Golf IV-méretek

2004.01.09. 11:57

Esőben csak lépésben???

Tisztelt Gumidoki!

A bizonytalanság késztet levélírásra, mely több szempontból is nyomaszt.

Egy VW GOLF IV. 1.6 16V autót vettem májusban. Kaptam hozzá egy garnitúra téli gumit. Fulda Kristall Montero 205/55 16-os. Szerintem nem rossz, bár már többen mondták /volt aki tapasztalatból/, hogy nem valami nagy szám, mert ez a gumi mindent szeret csak a téli időjárást nem.
Olvastam téligumi teszteket ahol nem tűnt annyira vészesnek a helyzet, bár tény, hogy nem volt az első háromban. Ráadásul a mérete sem az a tipikus téli gumi méret! Mi a véleménye a gumiről ill. mennyire kell óvatosan, esetleg túl óvatosan vezetnem?

A másik problémám a nyári gumikhoz kapcsolódik. Bridgestone Turanza 205/55 16-os ez is, amely az eredeti gyári méret. Száraz időben nagyon jó gumiabroncsnak tartják, de - állítólag a mérete miatt - esőben könnyebben megcsúszik, főleg nagy sebességnél. Ez elvileg érthető is. Én szakadó esőben 180 km/h tempóban 500 km-t tettem meg egyhuzamban és semmi problémát nem tapasztaltam. Igaz, akkor még ezt az infót nem tudtam, azóta jobban vigyázok. (Azt hiszem, ha bármi gond lett volna akkor most nem írnám ezt a levelet.)
Szóval mit gondol erről, és ha tényleg könnyebben megcsúszik, akkor mi van az ennél még nagyobb, pl. 275-ös, 285-ös gumikkal. Esőben csak lépésben???

Válaszát előre is köszönöm.
VW Jimmy

Tisztelt VW Jimmy,

1.) A 205/55 R16 a IV-es Golf gyári mérete. Tehát ebből a szempontból rendben vagyunk. (Bár télen én vasfelnin 195/65 R15-öt használnék ehhez a típushoz.) A Fulda a GoodYear-csoport tagja, másodmárkának tekinthető. Ez jó minőséget, ugyanakkor mérsékelt árat jelent. Természetesen minden gyártó, így a GoodYear is elsősorban a főtermékre koncentrál, tehát a legújabb fejlesztések mindig ott jelennek meg először.
Én az Ön által említett mintázatot, a Fulda Kristall Montero-t közvetlenül nem ismerem. A mintázatot nézve egy forgásirányos, széles és mély vízelvezető csatornákkal rendelkező profilról van szó. Ez persze önmagában kevés, az összetétel tovább javíthat, de sokat is ronthat a helyzeten. Nagyon fontos tényező még, hogy milyen állapotúak az abroncsok. A profilmélységnek legalább 4 mm-nek kell lennie ahhoz, hogy a gumi hozza a formáját. Az biztos, hogy nem egy tesztgyőztes abroncsról van szó, de ha a profilmélység megfelelő, nincs oka aggodalomra. A téli közlekedés amúgy is megkívánja a fokozott óvatosságot, nem kell abroncsai miatt ezt túlzásba vinnie.

2.) A méret itt is tökéletes. A Bridgestone Turanza ER30 a mintázat kialakítása miatt nem egy vizes bajnok, szárazon viszont annál jobb a széles, folytonos mintablokkjaival. A vizes úton való viselkedés megint csak nagyban függ a profilmélységtől, azzal egyenesen arányos. De az Ön személyes tapasztalata szerint nem kell jelentősen visszafognia a tempót ezzel a gumival esőben sem.
Egyébként az Ön által említett 285 vagy afölötti méretek általában hátsó kerekeken jellemzőek (természetesen vannak kivételek), és ezek kialakítása gyakran aszimmetrikus, amelyben külön mintablokkok és szélesebb vízelvezető csatornák felelősek az aquaplaning-határ minél följebb tolásáért.
Az autó alóli vízkiszorításban nagyobb szerepe van az első gumiknak. Ez egyértelműen így van egyenesben, kanyarban viszont, amikor nem egy nyomon futnak az első és hátsó kerekek, kitörhet az autó fara a hátsó, széles kerekek felúszása miatt ( pláne, ha az autó hátsókerék meghajtású!). Ilyenkor fokozott óvatosság szükséges.

Üdvözlettel,
Gumidoki