Kedves Hiteldoktor!
Kötöttünk egy 5 éves szerződést egy banki lízing céggel gépkocsi vásárlásra 2010-ben. 2011-ben valaki ellopta az autót, megtettük a rendőrségi belejelentést, ami folyamatban is van. Kérdésem a bank követelheti tőlünk az autó árát (a forgalmiban tulajdonosként a mi cégünk szerepel) a rendőrségi eljárás során? A bank bírósággal fenyeget.
Köszönettel:
Egy kétségbeesett hölgy.
Kedves Érdeklődő,
lopáskár esetén a finanszírozási szerződés tárgya megszűnik, ezért a szerződés sem futhat tovább változatlan formában. Ilyenkor első lépés a rendőrségi feljelentés, ezt Ön meg is tette. A következő lépés a finanszírozó értesítése. A finanszírozó ekkor két dolgot tehet attól függően, hogy a szerződési feltételek mit tartalmaznak, van-e élő casco biztosítás a járműre és a korábbi időszakban pontosan fizette-e a részleteket:
1. Azonnali hatállyal felmondja a szerződést, aminek következtében egy összegben követelheti a teljes tartozást, mintha teljes előtörlesztésről lenne szó.
2. A szerződést nem mondja fel, amíg a rendőrségi nyomozást lezáró határozat meg nem születik és a biztosító nem téríti meg a kárt – amikor a biztosítási összeg megérkezik, elszámolnak.
Ha volt érvényes casco biztosítás, akkor remélhetőleg néhány hónapon belül – a nyomozási szakaszt, majd biztosítási ügyintézést követően – fizet a biztosító. Az Ön esetében a nyomozás már eddig is elhúzódott, a „szokásos” egy-két hónapnál hosszabb. Nézze meg, mit tartalmaznak erre az esetre az Általános Feltételek és mindenképpen egyeztessen a finanszírozójával. Amennyiben meg tudnak állapodni, célszerű a szerződés szerinti törlesztéseket fizetni a biztosító kártérítéséig, hogy csökkenjen a tartozás, és ne emelkedjen az Ön terhe meg nem fizetett kamattal.
A kártérítést a biztosító a finanszírozónak utalja, amely szerencsés esetben fedezi a teljes tartozást.
Amennyiben a kártérítés elszámolása után marad fenn tartozás, vagy cascomentes szerződése volt, vagy a biztosító valamely kizárási ok alapján megtagadja a kártérítést, akkor Önnek kell megállapodnia a finanszírozóval a fennmaradó összeg rendezéséről. Ha ezt egy összegben nem tudja kifizetni, kérjen rá részletfizetést.
Üdvözlettel
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
Hitellel vettem egy motorkerékpárt. Ezt lejárat előtt szeretném kifizetni. Az ő általuk közölt tőketartozásom 352 104 Ft, de ha ezt ki szeretném egyenlíteni akkor az árfolyamváltozás alapján a hátralévő, de esedékessé nem vált tőketartozás árfolyam különbözetének összege 173 500 Ft.
Azt szeretném megtudni miért fizessek a hátralévő, de előre kifizetett tőkeösszegért én árfolyam különbözetet? Holott én minden hónapban a részletek mellet fizettem a mindenkori árfolyam különbözetet.
Tisztelettel! Köszönöm!
Kedves Érdeklődő,
deviza alapú szerződéseknél a finanszírozó a felvett hitelösszeget, a havi törlesztőrészleteket és a mindenkori aktuális tőketartozást devizában tartja nyilván, de Ön mindig forintban, az aktuális árfolyamnak megfelelően korrigálva fizet (ez az árfolyam-különbözet).
Előtörlesztés esetén a még esedékessé nem vált díjak tőkerészét (aktuális tőketartozást) kell megfizetni. Ezt az összeget szintén devizában tartják nyilván, és Ön forintban fizeti meg, ezért terheli ezt is árfolyam-különbözet.
Feltéve, hogy az Ön szerződése az eredeti futamidő végéig futna a mostanihoz hasonló magas árfolyam mellett, ugyanúgy jelentkezne az árfolyam-különbözet, csak nem egy összegben, hanem részletekben.
Előtörlesztéssel Ön a hátralévő díjak kamatrészét tudja megtakarítani.
A legtöbb hazai bank és pénzügyi vállalkozás csatlakozott a „Lakossági hitelfelvevőkkel szembeni tisztességes magatartásról szóló Magatartási Kódexhez”. Ebben a finanszírozók vállalják, hogy lehetővé teszik ügyfeleiknek a devizában való egyösszegű törlesztést. Ez azt jelenti, amennyiben Önnek van megfelelő mennyiségű, a szerződés devizanemével egyező devizája, abból is lezárhatja szerződését, így forintban realizál előtörlesztéskor árfolyam-különbözetet.
Üdvözlettel
Hiteldoktor
T.Hiteldoktor,
hiteles autóm úgy szeretném eladni, hogy a vásárló készpénzben vagy átutalással az autó piaci árát kifizetné nekem, majd ezek után én végtörlesztenék a banknál. Nem tudom, mennyire naiv elképzelés ez részemről.
Mivel a törzskönyv a banknál van így a banki ügyintézést figyelembe véve gondolom a szokásostól eltérő adás-vételi szerződést kell kötnünk.
A kérdésem az, hogy mit érdemes a szerződésbe foglalni, hogy mindkét fél kellően védve és biztosítva legyen?
Köszönöm!
Kedves Érdeklődő,
amit megfogalmazott, az bevett gyakorlat a használtautó-piacon.
Ilyen esetben Ön rendelkezhet a bank felé előzetesen (mindenképpen írásban!), hogy a szerződés pénzügyi lezárását követően a jármű törzskönyvét és az opciót törlő vagy lízing nyilatkozatot kinek küldje el a bank.
Az egymás közötti adásvételi szerződésbe fogalmazzák bele, hogy a jármű hitellel terhelt. Az Ön feladata eljárni a tehermentesítés érdekében, és a vevővel létrejött megállapodás szerinti határidőn belül a jármű törzskönyvét a feloldó nyilatkozattal együtt a vevőnek át kell adnia. Célszerű a lezárás (kifizetés), valamint a törzskönyv átvételének várható dátumát és módját is beleírni a szerződésbe.
Ha a finanszírozónál személyesen intézik a lezárást – ami nem minden esetben megoldható –, akkor a vevő a befizetést követően a törzskönyvet azonnal átveheti a finanszírozótól vagy Öntől.
Üdvözlettel
Hiteldoktor
Üdvözletem,
van egy autóhitelem, amit 30 napos csuszással tudok fizetni, de azért fizetem! Amiért csúszok, mindig kapok 1000 Ft-ért felszólító levelet.
Felszólító levelekkel együtt 33 000 a tartozásom, ebben egyhavi törlesztő is benne van.
5-éig kellett volna befizetni de ők 20-án újra felmondták a szerződést már sokadszorra.
Ez újabb plusz 6000-be kerül nekem. Önök szerint mit tehetek? Módosítani nem tudok, mert csak 25-ére lehetne, de én még akkor is csúszásban lennék. A módosítás újabb 5000-be kerülne.
Mit tehetek, jogos-e a felmondás??
Kedves Érdeklődő,
ez kellemetlen és költséges helyzet, és ha folyamatosan maga előtt görget egy havi tartozást, még a szerződést is felmondhatják. Az a legfontosabb, hogy nem szabad legyinteni erre a szituációra sem, mert ha nem tesz semmit, kényszerpályára kerülhet. Inkább kezdeményezze a bankkal a közös megoldáskeresést.
