Ideiglenes forgalomból kivonás
Tehát ha Ön külföldön lakik, ott az ügy tíz perc alatt lerendezhető. Magyarországon figyelembe kell venni azt a néhány napot, amit ez ügyben sorban állva tölt. Tehát Ön dönt "kivon vagy vezet"!
Egy korábbi válaszában azt írta, hogy magyar állampolgár nem vezethet külföldi rendszámú autót itthon. Én viszont úgy hallottam, hogy amennyiben valakinek külföldön bejelentett munkahelye van, és a cég gépkocsiját használja, akkor a határon kell kérnie gépjármű-útlevelet, amivel már Magyarországon is használhatja a kocsit.
Mivel információm csak hallomásból van, ezért kérem erősítse meg. Illetve egy ehhez kapcsolódó másik kérdés: mi a helyzet a külföldön bérelt autóval?
Előre is köszönöm:
Molnár Gábor
(2001. 06. 28.)
Tisztelt Molnár Gábor!
A hír igaz! Ezt is többször megírtam, hogy amennyiben jogszerű külföldi tartózkodás esetén külföldi rendszámú járművel tér haza, a határon gépjármű útlevelet kell igényelni, és abban fel lehet sorolni azoknak - többnyire közeli hozzátartozóknak - a nevét akik a járművet legfeljebb egy évig hazánkban vezethetik. Mennyivel könnyebben ment ez őseinknek a kalandozás idején, ha hazatértek az se volt gond, ha a ló nem tudott magyarul.
Ennyit változott a világ.
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Mándi úr!
Egy már részben megválaszolt kérdésre szeretnék választ kapni:
Külföldi rendszámú autót magyar állampolgár nem vezethet. A probléma a következő: ismerősöm egy külföldi cég alkalmazottja, és gyakran előfordul, hogy a cég külföldi rendszámú autóját kell vezesse, meghatalmazással. Ezek szerint ez törvénytelen?
Köszönettel, Gergely
(2001. 07. 03.)
Kedves Gergely!
Ha ismerőse külföldön dolgozik, és ő hozza be a járművet nincs probléma. A határon gépjármű útlevelet kell kérni, ahogy fentebb is írtam. Ha azonban magyarországi alkalmazott, a járművet nem vezetheti, mert a vámtörvény nem teszi lehetővé a jármű harmadik személynek történő átadását. A folyamatosan Magyarországon tartózkodó gépjárművet vámelőjegyzésbe kell venni. A vámosok számára a magyar munkatárs által vezetett autó olybá tűnik, mintha az folyamatosan hazánkban működne. Tehát könyörtelenül lecsapnak. Jobb a békesség.
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Dr. Mándi Sándor úr!
Érdeklődni szeretnék, hogy a sógorom, mint külföldi állampolgár (szlovák) vezetheti-e az én magyar rendszámú autómat Magyarországon?
Köszönettel, Szűcs János
(2001. 07. 19.)
Tisztelt Szűcs János!
Boldoggá tett. Végre olyat kérdezett, amire a válasz IGEN, csak a határátlépéshez kell külön igazolás.
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Autójogász!
Lenne egy kérdésem, ami már régóta érdekel. Ha én külföldön dolgozom tartósan, akkor van-e lehetőség arra, hogy a külföldön vásárolt autómat itthon ne vámoltassam el, ha hazajövök látogatóba, hanem az eredeti rendszámmal használjam.
Konkrétan Németországról lenne szó, és én úgy hallottam, hogy abban az esetben, ha a jogosítványom német, akkor ez lehetséges. És akkor ez lenne a második kérdésem: Hogyan lehet a jogosítványt az adott országban "átíratni"?
Válaszát előre is köszönöm!
Pető Róbert
(2001. 07. 23.)
Tisztelt Pető Róbert!
