2020. április 15., 16:11 Módosítva: 2020.05.03 13:38
254

Kedves Autódoktor!

Fél éve vettem egy Mazda MX5-öst és rájöttem, hogy nem igazán tudom, hogy is kéne lemosni. Utánaolvastam, azt írjak, hogy az alját, az ablakokat és a puha tetőt külön kezeljem (vettem is a tetőhöz szivacsot és speciális mosószert + impregnálót, valamint mikroszálas ruhát az ablakhoz).

Elmentem a kézi mosóba, ügyetlenkedtem a nagynyomásúval, szinte az egész autót összespricceltem sajnos, utána meg nem találtam slagot, amivel a tetejét leöblíthettem volna, így inkább hazamentem és locsolókannával öblögettem le a puhatetőt - otthon sincs slag. Szóval elég bénán jöttem ki az egészből és kíváncsi lennek, hogy egy tapasztalt kabriós hogyan kezeli az autóját.

Gábor

Kedves Gábor!

Eleinte sokat vacakol az ember a különféle kemikáliákkal. Vannak olyanok, akik később is, és olyanok is, akiknél ez elmarad. Én ebbe a második csoportba tartozom.

Évente egyszer szoktam impregnálóval és szövetápolóval kezelni - ezt tiszta és száraz tetőre kell rákenni - utána pedig egész évben simán mosom az egész autót gőzborotvával.

Arra kell vigyázni, hogy direkt, nagy nyomás ne érje a sátrat, mert azt azért - főleg az idősebb anyagot - könnyen kikezdheti a sokmedvés (50-100 bar) víz. A téli napfényhez hasonlóan, lapos szögben érdemes a tetőt mosni a nagynyomásúval, úgy nem lesz baj.

Az egyik legnyűgösebb szennyeződés a nyárfa szöszmösze, illetve a madárpiszok. Az előbbit a diszkréten kezelt nyomás, az utóbbit pedig a szivacsos mosás segít eltüntetni. Ami nagy ellenség - nem csak a sátornak - az az UV sugárzás. Minél kevesebbet hagyja az erős napon a masinát.

Én az árnyékos parkolókat kutatom nyáron megszállottan - vagy inkább lenyitva hagyom az autót, ha úgy adja ki jobban, habár a műszerfal és az ülések is megsínylik a direkt napfényt. Továbbá tartok a csomagtartóban egy nagy, világos pokrócot, amit rá tudok teríteni a tetőre, ha mégis sokat kell direkt, nyári napfényben töltenie.

Szerencsére egyre több cég foglalkozik a tetősátor javításával, és már nagyon jó minőségben tudják reprodukálni a meghibásodott, elvásott anyagú sapka helyére az új, akár többrétegű borítást.

Az ápoló anyagokból is rengeteg van, érdemes az ismert márkájúakból vásárolni, habár elég ritka a színelhagyást okozó matéria.

Ha a hátsó ablak plexi és ráadásul össze is csukódik a tetővel együtt, vigyázni kell rá, mert a tartós lenyitás miatt idővel csíkossá válik. Ez a keménytetős, téli használatkor főként fontos infó, ha a hónapokig lenyitott vászon az autóban marad. A forró nyári nap nem kedvez a plexinek sem, itt is előfordulhat teljes felületű/foltos opálosodás, vagy ugyanez csíkos kivitelben előbb említett hajtási sávban.

A plexi sok esetben cipzáros kivitel és akár otthon is cserélhető, én is cseréltem már. Remélem a nyár második felében már lesz lehetőség a vírus miatt elfojtott, széllel szállós vágyak beteljesítésére, addig pedig maradjunk otthon a koronás gonosztevő legyőzésének érdekében!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2020. április 13., 10:12 Módosítva: 2020.04.20 18:46

Helló Doki!

Van nekem egy (2008. 06. havi) Z16XEP kódú Opel Vectra C gépjárművem. A vízpumpát az ékszíj hajtja és azt szeretném kérdezni, hogy a vezérlése láncos vagy szíjas? Hogyan tudom meg anélkül, hogy neki esnék, mert mindenki mást mond! Úgy tudom a csere intervallum is legkésőbb 10 évenként, vagy 150 000 km-enként ajánlott.

Árpi

Kedves Árpi!

Az infók korrektek - azokra hallgasson, akik vezérműszíjat mondtak. De azért nem árt csökkenteni a kockázatot mondjuk százezer kilométerenként.

Én tennék bele vízpumpát is, a fenének van kedve a tengerparton szerszámokért és pláne édesvízért házalgatni a sátrak között - ahol még kopogni is nehézkes. Mert a pumpa megérzi a nagy víz közelségét és nem ám a Balaton partján kezd folyni...

Még egy kicsit tartsunk ki - MARADJUNK OTTHON - és cseréljünk vezérlést, hogy amikor ez a rohadt kis tappancsos gombóc végre kihal a bolygónkról, boldogan koptathassuk kerekes járműveinket, bármi is hajtja őket. Minket a kanyarok kergetése és a felezővonalak ritmusos váltakozása hajt, ez nem kérdés.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2020. április 9., 12:06 Módosítva: 2020.04.18 17:51
534

Üdvözlet Doki!

A szóban forgó autó egy Mitsubishi ASX, 2014, 1.6 benzin, Invite felszereltségű autó. A probléma a következő lenne autópálya tempónál az irányjelző egyszerűen megmakacsolja magát és nem akar működni vagy csak akkor mikor ő úgy gondolja.

A hiba a következőképpen jelentkezett: pályára felhajtás előtt alacsonyabb tempónál semmi gond mindig működik. Autópálya tempóra gyorsítva elérve a 120-at az első használatig működik utánna viszont nem és a műszerfalon sincs visszajelzés valamint hang sem. 100-as tempó alá lassítva a hiba megszűnik majd 120 fölé gyorsítva újra előjön. (Ezt a napokban sikerült megfigyelnem esti órákban tehát láttam a szalagkorláton is hogy nem villog) Az autó hibatárolóját kiolvasták nem volt benne hiba. Ön szerint merre kellene keresgélni a hibát? Vagy találkozott-e már ilyennel?

Péter

Kedves Péter!

Mitsubishi ASX

A jó pap holtig tanul. Ez a mondás állandóan nagy változásban levő világunk egyik alapmondata. Soha nem dőlhet hátra senki, hogy most már mindent tud. Menekülni csak előre érdemes. Ezt a rákok nem tudják, de nem is vállalkoznak. Az ASX felettébb furcsa hibájához hasonlóval még nem találkoztam.

Mivel minden funkció immár elektronikus úton kerül végrehajtásra, nem sok direkt kapcsolóval találkozik manapság az ember egy mai autón belül - talán a belső világítás lekapcsolója, vagy az olvasólámpa maradt meg a romantikus rézpogácsás kivitelben.

Próbálja meg kikapcsolni a fedélzeti/szerviz menüben az autópályán hasznos komfortindex-funkciót (ha ez lehetséges), továbbá érdemes célműszerrel ellenőrizni, hogy az indexkapcsoló irányjelzési-igény állása látható-e a vezérlőegységben a nevezett sebesség felett is. Ennek a vizsgálatnak a része az is, hogy a többi paraméterben felfedezhető-e változás ugyanakkor.

Hasonlóan izgalmas kérdés a vészvillogó működése is. A régebbi rendszerekben megszűnt az index, ha a vészvillogó kapcsoló hiányzott/beakadt/elromlott: nyomogassa meg a kapcsolót 120 felett párszor - mikor nem hiszik azt vészjelzésnek a többiek a pályán.

Ha az autóban bármilyen utólagos extra található, iktassa ki őket egy teszt erejéig. Különösen igaz ez a riasztóra/immobiliserre, vonóhorogra (és az utánfutó világítás-kezelő elektronikára), valamint a nem gyári audio fejegységre. Az előbbiek az irányjelzőt, az utóbbi a sebességjelet használhatja.

Nem túl elegáns, de attól még felettébb hasznos tanács az is, amit egy rendszergazda javasolna: indítsa újra az egész gépet a tápfeszültség megszüntetése/visszaadása után: az indítókulccsal a zsebben, vegye le egy negyed órára az akksisarut, és lássuk meg mi lészen annak visszarakása után.

Kérem, ha teheti árulja majd el, mi volt a megoldás! Ööö... Zsiguli indexrelét lehet ám még kapni! Erre csak gondoltam, remélem nem írtam le... Néha felülkerekedik rajtam a romantikus analóg énem. Párdon.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2020. április 5., 11:07 Módosítva: 2020.04.13 10:13
149

Üdv!

