Garanciális avultatás?
Idén januárban 40 ezer km-es szervízen megállapították, hogy kormánymű hibás az autó, és mivel nem javítható, ki kell cserélni. Kaptam egy faxot a Renault-tól, mivel 3 év a szavatossági idő, ezért természetesen kicserélik (összköltség kb. 260 ezer Ft!), melynek költségeit 60 százalékban a Renault állja, 40 százalékban pedig nekem kellene tériteni.
1999 decemberében vásároltam egy Renault Scenic típusú személygépkocsit. Idén januárban 40 ezer km-es szervízen megállapították, hogy kormánymű hibás az autó, és mivel nem javítható ki kell cserélni. Kaptam egy faxot a Renault-tól, mivel 3 év a szavatossági idő, ezért természetesen kicserélik (összköltség kb. 260 ezer Ft!), melynek költségeit 60 százalékban a Renault állja, 40 százalékban pedig nekem kellene tériteni. A Renault arra hivatkozik, hogy ami alkatrészt nekem betesz az autóba az új, az autóm viszont 2 éves ezért bizonyos százalékot nekem kell állni a javításból. Hogy miért pont ennyit, azt nem tudom. Ráadásul én nem új, hanem működő jó alkatrész szeretnék az autómban.
Várnám válaszát jogos-e a márkakereskedő álláspontja, mert a jogszabályt elolvasva nekem nem ez a véleményem. Most itt áll az ügy, kezemben a fax és fogalmam sincs hogyan tovább.
Üdvözlettel, Géza
(2002. 01. 28.)
Kedves Géza!
Álláspontom szerint a szervíz a biztosítók által alkalmazott AVULTATÁS-elméletet próbálja alkalmazni. Való igaz, hogy a jog ismeri "a káron nyerés tilalmát", vagyis a kártérítés értéke nem lehet nagyobb, mint maga a kár, de itt nem erről szól a történet. A gyártó köteles olyan árut biztosítani számomra, amely alkalmas a megcélzott cél - a hibátlan működés - biztosítására. Ha harc, legyen harc! Mi károsultak viszont követeljük a javítás idejére a bérautóból , az elmaradt üzletekből valamint a javítással töltött időből fakadó károk megtérítését. (És akkor a szomszéd káröröméből fakadó gúnyos tekintetének elviseléséhez szükséges lelkierő pénzben alig kifejezhető értékéről nem is beszéltünk).
Ezért úgy gondolom, hogy nincs más lehetőség, mint ügyvédi segédlettel felvenni kesztyűt.
Tisztelettel Autójogász
![]() |
|
![]() | ![]() |
Dr. Mándi Sándor |
Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, nemrég váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.
