Farkasfog csapatása

2003.05.06. 14:35

A farkasfogas kopásra sajnos bizonyos mintázatok és autótípusok hajlamosak.

Egy Opel Astra "F" 1.6-os tulajdonosa vagyok.
2 éve 4 db teljesen egyforma Barum Bravura gumiabroncsot vásároltam a kocsimra 195/60R14 méretben, amivel eddig kb. 40.000 kilométert autóztam.
Az idei téli gumiról nyárira történő átállás alkalmával megcseréltem a gumikat, a hátsókat előre tettem fel. A csere után tapasztaltam azt a jelenséget, hogy a kocsiban a futóműzaj olyan nagy lett, mintha egy terepjáróban ülnék.
Utána a gumik alapos szemrevételezése után vettem észre, hogy a gumik farkasfogasra koptak meg, de csak azok, amelyikek hátul voltak. A kocsin a lengéscsillapitók jók, és jók is voltak, mivel bemérettem őket.
Az lenne a kérdésem, hogy lehet-e még ezekkel az abroncsokkal valamit kezdeni, ugyanis még van rajtuk 5,5 mm futófelület, és az anyaga sincsen megöregedve (rendszeresen kezeltem gumiápoló spray-val mindkét oldalát). Esetleg a gumijavítás házilagos módját válasszam-e : lezárt betonos parkolóban körbe-körbe nagy sebességgel folyamatos csúszásban tartani a kocsit, amitől szintbe kopnak a mintaárkok.

Tisztelt Címzett!

A farkasfogas kopásra sajnos bizonyos mintázatok és autótípusok hajlamosak. A forgásirányos és nyílmintázatok (a Bravura ilyen) különösen ebbe a csoportba tartoznak. Sajnos anélkül produkálják ezt, hogy az autónak a lengéscsillapítói rosszak lennének. Ennek egy oka van, az autó tömegeloszlása nagy részben az első tengelyre esik, erre még "rádolgozhat" az, ha nagyrészt egyedül ül benne a sofőr és nagyobbrészt nagy sebességgel használja autóját. Legalább ilyen fontos tényező az is, hogy az első, hajtott tengelyen lévő gumik kapnak egy viszonylag egyenletes terhelést (gáz-fék), míg a hátsók csak "futnak az autó után", illetve fékezésnél kapnak egy egyirányú terhelést.
Ennek a farkasfogazódásnak egy dologgal lehet elejét venni, kb. 5000 km-enként cserélgetni kell az első és a hátsó tengelyen lévő abroncsokat.
Konkrétan az Ön esetében már lehet, hogy olyan mértékű a rendellenesség, hogy a csere önmagában nem segít. Két dolgot tehet akkor: vagy visszarakja hátra a farkasfogas gumikat, így annyira nem lesz hangos az autó, vagy pedig lesorjáztatja a farkasfogas futófelületet, hogy az egyenetlenségek eltűnjenek róla. Ezzel viszont jócskán csökkenni fog a profilmélység, ami a futásteljesítményét az abroncsnak csökkenti. Ilyen műveletet bizonyos gumiszervizek végeznek csak. Harmadik megoldás legalább két új gumi vásárlása....
A köre-körbe csúsztatással csak rontana a dolgon, azzal ne próbálkozzon.

Üdvözlettel:
Gumidoktor