Van egy Kia Pregio 2.5 tci kisbuszom. A problémám az, hogy ahány szerelőnél jártam, mindegyik mást mondott.

Az észrevételeim a következőek:

- Olajcsere után kb 700 km megtétele után a motorolaj teljesen elfogyott. Nem elfolyt, megette a drága.

- Van hogy reggel beindítom és 20-30 km-ig nem füstöl de ha olyanja van, és akkor jaj az utánam közlekedőknek. Például ha 80 km/h-val megyek és érzem hogy teljesítményt veszt (mintha kicsit húznák vissza) akkor indul a füstölés és gyakran a motor bekoppan. Ha például kereszteződésből indulok van, hogy alig akar kivánszorgni és füstöl is becsülettel, majd egy pillanat alatt belódul, és a füst is alábbhagy. Ilyenkor kéken füstöl, nagyjából ennyit tudok róla elmondani. Vajon mi lehet a baj?

Tibor

Kedves Tibor!

Valahol el kell kezdeni, de attól tartok, mindenképpen fájni fog. A Pregiók néhány ismert sebből véreztek anno, aztán mindet megette a rozsda.

Elsőként a turbót vizsgáltatnám meg, ha a tipikus tengelylógás-teszten nem megy át, már biztosra is veheti sajnos, hogy hatszámjegyű javítás lesz szükséges - hacsak nem talál rá egy bontott és használható egységet - de az említett számjegyek összességében akkor is kijönnek a végén.

A jármű futott kilométereit nem írta meg, de gyaníthatóan nem bejáratós már szegény pára, amiből az is következhet, hogy gondok lehetnek a hengerfej, de akár a gyűrűk környékén is. A hengerfejnél anno gyakori szelephézag-ellenőrzést/állítást javasolt a gyár és igazuk is volt, mert a himbás-görgős megoldás szét tudott hullani ha nem pátyolgatták legalább minden második olajcsere alkalmával. Az üzemanyagrendszerben is akadt teendő, főleg a karbantartás hiánya és a jó kis pancsolt üzemanyagok miatt.

Ha a motor megbontásra kerülne és komolyan gondolkozik a Pregiózásban, a porlasztókat és az adagolót is érdemes ellenőriztetni próbapadon. A gázpedálokkal is volt gond, ekkor a sárga hibalámpa jelzett be és legtöbb esetben a pedál lenyomásakor el is aludt - vajon lehet még kapni hozzá új/másik pedált?

Az említett bekopogás nagyon veszélyes lehet, mert egy hibás porlasztási kép/mennyiség/időpont is okozhatja, de a hatalmas mennyiségben égéstérbe jutó olaj öngyulladása is lehet az okozója. Ha ez a motor felpörögne az olajtól, az a teljes halálát jelentené, hiszen ekkor leszabályozás nélkül addig forog a motor, ameddig a kenőanyag el nem fogy... a csapágyfémmel együtt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Döglődő városi oroszlán

2020. március 29., 21:04 Módosítva: 2020.04.05 12:22

Tisztelt Autódoktor!

Az autóm hidegindítás után rögtön leáll. Magyarul állt az autó éjszaka és reggel mikor indulok vele elindul, de 2-3 mp után leáll. Nem kell, hogy éjszaka álljon, elég ha lehűl a motor és utána rögtön produkálja ezt.

A problémát úgy tudom orvosolni, hogy nyomom neki a gázt, amikor elindul 1500-2000-es fordulaton 20-30 mp-en keresztül. Ezután pedig nem áll már le. Egy ideig nagyobb gázadásnál iszonyatosan nagyokat rántott alkalmanként és vagy megindult néhány rángatást követően vagy ha nem, akkor nem kínoztam tovább és felváltottam. Nemrégiben "depollution system faulty" hibát írt ki a műszerfalon a kijelző, ami hibaolvasás alapján a 4. henger gyújtáskimaradását jelezte.

Kiderült, hogy a gyújtótrafó rossz volt. Ezt cseréltük, a hiba eltünt, de hidegindítás után a motor ugyanúgy leáll, pedig titkon reméltem, hogy ezzel az új gyújtótrafóval ez a probléma megszűnik, de nem sajnos. Illetve a motor rángatás sem tünt el. Ami még talán érdekes, hogy a fogyasztás is a központi számítógép szerint megnőtt. Eddig télen átlagos használat mellett 9-9,5 liter volt most ez 10,6 a jelenlegi kiírás szerint. (Bár hozzátartozik, hogy folyamatosan nyomom neki a nagyobb gázfröccsöket, hogy 'teszteljem' ugyan mi történik, illetve az indítások sem normál mederben zajlanak...)

A gyertyák nagy feketék voltak, amikor a trafokat cseréltük. A motor nagyon kokszos egyébiránt. Azt én is tudom, hogy az olajat nagyon zabálja 1-1 hosszabb út alkalmával.

Az autóműszerész szerint a gyertyák még jó állapotban voltak, de ezeket azért cseréltem, hátha,....de nem. Valamint sokat olvastam egy bizonyos Spuri üzemanyag adalékról. Ezt már így végső elkeseredésemben vetettem be a sok pozítív hozzászólások következtében. Most 3-4 napja öntöttem bele egy adagnyi adalékot 25 liter benzinbe. Azóta nem sokat mentem vele. 60-80 km-t és azt is városban. Sok dolgot nem vettem még észre, de ehhez állítólag 4-5 tanknyi benzinnek el kell mennie, hogy a jótékony hatásai megjelenjenek. Szóval ilyen problémám van és egyenlőre 'mindenki' tehetetlen...

Egyébként Peugeot 308 2007-es. 1.6 Benzin 110 kW-os. (5FX) 71 000 km van benne. Mióta nálam van 14 000 km ment bele és az 95%-ban városban történt.

Zsolt

Kedves Zsolt!

Válaszút elé érkezett. Ha erős kötődést érez a jármű iránt, akkor készüljön fel, hogy az autó piaci értékéhez képest - de amúgy is - irreálisan sok pénzt kell elköltenie az Oroszlános Herceg hibátlan állapotának megvalósítására. Csupán a számokat nézve ez bizony gazdasági totálkár, a szív és a lélek igényeinek kielégítésére azonban az ember sokszor nem számolja a pénzkötegeket. A nevezett tipus azonban nem lesz hőn vágyott young/oldtimer, úgyhogy nagyon sokat kell majd taposnia a felújított autót, hogy az megdolgozhasson az áráért, ha a javítás menüpontot választja a menekülés helyett.

A Prince motorokról regényeket lehet olvasni a Totalcar oldalain, házi szakértőnk is van a típushoz, Tibi nagyon alaposan feltárta a konstrukció összes nyűgjét és javítja is őket tucatszám, de valamiért mégsem ilyet használ sajátként.

Ennek a Prince-nek sajnos nem gitár, hanem sárga fénnyel megvilágított, csepegő lánc lenne a jele az oviban.

A nagyobb gondtól haladnék a kisebb felé. Az olajfogyasztás megállítása nélkül nem sokat ér ez a motor. Sajnos a turbótól elkezdve a hengerfejen át, egészen a gyűrűsorig húzódhat a felújítás szükségessége. Ha szerencséje van, csak a dugattyúgyűrűk ragadtak meg, de a leszedett fejet kár nem felújíttatni, a dupla szétszedés is komoly pénzügyi tétel. Ez a várható költségek zöme, ha ezen túljut az ember, akkor kicsit fellélegezhet. A nem túl jól sikerült lánchajtás a feszítőivel együtt szintén okozhat fejfájást, a hosszú gyári olajciklus, a városi üzem és a direkt befecskendezés is elősegíti az erős kokszolódást. A szelepek tányérjain a vastag lerakódás borítékolható, de leginkább kapargatható, habár a dióhéjas tisztítás jelentené a tuti megoldást - a szétszedett hengerfej esetén ez a lépés kihagyható, a gépműhely klasszikus módon javítja a fej minden nyűgjét.

Ez utóbbi lerakódás már simán okozhat magában is alapjárati problémát, de a klasszikus fojtószelep problémakör és az üzemanyagrendszer hibája is állhat a háttérben. Az adalék erre nem nagyon nyújt megoldást.

A szívócsőnyomásra kihegyezett rendszer érzékelői is szeretnek eldugulni - a koksztól - érdemes őket gyakran tisztítani: hiba esetén szintén alapjárati és teljesítmény problémák lesznek elkönyvelhetőek a használat során.

