Balesetveszélyes autót adtak el nekem

2019.06.28. 14:47

das header

Üdvözlöm!

2019. 06.06-án vásároltam egy 12 éves Suzuki Swiftet egy használtautó-kereskedéstől. Az autót átnéztem legjobb tudásom szerint. Azt mondta az eladó, hogy az autó teljesen költségmentes, ám másnap reggelre kijött rajta egy hibakód így elvittem egy autószerelőhoz. Mint kiderült az autónak sajnos több problémája is van (katalizátor, ABS, lengéscsillapító, olajszűrő, stabilizátor, talpas cserére szorul).

Azt mondta a szerelő, ne menjek vele mert balesetveszélyes. Felhívtam a kereskedőt, aki finoman szólva elküldött melegebb éghajlatra, csúnyán beszélt velem, nem hajlandó kompromisszumra és visszavételre sem.

Holnap elviszem márkaszervizbe, hogy teljes átvizsgálást kérjek dokumentummal igazolva mi a probléma az autóval. Mit tehetek, hogy a kereskedő kárpótoljon? Tehetek feljelentést? Mi az eljárás ilyenkor? Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel:

Edina

Tisztelt Edina!

A jelen esetben azt javaslom, hogy alaposan méresse fel az autó műszaki állapotát és a megállapított hibákról vetessen fel egy, a szerviz által aláírt munkalapot, ezen tüntessék fel a várható javítási költséget is. Ezt igazolhatóan küldje meg az eladónak (tértivevényes levelet javaslok és emellett e-mailt is). Ön ebben a levélben jogosult kérni a hibák elhárításának költségét, de csak azokét, amelyek nem az autó életkorából és futásteljesítményéből adódnak. A normál elhasználódásból eredő hibák (pl. elkopott fék cseréje) tehát nem számítanak. Kérjen tanácsot a szervíztől, hogy mely hibák minősülnek olyannak, amelyekre a gépjármű életkora, futásteljesítménye, és ismertetett hibái alapján Önnek nem kellett számítania. Ezekért felel a kereskedő.

Mivel Ön autókereskedéstől vásárolta a járművet, ezért úgynevezett fogyasztói szerződés jött létre Ön és a kereskedő között. Ez azért jó hír az ügy szempontjából, mert Önt így erősebb jogok illetik meg az eladóval szemben. Az adásvételt követő 6 hónapon belüli jogi fellépés esetén a kereskedőre hárul a bizonyítási teher azzal kapcsolatban, hogy az autó hibái megvoltak-e már az eladás pillanatában.

Ha a kereskedő nem vállalja a javítási költség megfizetését vagy azok eleve észszerűtlenül nagyok a vételárhoz képest, akkor Ön elállhat az egész szerződéstől. Az elállást írásban kell közölni, és ilyenkor nemcsak a vételár, de az összes járulékos költség (átírás, átvizsgálás díja) is visszajár Önnek.

Figyeljen az igényérvényesítés és az esetleges jogi eljárás megindításának határidejére. Az adásvételtől számított 6 hónapon belül célszerű az eljárást megindítania (ha nem tudnak megegyezni).

Az Autójogász nem bíróság, és a fenti írás egy általános jellegű tájékoztatás, amely a kérdező által megadott információkon alapul. Vagyis hivatalosan fogalmazva: nem lehet teljes körű, és nem minősül egyedi jogi tanácsnak, mert nem biztos, hogy ismerjük az ügy összes részletét, és lehetnek olyan apróságok, amelyek ismeretében az itt közölt választól gyökeresen eltérő vagy akár teljesen ellentétes véleményt fogalmaznánk meg. Ezért ha bírósághoz fordulna, a konkrét ügyével kapcsolatban mindig keressen meg előtte egy hasonló ügyekben jártas jogászt, és kérje ki a tanácsát, mert nem szeretnénk, ha egy rosszul értelmezett Autójogász-válasz miatt kellene bíróságra szaladgálnunk.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.