Felrobbant a gumim az autópályán

2020.08.23. 09:50

Tisztelt Gumidoktor,

a minap (07.14) történt érdekes dolog velem, történetesen, felrobbant a hátsó gumim az autópályán. Előzményként elmondanám, hogy a gumit és 3 másik társát egyszerre vettem 2017-ben. Négyévszakosat szerettem volna, 14" méretben a Vredestein quatrac 5 bizonyult a legjobbnak, így erre esett a döntés.

A vétel előtt felhívtam a forgalmazót, hogy biztosan új gyártású gumikat vegyek, dot szám szerint 2016 év végi gyártás, így elégedett voltam. Az eset után közvetlen a gyártót hívtam, egy műhelybe irányítottak szemlére, ahol a szakik nem tudtak megállapítani a hiba okát a sérülések miatt, ma pedig jelentkezett a gyártó, hogy a garancia 1 évre van es hello. Elhangzott az is, hogy kátyú miatt szálszakadt lehetett, ennek némileg ellentmond, hogy se az első kerék nem serült, a többi gumin sincs látható sérülés, és én se tapasztaltam ilyet használat közben. Az auto tartalékos szerepet tölt be, a gumik ki voltak centírozva, megfelelő nyomásuk volt, a futómű be volt állítva és semmilyen extrém körülményeket nem látott a 10-15 000 km használata alatt az elmúlt 3 évben.

A kérdésem az lenne, hogy van-e értelmes jogi út a dolog megoldására? Engem nem az foglalkoztat, hogy pótolni kell egy gumit, hanem hogy mennyire biztonságos a maradék 3. 

Kedves Levélíró,

Ilyen esetben - látatlanban - véleményt megfogalmazni nettó felelőtlenség lenne a részemről.

De leírom, ami az esete kapcsán eszembe jut...

Egy abroncs hirtelen durrdefektje ha minden előzmény nélkül következik be, az a tapasztalatok szerint általában sérülés nyomán történik. Ha gyártási hibából keletkezik benne egy elválás, vagy szerkezeti anomális például, akkor először elkezd rázni, "huppogni" a kerék, netán fura dudorok alakulnak ki rajta stb-stb. Ezek észrevehető jelenségek legtöbbször.

Ha autópályán történik a hirtelen légvesztés, mire megáll az autó, általában olyan mértékű sérüléseket szenved az érintett, laposan futó abroncs, hogy nehéz megállapítani, hogy mi miután következett.

Persze közel sem biztos, hogy egy szakértőnek lehetetlen ez a feladat. Sokszor láttam olyat, hogy nagy sebességnél az első kerék az általa az útról "felkapott" pl. csavart szabályosan belelőtte a hátsó kerékbe, így okozva légvesztést. Elengedhetett a szelep is, ezt pl. vizsgálta valaki? Nyilván, nem tudom és akarom azt mondani, hogy az ön esetében egyértelműen sérülés történt, de ha így van, akkor a másik három abroncs további használatának nincs nagyobb kockázata, mintha teljesen új szettet vásárolna.

A hazai jogszabályok szerint fél év szavatosságot, plusz fél év jótállást kell adnia az eladónak az általa kiszámlázott gumiabroncsra. Ennek fényében a garanciaidő valóban lejárt, ha 3 éve vásárolta e gumikat. Másrészről a gyártók sokszor az előírtnál hosszabb "gyártói garanciát" tesznek a termékeik mögé, amelyeket saját feltételeikhez kötnek (ezért is érdemes prémium terméket vásárolni, mert ott általában így működik a dolog). Erről az adott márka, esetünkben a Vredestein tud felvilágosítást adni, a kontaktot a weboldalukon megtalálható. Bár ezen a körön a leírtak alapján már túl van...

Végül bár költséges, de természetesen be lehet vonni független műszaki szakértőt is akár, a lehetőség erre is adott. Nem tudom, hogy gondolataimmal tudtam-e segíteni, illetve közelebb vittem-e a megoldáshoz, de látatlanban ennél többet sajnos nem tudok nyújtani jelen helyzetben.

Üdv, Gumidoki

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.