Ha továbbra is 95 százalékban városi körülményekre keres autót, én nem ezt a 308-ast javasolnám. Városba egy kis gokart javasolt, a lehető legegyszerűbb technikával: benzines motor feltöltő nélkül. Ha rendbe is hozatja a 308-ast, tartogassa hosszabb utakra és vegyen mellé gombokért egy Seicentót - kétszázért kap egytulajos, tiptop állapotút. De francia fronton maradva, ugyanez a kategória egy 106/206/306/307 is. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Száz felett túlmelegedik az Audi

2020. március 23., 09:43 Módosítva: 2020.04.06 11:41
1173

Üdv doki!

Van egy Audi A4 -es 2.0 autóm, 2013 évjárat. Egyik nap felmelegedett a hőfok már majdnem 130-at mutatott. Azonnal megálltunk és tettük amit kell ilyenkor: megvártuk míg visszahűl. Kicseréltük a termosztátot, amiről kiderült, hogy nem nyitott ki időbe vagy csak félig. Elmentünk kipróbálni és megint felment több mint 100 fokra. Kicseréltük a tartály kupakot is.

A ventilátor tökéletesen működik. Olajt is cseréltünk időközben. A vízpumpa is működik. Mégis 100 km/óra felett nagyon felmelegszik a víz.

Elvittük egy másik szerelőhöz aki azt mondta, hogy ami okozhatja ezt a hibát, azok az alkatrészek ki lettek cserélve. Egy valami okozhatja még, a vízpumpa. De ugye nekünk azt mondták működik. Igen működik, csak gyors vezetésnél nem úgy, ahogy kellene. Így azt tanácsolták, cseréljük ki a vízpumpát.

A kérdésem a következő lenne. Lehetséges-e hogy a vízpumpa működik, de gyors vezetésnél nem működik úgy ahogy kellene és túlmelegszik a motor?

Köszönöm a válaszát. Péter

Kedves Péter!

Becsszóra nem haragudtam volna meg, ha elárulja az autóhoz tartozó motorkódot, esetleg az alvázszámot, vagy legalább azt, hogy benzin/dízel üzemű a paripa.

Ha az álló autó alapjáraton ketyegő motorral pontosan tartja az üzemi hőfokot akár órákig is, érdemes próbálkozni a klíma felkapcsolásával, mert amellett, hogy a kondenzátor (alias klímahűtő) előtt levő ventilátor bekapcsol, a kondenzátor megemelkedett hője plusz terhelést rak a hőfok-menedzsmentre.

Hasonlóan érdekes az is, hogy a túlmelegedett motor hője lehozható-e a normál tartományba az utastér fűtésének felkapcsolásával? Ez utóbbi módszer inkább javasolt a túlhevült autó gyors visszahűtésére, a hirtelen leállított, forrongó hűtőrendszerű motor nagyobb kockázatot tartalmaz, hiszen a vízpumpa hűtőfolyadék-keringtetése is megszűnik.

A villamos segédszivattyú és a termoszifon-elv nem lesz képes a hatalmas hőmennyiség elvezetésére: a hengerfej környéke ilyenkor közel áll a meghibásodáshoz.

A vízpumpák trükkös hibái között az egyik leggonoszabb a tengelyen megforgó lapát esete, ami leginkább a műanyag lapátos kivitelekre lehet igaz. Ebben az esetben előfordulhat az is, hogy csak bizonyos terhelés mellett szalad fel a vízhőfok. A hiba kiderítéséhez a pumpa kiszerelése és alapos vizsgálata szükséges.

A másik, rendszeresen előforduló gond pedig az autó orrában levő hűtők elszennyeződése. A klímaszezonban számos alkalommal nem kell többet tennünk egy rossz hatásfokkal működő klíma érdekében, mint kis nyomásra de nagy vízmennyiségre állított slaggal kimosni a hűtőkben és azok között összegyűlt szennyeződést. A Pantone színskála fekete színei között is a legsötétebb kockákkal passzoló színű víz szokott távozni a lökhárítók mögül, és a rendszerek megkönnyebbülve állnak vissza normál üzemi nyomásaikra és hőmérsékleteikre.

Első lépésként ez utóbbit javasolom elvégezni az autón, több alkalommal is jártunk hasonlóan. Azt is vegyék számításba, hogy a probléma tapasztalása előtt történt-e javítás az autón: jártunk már úgy is, hogy a szórakozott elődünk fordított forgásiránnyal kötötte be a ventilátort, amely a menetszél megjelenésekor gyakorlatilag megállította a hűtők körüli levegő normális áramlását.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kiűzném a bakkecskét a Seatból

2020. március 19., 11:18 Módosítva: 2020.03.24 20:44

Tisztelt Autódoktor!

Segítségét szeretném kérni az autómmal kapcsolatban. A szóban forgó autó egy 2002-es Seat Leon 1m, az erőforrás pedig egy 1.6 16v benzin motor. Az autót elsősorban városban használom, de azért havi rendszerességgel megyek vele 1-2 hosszabb utat is. A problémát úgy lehetne a legegyszerűbben leírni hogy menet közben az autó, adott gázpedál állásnál, elkezd rángatni. Ilyenkor a rángatást úgy tudom megszüntetni, hogy egy pillanatra adok egy kis gázt vagy elengedem a gázt. Amikor ezt követően visszaállok ugyanarra a konstans sebességre amivel előtte haladtam, a rángatás megszűnik. Ahogy megfigyeltem ez a jelenség nem függ fokozattól/fordulatszámtól/motorhőfoktól, ettől függetlenül tény hogy főleg reggelente munkába menetkor (5 km város) tapasztalom főként a jelenséget, és akkor is viszonylag ritkán. Előfordult már hogy országúton is rángatott az autó, de ez tényleg ritka volt. Tankoltam már magasabb oktánszám ú (100-as) benzinnel, de sajnos az sem hozta meg a kívánt eredményt.

A szerelőmet már sajnálom, mert ő tényleg minden tőle telhetőt megtesz, annak érdekében hogy az autó jó állapotban legyen. Természetesen mikor először kipróbálta az autót a hiba nem jelentkezett, később azonban ő is tapasztalta a jelenséget. Az autó kiolvasásakor a műszer nem mutatott egyetlen hibát sem, ezért innentől kezdve kezdtünk tesztelgetni.

Első körön felmerült hogy a difi lehet a hibás, de mivel a jelenség nem tartósan jelentkezik, ezért ezt kizártuk. Ezt követően gyújtáskimaradásra gondoltunk, ezért cserélve lett 4 gyertya majd később tesztelve lett 4 új trafóval is. Mivel a probléma továbbra is fenn állt, ezért próbálkoztunk csere termosztáttal és csere vízgombával. Azonban ez a próbálkozás is kudarcba fulladt. Felmerült az EGR szelep is, mivel az autó megvételekor ez le volt dugózva (miután hozzámkerült az autó mi ezt eltávolítottuk). Megpróbáltuk újra visszadugózni illetve egy másik EGR cserével, de a probléma így is fenn állt. Ezek után még megkíséreltük a fojtószelep cseréjét is, de ez sem segített. Most ott tart a dolog hogy a vezérműtengely jeladó merült fel mint lehetséges hiba, de ezzel kapcsolatban szkeptikus az autószerelőm, mert ezt elvileg kiolvasáskor kihozná a számítógép hibaként.

Tudna esetleg valamilyen tippet, tanácsot adni hogy mi az amit érdemes lenne megnézni/kimérni az autón? Bármilyen ötletet nagyon szívesen fogadok.

Dávid

Kedves Dávid!

Nagy küzdelmet vívnak a rángatás ellen, a trükkösen megbúvó hiba különösen nagy türelmet, időt és elszántságot igényel - valamint azt, hogy az ember higgadt fejjel tudjon újra és újra nekilátni néhány vesztett csata után is. (A Tom&Jerry pusztába kirohanó, ott üvöltő, aztán csendben visszalopózó jelenete megvan?)

A hibatároló üres mivolta nem jelenti azt, hogy nincs hiba a rendszerben, csak azt, hogy a beprogramozott "ingerküszöböt" nem érte el a bejövő jelek eltérése az etalonhoz képest. Ezért nem szabad csak a tárolónak hinni, és amit eltárol azt sem sziklaszilárd ténynek venni.

