Mit érdemes választani? Defekttűrőt vagy öntömítőt?

2020.12.02. 11:17

Tisztelt Gumidoktor!

Téli gumi vásárlás előtt állok. Mivel csak defektjavító készlet van a Seat Alhambrában, célszerű lenne defekt észlelése esetén nem azonnali megállást (főleg nem az autópálya leállósávjában) igénylő gumikat beszereznem.

A kétféle, azaz a defekttűrő és az öntömítő változatok közül nem tudom, hogy melyikért érdemes pénzt áldozni. Amennyiben van ezekkel kapcsolatban tapasztalata, örülnék, ha megosztaná velem.

Üdvözlettel, Németh Gyula

Kedves Gyula,

Több dolog is eszembe jutott sorait olvasva. Egyrészt az, hogy erre az autóra a defekttűrő (sst, rsc, runflat, stb.) abroncs egyáltalán nem ajánlott, annak merev szerkezete, jóval nagyobb tömege agyoncsapná a komfortot, a kezelhetőséget és nem utolsósorban a felfüggesztést rövid idő alatt. Ha plusz biztonságra törekszik, egyedül az ön által "öntömítőként" aposztrofált abroncs jöhet itt szóba. Ezek teljesen hagyományos szerkezetű gumiabroncsok, de a belső felületükre, a légzáróra nagyjából válltól vállig egy zselészerű anyag van felhordva, amely a szúrt sérülések nyomán bekövetkező légvesztést próbálja egész hatékonyan megakadályozni. A jobb érthetőség végett mutatok egy képet a dologról: 

image.png

Ennek a technológiának gyártótól függően más a neve: a Pirellinél 'seal inside', a Continál 'conti seal', a Hankooknál 'seal guard' stb-stb. névvel illetik. Érdemes tudni, hogy nem nyújt 100%-os védelmet. Az oldalfalon történő sérülésnél ugyanis mit sem ér, illetve a futófelületen áthatoló szúrásnál is sok minden függ a sérülés méretén, irányultságán. De sokkalta jobb természetesen, mint a semmi. Szóval ez egy jó irány, támogatom!

Mindezeken kívül - ha hosszabb távokat megy az autó - érdemes esetleg egy pótkereket/mankókereket beszerezni hozzá, ha már bekövetkezik a baj és önt ez megnyugtatja. Végül tapasztalatból mondom, ha valaki karbantartott, megfelelő nyomáson használt, nem elkopott abroncsokon gurul, kisebb az esélye a defektnek. Aminek kockázata azonban sajna sohasem redukálható nullára. Mint ahogy a defekttűrő technológiánál sem, csak az légvesztés után ad még - bizonyos határok között - némi mobilitást használójának.

Üdv, Gumidoki