Guminyomás

2004.01.09. 11:47

A megfelelő légnyomás a biztonságot és az abroncsok élettartamát is növeli.

Kedves Doki!

Tulajdonképpen két összefüggő kérdésem van. Hallottam ezzel kapcsolatban mendemondákat, amiknek lehet is alapjuk, de jó lenne tudni, hogy mi a szakmailag is elfogadott, illetve javasolt álláspont.

1. A gyárilag előírt guminyomást mikor kell mérni / beállítani? Ugyanis elvileg menet közben melegszik a gumi és a levegő, ami a tágulás miatt már nem biztos, hogy ugyanaz az érték, mint egy hosszú állás (teljes lehűlés) után. Természetesen a kérdésnek csak akkor van értelme, ha az így keletkezett differencia számottevő.
2. Mi a helyzet télen? Ilyenkor ez talán még hangsúlyosabban jelentkezik, hiszen itt egy éjszakai nagy mínusz és egy hosszú út utáni állapot között igen nagy lehet a differencia.

Természetesen télen téli, nyáron nyári gumit feltételezek, bár ez nem hiszem, hogy lényeges.
Jelenleg egy Xsara 2 1.6-ot hajtok, aminél az előírás téli/nyári guminál is 2.2 mind a négy keréken.

Üdv és köszönöm!
Rádai Róbert

Kedves Róbert,

Az ezzel kapcsolatos álláspont egyértelműen az, hogy minden esetben az elindulás - és így az abroncs felmelegedése - előtt kell mérni/beállítani a gumikban az előírt nyomást

.
Az autógyártó által megadott értékek, így az Ön esetében a 2,2 bar mindig az abroncs elindulás előtti hideg, azaz nem üzemmeleg állapotára vonatkoznak. Ugyanez vonatkozik a téli időszakra is, természetesen nem kell az éjszaka közepén a legnagyobb mínuszban abroncsnyomást mérni, elég nappali hőmérsékleti viszonyok között. A menet közbeni felmelegedéssel járó nyomásnövekedés így előre programozott, és nem ér el veszélyesen magas értékeket.
A megfelelő légnyomás a biztonságot és az abroncsok élettartamát is növeli.

Üdvözlettel,
Gumidoki