A vezérlőből menet közben kiolvasható élő adatok sokkal többet mondanak egy-egy hibáról, én inkább erre kutakodnék. A levelében írt "adott gázpedál állásnál" szavakat kiragadva pedig a gázpedál potmétereit venném alaposabban górcső alá, akár oszcilloszkóp segítségével is.

Ha az autóban van tempomat - 2002-ben még nem volt annyira alapvető, mint ma - érdemes kipróbálni, hogy rángatás esetén tempomattal (gázpedál érintés nélküli üzemmódban) eltűnik-e a jelenség. Ha igen, az még egy strigula lenne a gázpedál potik problémájának igazolásában.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2020. február 22., 09:27 Módosítva: 2020.03.20 06:15

Tisztelt Címzett!

A problémám, amit tapasztalok a következő: menet közben kb 80/100 km/h-nál jelentkezik, hogy a hátsó szélvédőnél bal oldalról főleg, sistergő, kissé zúgó hangot észlelek, ami folyamatos, de csak akkor ha a megjelölt sebességgel haladok legalább. Ennek mi lehet az oka? Nincs sérülés - legalábbis szemmel látható - a szélvédőn. Skoda Octavia II., 1,6 benzines.

István

Kedves István!

Ha a hang egyértelműen a szélvédő felől jön, nem kizárt, hogy már volt esetleg cserélve/kivéve-visszaragasztva. Ha a visszahelyezésnél nem sikerült rendesen beragasztani, vagy a kerete nincs a helyén, a panaszolt hang előfordulhat, de sok esetben ekkor beázás is tapasztalható, főleg gőzborotvás mosáskor.

Érdemes néhány kört menni az autóval úgy, hogy maszkolószalaggal (ami rövid időre való használat esetén nem hagy nyomot és könnyen leszedhető) ragasszák le a hátsó szélvédő hézagait. Ha a hang egy csapásra eltűnik: BINGO! A hiba bizonyítást nyert.

Ha a hang még mindig hallható, érdemes átnézni a futóművet is, mert egy kezdődő kerékcsapágy probléma is hasonló hangokat adhat, de akár egy fellazult műanyag idom, vagy kipufogó/tank hőpajzs is okozhat furcsa, kísérteties zajokat.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2020. február 9., 10:45 Módosítva: 2020.03.24 20:44
586

Üdvözlöm!

Suzuki Vitara LY 1.6 benzines, manuális váltós autóm van. Most 58 ezer kilométer van benne. Utóbbi időben többet járok városban, illetve most télen észrevettem hogy hidegindítás után, kb. 1-2 perc alapjáraton melegítés után, amikor el akarok indulni, kuplungcsúsztatás közben elkezd rázkódni. Melegen megszűnik a probléma.

Még éppen garanciás az autó, szeretném tudni hogy mire számíthatok javítás tekintetében.

Péter

Kedves Péter!

Figyelje meg továbbra is a jelenséget és jelezze a márkaszerviz felé észrevételeit minél hamarabb. Ha csak reggel, pár percig észlelhető a probléma, érdemes a szervizben hagyni reggelig az autót, hogy a kollégák is tapasztalhassák a hibát.

A kopó alkatrészekre (fék/futómű/kuplung) azért nyűgösebb a garancia - sok esetben a garancia füzet külön pontban tárgyalja ezeket a tételeket - mert az autó felhasználásától, továbbá a felhasználó vezetési stílusától nagyon függ ezen alkatrészek elhasználódása.

Létezik gyári hibás kuplung - még ha nem túl gyakori is - a márkaszerviznek is alaposan indokolnia kell a garis cserét a gyártó felé, mindenki óvatosan bánik a költségekkel.

Jó, ha van egy papírja arról, hogy az autó ilyen problémával volt már kivizsgáláson garanciaidő alatt, ha később mégis felhasználástól függetlenül romlana a helyzet.

Ha csupán a városi használat miatt égett meg kissé a kuplungtárcsa/szerkezet felülete, az normál használat mellett rövid idő alatt rendbejöhet és eltűnik a rángatózás jelensége.

Ha sok az emelkedőn indulás, esetleg vontat az autóval, vagy tényleg napi szinten százszámra kell a dugóban indulni-megállni, az erőátvitel túlterhelése könnyen megvalósulhat. Az emelkedős indulásnál nagyon sokat segít a "hill holder" funkció, érdemes élni vele: nincs előttem a Vitara műszerpultja, de nagy valószínűséggel tudja a funkciót, hiszen egy szoftveres ESP-blokk trükkről van szó, külön egységet nem igényel.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2020. február 2., 09:47 Módosítva: 2020.02.11 06:28
818

Tisztelt Autódoktor!

Használtan vásároltam tavaly egy 2014-es 1,6 Tdci 115 lovas Ford Connect-et. Már akkor érezni lehetett üzemmeleg motornál alapjáraton 3-4 másodpercenként egy vissza-visszatérő kb 1-2 másodpercig tartó beremegést. Kettőstömegű csereérett volt, ezért újat kapott az autó, majd egy fél évvel később a porlasztókat is cserélnem kellett. A remegés megmaradt.

Hogy teljes legyen az öröm, a porlasztókhoz kapott kódokkal feltanították az autót, de a finomhangolás (amit az autó magán kellene, hogy végezzen menet közben) valahogy elmarad. Hallani lehet a motor terhelésekor “kerregő” hangot, ami a túltöltésből ered a szerelő szerint. Idő közben az új kettős tömegű 20 ezer km megtétele után kezd tönkremenni. Elvittem márkaszervizbe is, de igazság szerint fogalmuk nincs mi lehet. Motorcserét javasoltak. Tudom, hogy így nehéz erre mit mondani neked látatlanba, de remélem hasonlóval találkoztál már. A remegés összefügghet a többi problémával szerinted? Illetve mi okozhatja ezt? 

Sanyi

Kedves Sanyi!

Ha a motor extra vibrációktól szenved, a kettőstömegű lendítőkerék élettartama számottevően lecsökken, hiszen alapvető feladata a vibrációk elnyelése, amibe szép lassan belehal.

Ha az injektorok újak voltak, valóban a tulajdonságaikat pontosan leíró kódokkal a testükön, és a hozzávaló műszerrel lettek kódolva, a rendszer működőképes kell legyen. Való igaz, hogy a motorvezérlő folyamatos adaptációja rendkívül fontos, de a frissen feltanított befecskendezők esetében nem indokolt a rendellenes befecskendezés.

Ha a panaszolt remegés könnyen reprodukálható, a célműszeres, türelmes vizsgálat átütő eredményt hozhat. Ha az üzemanyag rendszernyomása nem megfelelően szabályozott, ha a kipufogógáz-visszavezetés hibája miatt a szívórendszer működése felborult, ha a lerakódások miatt a leszűkült járatokon nem megfelelő mennyiségű levegő áramlik, mind okozhat rendellenes motorjárást. Ahogy az is, ha a motorvezérlő adaptációi nincsenek a helyükön, rosszul lettek programozva, vagy javítás nélkül törlésre került néhány megtanult érték (pl. EGR/csappantyú vezérlés).

Mivel a motorvezérlőbe nem látunk bele, akár még egy szoftveres frissítés is megoldást hozhat, ha a mechanikai oldal rendben levőnek találtatik. A komplett motorcsere nagyon határozott lépés, ha a világ minden pénze sem számítana, nyilván jó lenne az új szív, de ez azért financiálisan nem biztos, hogy optimális lépés lenne.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2020. január 25., 12:22 Módosítva: 2020.02.03 17:38

Üdv!

Jármű: Opel Astra G 1.8 benzin (1998).

Panasz: Fűtőradiátor hiba esetén a kiegyenlítő tartályba vissza-buborékozhat? 2-3 nap alatt eltűnt a fagyálló. Azért nem gondolom, hogy hengerfejes mert nincs teljesítmény csökkenés. Utastér is párásodik.

MT.

Kedves MT!

Egy radiátor lehet lyukas - ekkor folyik a hűtőfolyadék az utastérben és erős párásodás tapasztalható a jellegzetes, édeskés illat kíséretében. Vagy lehet részlegesen/teljesen eldugult is - ekkor minden hibátlanul működik, csak a fűtés intenzitása lesz elégtelen.

Továbbá az egyik klasszikus hengerfej-hiba az is, ha az égéstérből származó gázok levegővel töltik meg a rendszert, amely a legmagasabb ponton levő fűtőradiátorban gyűlik össze, így az a folyékony hűtőközeg bejutása nélkül nem fog fűteni.