Általában több lehetőséget kínálnak a finanszírozók, hogy az ügyfél a késedelmes kategóriából kikerüljön.
- A fizetési esedékesség módosítása akkor segít, ha minden hónapban több nappal csúszik valaki. Az esedékesség módosításához általában a szerződés írásbeli módosítása szükséges.
- Részletfizetés. Ha folyamatosan 30 napos csúszásban vagyunk, akkor a fizetési esedékesség módosítása önmagában nem elegendő, az egy havi díj lemaradást is „be kell hozni”:
(1.) ha az aktuális díjon felül tudunk vállalni valamekkora plusz befizetést (havi x ezer Ft-ot), azzal néhány hónap alatt a csúszás behozható – az erre vonatkozó megállapodást célszerű a bankkal közösen írásban rögzíteni.
(2.) ha csak a havi törlesztőt tudjuk biztosan vállalni, néhány hónapra lehet a törlesztőrészletet csökkenteni úgy, hogy havonta továbbra is a korábbi teljes törlesztőrészletet fizetjük (csökkentett díj + elmaradás törlesztése = korábbi törlesztőrészlet), és a szükséges egy-két hónappal megnyújtjuk a futamidőt – ezzel is néhány hónap alatt utolérhetjük magunkat. Ez szerződésmódosításnak minősül, amelyet mindenképpen írásban kell rögzíteni.
(3.) a legritkább eset, amikor egy hónapig nulla forintra módosítják a törlesztőrészletet, s így a következő hónapban utolérhetjük magunkat az elmaradás befizetésével. Ez is szerződésmódosítás, és futamidő-hosszabbítással jár.
Azt tanácsoljuk, egyeztessen a bankjával, milyen fizetési könnyítést kínálnak Önnek. Előzetesen kérhet ajánlatot is a finanszírozótól (új törlesztőrészletek, módosítási díj, ha van). Ha egyszeri módosítási díjat is kell fizetni, akkor is érdemes rendbe tenni a szerződést, mert a továbbiakban nem lesznek felszólító levelek, se késedelmi kamat - sem az ezzel járó mérgelődés.
Ha fizetési késedelembe esett, és a szerződésben (üzletszabályzatban) foglalt határidőn belül nem tesz eleget a fizetési kötelezettségének, a felmondás jogos. Ha ekkor rövid időn belül a tartozást rendezi, általában van lehetőség a szerződés folytatására.
Üdvözlettel Hiteldoktor
Tisztelt Uram,
Én is azok közé tartozom akik anno tovább nyújtózkodtak, mint ahogy anyagi helyzetem engedte. Jó fizetésem volt így gondoltam nem lesz gond. De lett! Mar 2 éve, hogy megszűnt a munkaviszonyom a törlesztőket mostanáig fizettem most viszont egyéb okok végett ez nem lesz megoldható így az sem érdekel ha a bank viszi az autót. Az átütemezés nem megoldás így nemigen tudok egyezkedni. Ha azt mondom a banknak hogy visszaadnám mert fizetésképtelen vagyok akkor mire számíthatok? BAR lista? Behajtás?
Segítségét előre is köszönöm
Tamás
Kedves Tamás,
előfordul olyan eset, amikor a részletre vásárolt eszköztől meg kell válni, mert az átütemezés sem segít. Ez kényszermegoldás – és sokszor veszteség – Önnek és a banknak is.
Mire számíthat ilyenkor?
Ha a részleteket az ügyfél nem fizeti, a kocsi visszavétele a bank részéről elkerülhetetlen. A bank ilyenkor felmondja a szerződést és a behajtók jönnek a kocsiért; az autót megvizsgálják-felbecsülik, majd értékesítik, végül jön az elszámolás – az értékesítésből befolyt összegből kell a tartozást és a behajtási költségeket rendezni. Ha ezt követően marad még tartozás, akkor polgári per, végrehajtás következik. A BAR listára a mindenkori minimálbér összegét meghaladó, 90 napos késedelemmel már felkerülünk. Ha később sikerül a tartozást kiegyenlíteni, a BAR listán ez az információ is megjelenik és egy év múlva törlődnek a BAR listáról az adatok. Viszont ha nem sikerül a tartozást rendezni, 5 évig szerepelni fog a rendszerben, ami jelentős hátrányt jelent a pénzintézeteknél, amennyiben ez alatt az idő alatt hitelszerződést szeretne kötni.
Mit tehet?
Célszerű a bankkal egyeztetni a helyzetről és a várható lépésekről, hogy lássa a lehetőségeit. A bankok gyakorlata eltérő, de általában: csökkenthető a behajtási költség, ha az autót Ön adja vissza a bank által meghatározott telephelyen, és a pénzintézetnek nem kell végrehajtót/behajtót küldenie a kocsiért; Ön is kereshet vevőt az autóra, amivel esetenként jobb eladási árat érhet el; a kocsi értékesítése után esetlegesen fennmaradó összeg megfizetéséről meg lehet állapodni a bankkal, akár részletfizetést kérni rá, így a további pereskedés elkerülhető és előbb-utóbb „tiszta lappal” folytathatja életét.
Mindenképpen keresse meg a bankját és beszéljék át a lehetőségeket!
Üdvözlettel
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
Van egy svájci frank alapú hiteles autónk, és nem tudunk megszabadulni tőle, sajnos. Havi 50.000 ft a törlesztő részlet, és a negyedéves kamatkülönbözetek mostanában már elérik a 100 000 ft-t is. Nem igazán tudjuk már fizetni. A párom most aláírt egy olyan szerződés módosítást amely szerint a kamatkülönbözet összege a futamidő végére tolódik, és így a futamidő is tolódik, ami már lassan 8 évet jelent.
Nem tudom, hogy mit is csináljuk, hogyan lehet ebből a helyzetből kimászni?
Ebben kérném a tanácsát.
Előre is köszönöm.
Kedves Érdeklődő,
lehetséges, hogy kamatkülönbözet is növeli az Ön terheit, de valószínű, hogy az Ön által említett százezres különbözet többnyire vagy teljes mértékben az árfolyam-ingadozásból adódik, amely a legtöbb korábbi években kötött deviza alapú szerződést sújtja.
A finanszírozók különféle megoldásokat kínálnak az árfolyam-különbözet elszámolására. Egyik lehetséges megoldás, hogy havonta az árfolyam-különbözet összegével nő vagy csökken a havi törlesztés. Ez tiszta sor, mert a futamidő nem nyúlik, mindig az aktuális árfolyam függvénye, hogy mennyit fizetünk az adott hónapban, viszont egy jelentős árfolyamveszteségnél a havi törlesztés akár 60%-kal is megugrik. Következő megoldás, amelyet jelenleg is alkalmaz a finanszírozója, hogy időszakosan (pl. negyedévente) egy összegben számolják el az árfolyam-különbözetet. Ennek előnye, hogy a havi törlesztés nem változik, de az időszak végén jelentős összeg válhat esedékessé. A harmadik megoldás, ha áttérnek az eredetileg fix futamidőre kötött szerződésről változó futamidejűre. Ezt szokták még fix havi díjas konstrukciónak is nevezni. Ilyenkor az árfolyam-különbözetet a havi törlesztőrészletben mindig elszámolják, viszont a törlesztőrészlet összege állandó, így a futamidő fog nyúlni vagy rövidülni, ahogy a havi árfolyam-különbözetek összeadódnak. Ha folyamatosan árfolyamveszteség van, a futamidő fog nőni addig, ameddig az adott finanszírozó engedi (pl. plusz egy év). Ha leveléből jól értettük, épp most térnek át erre a megoldásra.
