Mitől lesz a fűrészfogas kopás?

2020.12.15. 11:52

Tisztelt Gumidoki!

Nem először találkozom azzal a problémával és olvastam is róla, hogy a többlengőkaros futóműveknél -  főleg kombi karosszériával - nagy odafigyelést igényel a gumik kopása, megelőzendő a fűrészfogas kopás.

Volt már Honda Accordom 225/45 R17 Hankook K125 gumival, ami produkálta ezt a hibajelenséget, csere lett a vége azonos méretű Bridgestone Turanza T001 gumira, de erre már figyeltem és 3000 kilométerenként cseréltem az első hátsó tengelyek között, így nem jelent meg a hiba.

Most jelenleg van egy Mazda 6 SW kombim 225/45 R19 Bridgestone Turanza T005A gumikkal, aminél szintén érződik ez a kopás jelenség, a rezgés a sebesség emelésével erősödik. Ezek a gumik ugyanazon a tengelyen már futottak 1 évet és 10 000 km-t, amikor hozzám került az autó és azóta szintén cserélem a tengelyeken 3000 km-enként, nem romlik, de viszont nem is javul a hibajelenség.

Olvastam a “Valóban mindegy a forgásirány?“ című bejegyzését és ekkor merült fel bennem, hogy ha a forgásirányt megváltoztatom a gumikon, akkor elérhető, hogy csökkenjen vagy megszűnjön a jelenség? Megtehető ez anélkül, hogy károsodna a gumi és veszélyes lenne a közlekedés? Vagy milyen javaslata lenne a megoldásra?

Köszönettel: Péter

Kedves Péter,

Igen, napjaink modern autóinál elég nagy probléma a fűrészfogas kopás, ami sok összetevő "együttműködésére" vezethető vissza. Sajnos ezek között több olyan van, amire a használónak nincs ráhatása, hiszen a futómű kialakítása, beállítása, a jármű sajátosságai adottak.

Lehet "játszani" a nyomással, a pozíció-cserével, amelyekkel sokszor megelőzhető, de legalábbis jócskán elodázható a rendellenes kopáskép kialakulása.

A szokásos tengelyenkénti cserén kívül valóban megoldás lehet a forgásirány - akár időleges - megváltoztatása (nyilván nem forgásirányos kialakítású abroncsnál, mert ott ez nem járható út).

Vesztenivalója nincs, egy próbát mindenképpen megér a dolog. Biztonsági kockázat nincs, viszont hátha javul általa a helyzet. Végül hadd jegyezzem meg, hogy a tapasztalatok szerint a 3000 km-enkénti csere indokolatlanul szűk intervallum, általában a 6-8000-kénti csere működőképes.

Üdv, Gumidoki

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.