A radiátor tönkremenetele is származhat hengerfej-problémából: a túlnyomás és a hordalék is lassan, de biztosan végez a lamellás, csövecskés, kéttenyérnyi alkatrésszel. A teljesítmény csökkenése nem minden esetben jelentkezik ha a blokk és a hengerfej között tömítettlenség tapasztalható. Érdemes egy hűtőrendszer működési-nyomás tesztet csináltatni, abból sok mindenre fény derülhet.

Az utastér párásodása jelentkezhet akkor is, ha a kesztyűtartó mögötti belső-cirkuláció állítómotorja/mechanikája tönkremegy. Ekkor a gomb ugyanúgy reagál a kapcsolásra, de a kis ajtócska stabil pozícióban - sok esetben zárva - marad. A hűtőrendszer tüzetes ellenőrzése szükséges, számos ponton léphet fel szivárgás, amely folyadékvesztéshez vezethet (vízpumpa, hűtő, termosztát, csőcsatik, stb). A hagyományos, gyújtógyertya-ellenőrzés is árulkodik, ha az égéstérben a hűtőfolyadék is előfordul.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2020. január 15., 14:33 Módosítva: 2020.02.03 17:38
4863

Tisztelt Autódoktor!

Múlt év decemberében vettük át új Focusunkat. Ez az 1,5-ös 150 lovas Ecoboost motorral szerelt változat, és kombi. Nem hogy a három hengerért, de a turbókért sem rajongok, viszont egyfelől ezek a dolgok már lassan aligha megkerülhetőek és az új kompaktok kínálatában árban (és persze tetszésben) tényleg ez jött ki nekünk a legjobban.

Gondoltam, ha 3 a henger és egyenletes tempó mellett ráadásul meg csak kettő is, akkor majd lesz egy amúgy nagyon jól használható autónk egy bitang jó fogyasztással. 1500 km után járunk még csupán de lefelé konyul az ajkunk: 9,5-10 liter a városi igénye.

Kisvárosban élünk, rövidek a távok, gyereket bölcsibe, munkába, aztán haza. napi 3-4 x 5 km-ek, és tél is van, hideg, meg ballonosabb 16"-os téli gumi, de ezt akkor is sokallom. Azt kizárnám, hogy olyan a vezetési stílusom, hogy emiatt lenne magas a fogyasztás, a városban mindenképp nyugiban autózom.

A tavaszi kerékcseréig nem akarok a márkaszervizben hisztériázni, de jó lenne előre tudni, a jelen körülményeknek ez alaposan betudható általános jelenség lehet-e, vagy ha tényleg sok (és nem csak én tartom annak) akkor ez szervizeléssel, szoftveres beállítással javítható-e? Mire számítsak? Ha 5-7 évre terveztem az autót, azért ezt a durva számot nem szívesen nézem a kijelzőn.

András

Kedves András!

Az öt kilométeres, városi távok nem nagyon passzolnak egyik belsőégésű motorral működő járműhöz sem, erre az üzemmódra leginkább az elektromos/hibrid masinák lennének a legjobbak fogyasztás és tartósság szempontjából is. Főleg a téli használat során sínyli meg a motor a sok hidegindítást.

Attól függetlenül, hogy a modern motorok a hardveres és szoftveres oldalról is alkalmazott rendszereiknek köszönhetően sokkal hamarabb felmelegednek régebbi társaiknál és így a károsanyag-kibocsátásuk is gyorsabban csusszan be az optimális ablakba, az extra-rövid távok így is jóval magasabb fogyasztást eredményeznek a papíron ígért litereknél.

Biztos vagyok benne, ha egy autópályás, néhány száz kilométeres távot jelentő, tempomatos, százas tempót diktáló útról lenne szó, az autó hozná a katalógusban megadott számokat. Ahogy a hőmérséklet emelkedik majd a tavaszi évszakváltással, a fogyasztása kis mértekben talán csökkenhet, de amíg a felhasználási körülmények nem változnak, az elégetett üzemanyag mennyisége sem fog sok mosolyt csalni az arcára.

Ha az autó kéziváltós, érdemes a fokozatváltó-kijelzőt használni, habár vannak esetek, amikor egy picivel magasabb fordulatszám néhány decivel kevesebb benzint jelent, ezt a jármű használata során úgyis kitapasztalja majd. A modern járművek hajmeresztően alacsony fordulatszámokon is képesek üzemelni, de az alacsony fordulat nem feltétlenül jelent kis fogyasztást, ahogy kis motor-terhelést sem.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2020. január 7., 10:51 Módosítva: 2020.01.16 06:26
538

Tisztelt Autódoktor!

Az alábbi kérdéssel fordulok Önhöz!

2019. január 30-n került forgalomba az autóm (RENAULT Megane GrandCoupe 1.3 TCe Intens 140 Le), amelyet újonnan, szalonból vettem át. Az autóra 5 év,vagy 100 000km garancia van. 2019. december 9-n vittem az előírt 30 000 km-es szervizre. Néhány apróbb hiba mellett jeleztem, hogy a motorból felül egy illesztésnél szivárog az olaj, amely eléggé észrevehető. A szerviz jelezte is, hogy ezt garanciálisan megoldják, az illesztés tömítésének a kijavításával. A motort szétszedik, újra ragasztják a tömítést.

A kérdésem az lenne, hogy a márkaszervizben elvégzett bütykölés, motor szétszedés után az autó motorja mennyire lesz még megbízható, hiszen a gyári összeszerelés, és a szakszervizes összeszerelés között biztos van tecnikai különbség?

Esetlegesen garanciálisan nem-e kérhetek-e egy komplett motorcserét, hiszen még egy év sem telt el az átvétel óta??

Robert

Kedves Róbert!

Azért a bütyköléstől messze van egy gyári előírások alapján elvégzett javítás - melyre ismét áll a törvényekben rögzített fél éves garancia. A motorcsere ebben az esetben nem releváns opció, hiszen az erőforrás hibátlanul teszi a dolgát, az egyelőre leginkább esztétikai probléma nem veszélyezteti az üzemeltetést. A motorcsere egyébként nagyságrendekkel nagyobb megbontással járna. Kérem, bízzon a kollégákban, senkinek sem érdeke hibásan teljesíteni. Boldog Új Évet Kívánok, hajrá TCe!

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2019. december 29., 10:31 Módosítva: 2020.01.13 06:46
182

Kedves Autódoki!

Sérült lökhárítómat (2011 Audi A4 Avant B8 8K5 2.0 CRTDi) cseréltetném és fényeztetném az újonnan beszerzett darabot. Még a kárszakértőtől is azt a tippet kaptam, hogy inkább bontott gyárit szerezzek be, mert a sárvédővel való S-jellegű találkozásnál az utángyártott nem fog pontosan illeszkedni.

Hogyan tudom kiszűrni, hogy a bontott ne lehessen utángyártott darab? Le kell előbb szednem a gyári sérültemet valamilyen azonosító számsort kutatva, hogy ne fogjak mellé? Mit nézzek, kérdezzek a bontott alkatrészen?

Szilárd

Kedves Szilárd!

A tipp megalapozott, az utángyártott kasztnielemek valóban nem a legszebben illeszkedő darabok. Ez igaz a műanyag és fém elemekre, lámpákra, burkolatokra is egyaránt - tisztelet a kivételeknek. Mi is cseréltünk már vissza frissen beépített fényszórót néhány nap szenvedős használat után - garanciában - az ügyfél által hozott bontottakra. Az olcsó cucc ebben a szegmensben bizony visszaüt, sokszor nem éri meg a kockázatot.

Az eredeti alkatrész belső felén a gyári cikkszám látható, az autógyártó emblémáival együtt. Az utángyártottról mindez hiányzik, azaz talán létezik az a gátlástalan utángyártó, amelyik ezt is próbálja utánozni, de ez nem annyira jellemző.

Fontos adalék továbbá, hogy műanyag gyári lökhárítóból a javítottat sem nagyon érdemes megvenni, mert a megnyúlt anyagú alkatrész szintén pontatlan illesztéseket adhat. A mai, csavart nélkülöző, pattintós alkatrészek hézagaival már sokkal nehezebb játszani - elcsalni a hibákat. A régebbi autók romantikusan alakítható karosszériáin azért volt mód reszelgetni. Sérülésmentes gyári alkatrész a cél tehát, ha szépre vágyik az ember.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2019. december 16., 15:05 Módosítva: 2019.12.20 14:56
101

Kedves Autódoktor!

