Kezdő jogosítvány
A kezdő vezető intézménye létezik, de nem azzal a tartalommal, ahogy ezt az Önt ellenőrző rendőr állította. A vezetői engedély megszerzésétől számított 2 évig pótkocsit nem vontathat, közúti szolgáltatást nem végezhet (pl. taxi) és motorkerékpáron utast nem szállíthat.
Az alábbi ügyben kérem segítségét. Cégünk lassan két éve lízingel személyautót egy neves lízingcégtől. Az autót fél évesen, egy másik cégtől vettük (a lízingcég maradt, és "átvállaltuk" a lízingdíjakat plusz egy meghatározott összeget fizettünk az előző tulajdonosnak).
A forgalmi engedély kitöltésekor a lízingcéget tulajdonosként jegyezték be, és cégünket üzembentartóként, valamint elidegenítési tilalmat írtak a megjegyzés rovatba.
Értesüléseim szerint Magyarországon már sok éve csak pénzügyi lízing létezik, azaz az autó forgalmijában tulajdonosként cégünket kellene megjelölni, és a lízingcég javára bejegyezni az elidegenítési tilalmat, nem? Helyes az értesülésem?
A dolognak különös indokot ad az, hogy szeretnénk a fennmaradt lízingdíjakat egy összegben kifizetni, és ezután a bejegyzés miatt új forgalmi engedélyt kell csináltatnunk? Gondolom ezt a lízingcég biztos nem fogja állni.
Köszönöm mindkét kérdésre válaszát.
Tisztelettel:
Kállai Gábor
(2001. 04. 27.)
Tisztelt Kállai Gábor!
A közlekedési igazgatási eljárás korrekt volt, Ön tulajdonjogot csak a lízing lejártát követően nyer a járművön. Ebben a kétféle lízing megegyezik egymással. Így nem csak a forgalmi engedély díját, hanem a vagyonszerzési illetéket is meg kell fizetni a jármű tulajdonjogának átírásakor.
Tisztelettel: Autójogász
Tisztelt Ügyvéd Úr!
Mint korábban már írta, és ezt a hazai tapasztalat is alátámasztja a biztosítók minden alkalommal élnek az avultatás lehetőségével ha módjukban áll. Ez addig rendben is van hiszen ezen ne "gazdagodjon senki". De kérdem én miért nem veszik számításba soha a javítás illetve a törés miatti értékcsökkenést? Hiszen az nyilvánvaló, hogy ha az eladó törvényesen jár el és adott esetben közli a vevővel, hogy autója törött volt akkor annak értéke jelentősen kisebb akármilyen gyári technológiával és padon egyengették is. Egyébként ezeken a padokon csak a gyári méreteket lehet visszaállítani, de az eredeti szilárdságot semmiképpen sem, mivel a már gyűrődött lemezek szilárdsága mindenképpen csökken. El lehet-e érni, hogy ezt is vegyék figyelembe a biztosítók?
A másik probléma, hogy mivel csak munkaidőben illetve napközben intézhető a ügy, az "áldozatnak" szabadságot kell kivenni ami ugye nincs ingyen. Ezt a költséget köteles-e fizetni a biztosító?
Válaszát várva
Tisztelettel
Pukánszky Tamás
(2001. 04. 27.)
Tisztelt Pukánszky Tamás!
A karosszéria munkát követően a javított alkatrész valóban értékcsökkent, méghozzá általában 50%-kal. Ezt az értékcsökkenést a biztosítónak figyelembe kell venni, illetve a biztosítottnak kérnie kell ennek megtérítését. Ez annál is inkább így van, mert a következő balesetnél a biztosító az adott alkatrész értékének már csak az 50%-át téríti meg. Az ügyintézés költségeit a biztosítón nem lehet követelni. Sajnos ez a kérdés újra és újra visszatér, de megfelelő megoldást nem tudott rá kidolgozni a jogalkotó. A javítás idejére bérbevett jármű költségeit viszont lehet kérni a biztosítási díj megállapításakor.
Tisztelettel: Autójogász
Üdvözlöm!
Problémám a következő: tavaly januárban eladtam az autómat, de akkor az adásvételi szerződést nem mutattam be az önkormányzatnál, ahol a súlyadót szerettem volna lemondani, mivel megkezdett évről volt szó. Most ismét esedékessé vált a dolog, mivel csekkekkel és felszólításokkal bombáznak. Azonban szomorúan konstatáltam, hogy az adásvételi szerződést nem találom. Azt szeretném megtudni, hogy milyen lehetőség van arra nézve, hogy az egykori vásárlót, illetve az adásvételi szerződés másik felét megtaláljam? Esetleg a biztosítótársaság megmondja, ahol a kötelező felelősségbiztosítását kötötte? Esetleg létezik más alternatíva is?
