Felemás gumik a Nissanon

2017.02.04. 09:28

Tisztelt Gumidoki!

Nissan Qashqai 2007-es évjáratú autóm van. Vettem 2 db használt Michelin Alpin A4 téli gumit, jó állapotú, 2013-as gyártású. Valamint vettem 2 db BF Goodrich G-Force Winter 2 XL 215/65 R16 102H új gumit. Kb. évi 10 000 km-t megyek, télen keveset, csak Mo-on belül, van közöttük 250 km-es utam is.

Fontosnak tartom mind magam/családom számára a biztonságot, mind autóstársaimmal szemben is, ezért évszaknak megfelelően cserélem a téli-nyári szetteket.

Eddig azt olvastam/hallottam, hogy ha nem egyformák a gumipárok, akkor a "jobbakat" a hajtott kerekekre szereljük, mert az jobban átviszi a vonóerőt, jobban kapaszkodik. Mostanában pedig ezzel ellentétes véleményeket olvasok, hogy ilyen esetben a "kevésbé jó" gumikat előre szereljük (általában már elöl hajtanak ma már), mert az autó eleje nehezebb, ott a kopottabb is jobban tapad, hátul pedig könnyebb az autó(mi is csak ketten utazunk általában) és a könnyebb részen még a gumi is kopottabb, ott így nem sokat fog. Kérném segítő tanácsát, hova javasolja Ön az új gumikat és hova a kopottakat, illetve megfelelőek-e ezek a típusú gumik az autómra (a méret természetesen gyári méret)?

Üdvözlettel Koczkás Csaba

Kedves Csaba,

Nem igazán értem: nagy hangsúlyt fektet a biztonságra, aztán vesz felemás gumikat, amiből ráadásul kettő használt... De, hogy a kérdésére is válaszoljak, természetesen méretben megfelelőek ezek az abroncsok az autójára.

A gumis szakemberek általában egyetértenek azzal, hogy a kevésbé kopott abroncsok kerüljenek a hátsó tengelyre, mert ez nagyobb biztonságot jelent váratlan és nehéz helyzetekben (mint a vészfékezés kanyarodáskor, nagy sebességű kanyarvétel stb), különösen, amikor az útfelület nedves, illetve csúszós.

Amennyiben a kevésbé kopott marad az első tengelyen:

· Az autó viselkedése meg fog változni, mert az első és hátsó tengely tapadási egyensúlya megfordul, az első kerekek jobban fognak tapadni. A vezetőt, aki hozzá van szokva, hogy az első kerekek kevésbé tapadnak, meglepi ez a változás.

· Egy csúszós úton, kanyarban, a hátsó kerék hamarabb veszíti el a tapadását, mint az első. A vezetőnek így nem lesz esélye, hogy a hátsó kerekeket kontrollálja, esetleg tovább gyorsít, ami viszont felerősítheti a túlkormányzottságot. Csak egy tapasztalt vezető képes arra, hogy kikerüljön ebből a veszélyes helyzetből.

Amennyiben a kevésbé kopott kerül a hátsó tengelyre:

· A jármű kezelése hasonló lesz, mint ahogy a vezető korábban megszokta, mert a tapadás egyensúlya ugyanaz lesz.

· A hátsó tengely tapadása jobb lesz, és a vezető képes lesz kontrollálni és irányítani a járművet gond nélkül a gáz elvételével, és a kormánykerék kanyar irányába történő továbbforgatásával.

Ezért javasolt tehát, hogy a kevésbé kopott, illetve jobb állapotú gumik mindig hátra kerüljenek, így az autónak jobb a tapadása kanyarokban, ezzel biztonságosabb lesz. Ez természetesen a hátsókerék-hajtású autókra is igaz, ott is a jobban tapadó hátsótengely tartja stabilan az autót a váratlan helyzetekben.

Üdv, Gumidoki

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.