is.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kis sárga karika jelent meg a műszerfalon

2014. december 18., 09:51 Módosítva: 2014.12.18 09:51
1

Audi A5 (1998, 1,9 TDi) Inditásnál a sárga kijelzőben megjelenik egy karika, benne km/h, valamint a karikán kívűl bal oldalon felül egyes szám jelenik meg.

Mi lehet ez?

Kedves Audi tulajdonos!

Az autója rendelkezik egy sebesség-túllépés figyelmeztetés funkcióval, amely a mai traffipaxdús környezetben súlyos ezreseket takaríthat meg használójának. A műszerfali menüben lehet a rendszert be és kikapcsolni, valamint a kívánt sebességértékre beállítani. Élesített rendszer esetén hang és fényjelzéssel hívja fel az autó a vezető figyelmét a beállított sebesség túllépésekor a lassításra.

A műszerfal rendelkezik hibatárolóval és diagnosztikai funkciókkal is, bármilyen hiba esetén célműszerrel vizsgálható.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Ingadozik az alapjárat a Suzukiban

2014. december 16., 09:27 Módosítva: 2014.12.16 09:46
5

Tisztelt Autódoktor!

Az egyik autónk egy 2000-es, Suzuki Swift, 1.0, 3 hengeres, munkába járáshoz használjuk. Az utóbbi időben nagyon keveset használtuk, így lemerült az akksi, tölteni kellett. Ettől az időponttól a következő hibajelenséget produkálja folyamatosan: meleg motornál az alapjárati fordulatszám pár pillanatig normális, majd felpörög 1200-1300 környékére (becslés, mert fordulatszámmérő nincs a kocsiban), ott marad 2-3 másodpercig, majd visszaáll a normál alapjárat szintén 2-3 másodpercre és ez váltakozik.

A motort megnézve látszik, hogy az alapjárati motor állítgatja a fordulatot így. Gondoltam, ez ment tönkre, ezért próbaképp kicseréltem egy ugyanilyen motorból származóra. Eredmény semmi, ugyanezt csinálja, ill a kocsi alapjárati motorja a másik Suzukiban jó. A kocsi fogyasztása sem nőtt meg, 4,5-5 l között van, mint eddig.

Köszönettel: Ákos

Kedves Ákos!

Az autó alapjárati szívórendszerének tisztítását, kipufogógáz-visszavezető szelepének megbontásos ellenőrzését, takarítását, és a forgattyúmű-szellőztető rendszer megbontásos vizsgálatát, átmosását javasolom.

Amennyiben ezután is tapasztalható a hiba, a befecskendezőrendszer villamos ellenőrzése, diagnosztikája szükséges a jeladók, érzékelők ellenőrzése céljából. Ha már a motortérben járunk, érdemes megvizsgálni a gyújtógyertyákat, a gyújtáselosztót és a rotort is, mert elhanyagolásuk további problémát jelenthet a téli üzemeltetés folyamán.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Nyikorgó kuplung pedál, visító fékdobok

2014. december 11., 13:21 Módosítva: 2014.12.12 10:34
1

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 99-es évjáratú Fiat Seicento Sportingom. A kuplung pedál picit kemény benne, és érdekes nyekergő hangot hallat benyomáskor (vadi új kuplungszerkezet van benne). Ha a pedál tövéhez szilikon sprayt fújok, ez megszűnik, és finom puha lesz a pedál. Ez tart kb 1 napig...

Mi lehet az oka? Probléma ez egyáltalán?

Másik: Kézifék használat után az első pár fékezésnél a hátsó dobokból iszonyatos, fémes visító hang hallatszik, ez elmúlik pár fékezéstől, de amint újra használva van a kézifék, ismét előjön. Mi történhet ilyenkor?

Köszönettel: Péter

Kedves Péter!

