Máshoz vittem szervizbe, buktam a garanciát?

2022.10.02. 14:38

Tisztelt Totalcar!

Hibás autó vásárlás miatt Békéltető testülethez fordultam a kereskedő ellen. Ellenem szóló ítélet született a következő indoklással:

Mivel máshoz vittem először az autót diagnosztikára, mint a kereskedő által megjelölt, szerződésben meghatározott szerviz, ezért megszegtem a garanciát. Holott csak hibakiolvasás volt. Mi minősül szervizelésnek a törvény szerint? Itt semmi megbontás nem volt, így szerintem ez nem.

A 2. indoklás, hogy innen hazavittem az autót 2 km távolságra lévő otthonomba, mivel nem vezérműszíj hiba volt és nem volt indokolt a szerviz szerint sem, hogy trailert hívjak. Viszont a kereskedő által otthonomtól 14 km-re levő szervizbe ugyanúgy el kellett vinnem utána ugyanezen ügy miatt az autót és onnan is haza kellett hoznom hibamegállapítás után a kereskedő kérésére. Ez miért nem volt baj?

Köszönettel: Nagy Zsolt

Tisztelt Olvasó!

A Békéltető Testület döntése (ami nem ítélet) nem fosztja meg Önt attól a jogától, hogy a követelését egyéb jogi úton, például bíróság előtt érvényesítse az eladóval szemben.

Itt két irányba lehet elindulni:

a) egészen bizonyosan elvesztette-e a garanciát?

b) ha igen, akkor szavatossági igénye lehet-e (ne felejtsük el, a jótállás és a szavatosság nem ugyanazzal a feltétellel jár)

Az első kérdés nagyban függ attól, hogy jogszabály által előírt jótállás vonatkozik-e a járműre, vagy az eladó által azon felül vállalt garanciáról van-e szó. Az eladó ugyanis a jótállás időtartama alatt a jótállást keletkeztető jognyilatkozatban vagy jogszabályban foglalt feltételek szerint köteles helytállni a hibás teljesítésért, de azzal magam sem tudok egyetérteni, hogy egy egyszerű diagnosztika miatt elveszítse a jótállást. Az szakkérdés, hogy okozott-e Ön többletkárt azzal, hogy a jármű a saját lábán közlekedett, illetve ebben közrehatott-e a kereskedés.

Alapjótállás esetén azonnal előhúzható az az uniós csoportmentességi rendelet, mely szerint autógyártók nem tehetik az autóikhoz kapcsolódó garanciát függővé attól, hogy a garanciaidő alatt végzett, nem garanciális körbe tartozó karbantartási és javítási munkákat hivatalos márkaszervizek végezték-e.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy ha a garancia esetleg mégsem lenne érvényes, attól még vizsgálható, hogy szavatossági jogai alapján van-e mód a javítási költségek érvényesítésére. A szavatossági jogokat és annak feltételeit ugyanis nem az eladó, hanem a jogszabály határozza meg.

Sajnos az is lehet, hogy a Békéltető Testület alaposan felderítette a tényállást, és nem jogos az igény, de a leírtakból ez nem következik egyértelműen.

Az Autójogász nem bíróság, és a fenti írás egy általános jellegű tájékoztatás, amely a kérdező által megadott információkon alapul. Vagyis hivatalosan fogalmazva: nem lehet teljes körű, és nem minősül egyedi jogi tanácsnak, mert nem biztos, hogy ismerjük az ügy összes részletét, és lehetnek olyan apróságok, amelyek ismeretében az itt közölt választól gyökeresen eltérő vagy akár teljesen ellentétes véleményt fogalmaznánk meg. Ezért ha bírósághoz fordulna, a konkrét ügyével kapcsolatban mindig keressen meg előtte egy hasonló ügyekben jártas jogászt.

Üdvözlettel: D.A.S. www.das.hu

Címlapkép forrása: Getty Images