Az autó cseréje vagy eladása akkor kivitelezhető, ha a kocsi értéke nagyobb, mint a teljes tartozás, egyéb esetekben ez csak a különbözet egyösszegű befizetése mellett valósítható meg. Egyösszegű előtörlesztésnél (lezárásnál) a hátralévő díjaknak csak a tőkerészét kell megfizetni, de arra szintén el kell számolni az árfolyam-különbözetet. A legtöbb esetben az autócsere a magas árfolyamveszteség miatt csak a futamidő utolsó harmadában-negyedében jöhet szóba.
Önnek kell megfontolni, melyik megoldás jár Önnek a legkisebb fájdalommal.
A legtöbb hasonló helyzetű adós a fix havi díjas szerződést (nyújtott, változó futamidő) választja. Bár nem szerencsés, hogy nő a futamidő és összességében többe fog kerülni az autó, viszont ezzel a módszerrel a havi törlesztőrészlet nem változik, így az autó kiadásai tervezhetőek maradnak, az alacsonyabb díjakat az ügyfelek ki tudják fizetni, és az autó is megmarad.
Üdvözlettel
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
Olvastam a 2011. febr. 14.-én megjelent kérdést és az Ön válaszát a hiteles autó elvételével kapcsolatban. De nekem az lenne a kérdésem, hogy mi van akkor, ha a végrehajtó le akarja foglalni a hiteles autót (más személyi kölcsön nemfizetése esetén), de az autót fizeti rendesen a tulajdonosa, használója, de az autó ér kb. 800 e Ft-ot, a hitel pedig még 6 év és kb. 3 és fél millió Ft. A végrehajtó követel 2 milliót, tehát az autó nem fedezi a követelést, még a felét sem!Az autót hitelező banknak pedig a fedezete az autó. Náluk van a törzskönyv, tehát olyan h..lye lenne az a bank, hogy kiadná a végrehajtónak a törzskönyvet?
Miért tenné? Akkor már ő sem fog látni egy vasat sem, mert ha elveszíti a fedezetet és megszünteti a hitelt, egyben kéri a kölcsönt vissza ki fog egy összegben a semmiért ennyit kifizetni? A munkabérből meg csak max. a feléig tilthatnak, de kérdem én, ha az egyik bank elindította a fizetés letiltást és 2 millió Ft+ a kamatok egy 80 ezres fizetésből, akkor a következő bank évekig fog várni, hogy tilthasson? Más ingóság, ingatlan nincs. Remélem, hogy érthetően fogalmaztam. Ja és még egy kérdés! A hiteles autó ha a nevemen van lehetséges e, hogy valakivel, pl. családtaggal üzembentartói szerződést kötnék, bejegyeztetnék, akkor is elvihetik? Vagy egyáltalán ilyen autóra üzembentartói köthető-e? Vagy közjegyző előtt nem e lehet olyat írni, hogy a családtag használja?
Csak, hogy valamivel bevédeni az autót. Köszönöm előre is a válaszát.
Tisztelettel: Heni.
Kedves Heni,
ha Önnek hitelszerződése van, a végrehajtó pedig bírósági határozattal rendelkezik, a finanszírozónak át kell adni a jármű törzskönyvét a végrehajtónak, mert törvény szerint az érvényes bírósági végzéssel megtámogatott követelés előbbre sorolódik, mint az autóhitelnél a finanszírozó elidegenítési és terhelési tilalma. Függetlenül attól, hogy Önnek a szomszéddal volt egy vesztes pere, vagy párezer forintos telefonszámla tartozására indítottak végrehajtást, vagy egy másik banknál került behajtási-végrehajtási szakaszba az ügylet. Ugyanígy, ha adótartozása van, a finanszírozónak szintén vita nélkül át kell adnia a törzskönyvet.
Mi történik ilyenkor? A végrehajtó értékesíti a járművet, s ha a végrehajtási költségek és a végrehajtandó tartozás levonása után marad valami, abból lehet az autófinanszírozónak visszafizetni a hitelt.
Van-e megoldás? Ha kisebb, az autó értékéhez képest alacsonyabb összegű tartozás miatt indul végrehajtás az autónkra, akkor gyorsan kell lépni: kifizetni a végrehajtót és az autófinanszírozás rendben mehet tovább Ha a végrehajtás után még fennmarad tartozás az autófinanszírozóval szemben – sajnos ez valószínű és az Ön esetében is ez várható –, annak törlesztéséről az autófinanszírozóval kell megállapodni.
Az ilyen helyzetek elkerülésére egyébként létezik egy részmegoldás és egy „teljes körű védelem” is: Részmegoldás, ha a hitelszerződés mellé ingó zálogjogot alapít a bank – ez új konstrukció, kevés finanszírozó alkalmazza és plusz költsége van. Azért részmegoldás, mert a végrehajtási eljárás és a kényszerértékesítés ugyanúgy lezajlik, a végrehajtó pedig a költségei levonása után az autófinanszírozót fizeti ki először – az autófinanszírozónak azonban, akinek az ügyfél eddig rendesen fizette a részleteket, nem érdeke az idő előtti lezárás, a befolyt összeg pedig nem mindig fedezi a tartozást. Mivel itt az autófinanszírozó van jobb pozícióban, ez esetleg elveheti a kedvét a végrehajtó megbízójának az egész folyamattól, mivel abból vélhetően nem lát majd egy forintot sem.
A „teljes körű védelmet” csak a pénzügyi lízing nyújtja. Ez a finanszírozás típus elterjedt, mindenhol elérhető. Ennél a szerződéstípusnál nem tud senki más (harmadik fél) érvényt szerezni a jogainak a finanszírozóval szemben, végrehajtási eljárás sem indulhat, mert a finanszírozó az eszköz tulajdonosa.
A másik kérdés, lehetséges-e finanszírozott autónál üzembentartó bejegyzése és ez megvéd-e a hasonló eseményektől? Igen, lehetséges üzembentartót bejegyeztetni, de ehhez a finanszírozó hozzájárulása szükséges. Viszont ez sem véd meg minket hitelügyleteknél a hasonló esetektől.
Üdvözlettel
Hiteldoktor
Üdvözlöm!
Rendelkezem egy lízingelt 2006-os évjáratú Suzuki Ignis gépkocsival.
Nagyon sok még rajta a hitel, de szeretnék fiatalítani. Van-e rá lehetőség, beszámíttatom egy másik, új, vagy újabb gépkocsi vásárlásakor, és kötök egy új hitelszerződést. Létezhet? Ha igen, mi ennek a lényege?
Várom megtisztelő válaszát!
Üdvözlettel: Péter
Kedves Péter,
egy ilyen csere bonyolult, de nem megoldhatatlan, kell hozzá egy kis matekozás, majd szervezés.
Mindenekelőtt ki kell számolni, hogy a meglévő Ignisen mennyi a tartozás és mennyiért számítanák be az újabb autóba. Ha az Ignisen több a tartozás, mint a piaci értéke – azaz amennyiért a kereskedő beszámítja – akkor csak úgy lehet továbblépni, ha Ön készpénzzel kiegészíti a kocsi árát, így lezárható a mostani szerződés. Ha szerencsés és a kocsi többet ér, mint a mostani tartozása, akkor a kettő különbözete adja ki, hogy mennyi az Ignis „tehermentes része”, ezzel az összeggel tud az új kocsiba beszállni - ezt lehet, hogy ki kell egészíteni (ma már 20% a minimális önrész).