Várom válaszát, tisztelettel:
Bandár Márton
(2001. 04. 28.)
Tisztelt Bandár Márton!
Kérem fáradjon be a helyi önkormányzati okmányirodához, ahol a jármű elidegenítéséről igazolást állítanak ki Önnek. Ha a vevő a jármű átírását elmulasztotta, akkor kérje a jármű forgalomból történő kivonását. Így tud a súlyadótól megszabadulni.
Tisztelettel: Autójogász
Tisztelt Mándi úr!
2001. április 28-án egy igazoltatás alkalmával a rendőr szerint én szabálytalan módon vezettem édesapám gépkocsiját, mert még kezdő vezetői engedélyem van (2001. szept. 30-ig) és nem ült mellettem senki sem, akinek van rendes (nem kezdő) jogosítványa.
Ilyen szabály szerintem nincs, legalábbis a Kresz könyvben nem szerepel - ott csupán az egyetlen megkötés, hogy két évig nem vontathatok - és az Önök honlapján szerepelő Kreszben sem találtam ilyet. (Mitöbb eddig ez nem jelentett gondot, és nem is hallottam senkiről sem akinél ez probléma lett volna.)
A könyvem 1999-es, lehet, hogy újítanom kellene? Vagy csak rám akart ijeszteni, egy alig látható záróvonalat ugyanis átléptem egy alsóbbrendű útról balra kanyarodva?
Egyébként egy figyelmeztetéssel végül "megúsztam".
Válaszát előre is köszönöm, G. Attila
(2001. 04. 30.)
Kedves G. Attila!
A kezdő vezető intézménye létezik, de nem azzal a tartalommal, ahogy ezt az Önt ellenőrző rendőr állította. A vezetői engedély megszerzésétől számított 2 évig pótkocsit nem vontathat, közúti szolgáltatást nem végezhet (pl. taxi) és motorkerékpáron utast nem szállíthat. Ami ennél több, az csak a rendőr fantáziájában található meg.
Tisztelettel: Autójogász
Tisztelt Mándi Úr!
Gépjármű kötelező felelősségbiztosításhoz a befizetési eszköz(csekk) biztosítása kinek a feladata?
Kérdésem alapja az, hogy az egyik Biztosítótársaságnál megkötöttem a gkfb-t.
A befizetéshez csekkeket mindig később kaptam meg, volt olyan, hogy 1 hónap csúszással. Amikor a csekket megkaptam, befizettem.
Tavaly a negyedik negyedévre egyáltalán nem kaptam csekket.
Az ügyfélszolgálatnál, amikor személyesen bementem, hogy fizetni szeretnék, de nincs min, közölték velem, hogy biztosításomat 2 hónapja felmondták.
Erről egyébként ez év februárjában levélben is értesítettek.
Kicsit mintha fáziskésében lennének?!
Felháborított az, hogy és amilyen stílusban közölte velem az ügyintéző ezeket a dolgokat, hogy én csak a felszólító csekkeket fizettem be, meg egyébként is volt egy károkozásom amire kifizettek majd 500 ezer Ft-ot. (Egy Suzukiba tolattam bele parkolóból való kiálláskor. A valós kár tényszerűen véleményem és "tudásom" szerint max. 150 ezer Ft lehetett.
Ez az egész több mint felháborító. Mit lehet ebben az esetben tenni? Ugyanis B8-ban voltam, és a kedves biztosítótársaság leamortizált A0-ra. Visszaszerezhető-e jogi vagy egyéb úton a bónusz jogosultság?
Van e lehetőségem, illetve jogom betekinteni a káreseménnyel kapcsolatos kárfelvétel anyagába, ha igen hol és mikor, illetve milyen kötöttségekkel?
Válaszát előre is köszönöm, egy olvasója
(2001. 04. 30.)
Tisztelt uram!
A csekkek biztosítása a biztosító társaság feladata, de sajnos az esetleges mulasztásuknak jogi következménye nincs. Javaslom menjen át más megbízhatóbb biztosító társasághoz és a korábbi biztosítója által kiállított igazolás alapján kérje a kedvezőbb elbírálást. A baleseti, kártérítési anyagba mint a baleset részese betekintést kérhet a biztosító társaságtól, csak nem látom értelmét. Önt az ott kifizetett összeg nem érinti, az egykor okozott kárt saját zsebből megtéríteni gondolom nem óhajtja.
Tisztelettel: Autójogász
Dr. Mándi Sándor |
Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.