2010.12.21. 16:24

Tisztelt Autójogász!

Alábbi levelet már próbáltam elküldeni, most ismét...

A probléma: Az autó KIA Carnival, 2007. október 03-i forgalomba helyezésű, Magyaro-n, hivatalos márkakereskedőtől újként vásárolta a jelenlegi 1. tulajdonos. Mivel az autó közeledett a 3. évének végéhez, elvittem az autót márkaszervizbe (Pappas), hogy az időszakos kötelező szervizt elvégeztessem (eddig is pontosan vezetett szervizfüzete volt az autónak), ill. az észlelt futómű-kopogást valamint ESP-kontroll-lámpa világítást a 3 év garancia lejárta előtt javíttassam. Október 1-én sikerült eljutnom a Pappas szervizébe, és a fent említett feladatokkal az autót átadnom. Hozzá tartozik a tényekhez, hogy az autó eladó sorban van augusztus eleje óta, ezért ideiglenesen ki is vonattam a forgalomból. Következő hét elején közölte a szerviz, hogy a garancia a szervizfüzet szerint 2007. szeptember 20-án indult, ezért a 3 év lejárt, garanciális javításról nem lehet szó. Ezután felvettük a kapcsolatot a KIA Hungary-vel is, de eredmény nincs. Kérdéseim: 1. Ha a forgalmi engedély szerint 2007.10.03. a forgalomba helyezés dátuma, indulhat-e a 3 év garancia 2007.09.20-án? 2. Ha lejárt a garancia, de csak 11 nappal, egy első futómű-kopogás, amit az árajánlat szerint alkatrészcserével orvosolna a márkaszerviz, nem tartozhatna-e méltányosságból mégis a garancia hatásköre alá, vagy min. méltányossági jelentős árengedmény az importőr támogatásával (az autó 30000 km-t futott, és a KIA most emelte minden típusának garanciaidejét 7 évre...)

Tisztelt Levélíró!

A jótállás autók esetében akkor kezdődik, amikor azt a vevőnek átadják, vagy ha az autót a forgalmazó helyezte forgalomba, akkor a forgalombahelyezéstől. Ezek alapján a konkrét esetben az a kérdés, hogy mikor vette át az autót, illetve azt ki, mikor helyezte forgalomba? Ha szeptember 20-án az autót átadták Önnek, és azt Ön helyezte forgalomba, akkor a szervíznek igaza van, de ha a szervíz helyezte forgalomba október 03-ával, akkor Önnek van igaza, és a jótállás ekkor indult, függetlenül attól, hogy mi van a szervízkönyvben. Ha tehát igazolható, hogy az október 03. napi forgalombahelyezést a kereskedő végezte el, akkor az a dátum a mérvadó a jótállás kezdete szempontjából.
A méltányossági alapon történő javítás, ahogy neve is mutatja, nem vonható a jótállási, vagy a szavatossági alapon történő javítás körébe. Mig jótállás, szavatosság esetén a kereskedő köteles javítani, addig méltányosság esetén tulajdonképpen szívességet tesz Önnek, de erre semmi sem kötelezi (legfeljebb a gesztus PR/marketingértéke miatt dönt így).

Tisztelettel,
dr. Horváth Bence

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.