Ezután jön a szervezés, amelyhez egy talpra esett és likvid (készpénzzel rendelkező) kereskedőre van szükség. Ugyanis a jelenlegi hitelező bank addig nem adja ki az Ignis törzskönyvét, amíg be nem érkezik hozzá a teljes lezárási összeg, az új hitelt nyújtó bank pedig csak azután folyósít, hogy az új kocsira a hitelszerződés elkészült, az önrészt befizette, s a kocsi forgalomba helyezése vagy átíratása megtörtént. A nehézséget az jelenti, hogy az Ignis szerződésének lezárásához szükség van pénzre, mert az új autóra csak pár nap múlva fog utalni a bank. Ilyenkor a kereskedő tud segíteni a következő módon: (1.) a saját forgótőkéjéből besegít önnek a lezárásba; (2.) a már tehermentes Ignist megveszi Öntől; (3.) így az új hitelnél megvan az önrész (az Ignis tehermentes része, amelyet lehet, hogy ki kell még egészíteni). Vélhetően erre az időre az Ignist le kell állítani a kereskedésbe, hogy legyen a kereskedőnek biztosítéka, ha már milliós összeget kifizet a tehermentesítésre.
Innentől már a szokásos mederben folyik az ügymenet és végül mindenki elégedett lesz: a kereskedőnek az Ignis lezárásába fektetett pénze ott van a már az ő készletét gyarapító Ignisben és el tudott adni Önnek egy másik autót; Ön lezárta a régi hitelt és az új autót új finanszírozással vitte el.
Ha a kereskedő nem tud vagy nem akar pénzt áldozni az Ignis hitelének lezárására, Önnek kell bő egy-két hétre valahonnan kölcsönözni annyi pénzt, hogy az Ignis hitelszerződését lezárja, amíg az új szerződésre nem folyósít a bank.
Üdvözlettel
Hiteldoktor
Üdvözlöm
Van egy lizingszerződésem, elmaradtam 120 000 ft-tal és a gondom az is, hogy ellopták a táskám amiben benne volt az autó kulcsa is, lényeg a végrehajtó elvitte az autót. Küldtem egy levelet a banknak, hogy szeretném folytatni a szerződést. Mire számíthatok ha esetleg nem folytathatom a szerződést? Lenne rá egy vevő is aki kp-re megvenné legalább ne egy idegen élvezze:) a szép autómat.
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel Mária
Kedves Mária,
az eset körülményeinek pontos ismerete hiányában általános tanácsokat tudunk adni a felmerült problémákkal kapcsolatban, amelyek abban segítenek, hogy eredményesen tudjon együttműködni az autófinanszírozóval.
1. A legfontosabb, hogy amennyiben fizetési problémái jelentkeznek, mielőbb keresse meg a finanszírozót annak érdekében, hogy közös erővel találjanak megoldást, amely az Ön részéről teljesíthető-vállalható, és a finanszírozó is biztosítottnak látja a hitelösszeg visszafizetését. Fontos elmondani, hogy a finanszírozónak éppúgy érdeke a szerződés fenntartása, mint a szerződő félnek, hiszen az autó visszavétele és a szerződés felmondása nyomán a banknak is vesztesége keletkezik. Levelére a bank várhatóan hamarosan válaszolni fog, de a minél gyorsabb megoldás érdekében javasoljuk, hogy személyesen vagy telefonon is keresse meg a bankot.
2. Sokan nincsenek vele tisztában, hogy általában az autó visszavételét követően is van még lehetőség a megállapodásra! Ekkor azonban számíthat arra, hogy a finanszírozó a már lejárt esedékességű tartozások kiegyenlítését feltételként szabja ahhoz, hogy továbbra is éljen a szerződés. Egyedileg előfordulhat, hogy ennek feltételeként a finanszírozó még egy nagyobb összeg megfizetését is kéri Öntől (azaz plusz xxx Ft tőkebefizetést). Ezzel a finanszírozónak az a célja, hogy mérsékelje a további kockázatokat, és Ön bizonyítsa a bank felé, hogy a továbbiakban újra jól fizető ügyfél lesz.
3. Hogy ne a bank értékesítse a kocsit, hanem az Ön vevőjelöltje vegye meg, arról Önnek kell egyeztetnie a finanszírozóval, ezért feltétlenül jelezze nekik ezen szándékát! Kérdés, milyen gyorsan és milyen árat fizetne az Ön vevője? Elképzelhető, hogy erre a megoldásra nyitott lesz a finanszírozó, hiszen neki ilyen helyzetben az az érdeke, hogy a lehető leghamarabb és a legmagasabb áron adják el a kocsit, amelyből a hitelt le lehet zárni, vagy ha a tartozás nagyobb, mint a kocsi értéke, akkor az értékesítés után kisebb tartozás maradjon csak fenn.
4. Az ellopott kulccsal kapcsolatban: a gyári kulcs(ok) hiánya sajnos értékcsökkentő tényező egy autó eladásánál. Ha ellopták a kulcsot, pláne táskával együtt, azzal is számolni kell, hogy a tolvaj visszatér és a kocsit is megpróbálja eltulajdonítani.
Megfontolandó a zárcsere, amelynek költsége pár tízezer forint lehet, mivel utána jobb áron lehet eladni az autót illetve nem kell attól tartani, hogy amennyiben ellopják a kocsit, a biztosító megtagadja a kártérítést - de ez már a „Biztosításdoktor” területe.
Üdvözlettel
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
Hat éve vásároltam kereskedésben egy személygépkocsit. A vásárláshoz hat éves futamidejű hitelre volt szükségem. Az utolsó havi részletet most fizettem ki. Mivel az autó a vásárlás napjától az én tulajdonomban van, a Bank a nevemre szóló törzskönyvet magánál tartotta. Most, hogy a hitelem lejárt, 3000 Ft-ért hajlandó kipostázni a címemre. Az első kérdésem, hogy jogos-e ez a banki eljárás? A másik kérdésem, hogy amikor az autót megvásároltam, az általam és a kereskedő által aláírt hitel szerződést a kereskedő elküldte a bankhoz, hogy ott hitelesítsék. Azt mondta, hogy a banktól aláírva kapok majd egy példányt én is. Ez az elmúlt 6 évben nem akart megérkezni. Telefonon azt mondták, hogy néhány ezer (nem emlékszem pontosan, de 5 körül)forintért hajlandóak küldeni egy hiteles másolatot. Így nem tudom mi áll a szerődésben. Ez jogos-e a bank részéről? Azt gondolom, hogy elég sok pénzzel gazdagítottam őket ahhoz, hogy egy ajánlott levelet ingyen kiküldjenek. De a jól fizető ügyféltől akarnak még többet legombolni... Várom válaszát!
Üdvölettel: St.Rob
Tisztelt Érdeklődő!
Még nem találkoztunk olyan gyakorlattal, hogy a finanszírozó díj, vagy költségtérítés ellenében bocsátotta volna az ügyfél rendelkezésére a szerződés lejáratakor kiállításra kerülő záró dokumentációt és a szerződés hatálya alatt letétben tartott törzskönyvet. Ez természetesen nem zárja ki ennek lehetőségét, ezért érdemes tájékozódni arról, hogy a finanszírozó milyen díjtételeket számolhat fel. Erről az ügyfélszolgálaton és a hirdetményben közzétett díjjegyzékből szerezhet információt.
A szerződés futamideje alatt a díjtételek típusa és mértéke változhat, ezért a szerződés maga nem feltétlenül tartalmazza ezeket. Ettől függetlenül azonban valóban érdemes lenne látni, milyen rendelkezések vannak a dokumentumokban.
