Hibás autó eladása biztonsággal

2018.02.10. 08:20

Üdvözletem

Adott egy 2002-es Mazda 6-os, ami napi használatban van. Halk kopogás hallatszik a motorból. Több szerelő megnézte, egyértelmű hibát senki nem mondott. Lehet főtengely, hajtókar, hidrótőke stb. Javítást nem javasolták, mert sem anyagban, sem munkadíjban nem lenne vége soha. Komplett motorcserét javasoltak, ami kb. 350 000 Ft.

Viszont az autó értéke akkor is csak 6-700 000 Ft körül mozog. Úgy döntöttem, hogy meghirdetem 350-400 Ft-ért. Van is rá egy vevőm. Kérdésem az lenne, hogy , hogy a vevő a szavatossági jogát érvényesítse, amennyiben komolyabb hiba jönne elő. Írjuk azt, hogy motorhibás? Vagy, hogy kopogás hallatszik a motorból?

Válaszát előre is köszönöm. Sz.F.

Tisztelt Kérdező!

Ön mint magánszemély akkor jár el helyesen, ha a gépkocsi Ön által ismert minden hibájáról tájékoztatja a vevőt, illetőleg minden olyan körülményt feltár, ami a vásárlási szándékra kihatással lehet.

Jelezze a vevő felé, hogy halk kopogás hallatszik a motorból, aminek az oka/eredete ismeretlen, de tényként mindenképp rögzítsék. Ebben az esetben maximálisan eleget tett a Ptk. szerinti tájékoztatási kötelezettségének. A Ptk a szavatossági szabályozásban érdekesen fogalmaz, ugyanis kizárólag a fogyasztói szerződés (tehát amikor kereskedőtől vesz magánszemély) esetében tiltja meg a fogyasztó hátrányára történő eltérést az általános szabályoktól.

Ez azt jelenti, hogy Ön, mint magánszemély eladó, a szavatossági felelősségét akár ki is zárhatja, ha erről szerződésben megállapodnak a vevővel. Azt javaslom, hogy ebben az esetben a szerződésben azt rögzítsék, hogy az eladó nem vállal szavatosságot az autó életkorára, értékére és a fennálló "hibajelenségre" tekintettel.

Tisztelettel dr. Erdey Péter