Biztonsági öv utólagosan

2002.12.03. 17:50

Tudomásom szerint az 1992 után gyártott autóknál kötelező csak hátul a biztonsági öv.

Tisztelt Autójogász!

Két éve vásároltam egy tehergépkocsinak vizsgáztatott terepjárót. Az autó a 89-es magyarországi első üzembehelyezésekor, 2 személyes tgk-vá vált. Miután a tgk. a tulajdonomba került, örömmel vettem használtaba. Előnyös volt a dízelsége miatt visszaigényelhető üzemanyag ÁFA miatt.
Telt múlt az idő, lejárt a VPOP által ráaggatott szgk-ra visszaalakíthatósági tiltás, egyre többet szenyóztak a rend őrei, egyre égetőbbé vált egy gazdaságosan üzemeltethető 5 személyes autó. Mivel a tgk erre tökéletesen alkalmas volna, nekiálltam előkészíteni az átalakítási, vizsgáztatási projektet. Átalakítási engedély birtokában a gyári hátsó ülést visszaszereltük a helyére, de biztonsági öv hátul a szükséges gyári kialakítás hiányában, nem került.
A terepjárót motorszám alapján 84-ben gyártották, Magyarországon először 89-ben lett üzembehelyezve (ekkor meg is fiatalították az autót kissé, így a forgalmi tanúsága szerint 89-ben gyártották), az átalakítás idén, 2002-ben lett volna. A márkaképviselet szerint az autóban a gyártáskor valószínűleg nem volt biztonsági öv (erre utaló nyom egyébként nincs is az autóban).
A vizsgán a Mozaik utcában, mondhatni, annak rendje és módja szerint megbukott az autó. Kifogásolták a biztonsági öv hiányát és még néhány apróságot, ami könnyen orvosolható.
Tudomásom szerint az 1992 után gyártott autóknál kötelező csak hátul a biztonsági öv. A témáról bővebben az ide vonatkozó KÖHÉM rendelet nyilatkozik, de ennek értelmezésében lehetnek eltérések. (a köztudatban az első verzió él. Akit eddig megkérdeztem mindenki úgy tudja, hogy a 92 után gyártottakba kell hátul tutira öv, de ennek ugye ellenmondanak a Mozaik utcában hallottak)
Önnek mi a véleménye? Valóban szükséges a hátsó biztonsági öv ebben az esetben, még akkor is ha gyárilag nincs kialakított helye? (elképzelhető ugye egy olyan megoldás, hogy az ember beépít oda valamit ami kicsit is "gyárinak" látszik, amivel a vizsgán átmegy az autó, de a valós életben használhatatlan, mert nem erre kialakított, kellően teherviselő helyen került beépítésre)

Figyelmét köszönve, maradok tisztelettel,
Takács Ákos

Tisztelt Takács Úr!

Az alábbi rendelet szerintem egyértelmű választ ad az Ön által feltett kérdésre. Mivel biztonsági övet csak gyárilag kialakított, biztonsági öv rögzítésére szolgáló elemekhez szabad csatlakoztatni, nem követelhetik a vizsgán az öv kialakítását.

6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről
80. § (1) A vezetőülésnek kellően rögzítettnek, gépkocsi és mezőgazdasági vontató esetében a vezető testméretéhez igazodóan állíthatónak kell lenni.
(4) Biztonsági övvel fel kell szerelni
b) az 1992. évi július hó 1. napja után forgalomba helyezésre kerülő személygépkocsik hátsó üléseit,
(5) A biztonsági övnek meg kell felelni a járművön kialakított rögzítési pontok elhelyezésének és darabszámának. Biztonsági övet csak gyárilag kialakított, biztonsági öv rögzítésére szolgáló elemekhez szabad csatlakoztatni.

Tisztelettel,
Dr. Bodolai László