Általánosságban elmondható, hogy a finanszírozó azon dokumentumok másolatának kiadásáért számol fel díjat, költségtérítést, melyekből az ügyfélnek rendelkeznie kell már egy példánnyal, mégis kéri a másolat kiadását. Javasoljuk, kérjen igazolást arról, hogy a szerződés megkötését követően a bank postázta Önnek a szerződést. Ha ilyet nem tudnak kiadni, akkor jó eséllyel kérheti a másolat díjának elengedését.
Megoldást jelenthet az is, hogy a finanszírozó honlapján tájékozódik a szerződéses dokumentumokról, ugyanis a gyakorlatban az is előfordul, hogy a kereskedésben aláírt szerződés csak a konkrét adatokat tartalmazza és az egyéb részletes rendelkezések az Általános Szerződési Feltételekben és/vagy Üzletszabályzatban találhatóak. Az utóbbiak a finanszírozók honlapján általában megtalálhatóak.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Tisztelt szakértő!
A kérdésm a következő:
Ha nincs elmaradásom a havi részletekkel egy szg-ra felvett hitelnél és én szeretném felmondani a hitelszerződést egyoldalúan hivatkozva a gazdasági helyzetre megtehetem-e?:)
Csak egy kérdés nem hiszem, hogy sokan megkérdezték már ezt!
Köszönettel egy bankrabszolga.......
Tisztelt Érdeklődő!
A hitelszerződés feltételei rendelkeznek arról, hogy van-e lehetősége futamidő lejárta előtt felmondani a szerződést és ha igen milyen feltételekkel.
Azt azonban érdemes tudni, hogy a gazdasági helyzet alakulása és az erre hivatkozással történő szerződés felmondás nem mentesíti Önt a szerződésből eredő fizetési kötelezettség maradéktalan kiegyenlítésének kötelessége alól.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Kedves Hiteldoktor!
Banki finanszírozású autó üzembentartói jogának átírásához kezességvállalását kérte a bank. Aláírtam a kezességvállalást, a bank kiadta az engedélyt, de az üzembentartói jog átírására nem került sor. Most, fél évvel később, mint kezest, szólít fel a bank, hitelelmaradás miatt.
Kérdésem, ha kezességet nem finanszírozási szerződésben vállaltam, csak üzembentartáshoz, de az sem került a nevemre, jogos-e a bank követelése?
Várom válaszát
Tisztelt Érdeklődő!
A bank mindaddig jogosan követeli Öntől is a szerződésből eredő fizetési kötelezettség teljesítését, amíg a kezességvállalás hatályosan fennáll, függetlenül attól, hogy a vállalásra milyen okból került sor.
Amennyiben Ön nem kíván a továbbiakban kezes lenni, kérelmezheti a banknál a kezesség megszüntetését. Mivel a kezes állítására nem a bank kötelezte az adóst, hanem azt Önök kezdeményezték, van esély arra, hogy a bank hozzájárul a megszüntetéshez. Azt azonban érdemes tudni, hogy erre csak akkor van reális esély, ha a szerződésen nem áll fenn hátralék, azaz az adóssal szemben nincs lejárt esedékességű követelése a banknak, vagy ha igen (mint jelen esetben is), az adós másik, legalább az Önével azonos fizetési képességű kezest állít.
Számítani kell arra is, hogy egyes finanszírozóknál a kezesség megszüntetésének díja van, ennek mértékéről a bank ügyfélszolgálatán, vagy a honlapon közzétett díjjegyzékből lehet tájékozódni.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Üdvözlöm.
A következő kérdéssel szeretnék önhöz fordulni. Hitellel terhelt autóm van amit rendesen fizetek, soha sem volt elmaradásom. Szeretném az autót eladni, de egy ésszerű lehetőség lenne rá, átadni a hitelt a vevőnek fizesse ő tovább. Sajnos mindenki közjegyző vagy ügyvéd által írt szerződéssel szeretné átvenni, de ezeknek ismerem a hátrányait. A mai nap a következő kérdéssel fordultak hozzám: Banki üzembentartóival átadom e az autót? Ilyenről még nem hallottam, és nem vagyok biztos benne hogy létezik ilyen. Ha létezik ilyen akkor azt szeretném megkérdezni, hogy ha így átadom a kocsit akkor ha az üzembentartó nem fizeti az autót akkor melyikünkön hajtja be a bank a tartozást?
Választ előre is köszönöm
Üdvözlettel
István
Tisztelelt István!
Valóban van arra lehetőség, hogy az autó forgalmi engedélyébe üzembentartóként bekerüljön valaki, ha a bejegyzéshez a finanszírozó a hozzájárulását adja. A hozzájárulás feltételéül a bankok általában azt kérik, hogy a leendő üzembentartó vállaljon kezességet a hitelszerződésből eredő fizetési kötelezettségért.
Ez alapján ugyan a használó is kötelezetté válik, de az adós, jelen esetben Ön, nem mentesül a kötelezettség alól. Ilyen esetben a törlesztő részletekről kiállított számlák továbbra is az Ön nevére szólnak, tartozás esetén első sorban Öntől követel bank és ha a szerződés felmondására, a tartozás behajtásra, végrehajtásra kerül, Ön is fizetni köteles. Ez azt jelenti, hogy például más ingó, vagy ingatlan vagyonát megterhelhetik, lefoglalhatják, vagy munkabér letiltást kezdeményezhetnek.
Ezen felül minden, az autó fenntartásával kapcsolatos adó, illeték is Önt, mint tulajdonost terhel, esetleges parkolási bírságot is Önre terhelhetnek.
A fentiekből látható, hogy az Ön számára az "üzembentartóival történő átadás" nem jelent biztonságos megoldást, ezért azt javasoljuk, ragaszkodjon a hitelszerződésből eredő fizetési kötelezettség átvállalásával egybe kötött, a tulajdonjogot is egyértelműen rendező adásvételi szerződéssel történő értékesítéshez.
Üdvözlettel:
Hiteldoktor
2006-ban visszafizettünk egy autót, melyet lízingre vettünk 1 év után.
2008.08.18-án lezárásra került
És most vettem észre, hogy az iraton még van olyan is: 2006.09.10.dij , 2006.09.10 Árfolyam különbözet, 2006.09.10 a törlesztő aktuális árfolyam különbözete, tehát 3 olyan dolog is van, ami már dátumilag a lezárás és befizetés után van? Hogy lehetséges ez? Amikor már mindent kifizettünk 2008.08.16-án.
Kedves Érdeklődő!
A levelében leírtak alapján nem állapítható meg pontosan, hogy a lezárásra 2006. vagy 2008.évben került sor. Szintén irányadó lehet, hogy a lezárás pontosan milyen napi hatályú, mert a 08. havi befizetés még nem feltétlenül jelenti, hogy a 09. havi törlesztő részletet nem kell megfizetni, hiszen az tartalmazhat időarányos, a tőketartozás számításának szempontjából fizetendő tételeket. Amennyiben az Önnél lévő szerződéses és lezárási dokumentumokból nem derül ki egyértelműen, hogy a finanszírozó jogosan számolta fel az Ön által kifogásolt összegeket, javasoljuk, hogy a finanszírozó ügyfélszolgálatával vegye fel a kapcsolatot, ahol a feltett kérdésekre pontos válasszal tudnak szolgálni.
