Külföldi autó használata, sokadszor

2001.05.29. 14:31

Mivel a jármű vámárunak számít, így harmadik személynek nem adható át. Szerencse, hogy az intézkedő rendőr - ahogy ezt már megszokhattuk - nem állt a helyzete magaslatán és nem tudta, hogy vámbűncselekményt követnek el. Ezért azt ajánlom, hogy a külföldi rendszámú jármű használatával hagyjanak fel.

Üdvözletem!
Azzal a problémával fordulok önhöz, hogy itt Mo-n él egy nagyon jó barátunk, aki állampolgárságát tekintve kanadai. Van neki egy Volvo V40-es személygépkocsija, és az érdekelne, hogy legálisan hogy vezethetném én az autót. Tehát milyen papírok szükségesek mindenképp, és tegyük fel ha balesetem lenne az autóval, akkor milyen papírokra lenne szükségem itt Magyarországon.
Az autóra kinti svéd biztosítás van (mivel ott lett véve), svéd forgalmi (ideiglenes rendszámmal, 2001/07 érvényes), és ezen kívül minden papír svéd. Eddig egy rendőrrel találkoztunk, akkor apukám vezette az autót, és csak egy sima engedélyezése volt a tulajtól, hogy vezetheti az autót. A rendőr nézegette egy ideig a papírokat, aztán elengedett minket, nem tudott mit kezdeni velük. Emiatt nem vagyok biztos benne, hogy ez így teljesen legális. Tehát a kérdés adott (és esetleg közjegyző segítsége kell-e ehhez a dologhoz), várom válaszát!
Üdvözlettel: Karakas Gábor

Tisztelt Karakas Gábor!

Vámolás nélkül a külföldi rendszámú jármű nem vezethető magyar állampolgár által. Sőt mi több ez a szabály mindenkire vonatkozik, kivéve azt a személyt, aki a járművet Magyarországra behozta. Mivel az vámárunak számít, így harmadik személynek nem adható át. Szerencse, hogy az intézkedő rendőr - ahogy ezt már megszokhattuk - nem állt a helyzete magaslatán és nem tudta, hogy vámbűncselekményt követnek el. Ezért azt ajánlom, hogy a külföldi rendszámú jármű használatával hagyjanak fel.

Tisztelettel: Autójogász


Tisztelt Ügyvéd Úr!
Egy baleset kapcsán fordulnék Önhöz. Tavaly augusztus elején egy Lada típusú személygépkocsi miatt egy villanyoszlopon kötöttem ki a BMW-mel. Az ütközést megelőzően a Lada nagyon lassan haladt, ezért én kimentem előzni. Mint később kiderült, ő le akart fordulni egy mellékutcába, ezért jóval a kanyar előtt áthúzódott a másik sávba. Csakhogy én épp ott voltam. Az előzést a kereszteződés előtt be tudtam volna fejezni, ha nem húz rám. Irányjelzőt nem használt. Igyekeztem korrigálni, de az autó semmire nem reagált, mert egy építkezés miatt poros volt az út. Így a fékezés hatására húztam (a porban) egy 24 m-es féknyomot és az oszlopon kötöttem ki. A sebességem kb. 60 km/h volt. Itt kezdődtek a gondok: A vallomásaimban számtalanszor elmondtam, hogy POROS volt az út.
A másik fél természetesen ártatlannak vallja magát, ezért szakértőhöz került az ügy. A szakértőnek nyilván látnia kellett a színes fotókon, hogy kosz van az úton, ha én a fénymásolaton is láttam. Ennek ellenére megállapított 80 km/h-t. Ennek következménye, hogy osztott felelőséget hozott ki a rendőrség, így a biztosító csak a felét fizeti az autónak. A fellebbezési idő még nem járt le.
Ön szerint hogyan tudnám érvényesíteni az igazamat az úton található porral kapcsolatban? Ha nem lett volna koszos az út, nem húzok ilyen hosszú csíkot és még meg is állok. Ha jól tudom a járműveket le kell takarítani, ha fennáll a veszélye annak, hogy koszt hordjanak fel az útra. Jól tudom ezt?
Válaszára várva, tisztelettel:
Miklós

Tisztelt Miklós!

Technikai okok miatt ez a válasz nyilván már a fellebbezési határidő lejárta után érkezik, de remélem, hogy önmagától is kifogást nyújtott be a határozat ellen. Ez esetben a bíróság fogja a szabálysértési eljárást továbbfolytatni. Ennek eredményétől függően lesz lehetőség tárgyalás kérésére is, ahol a szükséges bizonyítást indítványozhatja. A biztosító a jelenlegi döntés alapján is köteles fizetni, de nyilvánvalóan a vétkesség arányában.

Tisztelettel: Autójogász



Dr. Mándi Sándor
Mi van, ha vásárlás után derül ki, hogy lopott az autó? Milyen szerződést írasson, ha külföldre megy a szomszédo autójával? Mikor kell PÁV? Mi van, ha műszaki vizsgán nem látszik a motorszám, és szigorúan néznek a vizsgabiztosok? Megbüntette a rendőr, ön szerint jogtalanul?

Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.