A külföldi munkavállalásról hivatalos igazolást kell hozzon magával, és azt a határon bemutatva gépjármű útlevelet kell igényelnie. A német jogosítvány szükségessége badarság. Honosítani csak a német hatóságok, illetve jogszabályok akarata alapján kell. Ez általában egy éves kint tartózkodás után kötelező. Jobb, ha ez ügyben helyben, mondjuk a magyar konzulátuson tájékozódik.
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Mándi Úr!
Azt szeretném megkérdezni, hogy a kötelező biztosítást lehet-e, illetve érdemes-e (az anyagiakat tekintve) szüneteltetni, mondjuk egy-két negyedévre, annak aki ritkán, ciklikusan használja az autóját. S ha igen, milyen lépeseket kell tennie az illetőnek?
Köszönettel: K. Andrea
(2001. 06. 18.)
Kedves K. Andrea!
Csinos és fiatal hölgyeknek mindig szívesen adok tanácsot, bár a kötelező biztosításnál érdekesebb ügyeket is el tudnék képzelni. A konkrét kérdésre válaszolva: igen. A gépjármű éves kötelező biztosítása 20-30-40-50 ezer forint is lehet, a határ a csillagos ég.
A jármű forgalomból való kivonásának illetéke 1500 Ft, az ismételt forgalomba helyezés szintén ekkora összeget kóstál, tehát 3000 Ft-bol, valamint a rendszám érvényesítő címke 350 Ft-os díjából megússza a dolgot. Tehát ha ön külföldön lakik, ott az ügy tíz perc alatt lerendezhető. Magyarországon figyelembe kell venni azt a néhány napot, amit ez ügyben sorban állva tölt. Tehát Ön dönt "kivon vagy vezet"!
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Autójogász!
Szezonális munkásként dolgozom Ausztriában. A kérdésem, hogy tárolhatom-e a magyar rendszámú autómat külföldön a kinn tartózkodásom alatt?
Köszönettel, gyukesz
(2001. 06. 18.)
Kedves Gyukesz!
Ha ügyes: igen. Szerintem egyébként is. A kérdés mindössze az, mit nevez szezonális munkának. Legális vagy haveri segítséget nyújt a sógoroknak? A magyar szabály, hogy a turistaútra behozott jármű hat hónapig tartózkodhat Magyarországon, külön engedély nélkül. Tehát vegyen egy szalmakalapot, tartson a kezében Coca-Colát és a csomagtartót rakja teli konzervekkel! Tuti magyar turista! Egyébiránt ha a határon megpecsételik az útlevelet, érdemes - mint Eötvös találmánya - ingázni.
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Dr. Mándi Sándor!
Autóm saját tulajdonban van, azonban üzemeltetőjeként édesapám van bejegyezve. Mivel ezt az autót én használom, szeretném tudni, lehet-e problémám a határátlépéssel, külföldi használattal. Egyáltalán az üzemeltetői és a tulajdonosi jogok és kötelezettségek hogyan oszlanak meg.
Várom válaszát. Üdvözlettel,
Krisztian Krüger
(2001. 06. 25.)
Herr Krisztian Krüger
A kérdésére válaszolva a trükkösen bejegyzett járművükkel semmi gond nincs a határon, ha mindkettőjük státusza kiderül a forgalmi engedélyből. Amennyiben ez (például új típusú forgalmi engedélynél) nem teljesül, az ön tulajdonosi mivoltát külön be kell jegyeztetni a forgalmi engedély bejelentő lapjára. Ebben az esetben gond nélkül utazhat külföldre. (Vagy marad a különben megkövetelt kölcsönadási papír lobogtatása, a szerk.)
A járművel kapcsolatos költségei az üzembentartónak nagyobbak, mivel mindenhol (biztosító, súlyadó, hatóságok) neki kell eljárni. A tulajdonos kiváltsága, hogy kijelölje az üzembentartót és rendelkezzen a jármű tulajdonjogával.
Tisztelettel Autójogász
Dr. Mándi Sándor |
Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.