Üdvözlettel:
Hiteldoktor
Úgy olvastam, hogy a tőketartozás aktuális árfolyam különbözete a tőketartozás 1 %-a,a minimum 10 000 ft. Nekünk 2008.08-18-án 141 196 Ft-ot számoltak fel 1 121 806 ft tőketartozásra, miután egy összegben másfél év után visszafizettük a hiteltartozásunkat.Szerintem ez sok! Tisztelettel Simonné
Kedves Érdeklődő!
Nincs információnk arról, hogy deviza alapú hitelszerződések lezárásakor a tőketartozást terhelő árfolyam-különbözet százalékos mértékben, vagy forint összegben maximalizálva lenne bármely finanszírozónál. Nem tudunk arról sem, hogy ezt a korlátozást bármilyen jogszabály, vagy rendelkezés előírná a pénzintézetek részére. Ennek oka, hogy a devizában nyilvántartott tőketartozás visszafizetésekor az árfolyam-különbözetet az határozza meg, hogy a szerződésben rögzített devizatípus aktuális értéke mennyivel magasabb vagy alacsonyabb a szerződés megkötésekor érvényes bázis árfolyamértéknél.
Általánosságban elmondható azonban, hogy a finanszírozók - a jogszabályi kereteken belül - a szerződés futamidő lejárta előtti lezárásáért módosítási díjat számolnak fel. Ez legtöbbször a fennálló tartozás (plusz esetenként a tőkére eső árfolyam-különbözet) százalékos arányában kerül megállapításra. Az Önre vonatkozó díj mértékéről a finanszírozó ügyfélszolgálatán, vagy a hirdetményben közzétett Díjjegyzékből tájékozódhat. A hirdetmények a finanszírozók honlapján is megtekinthetőek. Amennyiben úgy véli, hogy a lezárásnál nem a szabályzatban foglaltaknak megfelelően került meghatározásra a lezárási díj, kérem vegye fel a kapcsolatot a finanszírozóval az ügy tisztázásának érdekében.
Üdvözlettel:
Hiteldoktor
Hitellel terhelt autómat eladnám, elvileg találtam is egy vevőt, aki hitelátvállalással elvinné az autót, de a majd' 300ezres szerződésmódosítási díjat már nem akarjuk/tudjuk megfizetni. Van arra esetleg példa, hogy a finanszírozó (Erste) ezt elengedi/ csökkenti?
Köszönöm válaszát!
Tisztelt Érdeklődő!
Az átvállaláskor fizetendő módosításai díj elengedését, vagy mérséklését természetesen lehet kérelmezni, de érdemes tudni, hogy ezt a finanszírozók általában csak indokolt esetben teszik meg.
Indokolt esetnek minősül például, ha az autó értékesítésére azért kerül sor, mert az eladó anyagi, szociális körülményeibe olyan, dokumentumokkal igazolt változás áll be, ami a szerződés megkötésekor vállalt fizetési kötelezettség teljesítését jelentősen befolyásolja. Ilyen lehet például tartós táppénz, tartós munkanélküliség stb.
Ha ilyen körülmény nem áll fenn, kevés esélyt látunk arra, hogy a módosítási díj elengedésre kerül, annál is inkább, mivel az ilyen esetekben felszámolt módosítási díj általában az átvállalót terheli.
Ettől függetlenül a kérelmet be lehet küldeni bízva az esetleges méltányos elbírálásban.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
Autóvásárlás előtt állok és sikerült megtalálnom az ideális jelöltet, konkrétan egy Mercedes CLS 320 CDI/ CLS 350 van szó. A magyar autópiaci árakat (6 M Ft-ról indul) a németországi árakkal (~4,7 M Ft) összehasonlítva arra a következtetésre jutottam, hogy Németországból fogom megvenni az első felsőkategóriás autómat. A kocsit továbbra is német rendszámmal használnám. Milyen lehetőségeim vannak az autó német rendszámmal való használatára és németországi finanszírozására?
Tisztelt Érdeklődő!
Az Ön által feltett kérdésre nem áll módunkban válaszolni, mivel a külföldi bankok finanszírozási lehetőségeiről, feltételeiről nem rendelkezünk információval.
Annyit azonban érdemes tudni, hogy amennyiben a külföldi finanszírozás ügyében nem jár sikerrel, magyar finanszírozásra csak akkor lesz lehetőség, ha az autót Magyarországon forgalomba helyezik, azaz magyar rendszámmal látják el.
Tisztelettel:
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor.
Eladom hitellel terhelt autómat. Hitel átvállalás nem lehetséges. A vevő kifizeti a vételárat, amiből kifizetem a hitelt. A bank néhány napos átfutást mond a hitel lezárására és azt mondja addig nem tudom megkötni az adásvételi szerződést. Mi a teendő ilyen helyzetben?
Kedves Érdeklődő!
Általánosságban elmondható, hogy a jármű értékesítéséhez szükséges törzskönyvet és a hitelintézet által bejegyzett elidegenítési és terhelési tilalom bejegyzésének törléséhez szükséges nyilatkozatot csak a hitel kifizetését követően adja ki a finanszírozó.
A gyorsabb ügyintézés érdekében érdemes lenne megkérdezni hogy van-e lehetőség a törzskönyv személyesen történő átvételének és ha igen milyen feltételekkel. Amennyiben nincs lehetőség a törzskönyv személyes átvételére, érdemes megérdeklődni a pontos ügymenetet a dokumentum kiállítására valamint a törzskönyv postázására vonatkozóan, hogy az adásvételi szerződést meg tudják írni.
Üdvözlettel:
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
Van egy 12 éves Daewoo Lanos autóm, amit 6 éves hitelre vettem 2006.áprilisban. A hitelt azóta is fizetem (még szűk egy év van hátra), de az autó időközben elromlott, és jelenleg nem áll módomban megjavíttatni. Arra gondoltam, hogy kérném a forgalomból való ideiglenes kivonást, hogy legalább a súlyadót és a kötelező biztosítást ne kelljen fizetnem.A fennmaradó hitelt tovább törleszteném a bank felé. Kérdésem a következő: kérelmezhetem-e az autó forgalomból való ideiglenes kivonását úgy, hogy nincs nálam a törzskönyv (mert ez a banknál van)? A jogszabályi leírásokban erre nem találtam egyértelmű választ. Tájékoztatását előre is köszönöm!
Üdvözlettel, Gábor
Kedves Gábor!
Kérdésére válaszolva jelenlegi információin alapján az ideiglenes forgalomból történő kivonáshoz nem szükséges a törzskönyv. Hitellel terhelt autó esetében viszont az ügyintézéshez szüksége lehet a finanszírozó hozzájárulásához. A pontos ügymenet érdekében érdemes lenne felvennie a kapcsolatot a területileg illetékes okmányirodával, és finanszírozójával.
Üdvözlettel:
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
Egy használt autókat értékesítő portálon a gépkocsihoz ezt a megjegyzést fűzték: "A gépkocsi hitelátvállalással eladó 1.290.000ft az atvallalando hitel havi törlesztő 25.500 ft beepitett cascoval egyutt. Lombard lizinges hitel van rajta csak az atiras koltsegeit kell fizetni." Segítene ezt konyhanyelvre lefordítani? Egyáltalán mi a különbség hitel és lízing között? Milyen futamidővel kell számolni? Hogyan alakul a tulajdonviszony?
Segítségét köszönöm: Dada
Kedves Érdeklődő!
A hitel és a lízing szerződés közötti fő különbség, hogy hitelszereződés esetében Ön a jármű tulajdonosa, a pénzintézet részére elidegenítési tilalom és opció kerül bejegyzésre. Lízingnél a jármű tulajdonosa a finanszírozó; Ön mint üzembentartó kerül bejegyzésre, ebben az esetben a lízingszerződésből eredő tartozás megfizetését követően kapja meg a tulajdonjogot.