A kérdésem egy 2004-es Kia Pregio Trekking 2.5 (Tci?)-hez fűződne, amelyben csak 34 000 kilométer van. Eddig szép és jó a probléma csak az, hogy már 10 (+-1) éve leparkolták az udvarra (viszonylag védett helyre) és még a beindításával sem törődtek.

Mikor szerelőhöz fordultam "ez cumi, ha nem indul be, el se vállalom" szavakat ismételgette mikor kikértem a szakvéleményét. Valóban csak friss üzemanyagot (+aksi) bele, aztán hadd szóljon? (valamennyi üzemanyag maradhatott a tankban) Vagy ezzel csak nagyobb kárt okoznék a motorban?

Az Ön tanácsára is számítanék, hogy mit ajánlana, hogyan kezdjek neki? Szeretném használatba venni ezt az autót mert a leparkolása óta csak játszadoztam az ötlettel, hogy mennyi mindenre használhatnám. Természetesen ha beindul az első útja szerelőhöz vezet aki rendbe tenné és leműszakiztatná.

Zoltán

Kedves Zoltán!

A Pregiók nagyon is ütőképes masinák voltak, ha a rozsda nem ette volna szét a testüket, ma is tömegesen szaladgálnának kontinens-szerte. Ha a fellelt példány karosszériája ép, van értelme a feltámasztásnak.

auto/KIA/PREGIO 1997-/XLARGE/01fs

Az üzemanyagrendszer alapos takarítása alapvető, a tesztindítás azonban történhet úgy, hogy egy új szűrő felszerelése után a tank helyett egy ötliteres kannába csatlakoztassa a szűrő szívóágát és a kézipumpával járassa át a friss naftát a rendszeren - itt a visszafolyó ágon felfogott üzemanyag állaga rengeteg információval szolgálhat! A vezérlésre érdemes rápillantani a burkolat félrehúzásával az indítás előtt.

Az olajszint majdnem biztosan rendben lesz, a kenőanyag cseréje nem vitás, de én lehet, hogy nem bírnám ki és először addig indítóznék, amíg az olajnyomás felépül, ha pedig már ott vagyunk, hadd halljuk a hangját egy kicsit. (Türelmesebbeknek érdemes egy olajcserével kezdeni) Ha nem indul, az adagoló megbontása, tisztítása szükséges a porlasztókkal egyetemben.

Tíz év alatt a nem bio gázolaj is kocsonyává válik, ami rendkívül káros a finoman illesztett mechanikának. Ha visszatér a Pregio az életbe, érdemes minden második olajcserénél rápillantani a szelephézagokra: a görgős-himbás szerkezet gyorsan megbosszulja, ha túl nagy hézagokkal üzemeltetik. Ha a test tényleg ép, akkor megérdemel egy profi alváz és üregvédelmet, különben hamar utoléri megbarnult, kilyukadt társai sorsát.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2019. december 6., 14:22 Módosítva: 2019.12.30 09:10
316

Tisztelt Doki!

Egy 2007-es, 2.0 benzines Ford Mondeo tulaja vagyok. A motor nem rég lett felujítva (316 000 km), mert szó szerint zabálta az olajat, illetve hidegindítással voltak gondjaim. Bár az olajfogyasztás megszűnt, sajnos még mindig fennáll a hidegindítási probléma.

Amikor rálépek a gázra, drasztikusan visszaesik a fordulatszám, illetve az első pár gázadás után (miután mentem vele par tíz métert) ingadozik az alapjárat, egészen addig, amíg a motor nem melegedik be.(~3-4 perc)

Amiket már cseréltem: pillangó szelep, vákuumcsövek, map szenzor tisztítva, illetve fordulatszám érzékelő és főtengely jeladó. Ahogy egyre hidegebb lesz, úgy a helyzet is romlik.

Bármilyen apró segítség, vagy tipp jól jönne, kezd egyre reménytelenebbé válni a helyzet. Dániel

Kedves Dániel!

Ellenőriztesse az üzemanyag szivattyú nyomásviszonyait, és megvalósuló nyomástartását. Ha a rendszer leürül, illetve alapból sem tudja a szükséges mennyiségeket és üzemi nyomást tartani, a motor teljesítménye, járáskultúrája és gázreakciója is elmarad az elvárhatótól.

2007 pedig már nagyon is király év a diagnosztika szempontjából, rengeteg élő adat kiolvasható a vezérlőegységekből, kár kihagyni a számítógépes segítséget a megoldásból.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2019. november 29., 10:16 Módosítva: 2019.12.06 14:24

Üdv Doki!

Tanácsodat szeretném kérni!

Egy 1.6 tdci motorral szerelt 2014 es Ford Tourneo boldogtalan tulajdonosa vagyok. Porlasztók elkezdtek haldoklani az autóban(Siemens Piezo). A szerelő (tűzoltásképpen) tudott állítani a befecskendezési értékeken, a probléma ezután jött. Szerelés után fel kell tanítani ezeket a porlasztókat, de ez az én autóm esetében nem sikerült. Kinulláztuk a rendszert a márkaszervizes géppel, de ez sem oldotta meg a problémát. Nem tanul a porlasztó, az autó csörög, csattog.

Az autóban egyébként motorcsere történt két éve még az előző tulajnál.

Kérdésem, hogy új porlasztók megoldanák-e ezt a problémát, vagy esetleg máshol keressem azt?

Losi

Kedves Losi!

Az injektorokon található kódok újkori tulajdonságaikat jelölik és tudatják a vezérlőegységnek. Ahogy az injektor kopik, a vezérlőegység egy darabig korrigálja az értékeket a megfelelő befecskendezés érdekében.

Egy bizonyos fokon túl természetesen nem tud menni, ekkor kezdődnek a bajok a motorháztető alatt - pl. a részecskeszűrő regeneráció ciklusai megszaporodnak, egyenetlen lesz az alapjárat, fura lesz az autó szaga, stb.

Ha a kolléga mechanikus javítást végzett az injektorokon, de nem határozott meg hozzájuk új kódokat - ezt a professzionális padok tudják elvégezni rengeteg mérési pont felvételével - akkor az injektor tulajdonságai és a kód által leírt jellemzők nem találkoznak. Ugyanez a helyzet akkor is, ha egy laza csuklómozdulattal törlésre kerülnek az injektorok önadaptációs értékei. A vezérlő egy idő után valamilyen szinten alkalmazkodik a helyzethez - a főtengely hengerekre lebontott gyorsulásából ki tudja számítani a korrekció mértékét - de ez eltart egy darabig, és korántsem lesz olyan pontos, mintha a kódok alapján egy-egy komplett leírást kap a beépített injektorokról.

Ha a helyzet nem javul - és nagy hiba esetén nem is fog - akkor az injektorok próbapadi mérése, javítása, megfelelő kódolása és profi programozása szükséges a hibátlan motorüzem érdekében.

Az autó jelenlegi tartós, nagy terhelésű használata a részecskeszűrő túlterhelésétől kezdve a kelletlen motorüzemen és kellemetlen hangokon át a motor mechanikai meghibásodásáig vezető problémákat okozhat, nem érdemes kockáztatni. Ha egy porlasztó elkezdett lecsúszni a lejtőn, csak a javítása segíthet, nem érdemes alternatív gyógymódokkal kísérletezni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

N+kézifék = P?

2019. november 19., 11:28 Módosítva: 2019.12.06 15:53

Üdv dokik,

Automata váltós autóval (új Suzuki S-Cross) garázsból kiállva, amíg kiszállok és becsukom az ajtót, mi lenne a legjobb fokozat: P, N vagy D + kézifék behúzás?

László

Kedves László!

A kapcsolt fokozat behúzott kézifékkel olyan, mintha egy megfeszített íj elé állna bekötött szemmel. Ilyenkor az erőátvitel és a motor is hajtaná a kerekeket, csak a fék tartja egy helyben az autót. Sok tipus (pl. BMW, Mercedes, néhány VW modell, stb.) eleve magától visszarakja "P" állásba a váltót, ha az ajtót járó motor mellett kinyitja a sofőr.

Ez a gumis emelőre való ráálláskor van, hogy mókás helyzeteket szül, ahogy akkor is, ha az ember hagyományos módon, az ajtót résnyire kinyitva, hátrapillantva szeretne tolatni. Igaz, erre való a visszapillantó tükör és a kamera/radar kombó, de vannak olyan helyzetek, mikor az ember csak a szemének hihet.