A pedálok tengelyei műanyag perselyeken fordulnak a pedálkonzolban. Valószínűleg ezek a perselyek koptak / törtek el, ami nyekergésben és szoruló működésben mutatkozik meg. A pedálkonzol szétszedését, javítását javasolom, a spray-kezelés csak tüneti kezelés. A hátsó fék ellenőrzése is aktuális feladat, mert a felhalmozódott fékpor a hangokon kívül rendellenes fékpofa-kopást, egyenetlen pofa-dob kapcsolatot - túlterhelt felületeket, eltérő fékerőt és fékdob-bemaródast is okozhat.

Kérem, keressen egy olyan autószervizt ahol fékpaddal is rendelkeznek, hogy a fékjavítás utáni fékhatásmérés se maradjon el. Ha az autóban nincs blokkolásgátló, akkor még hatványozottabban fennáll az egyenetlen fékerő okozta megpördülés veszélye csúszós útviszonyok esetén.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Parajelenség a műszerfalban

2014. december 9., 11:26 Módosítva: 2014.12.10 11:52
1

Opel Corsa 1,4 2008-as évjárat. Azt vettem észre, hogy indításkor a fordulatszámmérő és a benzintank mutató lefele jobbra indul el és amikor beindul a kocsi, akkor rendesen mutat mindent. Kérdeztem szerelőket is, egyik azt mondta lehet, hogy az akkumulátor de a kocsi működik rendesen. Mi lehet a probléma?

Tisztelettel Kovács József

Kedves József!

A kollégákhoz csatlakozva én is a fedélzeti töltőrendszer és az akkumulátor tüzetes, terheléses ellenőrzését javaslom. Az akkumulátor körüli kontaktusok, a biztosíték és relétábla környéke, valamint a motor testkábele gyanús lehet ugyanúgy, mint az utólagosan beépített egységek bekötései is.

Megfelelő célműszerrel a műszerfal összes visszajelzője és műszere vizsgálható, mozgatható, esetleg kalibrálható. Ha valóban a feltételezett problémával állunk szemben, az autó összes lekérdezhető rendszeréből néhány biztosan eltárolt az akkumulátor feszültségszintjével kapcsolatos hibát, amely megerősítés lehet a diagnózis szempontjából.

Az is előfordulhat, hogy a műszertáblán belül egy kontakthiba kezd kialakulni. Ha minden rendben van a megbontás nélküli vizsgálatok alapján, a kiszerelt műszertábla tesztje, javítása is lehetséges egy hozzáértő, technológiailag felkészült műszerész segítségével.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Elment az alapjárat a Vectrában

2014. december 3., 11:49 Módosítva: 2014.12.03 11:49
1

Üdv!

Van egy 1996-os Opel Vectra B 16i 16v-m! Van amikor indítás után közvetlen felmegy az alapjárat akár 2500-as fordulatra, de van hogy csak 1500-ra, tehát nagyon változó! Ilyenkor le szoktam állítani, de legalább 2-3 indítás kell hogy normál alapjáraton menjen! Menet közben természetesen nincsen gond, de amint kinyomom a kuplungot az alapjárat 2000-2500. Ezek a jelenségek viszont nem állandóak, van hogy hetekig nem jelentkezik aztán ismét! Az alapjárati motor ki lett tisztítva, de nem javult semmit! Mi lehet vele a probléma? Köszönöm a segítséget!

Kedves Vectra tulajdonos!

A leírtak alapján az alapjárati motor cseréjét javasolom, sajnos gyakran előfordul, hogy a tisztítás ellenére megszorul, késve szabályoz. Ha az autóban még a gyárban beépített alkatrész van, nem is csoda ha elfáradt, a hitványabb minőségű utángyártott szabályozók pedig már sokkal hamarabb beadhatják a kulcsot.

Azonban mielőtt még cserére kerülne a sor, a teljesség igénye mellett ellenőrizzék a motor kartergáz-visszavezető rendszerét, és az összes olyan rendszert, amit a motor vákuuma vezérel. Akár a kis vákuum-elosztó csövek repedése, szakadása is okozhat problémát, ahogy egy laza csőkötés vagy hiányzó bilincs is.

Az új alapjárati motor beépítése után érdemes azt célműszerrel vezérelve megmozgatni majd alap-pozíciót adni neki, ha erre nincs mód, akkor legalább 10 indítás nélküli gyújtás ráadás-levétel segít a beállításban. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Erősebb rugót a Mercibe

2014. december 1., 13:38 Módosítva: 2014.12.01 14:45
1

Kedves autódoktor,

kérdezném Öntől, hogy 1996. évj Mercedes C250TD autómba építenék be a gyári rugók helyébe erősebbeket, amelyek az autó önsúlyánál 12%-al nagyobb önsúlyú típusba voltak beépítve. Méretei megegyeznek.

Kérdezném Ön szerint, hogy a gyári lökésgátlók alkalmasak lesznek-e a megnövekedett erő csillapítására. Van-e ennyi tartalék a gyári lökésgátlókban?

Köszönettel: Attila

Kedves Attila!

A gyár is kínál erősített spirálrugókat a típushoz, igaz a kombi karosszériához társítva azokat "megnövelt terhelésű jármű" megnevezés alatt. A rugócsere gyári leírása nem tartalmaz lengéscsillapító típusváltást ebben az esetben, tehát csak egyedileg gyártott / átalakított lengéscsillapítók alkalmazása lenne lehetséges, ami szerintem nem indokolt az ön esetében.

Azonban a rugók cseréjével a lengéscsillapítók újra cserélését is javasolom, hogy a megfelelő gyári mennyiségű gáz/olajtöltettel rendelkezzenek, minden lehetőséget megteremtve a biztos úttartásra.

Remélem segíthettem!

Kis teljesitményü motor megkimélése

2014. november 28., 10:26 Módosítva: 2014.11.28 10:26
1

Tisztelt autódoktor!

Üzemeltetéssel kapcsolatban volna kérdésem. Külföldön, 900 km-re vagyok a lakhelyemtől egy 0.8 l Daewoo Matizzal. Általában nem ezzel járok haza, de karácsonykor szeretnék oda-vissza a Matizzal utazni. Ön szerint milyen vezetési stílussal tudnám a motort legjobban megkímélni? Olyasmire gondolok pl. 100 km megtétele 100 km-es sebességgel aztán 15 perc pihenő. Ön szerint mi lenne az ideális?

Kedves Daewoo tulajdonos!

Amennyiben a motor folyadékszintjei, és mechanikai rendszerei rendben vannak, nyugodtan koncentráljon a saját ritmusára, fáradékonyságára a megállások gyakoriságát illetőleg. Az autó az ön által említett sebességgel akár a teljes távot is megteheti megállás nélkül. Ha már kitalálták volna a vadászgépekhez használatos menet közben tankolást autók számára is, akkor még üzemanyag feltöltésre sem kellene megállnia.

A folyamatos, egyenletes haladás a motor legnagyobb barátja. Nem is árt egy kis üzemmód váltás a csöppnyi masinának. Sajnos fordulatszámmérő nincs a Matizban emlékeim szerint, de akár még magasabb sebességtartományba is belekóstolhat.

Jó utat!

Hosszabb váltó a Lagunába?

2014. november 27., 13:33 Módosítva: 2014.11.28 13:36
1

Tisztelt autódoktor!

Tisztelettel szeretném kérni a véleményét, hogy N7Q motorkódú Renault Lagunámban 1995-ös évjáratú 139 Le-s Volvó motoros, lehetséges-e hosszabb áttételű vagy 6-os váltó beépítése? Ha igen, milyen típusból keressek?

Köszönettel: Attila.

Kedves Attila!

Azt hiszem, nem nagyon van váltócserés megoldás a problémájára.

Egyrészt mert az autójában levő motorhoz nem volt hatsebességes opció, ahogy a korabeli Volvókban sem, másrészt pedig sajnos a legtöbb hatgangos egység nem hozna akkora fogyasztáscsökkenést, ami az átalakításra költött összeg megtérülését belátható, tervezhető időn belül biztosítaná.

Ugyanez igaz a meglévő váltója áttételének cseréjére, esetleg egyedi fogaskerék-pár gyártatására is. A váltók áttételei az aktuális motor nyomaték és teljesítménygörbéihez vannak igazítva, az autó súlyának, elvárt rugalmasságának és ezernyi egyéb kritériumnak a figyelembe vételével.

Azok utólagos megváltoztatásának eredményei csak tapasztalati úton mérhetőek, minden próbálkozás rengeteg költséget jelentene. Ha sokat autózik, érdemesebb lenne a gázüzemű átalakítást megfontolnia.

Egy szakszerűen beépített és illesztett gázrendszer hamar megtérül, kockázatmentes, könnyen megszokható. Ha hosszútávú utakat tesz meg az autóval, akkor esetleg egy utólagos tempomat beépítése és használata is segíthet a fogyasztás csökkentésében: Saját tapasztalataim alapján az ember jobb lába az érzelmeivel összeköttetésben van. Egy hevesebb ritmusú zene hatására felesleges literek mennek ki a cső végén. A tempomat szerencsére tök' süket.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Rángat az Astra

2014. november 26., 10:12 Módosítva: 2014.11.26 10:12
2

Hello Autódoki!

Két kérdésem van az autómmal (Opel Astra F, 1.4 benzin) kapcsolatban:

- indításkor valamikor nehezen indul be, csak sokat pörgeti az önindítót, viszont van mikor egyből beindul.

- hirtelen gázadásnál rángat, de ha lassabban adok gázt, akkor nem rángat. A rángatás csak gyorsításnál tapasztalható amíg fel nem gyorsul az autó.

Mi lehet a probléma?

Kedves Opel tulajdonos!

A téli hidegindítások jobban megterhelik a gyújtórendszert és az akkumulátort, a probléma így igencsak időszerű munkafázisokat igényel.

A gyújtórendszer ellenőrzése, javítása szükséges. Valószínű a gyertyák igen kopottak, valamint a gyújtókábelek szigetelése öregedett el, és a gyújtóív a rövidebb utat választva a hengerfejre húz át inkább az égéstérbe jutás helyett. De esélyes, hogy a gyújtáselosztó és a rotor sincs túl jó bőrben, érdemes egyszerre cserélni ezeket az alkatrészeket is a biztos gyújtás érdekében.

A kopott gyertyák hosszú idő alatt tönkre tudják tenni a gyújtótrafót is, ezért is javasolt az ellenőrzésük minden olajcsere alkalmával. Általánosan 20-40 ezer kilométert futnak el, ha sima kivitelűek. Ha a fentiek rendben vannak, még egy alkatrész kiált ellenőrzés és csere után: a benzinszűrő. Az autó jobb oldalán található az alvázhoz rögzítve, általában ki szokott maradni az olajcserék alkalmával, eldugott helyzete miatt.

Bízom benne, ezután már szépen forog majd a motor hidegen, melegen egyaránt. Ha mégsem, akkor a tankban levő üzemanyagszivattyú ellenőrzésére lesz szükség.

Csak egy aggódó mellékzönge a további költségek tervezhetősége miatt: a fagyállók állapota és a vezérműszíj csereperiódusa rendben van?

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Eszik de nem megy

2014. november 24., 13:10 Módosítva: 2014.11.24 13:10
1

2000 évj. 2.0 16v benzines Renault Scenicemmel van egy kis gond! Nagyon nagyon sok üzemanyagot fogyaszt, 3000-es fordulat alatt nagyon nehezen megy, olyan mintha fulladna az autó, rendszertelenül jár, nem is pörög ki tiltásig a motor, a gyújtógyertyákat 3000 km-ként "elfogyasztja" és a napokban elvégzett olajcsere alkalmával a használt olajban rengeteg benzin volt! Hibakódot nem mutat, de a computeres diagnosztika sem ad rendellenes értéket!

Mi lehet a gond?

Kedves Renault tulajdonos!

Minden jel arra mutat, hogy a motor túldúsul - rengeteg üzemanyagot kap, ami nem ég el a munkaütem folyamán, vagy nagyon kevés levegő jut be az égéstérbe, hasonló jelenséget okozva. A szívórendszer - kezdve a levegőszűrővel - és az üzemanyagrendszer tüzetes ellenőrzése után a motor szívócső nyomásérzékelőjének, valamint a gázpedál/fojtószelep helyzetérzékelőinek áramköreit, jelszintjeit javasolom megvizsgálni statikus és dinamikus körülmények között egyaránt.

Kizárt dolog, hogy tapasztalható hibajelenség mellett ne legyen látható a mérhető értékeken az előbb elmített komponenseknél az eltérés! Az ön autójában levő motorcsalád egyedein a gyújtótrafók is szeretnek tönkremenni, azonban olyan esetekben legtöbbször világító motorhiba-lámpa, és háromhengerezős, rángatózós motorüzem szokott jelentkezni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kopog az Alfa

2014. november 20., 10:42 Módosítva: 2014.11.20 10:42
1

Van egy Alfa 159 2,4 Mjet 2006. évjáratú autóm. A probléma az 5. hengerből hallható kopogás, ami hidegen alig, vagy szinte nem is hallható. Az üzemanyag korrekciós értékek jók voltak, de azért lemérték a porlasztót, ami jónak bizonyult.

Az 5. és 4. hengerbe átcseréltük a porlasztókat, újrakódolás után ismét az 5. hengerből hallatszott a kopogás, így a befecskendező hibát kizártuk. A kopogás nem hallható, ha nincs robbanás, mert megpróbáltuk lehúzott injektor csatlakozóval. A szerelő szerint valószínűleg csapágy, vagy csapszeg lehet, bár a kopogás a fordulatszám emelésekor nem lesz hangosabb. A menettulajdonságok egyébként jók. Szeretném kikérni a véleményét az esettel kapcsolatban, mert a motor megbontása is szóba került. Várom válaszát!

Köszönettel: Ferenc

Kedves Ferenc!

Ne haragudjon a megkésett válaszért, az Autódoktor virtuális várójában (száz)halomra állnak az autók, igyekezem minden levélre válaszolni ahogy csak tudok. Remélem nem írok túl későn. A kolléga minden szükséges vizsgálatot megtett amit csak lehet, sajnos csak szomorúan bólogatni tudok a diagnózisra, a leírtak alapján valószínű a hajtókarcsapágy, vagy a hajtókar felső szem/dugattyúcsapszeg hibája, de még a dugattyú sérülése sem kizárható.

A legfontosabb, hogy az autó használatát mellőzzék a hiba megszüntetéséig, mert ha a hajtókar vagy esetleg a főtengely is sérült, akkor hatalmas költségeket generál a cseréje. A kopogás gázadásra nem feltétlenül lesz hangosabb, de a fordulatszámmal arányosnak kell legyen. Ha hangosodik, az nem jó jel, mert a kopás és a velejáró hézag is nőtt, ilyenkor már nagyon esélyes a tengely sérülése is. Sajnos a főtengely köszörülése nem minden esetben lehetséges, főleg az új technológiával gyártott motorok esetében. Nagyon bízom benne, hogy még időben sikerül orvosolni a problémát!

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Féktárcsák a Lancerra

2014. november 18., 13:30 Módosítva: 2014.11.18 13:30
1

T. Autodoki!

Van egy 2007-es Mitsubishi Lancer kombim, 1.6-os benzines. Újonan vásároltam, most 65e km van benne. A hátsó féktárcsák brutálisan elkoptak és már az elsők se húzzák sokáig! Cserélném (cseréltetném) a négy tárcsát és az összes betétet. Brembo; Textar; Zimmermann gyártmányokat nézegettem.

A tárcsák kiválasztása nem is tűnt túl bonyolultnak az árak is közel megeggyezőek első ill. hátsó viszonylatban. A problémám a betéteknél adódott. Van amelyik gyártónál az autó típusa alapján csak egyféle fékbetétet találtam, másikaknál külön van első és hátsó, sőt valamelyik megkülönböztet fékrendszer alapján Sumitomo; Akebono rendszerhez gyártott betéteket! Tehát a kérdéseim a következők: honnan tudom, hogy az első és hátsó fékbetéteim különbözőek-e és melyik fékrendszerrel szerelték az autómat!

Előre is köszönöm: üdvözlettel Békes Miklós

Kedves Miklós!

Az autógyártók általában több beszállítót alkalmaznak egy típuson belül. Ezért kínálkozik fel több formájú, kivitelű, méretű fékalkatrész is az ön autójához abban az esetben ha nem alvázszám szerint kerül sor az autó azonosítására a gyári programon keresztül. A gyári alkatrész-kereső azonban csak az eredeti alkatrészeket fogja kínálni a kocsihoz, az utángyártottak kiválasztásánál a gyári cikkszám átváltása, vagy a minta alapján történő kiválasztás segíthet.

Konzultáljon az autóját javító műhellyel a megfelelő alkatrészek kiválasztásában, hogy az autó megérkezésekor mindegyik lehetséges fajta raktárról elérhető legyen a javítás idejének lerövidítése érdekében. Ha ez nem lehetséges, akkor a kiszerelt alkatrész azonosítása után lehetséges a specifikus alkatrész megrendelése. Az első tárcsák mindig nagyobbak a hátsóknál, de valószínűleg tengelyenként is legalább kétféle tárcsaméret lehetséges, valamint a fékbetétek sem egyformák az első és a hátsó tengelyen. Ha a tárcsa vastagsága még elegendő, akár a szabályoztatás is lehetséges, ez mérés alapján lesz eldönthető.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Miért cseréljem a kettős tömegű lendkereket?

2014. november 17., 10:50 Módosítva: 2014.11.17 11:00
3

Tisztelt Autódoki,

Lépten-nyomon olvasom ezt a kettőstömegű riogatást. Az autóm egy Octavia II, 1.9PD, 2007, 280e km-rel, érintett vagyok/leszek. Ha a kuplungot felengedem üresben álló helyben, olyan csörömpölésszerű hang jön a motortérből, amire az Autóklub szakija azt mondta, kuplung-kinyomócsapágy csere. Ezt meg is emésztettem, az év végén sor kerül rá.

De mindenhol azt hallom, hogy akkor cserélni kell a kettőstömegű lendkereket is, mert... na azt nem mondja senki miért.

Így van ez? Együtt kell őket cserélni? Vagy felesleges? Nem veszek észre semmi olyan jelet a kocsin amiket ezzel szoktak összefüggésbe hozni, mitévő legyek?

És ha tényleg egy olyan nagy szerviz előtt állok, tudna esetleg javasolni valaki(ke)t Győr és környékén aki(k)ben meg tudok bízni és rájuk bízhatok a kocsit?

Előre is köszönöm! CsB

Kedves Skoda tulajdonos!

A mellékelt képen egy 294 000 kilométert futott Octavia mk2. kuplungja látható a lendkereke és a váltója társaságában.

Az autó első tulajos, javarészt autópályán használta. Egy nagyáruház előtt minden újkeletű előjel nélkül hangos, ütemes, iszonyú fémes zajt adott, majd percek múlva alapjáratról megállt olyan szinten, hogy a motort is megfogta átforgathatatlanul (ez a szó nagyon jó nyelvtörő). Az eredmény látható: a lendkerék oldalán hosszas, kitartó munkája végeztével kikandikált az egyik belső acélrugó, és a váltóházat esztergálva megszorult az öntvény egyik kiszögellésében. Hatalmas szerencse, hogy kis sebességnél történt a dolog, mert a nagy fordulatszámon pörgő lendkerék megszorulása a váltóház szétrepesztésére, esetleg a főtengely eltörésére is képes lett volna. A képen látható kuplungtárcsa már a végét járta, de a nyomaték átadására még teljesen alkalmas volt, tapasztalható hibajelenség nélkül. Természetesen a kocsi lendkereke már egy ideje hallatta a hangját, elő is volt jegyezve a cserére.