Az átvállalás előtt érdemes körültekintően tájékozódni arról, hogy mennyi az autó aktuális piaci értéke és mennyi a hitelszerződésen fennálló, átvállalni kívánt tartozás. (A tartozást általában a jövőbeni kamatok és - deviza alapú szerződés esetén - a jelenlegi árfolyamkülönbözet nélkül hasonlítják össze az autó értékével.) Ha a két összeg aránya megfelel Önnek, a finanszírozó ügyfélszolgálatán kell érdeklődni, hogy lehetséges-e az átvállalás, ha igen, milyen feltételeknek kell megfelelni, milyen dokumentumokat kell benyújtani a hitelképesség vizsgálathoz és mi a menete, mennyi a díja az átvállalásnak.
Ekkor már érdemes az eladót megkérni, hogy együtt nézzék át a hitelszerződés dokumentumait, hogy Ön megismerje az abban foglaltakat. Fontos például, hogy a jelenlegi törlesztőrészlet nagysága, a hitel futamideje megfelel-e Önnek, esetleg szeretne változtatni rajta és azt a finanszírozó engedélyezi-e.
Ha minden információ adott és Ön továbbra is fenntartja a vásárlási szándékát, akkor kezdeményezhetik a banknál az átvállalást. Hitellel terhelt autó átvállalását kizárólag 3 oldalú a finanszírozó által is aláírt tartozás átvállalással együtt ajánlom, mivel kizárólag ebben tisztázott a tulajdon jog kérdése!
Üdvözlettel:
Hiteldoktor
Fél éve meghalt édesapám. Örököltem egy hitellel terhelt autót, aminek jelenlegi forgalmi értéke annyi, mint az autón még fennmaradt hitel. Én a hitelt fizetném tovább, az autót szeretném megtartani és a nevemre íratni (már a haláleset óta én fizetem a törlesztőrészleteket Apu nevén), de aktív BAR-listás vagyok. Akiket eddig megkérdeztem, azt mondták: ne csináljak semmit, fizessem ugyanígy a törlesztést - még 24 hónap van hátra - és majd ha lejárt, csak akkor menjek a bankhoz. Nincs ennél jobb - törvényesebb - megoldás?
Kedves Érdeklődő!
Általánosságban elmondható, hogy amennyiben a szerződés futamideje alatt az adós elhalálozik, a tulajdonos vagy üzembentartó megváltoztatására a hagyatéki eljárás lezárása után kerülhet sor. Ilyen esetekben az, hogy az örökös aktív BAR-listás, nem akadályozza a szerződés nevére történő átírását, de a hitelintézet egyedi elbírálás alapján kérhet be a szerződés folytatásához kezest, kezeseket. Mivel a tulajdonos elhalálozásával változás áll be a tulajdonjogban, így az illetékes okmányiroda emiatt megkeresést is küldhet az örökösnek, ami miatt szintén célszerű a gépjármű mielőbbi átírása.
Üdvözlettel:
Hiteldoktor
Tisztelt Hiteldoktor!
2008. januárjában 5 éves futamidejű lízingszerződést kötöttem a Planet Leasing ZRt-vel a cégem nevére vásárolt kisteherautóra. A törlesztőrészleteket, a kötelező biztosítást és a cascót pontosan fizetem, tartozásom nincs. Néhány napja levelet kaptam a CIB Bank ZRt-től (a Planet Leasing Zrt. háttér-finanszírozója), amely szerint a CIB Bank a gépjármű tulajdonjogát a Planet Leasing ZRt-től megszerezte, és felszólítanak, hogy az autót 8 napon belül adjam át a GR8 Auctions Kft-nek (ez egy bankok által lefoglalt autókat értékesítő cég). Felajánlják, hogy amennyiben az autót tovább szeretném használni, ill. lízingelni, az autó átadása után(!) új lízingszerződést köthetek a CIB Bankkal (gondolom, az eddiginél kedvezőtlenebb feltételekkel). A levél zárómondatában még megfenyegetnek, hogy (mivel a törzskönyv már a CIB Bank birtokában van) amennyiben a felszólításnak nem teszek eleget, "Bankunk a gépjármű forgalomból történő ideiglenes kivonása, valamint a gépjármű visszavétele iránt lesz kénytelen intézkedni." Az eset mögött nyilvánvalóan a Planet Leasing Zrt. és a CIB Bank jogvitája áll. A kérdésem, hogy van-e joga a CIB Banknak a fentiekhez egy pontosan fizető, a futamidő háromnegyedénél járó ügyféllel szemben, illetve, hogy mit tegyek: adjam le az autót, vagy várjak, hogy a két cég rendezze a jogvitát?
Péter
Tisztelt Érdeklődő!
Az Ön által leírtak alapján nem lehet egyértelműen eldönteni, hogy a CIB Banknak milyen jogalapja van/lehet az ilyen eljárásra és nincs is információnk az ehhez hasonló korábbi esetről.
A két pénzintézet jogvitájának kimenetelét azonban nem kéne megvárni, ezért az Ön biztonsága érdekében azt tanácsoljuk, hogy a szerződéses dokumentumokkal és a pénzintézetektől eddig kapott tájékoztató/felszólító anyagokkal keressen meg egy jogászt vagy ügyvédet. Az ő segítségével fel lehet deríteni, hogy a pénzintézeteknek milyen jogérvényesítési lehetőségeik vannak Önnel szemben, Ön milyen módon és mértékben köteles ezeknek alávetni magát. Ezek ismeretében mindenképpen azt javasoljuk, hogy írásban jelezzék a felmerülő kérdéseket, az eljárásra vonatkozó panaszukat a CIB Bank, és ezzel egyidőben a Planet Leasing felé.
Üdvözlettel:
Hiteldoktor
Üdv!
Kérdésem kissé összetett ugyan, de talán a problémáim előzményei magyarázatául szolgálnak. Elsősorban arra volnék kíváncsi hogy egy 2006-os évjáratú Suzuki Swiftet (svájci frank alapú, legrosszabb hitel) át tudnék e vállalni úgy, hogy fix, forint alapú hitellel folytassam annak törlesztését. A második kérdésem egy 2001-es évjáratú opel zafira 2.0 dti (250.000-et futott) gépjárművel kapcsolatban fogalmazódott meg. Az autó vételára 1,4 M ft volt, kezdő részletem 400.000, egy éve törlesztem fix forint 28.000/hó részletekkel. Ebből az autóból szeretnék varázsolni egy motorkerékpárt vagy egy használható 2-es swiftet.. (GYORS ELŐZMÉNYEK: Barátnőm édesanyja bárlistás létére 7 személyes autót akart a fent említett svájci frankos swift helyett. Erre én, a szintén fent említett zafira megvásárlása után egy egyszerű cserébe mentem bele. (sok kavarodás után végül egy sima kölcsönadási lett belőle) De a hölgy többszörösen elmaradt a suzuki hitelével így a terv kudarc lett, még úgy is, hogy egyenlítettem helyette 112.000 ft elmaradást a bank felé.. így maradt végül a zafira a nevemen.) Hogy további rekeszizom tornára sarkaljam a szerkeztőséget, elárulom hogy 20, azaz 20 éves vagyok, egyetemista, és jelenleg Angliában dolgozom.)
Köszönettel: A Bohóc
Tisztelt Érdeklődő!