"N" fokozatban már hagyhatja az autót kézifékkel való rögzítés mellett, ekkor az ajtót kinyitva az autó minden bizonnyal fel fogja hívni a figyelmét arra, hogy ne rakta "P"-be a váltót, de itt nincs nagy kockázat - azaz ugyanannyi, mint a hagyományos váltónál üresben hagyni a váltót és kézifékkel rögzíteni az autót.

A legjobb tehát a "P" állás, melyet kézifékkel csak akkor kell kombinálni, ha meredek lejtőn állna az autó. Ilyen helyen való parkoláskor először engedje rá az autó súlyát a kézifékkel rögzített kerekekre, majd ezután kapcsoljon "P" fokozatot. Ez azonban csak rövid távú parkolás esetén javasolt, a hónapokig egy helyen álló, behúzott kézifékű autó (pl. téli szezon alatti tárolás) fékberendezése vetemedhet/korrodálhat a kézifék szorítása és a bejutó pára miatt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2019. október 31., 15:14 Módosítva: 2019.11.20 06:22
314

Üdv doki,

Egy hónapja vagyok boldog tulaja egy 2004-es 1.6 (102 Hp) benzines 5-ös golfnak. Problémám a következő lenne, melyre eddig nem találtam pontos választ sem fórumokon sem máshol, csak annyit hogy a ?klímavezérlő? adhat ki ilyen zörejeket. Indításnál kaparó, ropogó, kattogó hangok jönnek a műszerfal mögül, efféle hangokat utoljára a Démonok között filmben hallottam. Ha ki van kapcsolva a klíma, ha nincs. Néha menet közben is előjön, de fogalmam sincs mi a pontos oka neki.

  • 1, Okoz problémát ha így használom amíg szerelőhöz nem jut?
  • 2, Menjek azonnal a plébániára szentelt vízért?
  • 3, Milyen költsége lehet a javításnak?
  • 4, Egyáltalán tényleg a klímához van köze?

IF95

Kedves IF95!

Egy megfelelő célműszerrel rendelkező műhelyt keress gyorsan, ahol a műszerfal rejtekében megbújó, csappantyúkat mozgató villanymotorok tesztje és alapbeállítása megtörténhet. Ez utóbbi közben a kis egységek megtanulják végállásaikat, hogy ismét pontosan végrehajthassák a vezérlő utasításait. A beavatkozás nem lesz sikeres, ha valamelyik résztvevő hibás (megszorult, meghibásodott, esetleg nincs rádugva a csati) Ez utóbbi esetben sem lesz hideg az autóban, de előfordulhat, hogy nem minden szellőző úgy teszi a dolgát ahogy kellene. A nyekergő hang egyébként nem fog eltűnni: a kis csappantyúk szivacsos tömítése mindig ad hangot ahogy a légjárat falát simítja. A gyújtás levétele után pedig kicsit még mozgolódhatnak a csappantyúk, ez sem hiba, inkább tulajdonság.

Mivel a szóban forgó alkatrészek műanyagból készülnek, sajnos néha tönkre is mennek. A ropogó, kattogó hang attól is lehet, ha például egy megszorult csappantyú miatt a kis fogaskerekek fogat ugranak. Ez a legtöbb esetben a klímavezérlő hibatárolójában látható lesz.

Ha friss a vétel, a vezérműszíj státuszát feltétlenül tudd meg az előző tulajtól! A ciklusa 90 000 kilométer, vagy hat év. Az olajcsere pedig 15 000 kilométerenként javasolt. A fékfolyadék két évenkénti megújítása pedig az ABS/ESP hibátlan működését szavatolja.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2019. október 28., 11:01 Módosítva: 2019.11.29 06:24

Tisztelt autódoktor!

Segítséget szeretnék kérni. Adott egy Daihatsu Hijet kisteherautó, melyen hengerfej tömítést szeretnék cserélni, de nem találok sehol lehúzási nyomaték táblázatot. (993 ccm 33 kw cb41)

Zsolt

Kedves Zsolt!

A hengerfej csavarjainak meghúzása a kis japán esetében is a tipikus három lépcsőben kell történjen: 20Nm, 40Nm, 60Nm. A lehúzási sorrend pedig a nyolc csavar esetében úgy történjen, hogy először a belső négyet húzza le átlóban, majd a külső négyet. Egy nyomaték-lépcső mind a nyolc csavar lehúzását jelenti.

A csavarok cseréjét nem írja elő a gyártó, de annak ellenére, hogy tisztításuk után sértetlennek látszanak, érdemes őket újra váltani - ha kapható a típushoz. Applause-zal nyomultunk tíz évig, tudom milyen nehéz cuccot szerezni a Toyota féltestvérének modelljeihez.

A hengerfej tömítés csomagolásában általában megtalálható a hengerfej csavarjainak lehúzási információja, ami azért fontos, mert némelyik gyártó eltérő lehúzást határoz meg, mint a gyáriak. Ez legtöbbször abban az esetben történik meg, ha a tömítés gyártója változtat a tömítés anyagán/kialakításán a gyárihoz képest. Ha így van, akkor érdemes az alternatív szentírást alkalmazni, több tucat mérnök nem tévedhet.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2019. október 16., 15:53 Módosítva: 2019.10.18 17:11

Üdv doki!

Egy 2005-ös Mazda 3, 1.6 Di Turbo (BK14Y) van két éve a tulajdonomban. A gépkocsi a közelmúltban elkezdett egy furcsa dolgot produkálni. Minden jobbra kanyarodáskor világít az olajnyomás-figyelmeztető lámpa a műszerfalon, ami azonnal elalszik, amint az autó egyenesbe kerül.

Semmilyen más helyzetben nem jön fel a hibajelzés, kizárólag jobbra kanyarodáskor, függetlenül attól, hogy sík terepen, hegyen le vagy hegyre fel van a haladás. Az olajszint maximumon, nincsen látható szivárgás sehol, a motor se olajat, se vizet nem fogyaszt. A kenőanyag homogén fekete, nem habos nem barna, tapintásra megfelelő.

Amióta a Mazda nálam van, mindig időben (évente) volt cserélve a motorolaj (FORD 1343796 5W30) és a szűrő (MANN-FILTER HU 716/2 x). Nem tapasztaltam változást a motor hagjában sem, szépen jár, nem kopog nem csilingel, dinamikája is változatlan. Én azóta is rendszeresen járok hétvégenként az autóval vidékre.

Tapasztalt már hasonló hibajelenséget, Ön szerint hol érdemes elkezdeni a hibafeltárást? Ferenc

Kedves Ferenc!

Ugye, azt nem fogadná el tanácsként, hogy forduljon csak balra? Ha a jelenség ilyen könnyen és tudatosan reprodukálható, érdemes lenne egy mechanikus olajnyomás-mérést végezni. Ha a nyomás valóban ingadozik, az olajteknő leszerelését, tisztítását javasolom, hogy a felszívókosár tipikus elszennyeződése megszüntethető legyen.

Továbbá érdemes végignézni a szivattyú felszívó ágát is, mert egy esetleges régebbi karter-felütéstől keletkezett rés/repedés okozhat hasonlót. Ha a nyomás rendben lévőnek találtatik a hibajelenség alatt is, az sem kizárható, hogy az olajnyomás érzékelő, vagy annak kábelkötege okozza a téves riasztást.

Az olajnyomással nem szabad vacakolni, feltétlenül járjanak a történet végére, a turbó az egyik első szereplő amely nyugdíjba szokott vonulni a megfelelő kenés hiánya esetén. Apropó, ha már ott vannak a környéken, a turbó olajzási furatait/csöveit/mikroszűrőjét is érdemes kitisztítatni, a feltöltő nagyon hálás lesz érte!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2019. október 12., 18:30 Módosítva: 2019.11.11 06:41
5

Üdvözlöm!

Egy éve a tulajdonomban van egy Porsche 996 tip. gépjármű. Mostanában feltűnt, hogy a vezetőoldali keret nélküli ajtó ablak nem megfelelően működik ajtó nyitáskor.

A hibajelenség az alábbi:

Belülről nyitáskor az ablak a belső kilincs meghúzáskor lefelé mozdul, majd az ajtó kinyitásakor a kilincs elengedésével úgy is marad. (ez eddig normális működés)

Ha kívülről nyitom az ajtót, a külső kilincs meghúzásakor az ablak lefelé elmozdul, majd az ajtó kinyitása és a kilincs elengedésekor az ablak visszatér felső állásba. Ezek után a nyitott ajtó kilincsét működtetve az ablak lemozdul, majd elengedve a kilincset felső helyzetbe tér.

