A peres gumi vagy az ET a nagyobb baj?

2013.01.17. 09:47

Kedves Gumidoki!

Régóta figyelemmel kísérem tanácsait és helyesnek tartom a gyári, eredeti adatokhoz való ragaszkodását. Sokan (gumis műhelyek is!) legyintenek, hogy: felmegy rá akkor jó lesz...

Egy az amit kevésbé értek. Gumi méretváltásnál a gumi oldalfalmagasságának 5-10% eltérését már "tiltja"; felnik ET száma tekintetében viszont kevésbé fogalmaz határozottan, ellenzően.

Ennek miértjére keresek választ, csak érteni szeretném. Jómagam logikájával (nem értek hozzá!) az ET-ben való eltérést nagyobb kendácsolásnak tartom, mint a némileg magasabb/alacsonyabb gumit.

Ha a kocsinkra mondjuk ET30 helyett ET34-es felniket teszünk, összességében 8 mm-el változik a futóműgeometria (szélesség). Ugyanígy a gumi perességének változtatásával viszont csak a kerék össz átmérője változik, ezzel együtt a kocsiszekrény magassága 10 mm körül.

Egyik autómon hátul 205/60, elöl 205/65. Semmi változás nem volt észlelhető. Ellenben a másikkal, amit nem típus-, de konszern-azonos felnikkel vettem és le akart esni az útról.

(Zárójelben: Az ET-mizériám miatt már 3 garnitúra felnit nem vettem meg nemrég, mert nem volt tökéletes. Ráadásul gyári adatok híján is vagyok... Ha tud segíteni, egy Citroen XM V6 1991-es kocsihoz való (alu)felniméretekről lenne szó.)

Köszönöm!

Péter

Kedves Péter,

Az ET számot önmagában vizsgálni értelmetlen dolog, csak a felni szélességgel együtt ér ez a mérőszám valamit. Ez a weboldal segíthet kicsit átlátni a témát és a konkrét autóra is lehet kalkulálni a segítségével.

Egy a lényeg, a felninek "befelé" nincs, vagy nagyon kevés helye van "terjeszkedni, "kifelé" viszont sokkal több lehetőség van erre. De mindig az adott autón érdemes méricskélni és számolgatni, hogy mi hogyan fér még el. Citroen XM-re pedig pl. itt találhat irányadó felni-méreteket.

Üdv,

Gumidoki