Általánosságban elmondható, hogy a szerződések átvállalásánál a meglévő hitelszerződés a megkötéskor meghatározott feltételekkel kerülhet átvállalásra. Kérdésének tisztázása érdekében érdemes lenne felvenni a kapcsolatot a finanszírozóval, és megérdeklődni, hogy az átvállalás során vagy azt követően van-e, és ha igen, akkor milyen feltételekkel lehetőség az Ön által kért módosításra.
Fontos tudnia, hogy a hitelszerződés devizanemének módosításakor a fennálló teljes tőketartozás, az arra számolt árfolyamváltozás valamint az időszaki kamat együttes, forintban meghatározott összege képezni az új szerződés befektetési összegét.
A devizahitel forintra történő átváltásával meg lehet szüntetni az árfolyam - és kamatkockázatot, de a kamat és így a törlesztő részlet várhatóan magasabb lesz, illetve az átváltásnál keletkező árfolyamveszteség növelheti a tartozást. Továbbá külön költsége is lehet a devizahitel forintra történő váltásának.
Annak, hogy a jelenlegi autóját motorra/autóra tudja "varázsolni", alap feltétele, hogy az azt terhelő hitel maradéktalanul kifizetésre, vagy átvállalásra kerüljön. A tartozás egy másik eszközre történő átvezetése tudomásunk szerint egyik finanszírozónál sem lehetséges, még abban az esetben sem, ha az új gépjárművet hitel nélkül tudja megvásárolni. Lehetséges megoldás, hogy a meglévő autót terhelő hitelt a vételárból kiegyenlítik, vagy a vevő átvállalja a jelenleg aktuális tőketartozást. Természetesen mindez a fennálló tartozás és az autó értékének ismeretében dönthető el.
Az új autóra/motorra új finanszírozási szerződést kell kötni, aminek során a finanszírozó által előírt önrésszel is rendelkezni kell.
Javasoljuk, a lehetséges megoldásokról érdeklődjön a finanszírozó banknál, mert ők azok, akik teljes körű tájékoztatást tudnak adni az általuk biztosított lehetőségekről.
Üdvözlettel:
Hiteldoktor
Ha visszaadom a részletre vásárolt SUZUKI SX-4-es autóm a lizingcégnek, amelyen a tőke,és a kamat még 3,5 millió, az autó 2,5 éves, az autó eurótax szerinti pillanatnyi ára 2,5 millió, utána mennyit kell még kifizetnem???
Tisztelt Érdeklődő!
A pontos adatok hiányában nehéz megválaszolni a kérdését. Az biztosan látható, hogy az autó jelenlegi értéke kevesebb mint a fennálló tartozás.
Három fontos dolgot szükséges szem előtt tartani:
Az első, hogy egy olyan számítást kell kérni a finanszírozótól, ami azt mutatja mennyit kellene kifizetni a szerződés lezárásához. Feltéve, hogy az ön által leírt 3,5 millió Ft nem ez az összeg. A második, hogy egy eszköz EUROTAX értéke gyakran nem mutatja a valós piaci értéket, ezért mindenképpen érdemes tájékozódni az adott típus keresettségi és kínálati viszonyairól. A harmadik pedig, hogy előnyösebb ha önnek sikerül vevőt találni az autóra, ezzel ugyanis magasabb vételár is elérhető, továbbá a leadás/visszavétel költségei is elkerülhetőek.
Ha ön leadja az autót, akkor teljes tartozása egy összegben válik esedékessé. A finanszírozó értékbecslést készített és a tárolást is biztosítania kell. Általában átírás is történik, hacsak nem lízingszerződésről van szó, mert ebben az esetben már eleve a finanszírozó a tulajdonos. A visszavétel után a lízing cég megpróbálja értékesíteni az eszközt. Az értékesítés után történik az elszámolás, amikor is a fennálló teljes tartozásból (ami tartalmazza az összes költséget és a visszavételtől számított késedelmi kamatot) levonásra kerül az autó eladási ára és a maradék összeget kell önnek megfizetnie. A legtöbb finanszírozónál van mód ezen összeg részletekben történő visszafizetésére is.
Üdvözlettel
Hiteldoktor
Volt férjemet hozzásegítettem egy autóvásárláshoz úgy, hogy én vettem fel a szükséges összegű hitelt számára. Sajnos a törlesztéseket már egy jó ideje nem fizeti, az autót a bank eladta, a fennmaradó hitel összegét a bank egy ügyvédi irodán keresztül természetesen rajtam próbálja behajtani, mivel én vagyok az adós. Én az autót soha nem használtam, soha nem fizettem, ezt a volt férjem rendezte. A kérdésem az, hogy a behajtási szakaszban a volt férjem átvállalhatja-e a tartozás összegét, azért, hogy ne engem terheljen, esetlegesen ne az én tulajdonomban lévő ingatlanra terheljék rá, tehát a továbbiakban mindent rajta követeljenek! Válaszát köszönöm!
Tóthné Marcsi
Kedves Érdeklődő!
Sajnos nincs megnyugtató válasz a kérdésére. Természetesen finanszírozónként eltérhet a hozzáállás, de az alap felállás az, hogy mivel ön szerződött, így öntől próbálják meg behajtani a tartozást. További probléma még, hogy volt férje fizetési morálja miatt jutott ebbe a fázisba a szerződés, így az ő bevonása nem nyújt elég fedezetet a finanszírozónak, aki joggal zárkózhat el ettől a lépéstől. Mindezek mellett természetesen nem lehetetlen az elképzelés kivitelezése, de biztos, hogy ez csak egy egyedi megállapodás keretében jöhet létre és nagyban függ a volt férje vagyoni helyzetétől is. A legfontosabb, hogy folyamatosan tartsa a kapcsolatot a bankkal és közösen próbáljanak megoldást találni.
Üdvözlettel
Hiteldoktor
Van egy Suzuki Swift gépjárművem, amit nem tudok fizetni, bár még mindig megoldottam valahogy. A kérdésem az lenne, ha visszaadom a banknak és vonják a fizetésemből a fennmaradó összeget, akkor KHR listára kerülök -e, esetleg, ha valamilyen vagyonom van , vagy lesz azt elveszik-e tőlem?
Tisztelt Érdeklődő!
Cégenként eltérő lehet a gyakorlat, ezért fontos hogy egyeztessen a finanszírozójával is. A gépjármű leadásakor általában a hozzá tartozó szerződést lezárják és a teljes tartozás egy összegben válik esedékessé. Az autó értékesítésekor a vételárat levonják a tartozásból (ami addig is növekedhet késedelmi kamatokkal és a visszavétel/tárolás kapcsán felmerült költségekkel) és a fennmaradó összeget kell megfizetni. A KHR-be való felkerülés feltétele a 3 hónapot és a minimálbért meghaladó tartozás. Tehát ha a felmondástól számított 3 hónapon belül nem sikerül a finanszírozónak értékesíteni az eszközt akkor a szerződő nagy valószínűséggel felkerül a KHR-be. Javaslom, hogy ön próbálja meg értékesíteni az autót! Ezt a finanszírozó engedélyével megteheti és így elkerülhetőek a többlet költségek, továbbá ezekben az esetekben az értékesítés után fennmaradt hiteltartozásra jellemzően részletfizetést lehet kérni. A KHR-be kerülés nem jelenti automatikusan azt, hogy az ön ingó vagy ingatlan vagyonán végrehajtást foganatosítanának, de ha nem rendezi semmilyen módon a tartozását, akkor természetesen lehet számítani jogi lépésekre.
Üdvözlettel
Hiteldoktor