Ha az ajtót becsukom akkor az ablak a zárás pillanatában csinál egy le és vissza fel mozdulatot. Ez a hibajelenség a jobb oldalon nem fordul elő.

Árpád

Kedves Árpád!

Én az akkumulátor sarujának néhány perces levételével és az oldalablakok végállásainak újratanításával próbálkoznék. (Ablak le, majd kapcsolóra irányhelyesen még kétszer rányom, ugyanezt felfelé is.)

A célműszeres ellenőrzés pedig azért lenne jó, hogy a kapcsolók biztos működését és a modulok esetleges panaszait meg lehessen vizsgálni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2019. október 8., 16:56 Módosítva: 2019.10.12 18:31

Kedves Doki,

Kedden kapott új vezérlést az Opel Astra G 2001 1.6 16v típusú autónk. 2 napra rá rángat a motor, olajat megette, alapjárat rángat 500 és 1000 közt hintázik a mutató, nehezen indul, remeg a motor, meg bent is az utastérben érezni, hogy remeg. Mi lehet a baj?

Attila

Kedves Attila!

A hibamegállapítások egyik alapja a hiba megjelenését megelőző változások listázása. (előtte történt javítás/kátyú/baleset/kerékcsere/elektronikus eszköz beépítés/stb.)

Ha a vezérlés karbantartása előtt egy hibátlanul működő motorú Astrája volt, akár még az is lehet, hogy a nagy karbantartás elvégzése közben történt valami. Azonban ha két napig hibátlanul üzemelt a kocsi, ez az álláspont nem áll sziklaszilárd alapokon. Vigye vissza a járművet a javítás helyszínére, hogy a hiba eredője azonosítható legyen.

A tünetek közül a hirtelen megnőtt olajfogyasztás az, ami kilóg a sorból, a többi könnyen származhatna akár egy hirtelen tönkrement gyújtótrafótól is.

A szerviz érdeke is az, hogy az általuk javított autó panaszmentes legyen, és hogy ön ismét őket válassza a következő aktuális karbantartás során. Tehát biztos vagyok abban, hogy a felmerült probléma megoldásában aktív partnerek lesznek. A megjavított autó olajszintjét pedig ha lehet gyakran - akár napi rendszerességgel is - ellenőrizze, a motortér szivárgásaival egyetemben, hogy látható legyen a hiba megléte/mértéke.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Csendben maradt az OBD olvasó

2019. szeptember 26., 11:56 Módosítva: 2019.10.09 17:39

Kedves Autódoktor!

Rendelkezem egy VW Polo 16V 2004-es BKY motorkódú 9NZ alvázszám kezdetű autóval. Van hozzá egy VAG COM kábelem, de ahhoz nagyon régi a szoftver, de egyébként működik, csak max 32 bites Windows kell hozzá. Ezért döntöttem úgy, hogy rendelek hozzá Bluetooth adaptert, hogy ne kelljen régi laptopot kunyizni a kódolvasáshoz.

Mobilappal azt mondja nincs hibakód (csatlakozik), holott van (rablásgátló miatt belevert injektor letiltás), amit a régi program detektál és akár ki is töröl. Ezen bedühödtem, vettem egy kijelzővel rendelkező OBD reader eszközt. Ez már azt mondja nem is csatlakozom az autóhoz. Pedig az eszköz leírása azt mondja ezzel kompatibilis: European Car : Need Standard OBD2 Protocols from 2003 to now.

Mi lehet itt a probléma? Pontosan milyen protokollal kommunikál ez a típusú autó? Visszaküldeni elég borsos lenne, ha nem tudom rávenni a működésre ha el akarom adni nem is tudom mit merjek beleírni a hirdetésbe, mivel fog ez működni?

Zsolt

Kedves Zsolt!

Emlékeim szerint 2003-tól került bevezetésre a most is használatos ODB intézménye. Tapasztalataim viszont azt mutatják, hogy a 2003/2004-ben gyártott autók - főleg amelyek a kelet-európai piacra készültek - legtöbb esetben nem nagyon teljesítik ezt az igényt. Eladáskor inkább írja be, hogy 2005-től gyártott autókhoz, illetve a megvásárlás előtti teszt sem ördögtől való dolog.

Az autóját rendesen kezelő szoftver/hardver minimum több százezres tétel - most jön a kommentelők köpködése, de számomra kizárólag JOGTISZTA megoldás jöhet szóba. Az interneten minden egyéb olcsóbban kapható, ebben nem szeretnék jártas lenni.

Ha van egy olyan szerviz, ahová szívesen jár, inkább évi néhány alkalommal fizesse ki nekik azt a pár darab ezrest egy diagnosztikai vizsgálatra és mindenki boldog és elégedett lesz.

2005 utántól már biztosan használható az uni-OBD, a telefonos applikációk már gond nélkül kezelik ezeket az autókat. Azonban fontos információ, hogy ezek a műszerek sem adnak tág hozzáférést a rendszerekhez, leginkább gyors hibaolvasáshoz/törléshez használhatóak. Azonban amikor az ember Madrid mellett szembesül azzal, hogy a sárga hibalámpa felvillant a műszerfalon, nagyon is jó, ha van egy ilyen kis kütyüje: legalább az alapirány megvan a hibakereséssel kapcsolatban és azt el tudja dönteni - akár telefonos szakmai segítséggel - hogy a kocsi hazajöhet kinti javítás nélkül.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Chevrolet-val suttogó

2019. szeptember 18., 16:21 Módosítva: 2019.09.27 06:30

Üdv doki!

Az autóm egy 2011-es, 1.6-os, benzines, Chevrolet Cruze. Nemrég vettem. (91kw, 124le, motorkód F16D4) Olaj, olajszűrő, levegőszűrő, vezérlés cserélve (kivéve a vízpumpa). Van egy pár dolog amire az utóbbi napokban felfigyeltem. Nem tudom lehet én figyelek ezekre nagyon oda :)

1. Alapjáraton egy gyors gázadásnál csörren és szisszen egyet a motorból vagy motortérből valami. Talán a folytószelephez vagy a szívósorhoz van köze? Vákumcső? Fals levegő? Esetleg ez normális?

2. Menet közben nagyobb fordulatszámon ércesebb (enyhén csörgős) a motor ha kicsit odalépek.

- Laikusként arra jutottam internet segítségével, talán a gyújtáshoz van köze vagy a szolenoid szelepet lehetne kitisztítani.

3. Az olajnak, olajszint ellenörzésénél enyhe üzemanyag szaga van.

4. A motor leállítása után 1-2 másodperc múlva valami szisszen.

5. Ha a klímát bekapcsolom kattan egyet. Múlt héten voltam diagnosztikán, ami szerint minden rendben. A szerelő azt mondta a gázpedálra alig észrevehetően, de lassabban reagál. Szerinte "Ki lehetne cserélni a gázpedál érzékelőt." A 2. pontra meg hogy a szívósorban műanyag szelepek hangja lehet. Nem szeretném ha rábeszélnének egy szívósór cserére ha nincs rá szügség.

Ön így látatlanban mit mondana? Viktor

Kedves Viktor!

Egyik régi kollégám szerint semmit sem szabad túlszerelni. Nos, szerintem most jött el az ideje, hogy éljek ezzel a mondattal. Kapcsolja be kedvenc zenéit, kösse be az övet és Cruze-oljon a naplementébe.

A legközelebbi tankoláskor próbáljon ki egy jobb fajta benzint - a csörgés megszűnésének tesztje miatt. A gyertyákat és a vízpumpát pedig iktassa be a cserélendők listájába. Szenzorokat nem vennék, ha azonnali gázreakcióra vágyik, egy hagyományos bowdenes (esetleg karburátoros) hobbiautó beszerzését javasolom, amíg még lehet kapni.

A villany-fojtószelep késéssel reagál és a gyújtás levétele után kis idővel még adhat ki hangot. A fogyasztásra optimalizált keverékképzés nagyobb terhelésre becsörrentheti a motort, főleg gyengébb benzinnel a tankban, hegymenetben. A klíma kattanása azt jelenti, hogy a kompresszor bekapcsolt. Ha sok a rövid táv, a nívópálca benzinszaga normális. A fedélzeti OBD rendszer a legkisebb problémát is azonnal jelzi, a sárga motorsziluett ennek ellenére nem gyakori látvány a benzines Cruze-ok műszerfalán. R

emélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu