Mit csináljak, ha defektes a defektmentes gumi?

2015.12.06. 06:48

Kedves Gumidoktor!

Vásároltam egy autót, ami defektmentes kerekekkel van szerelve, nincs pótkerék. Még nincs ilyen irányú tapasztalatom. Mi a teendő defekt esetén?

Ezekhez az abroncsokhoz lehet alkalmazni azt a defektjavító spray-t is ami egy anyagot valamint plusz levegőt nyom az abroncsba? A pótkerekes verzióval nagyobb biztonságban éreztem magam.

Köszönettel: Komlós László

Kedves László,

Először is nem defektmentes, hanem defekttűrő abroncsokról beszélünk. Az ilyen kivitelű gumi bizonyos korlátok között képes az autó mozgását biztosítani akár teljes nyomásvesztés esetén is. Ez általában a defekt után maximum 80 km-t jelent legfeljebb 80 km/h-s sebességgel.

Az egyes autógyártók ettől saját típusaiknál bizonyos mértékig eltérhetnek, de irányadónak mindenképpen megfelelnek ezek az értékek. Vannak egyéb korlátozások a defekttűrő abroncsokkal kapcsolatban, amit érdeme szeme előtt tartani/tudomásul venni:

- csak és kizárólag olyan autókra szerelhetők, amelyek rendelkeznek nyomásellenőrző, illetve -visszajelző, azaz TPMS rendszerrel (hiszen nem kanyargós úton pl, hátsókeréken kapott defektet észre sem vesz az úrvezető a műszer nélkül, csak, ha már lerongyolódott az abroncs teljesen)

- tilos javítani őket (mivel nem látszik, hogy a nyomásvesztés után milyen károsodások érték a szerkezetüket)

- nem javasolt szerelgetni őket, azaz ilyen abroncsokkal szerelt autók esetén ajánlott a külön felniszett a téligumikhoz (mert a merev oldalfaluk és peremük miatt még a legszakszerűbb szerelés közben is megsérülhetnek)

- az előzőek miatt szerelésük 20 C fok alatt nem javasolt. Végül ezekhez a runflat abroncsokhoz nem kell defektjavító spray-t használni.

A defekttűrő abroncsok egyébként drágábbak (általában 10-20%-kal) ugyanabban a méretben, mint hagyományos társaik és jóval nehezebbek náluk. Remélem, sikerült kis áttekintést adnom önnek ezekről a speciális abroncsokról!

Üdv, Gumidoki