Téli gumi és a műgyanta

2019.01.04. 14:02

Tisztelt Gumidoktor!

Az alábbi esettel kapcsolatban szeretném véleményét kérni. Adott egy 2014-es VW Touran autó és 4 db Hankook i-Cept 4 éves, nem kopott (profil mélység 3-4 mm, 205/55 R16) téli gumi.

Az eset: Tegnap voltam egy bemelegítő vezetéstechnikai tréningen a Groupama pályán, ahol vészfékezést gyakoroltunk. Az első száraz pályás jól sikerült, hamar megállt az autó, az ABS-ek dolgoztak rendesen. Aztán következett a műgyanta pálya, ami a letaposott havat szimulálta. Itt jött a meglepetés.

Tövig nyomott fékpedálnál, ami szépen felkeményedett, az ABS-ek dolgoztak, de az autó gyakorlatilag alig lassult az 50 M-es pálya végén az érdes rész állított meg. Az instruktor is megnézte a gumit, ő se m értette. Aztán mentem még egyet, ugyanez történt, de itt már tudtam figyelni, hogy tényleg annyira nyomjam a féket amennyire tudom, de szinte ugyanez lett a végeredmény. A többi autó meg tudott állni, tehát nem a pályában volt a hiba ezt leszűrtem.

Ami eszembe jutott, hogy jó, hogy ez nem közúton történt, hanem zárt pályán, de igazából olyan extrém körülmények között, ami nagyon ritkán fordul elő (persze ha csak egyszer fordul elő közúton az is sok) és eddig nem tapasztaltam normál használat mellett, hogy ennyire rossz lenne a gumi (ha nem megyek el talán sosem derül ki).

Igazából nem is azt kérdezném (az én felelősségem ezt eldönteni azt gondolom), hogy kicseréljem-e a négy gumit, hanem, hogy ez miért történhetett, milyen paramétere változhatott meg a guminak, ami ezt okozta. Tudtommal semmilyen extra behatás nem érte a gumit.

Válaszát várva üdvözlettel, Unger Zoltán

Kedves Zoltán,

Tanulságos az eset! Két adalékkal tudok szolgálni a tapasztaltakkal kapcsolatban.

Egyrészt a 3-4 mm-es, valaha télinek gyártott abroncs már nem alkalmas télre, konkrétan nem tekinthető téliguminak.

Ezt 2014-ben a 6/1990. KöHÉM rendelet 2. § (17abc) módosításában meg is fogalmazták:

E rendelet alkalmazásában téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek

a) a gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen,

b) a gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: „M+S”, „M&S”, „M.S”, „MS”, „Winter”, „Winter Use” felirat, „Hópihe” ábra, „Háromágú hegycsúcs” ábra, és c) a mintázat magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t.

Azaz ezek alapján (is) mindenképpen csereérett a meglévő szettje.

Másrészt sajnos a Hankook - főleg egy generációval ezelőtti - téli mintázataival kapcsolatban elég sűrűn tapasztalható az a tény, hogy a futófelület keveréke egy-két szezon után jelentős mértékben felkeményedik és ez érezhetően csökkenti az abroncs tapadását, nyilván főleg téli körülmények között, alacsonyabb hőmérsékleteken és csúszós útfelületen.

Üdv, Gumidoki

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.