Milyen felelősége van egy használtautó kereskedőnek?

2011.02.01. 11:30

Tisztelt Autójogász!
2010.09.30.-án vásároltam egy 6 éves haszongépjárművet 137 000 km-el a kereskedő szerint kitűnő állapotban. Örömmel vettem használatba az új szerzeményemet, lecseréltettem a szűrőket és az olajat, megnézettem a vezérlés állapotát. Négy hónap és 8000 km elteltével az autó olajnyomás hiányát mutatta és főtengely szimeringes lett, elfáradtam a megfelelő szervizbe, ahol a következő tájékoztatást kaptam:

- az autómat már bontott főtengellyel /filctollal volt írva a főtengelyre/ javították és a nem megfelelő szakmunka okozta a meghibásodást, amúgy alsó becslés a 300 000 km a futott km-ek tekintetében. A javításokat számlával tudom igazolni. Kihez fordulhatok segítségért és milyen kilátásaim vannak.

Köszönettel, Gábor!

Kedves Gábor!
Elsőre talán egyszerűnek tűnik az Ön esete, de valójában rengeteg kérdést felvet, ami általában a használt autó vásárlással kapcsolatos.
Mivel az Ön esetében a kérdések
- Az autót kereskedőtől vette, vagy kereskedő közvetítésével magánszemélytől? A kereskedővel szemben jobb helyzetben van, ő ugynis legalább1 év szavatossággal, azon belül is 6 hónap jótállással tartozik az autó szerződésbeli állapotáért.
- Mi áll az Önök szerződésében? Fel van benne tűntetve olyan hiba, vagy jelenség, ami összefügghet a jelenleg sérelmezett hibával? Ha igen, akkor ezt Ön a szerződés aláírásával tudomásul vette.
- az elvégzett javítás előtt közölte-e kifogásait a kereskedővel? Kérte-e az autó kijavítását? Ha igen, milyen választ kapott rá? Ha a javítás elvégzése/elvégeztetése előtt a kereskedőt nem értesítette, nem érvényesített vele szemben kijavítási, vagy más szavatossági igényt, az igencsak megnehezíti a saját dolgát, ugyanis Önnek kell bizonyítania, hogy a nevezett hiba valóban fennállt, az autót a négy hónap alatt megfelelően karbantartotta, és a javítás szakszerű, annak összegszerűsége indokolt volt.
- A szimering hibája önmagában lehet az autó korából fakadó hiba is, amiért a kereskedő szavatossági kötelezettsége korlátozott. Kérdés, hogy a szimering tömítetlensége okozta-e az olajfolyást, vagy a nem megfelelő szakmunka a szimering hibáját, esetleg a nem megfelelő szakmunka és a szimering hibája nincs is összefüggésben? Ezek mind szakértői kérdések.

Kérem ne "kukacoskodásnak" vegye a fenti kérdéseket, ezekkel ugyanis a későbbiekben, ha igényét érvényesíteni kívánja, előbb utóbb szembesülni fog.

A másik út, ami a leírtak alapján járható lehet, az az, hogy Ön bizonyítja, hogy az autó ténylegesen jóval többet futott, mint amit a vételkor Önnel közöltek, jelen esetben több, mint a dupláját. Ennek bizonyítása megint csak szakértői kérdés. Ha a magasabb futásteljesítmény beigazolódik, akkor a szerződést közös téves feltevés címén megtámadhatja: a kereskedő is úgy tudta, hogy 137.000Km volt az autóban, Ön is így tudta, de mint beigazolódott, ez a feltevés téves volt, mert "valaki" manipulálta az órát. Ez esetben nem is lényeges, hogy ki tekergette az órát, Ön az autót visszaadja, a vételárat pedig visszakapja.

Ha az autót a kereskedő előzetes értesítése nélkül javíttatta meg, akkor sajnos egyik út sem tűnik sima ügynek.


Tisztelettel,
dr. Horváth Bence

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.