Leeresztett a defektűrő abroncs

2021.05.30. 12:48

Kedves Gumidoktor,

Nemrégiben tulajdonosa lettem egy járműnek, melyen Dunlop defekttűrő gumik vannak, gyári 245/45 R17 méret. Megvétel után több mint 300 kilométert mentem az autóval, mire kíváncsiságból rátettem egy kompresszorra, megdöbbenve láttam, hogy mind a négy jóval a megfelelő nyomás alatt volt, az egyikben alig volt több mint 0,5 bar.

Felfújtam, figyelem azóta, és kalibráltam a a defektszenzorokat, de mégsem vagyok nyugodt, használhatom tovább őket, vagy kuka mind a négy? Semmilyen tünet nincs, nem ráz, nem is ereszt. Egyébként (természetesen...) mindegyik gumi újszerű, 6mm feletti mintázattal, nagyon fájna ha ki kéne dobni őket, de persze első a biztonság.

Köszönöm a válaszát, Üdvözlettel: Egy olvasójuk

Kedves Levélíró,

Ez nehéz kérdés... Mert ki tudja, mióta és mennyit futottak így ezek az abroncsok...? Bele nem lát senki sem a gumiabroncsba, hogy eldöntse, vajon a szerkezet szenvedett-e olyan maradandó károsodást, amely időzített bombává teszi a használatát?

Az a baj a defekttűrő gumikkal és ezért elengedhetetlen a működő TPMS a használatukhoz, mert - még alacsony nyomás esetén is - egészen kulturáltan viselkedik vele normál közlekedésénél az autó, pláne, ha nekünk is új, még nem megszokott járműről van szó. Márpedig a runflat abroncs szerkezete csak korlátozott ideig képes a megfelelőnél kisebb nyomással működni maradandó károsodások nélkül. A sérülések jelei viszont eleinte nem feltétlenül látszanak kívülről.

Egyet meg lehetne tenni, a felniről leszerelve megnézni belülről az abroncsokat, a belső, vékonyabb és ezáltal érzékenyebb légzáró rétegen ugyanis hamarabb jelentkeznek a lapos futás jelei. Ha az intakt, nem látszik rajta semmi, akkor nyugodtabban lehetne rámondani az áment a további használatra. Ha ilyeneket lát, akkor viszont bizonyosan kuka az abroncs: 

unnamed.png
image (1).png

Ezzel meg egyébiránt az a baj, hogy - a perem sérülékenysége miatt - nem javasolt szerelgetni a defekttűrő abroncsokat, de ebben az esetben vélhetően ez a kisebbik kockázat. Mondjuk az is érdekes kérdés, hogy miért volt ilyen kevés levegő a gumikban? Hanyagság csupán, vagy lehet hogy fizikai oka is van (sérülés, porózus felniperem, szelep stb)? Mondjuk azt sem értem, a TPMS-rendszer ebben az esetben miért nem "kiabált"?! Mert 0,5 bar-nál ordítania kellett volna... Hm, sok a kérdőjel...:o/

Üdv, Gumidoki