Tankolás után komoly bajok az üzemanyagrendszerben – ki fizeti a káromat?

2020.05.21. 10:30

das header

Tisztelt Totalcar!

Segítséget szeretnék kérni a következő gondommal kapcsolatban!

Honda Accord 2.2i-dtec 2009-es autóm van (magyar 336e km).

Az egyik kúton tankoltam a drágábbik gázolajból teljesen teli a szinte üres tankomat, kb 100 km megtétele után lerobbant az autóm!

Szerelő átvizsgálása után kiderült, hogy rossz kenés miatt tönkrement a nagynyomású szivattyú és az itt keletkezett fémforgács tovább haladva az üzemanyag rendszerben tönkretette a 4db porlasztót is, valamint bekerülhetett a visszafolyó ágon a tankba is ahol az AC pumpa is sérülhetett!

Elmondásuk szerint nem amiatt ment tönkre a rendszer, mert 336e km van benne, hanem egy hirtelen megszorulás miatt keletkezett a fémforgács levállás a szivattyúban.

Teljes üzemanyagrendszer cserét javasoltak, hiszen ebben az állapotban üzemképtelen az autóm! Azt szeretném megtudni, hogy ebben az esetben jogosan gondolhatom azt, hogy a kúton történt valami hiba, vagy ez csak egy véletlen egybeesés?

Szerelőket megkérdezve többször találkoztak ezzel a hiba jelenséggel akár egy "rosszabb üzemanyag" tankolását követően is!

Mivel hatalmas a javítási összeg, még ha bontott alkatrészeket is vásárolok (folyamatban), nagyon kíváncsi vagyok, hogy mit lehet ebben a helyzetben tenni!

Előre is köszönöm a válaszukat!

Üdv.: Dániel

Tisztelt Dániel!

Az üzemanyag vásárlás a töltőállomáson adásvételi szerződést jelent. A töltőállomást üzemeltető cégnek kifogástalan minőségű gépjármű üzemanyagot kell értékesítenie önnek. Ha ez nem így történik, és az üzemanyag szennyezett vagy más probléma áll fenn, akkor ez végső soron szerződésszegésnek, és szerződésszegéssel okozott kárnak minősülhet.

A leírtak alapján azonban azt kell mondjam, ha én lennék a kút jogi képviselője, nem nagyon idegeskednék az ön megkeresése miatt. Ez így sajnos borzasztóan gyenge lábakon áll. Az elmélet szerint a gyenge minőségű (amely fogalom szintén tisztázásra szorul) üzemanyag a gépjármű üzemanyagrendszerében láncreakciószerű műszaki meghibásodáshoz vezetett. Ezt az állítást – illetve jelenleg feltételezést – akkor lehet komolyan venni jogilag, ha történik ellenőrzött körülmények között mintavétel a gépjárműben lévő, illetve a kúton árusított üzemanyagból, majd megtörténik ezek független laboratóriumi vizsgálata. Ez sem elég, mert egyértelműen közvetlen okozati összefüggést kell kimutatni az üzemanyag minősége és a bekövetkezett hibák között.

Végezetül, ha a fenti embert próbáló feladatot sikerülne is elvégezni, ön még akkor sem érvényesítheti a költségei 100%-át, hiszen a javítási költségeknél az avulást is számításba kell venni.

A sok-sok éve a szakmájukban dolgozó szerelőknek könnyen lehet, hogy igazuk van, ezt én innen nem vonhatom kétségbe. De az biztos, hogy annyira bonyolult és drága lenne a feltevés igazolása, a szerződésszegés bizonyítása, hogy én erről inkább lebeszélem önt.

Üdvözlettel:

D.A.S. LEGAL

Dr. Megyesi Ügyvédi Iroda

Az Autójogász nem bíróság, és a fenti írás egy általános jellegű tájékoztatás, amely a kérdező által megadott információkon alapul. Vagyis hivatalosan fogalmazva: nem lehet teljes körű, és nem minősül egyedi jogi tanácsnak, mert nem biztos, hogy ismerjük az ügy összes részletét, és lehetnek olyan apróságok, amelyek ismeretében az itt közölt választól gyökeresen eltérő vagy akár teljesen ellentétes véleményt fogalmaznánk meg. Ezért ha bírósághoz fordulna, a konkrét ügyével kapcsolatban mindig keressen meg előtte egy hasonló ügyekben jártas jogászt, és kérje ki a tanácsát, mert nem szeretnénk, ha egy rosszul értelmezett Autójogász-válasz miatt kellene bíróságra szaladgálnunk.