Aszimmetrikus mintázatú abroncsok problémája

2010.08.17. 12:01 Módosítva: 2010.08.18. 11:45

Pár napja vettem az autómra négy új Nokian i3 típusú gumit.

A problémám azzal lenne, hogy a mintázata aszimmetrikus, ami szerintem azt eredményezi, hogy kell lennie jobbos és balos oldali mintázatnak. A linkelt képen jól látszik, hogy ha a kerék tőlünk távolodva forog, akkor a középső mély árok bal oldalán a redők kifelé vezetik a vizet. De ha felénk forog a kerék, akkor oda a víz „beszorul", így esetleg fel is úszik. Az én autómra 4 db megegyező mintázatút szereltek, tehát az egyik oldalon kivezeti a vizet, a másikon viszont „beszorítja".

Kerestem forgásirányra utaló jelet vagy feliratot a gumin, de nincs rajta, csak egy kis autó ábra F és R betűkkel, de számomra nem derült ki belőle, hogy mi a célja. Van egyáltalán ennek az egésznek jelentősége, és menjek vissza a gumishoz reklamálni, vagy ez így teljesen rendben van?

Köszi:
András

Kedves András,

teljesen rendben van ez így, nincs miért visszamennie a gumishoz! Az utcai aszimmetrikus mintázatok lényege, hogy az egyes mintaelemek – kívülről befelé haladva – sorrendben helyezkednek el a futófelületen. Mindegyik mintaelem „teszi a dolgát"; van, amelyik a vízkiszorításért, van, amelyik az iránytartásért és van, amelyik a vonóerő talajra viteléért felelős stb-stb. Az ilyen abroncsoknak nincs forgásiránya, csak külső és belső oldala. Ha lenne forgásirányuk is, akkor – ahogy írta – külön jobbos és balos verzióknak is létezniük kéne. De nem léteznek. Ilyen megoldásokkal (egy-két ritka kivételtől eltekintve) csak a versenygumiknál találkozunk, ott sok gyártó a kihegyezett körülményeknek való megfelelőséget egyben forgásirányos és aszimmetrikus mintázatokkal oldja meg, amelyeknek így természetesen külön jobb és külön bal oldalra való kivitele is megtalálható.

Üdv,
Gumidoki