Milyen magyar gyártású abroncsok vannak?

2016.06.17. 13:25

Kedves Gumidoktor!

1. Fontos számomra, hogy vásárlásaimmal a magyar munkahelyek megmaradását, gyarapodását támogassam. Melyek azok az abroncsok, amelyeket magyarországi gyárban állítanak elő? Feltehetőleg ugye Hankook gumikat. Nem tudom, a Hankook többi márkáját, pl. a Laufennt, azt is gyártják Magyarországon? Illetve van más márkának is hazai gyára?

2. Az EU-s abroncscímkének úgy lenne értelme, ha sztenderdizált mérések alapján összehasonlíthatóak az eredmények. Tehát pl. egy "C" nedves tapadás, az mindig jobb, mint egy "E" tapadás, márkától, típustól függetlenül (természetesen azonos gumiméretnél, azonos évszakú abroncsnál stb...) Meglepődve láttam, hogy pl. a 175/70 R13 Hankook K175 Optimonak "F" kategóriás a fogyasztása és "E" a nedves tapadása a cimkén. Emellett pl. egy SebringFormula Road+ 301-nek vagy Kormoran Impulser B3-nak szintén "F" a fogyasztási kategóriája, de "C" a nedves tapadása. Ezt nem igazán értem, hiszen az utóbbi két márka az abszolút fapados kategória, a Hankook pedig egyesek szerint már-már prémium, de minimum jó középkategóriás márka. Azt várnám, hogy egy drágább, prémiumabb márka egyik legfontosabb tulajdonsága jobb legyen, mint egy olcsóbb, "budget" márkáé.

De itt, azonos fogyasztási kategória mellett a drágább, minőségibb márka nedves fékezéskor ezek szerint lényegesen később áll meg? Ha összehasonlítható a címke-kategorizálás, akkor fura, hogy jobbak a legolcsóbb gumik, ha nem összehasonlítható, akkor meg mi értelme, akár figyelmen kívül is hagyhatom...(?) Vagy ha nekem fontos a nedves fékút hossza, akkor ne törődjek azzal, melyik márka jobb, melyik abroncs drágább/minőségibb, pl. a fenti Hankook helyett vegyem a legolcsóbb (gondolom, gyengébb minőségű) abroncsokat, mert a címke szerint ők ebben jobbak? Köszönöm, ha megvilágítja ezt a témát egy kicsit nekem!

Kedves Levélíró,

1. Jelen állás szerint Magyarországon a következő márkáknak van személyabroncs-gyártási kapacitása: Bridgestone, Hankook. A Michelin budapesti gyártósorait pár hónapja állították le, az indiai Apollo pedig egy-két éven belül indítja a gyárát Gyöngyös mellett. A meglévő gyárak sem csak a főmárkát állítják elő, a Bridgestone másodmárkái is készülnek Tatabányán, illetve a Hankook a Laufenn nevű új márkáját, sőt bérgyártásban pl. Momo gumikat is gyárt Rácalmáson. Azt is tudni kell, hogy nem minden méret készül a fenti márkákból sem Magyarországon, tehát ne lepődjön meg, ha egy Bridgestone olfdalfalán "Made in Japan", vagy egy Laufenn-en "Made in Indonesia" feliratot talál.

2. Az EU-s abroncscímke véleményem szerint jó szándékkal született, de a megvalósítás már nem annyira egzakt. Az volt a cél, hogy a laikus vásárló a mosógépeknél és hűtőszekrényeknél már bevált módon összehasonlíthassa a különböző gyártók termékeit egymással.

A baj csak az, hogy jelenleg az EU-s abroncscímke 3 paramétert vizsgál; gördülési ellenállás, vizes útfelületen mutatott fékút; külső gördülési zaj. Az abroncs összkaraktere pedig sokkal bonyolultabb, több összetevős tulajdonsághalmaz. Azaz, előfordulhat, hogy egy "fapadosabb" márka a nagyobb eladási volumen reményében kifejezetten a címkén feltüntetett tulajdonságokra fejleszt, a többit meg elhanyagolja.

Arról nem beszélve, hogy minden gyártónál saját méréseken, azaz "bevalláson" alapszik a kategorizálás, csak ritka szúrópróbaszerű ellenőrzés van... Érti, ugye...? A lényeg az abroncscímkét is okosan kell használni, kiegészítve az információkat a független abroncsteszteken elért eredményekkel, illetve a felhasználói véleményekkel.

Üdv, Gumidoki