Azért írtam le mindezt, hogy rávegyem, ne spóroljon a lendkerėkkel a kuplung cseréjekor. Pénzügyileg megterhelő kiadást jelent ez nem vitás, de sajnos a mai autók alkatrészei tervezett élettartammal készülnek. A kuplung átlagos elhasználódását a gyártók 80 ezer kilométerre teszik, természetesen nem ritka a 300 000 kilométer fölötti életút sem, de ekkor már számolni kell bármilyen eshetőséggel. A kinyomócsapágy inkább a kuplung kinyomásakor hallat magáról, a felengedett kuplung esetén hallható hang a lendkerék, a kuplung, vagy a sebességváltó hibájára enged következtetni. Kérem, a váltóolaj cseréjét se hagyják ki a tennivalók közül! Konkrét szervizt nem ajánlhatok önnek, az elvégzendő feladat szakmai rutinműtétnek számít, néhány gyakori célszerszám azért szükséges hozzá. Kérjen a környékbeli szervizektől részletes árajánlatot e-mailen, ez manapság teljesen átlagos dolog. Csak olyan javítót válasszon aki számlával, garancia vállalása mellett dolgozik! A garázssoron és otthon dolgozó "délutáni műszakosok" nagy problémát jelentenek a szakmának, és a sikertelen javításoknak áldozatul eső ügyfeleknek is! Az olcsóbb sokszor drágább! Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

EGR-tisztítás házilag

2014. november 14., 10:26 Módosítva: 2014.11.15 06:38
1

A következő videóban látható beavatkozásról kérdezném, hogy ez mennyire megfelelő a motornak és itthon be lehet e szerezni? (Mazda 3 1.6d) 

Kedves Mazda-tulajdonos!

A megbontás nélküli kipufogógáz-visszavezető szelep tisztítás pontosan annyit ér, mint fogmosás helyett szájvízzel gargalizálni. Kicsit jobb lehet, de a lerakódások zöme ott marad, ahogy a felvételen is láthattuk a végén. Olyan esetekben, ha a szelep kiszereléséhez órákat kell dolgozni: gyors, vészhelyzeti, útszéli megoldásnak lehet használni, de hosszútávú hibamentességet ne várjunk tőle.

A legjobb az ultrahangos tisztítás, persze csak olyan esetekben ahol a szelep elektronikát nem tartalmaz, mert abból lehetnek későbbi zűrök. Sajnos az autógyártók egyre inkább olyan kialakításokat alkalmaznak, ahol a tisztítás nem kivitelezhető hozzáférés hiányában.

A kisfilm másik kockázatos eleme: a gyúlékony anyag befújása a szívócsőbe: kopott turbófeltöltő esetén a motor leállíthatatlan felpörgéséhez - ezáltal halálához - is vezethet, de a kontrollálatlan öngyulladás miatt kisebb dózisban sem tesz jót a motornak. Kérem, ha lehet maradjon a hagyományos tisztításnál.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Benzinszagú az olaj

2014. november 11., 16:35 Módosítva: 2014.11.13 10:32
1

Van egy '91-es 1,4 Fiat Tipom amiben óra szerint 188 000 km van. Arra lettem figyelmes, hogy az nívó pálcán benzin szagot érzek, de nem túl erősen. A gyári 15W40-es olaj van most benne. Egy korábbi olaj cserekor viszont elrontottam és véletlen 10W40-es lett beleöntve, akkor mégjobban benzinesedett az olaj, hozzá teszem elég hamar orvosoltuk a problémát. Az a baj így viszont, hogy nem tudom a tényleges olajfogyasztást.

Az lenne kérdésem, hogy ezt megoldaná egy standart méretű gyűrűsor csere és hajtókar csapágy csere?

Elbírnák még ezt a hengerek vagy nézzek fiatalabb motor után vagy újítatsam fel ?

Köszönöm a válaszát előre is.Tisztelettel: S. Imre

Kedves Imre!

Amennyiben csak a motorolaj benzinszaga a tapasztalható hibajelenség, akkor inkább azt kéne megfejteni, miért jut az égéstérbe sokkal több üzemanyag, mint kéne. Ha az autó még karburátoros, akkor a szivató rendellenes működése könnyen okozhat túldúsulást, de a mechanikus benzinszivattyú hibája esetén egyből az olajba juthat a benzin.

Az injektoros motor esetében pedig akár a helytelen üzemanyagnyomás, vagy egy hibás hőgomba is lehet a probléma hátterében. A gyújtásrendszert mindkét esetben alapos vizsgálatnak érdemes alávetni. A keverékképzés rendberakása után lenne értelme egy emissziómérésnek, amely kimutathatná a motorolaj jelenlétét a kipufogógázban. A

mennyiben a gyűrűk kopottak lennének, az autó kék füstöt eregetne üzem közben, és a gyertyák elektródái is olyan fekete bevonatot viselnének, melyet az égéstér hője sem lenne képes elégetni. A csapágysor hibája esetén pedig erős, mélyről jövő kattogás kiáltana sürgős gépműhelymunka után.

Mivel az autó nem fiatal, valószínűleg a motor felújítása nem kifejezetten gazdaságos, a használt motor pedig az autóhoz hasonlóan 20 év tapasztalattal rendelkezik. Nagyon remélem csak a keverékképzés rosszalkodik az öreg Fiaton, mert motorhiba esetén egy fiatalabb autó vásárlása gazdaságosabb lehet - ez utóbbit öregautó-mániásként nagyon nehéz szívvel írtam le.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Fehéren füstöl a Focus

2014. november 7., 08:53 Módosítva: 2014.11.07 08:54
1

Tisztelt Autódoktor!

Egy 2001-es Focus 1 tulajdonosa vagyok. Az autó fehér füstöt okád magából hideg állapotban. Bemelegedve megszűnik a jelenség. Az olaj nem vizes, a hűtővíz nem olajos. A hengerfejtömítés cserélve lett, a hengerfejet síkolták, állítólag nyomás próbázták és mégis produkálja az alábbi hibát. Én hengerfej vagy blokk repedésre gondolok.

Válaszát, köszönöm.

Kedves Focus tulajdonos!

Levelében nem tett említést a motor fajtájáról, megpróbálok univerzálisan válaszolni. A hideg idő beköszöntével a leheletünkhöz hasonlóan a kipufogógázok víztartalma is látható lesz. Az autóknál csak addig amíg a kipufogórendszer teljes egészében át nem melegszik, és a víztartalom le tud csapódni a hideg dobok falain. Természetesen van olyan masszív füst / gőzkibocsátás is - amit Stephenson Rocketja is megirigyelne - ami már hibára utal. Amennyiben dízelüzemű Focusa van, és a fehér füst gázolajszagú, valamint a motor járása is egyenetlen a jelenség közben, akkor az üzemanyagellátó rendszer felülvizsgálata javasolt.

Ha a Ford orrában benzinmotor dohog akkor is alapvető információval szolgál a motor járása, de ott már ritka az üzemanyag miatti hiba, leginkább a hűtővíz égestérbe jutása okozhat problámát. Ilyen esetben (ami természetesen mindkét üzemmódú motorra igaz) a hűtővíz szintje drasztikusan csökken, az utastér fűtése elégtelen, mivel a hűtőrendszer folyamatosan lelevegősödik, a kipufogóból származó gőz erősen fagyállószagú, valamint általában az első reggeli indítás egy henger kimaradásával kezdődik az égéstérben összegyűlt hűtővíz jelenléte miatt.

Javasolom vigye vissza az autót a javítást végző műhelybe egy reggeli indítással járó felülvizsgálatra, hogy kiderüljön a jelenség oka, illetve hogy megnyugodhasson autója működésével kapcsolatban.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu