Vétlen voltam, totálkár lett. Fizetnek?

2011. július 14., 17:25 Módosítva: 2011.07.14 17:25

Kedves Hiteldoktor!

Segítségét kérem: autómat gazdasági totálkárra törte egy másik autós, a rendőrségi határozat megszületett, nem én vagyok a hibás. A bank a hitelemet lezárja a totálkár miatt. Kérdésem, hogy megfizeti-e a kározkozó biztosítója a kamatkülönbözetet, és a hitellezárási díjamat? Nagyon várom válaszát.

üdv.
Tünde

Kedves Érdeklődő!

Általánosságban elmondható, hogy totálkár esetén a hitelszerződést lezárják, hiszen a hitel fedezetéül szolgáló jármű nem nyújt kellő fedezetet. A szerződés lezárására a kártérítési összeg beérkezésének, vagy a roncs értékesítésének/roncsérték befizetésének napján kerül sor, de az ügymenet pénzintézetekként eltérhet. A szerződés lezárását követően a hátralévő tartozás egy összegben válik esedékessé, az esetlegesen fennmaradó tartozás részletfizetési lehetőségéről érdemes megkérdezni a finanszírozót.

A casco-biztosítás a járműre vonatkozik, így a kártérítési összeg a jármű értékére és a balesethez közvetlenül kapcsolódó egyéb költségekre (pl. elszállítási díj) terjed ki. Így a balesethez kapcsolódó egyéb személyes kárát polgári peres eljárás keretében van lehetősége érvényesíteni a károkozóval szemben. Ezzel kapcsolatos lehetőségek tisztázása érdekében minden esetben előzetes ügyvédi egyeztetést ajánlott.

Üdvözlettel:
Hiteldoktor

Külföldre vinném a hiteles kocsim. Engedik?

2011. július 14., 17:22 Módosítva: 2011.07.14 17:22
5

Kedves Hiteldoktor!

Munkából kifolyólag külföldre (Ausztriába) költözöm. Az EU-s szabályok szerint az autómat is át kéne rendszámozni. Magyar banknál van hitelem az autóra. Át tudom-e íratni az autót a banknál lévő törzskönyv nélkül? Mondhat-e olyat a bank, hogy mivel külföldre akarom vinni az autót, ezért neki megszűnik a fedezete a hitelre, és fizessem be a hátralévő tőkerészt azonnal egy összegben?

Köszönettel
Tamás

Tisztelt Érdeklődő!

Általánosságban elmondható, hogy a jármű átíratására kizárólag a törzskönyvvel van lehetőség. Az elidegenítési és terhelési tilalomnak, valamint az opciós jognak a hitelszerződésből eredő fizetési kötelezettség Adós(ok) általi maradéktalan kiegyenlítéséig fenn kell állnia. A jármű külföldön történő használatának feltételei finanszírozónkként eltérhetnek, így a részletes lehetőségekért kérjük, vegye fel a kapcsolatot finanszírozójával.

Üdvözlettel:
Hiteldoktor

Bedől a hitelem. Zaklatni fognak?

2011. július 14., 17:18 Módosítva: 2011.07.14 17:18

Tisztelt Hiteldoktor!

Valószínűleg nem fogom tudni a továbbiakban fizetni az autóm részleteit, melyen jelzáloghitel van. Miután a Hitelintézetnek visszaadom az autót, mire számíthatok? Zárolhatják a számlámat? A kezes számláját? Zaklathatnak minket a munkahelyünkön? Mire kell felkészülnöm?

Válaszát előre is köszönöm

Tisztelt Érdeklődő!

Ha Ön már előre látja, hogy a havidíjak fizetése nehézségekbe fog ütközni, akkor a finanszírozóval együttműködésben megoldást lehet találni a problémára. Fontos, hogy tisztában legyen azzal, mennyi az Ön teljes tartozása és kb. mennyit ér a gépjármű. Amennyiben a tartozás magasabb, mint az autó értéke, annak értékesítése után önnek még természetesen marad tartozása a hitelintézet felé. Ennek megfizetésére különböző lehetőségek vannak, ez cégenként változik, de általában van mód a részletekben történő rendezésre. Ha Ön eleget tesz minden kötelezettségének, akkor nem kell tartania sem Önnek, sem kezesének semmilyen "zaklatástól". A tartozás rendezésének elmulasztása esetén a finanszírozó saját szabályzatában rögzített, továbbá a vonatkozó törvényekben meghatározott és engedélyezett lépéseket teheti meg. Ezek között szerepelhet behajtás, fizetési meghagyás, végrehajtás kérése. Azonban mindez elkerülhető, ha, mint említettem, együttműködik a hitelintézettel. Javaslom, hogy vegye fel a kapcsolatot finanszírozójával és érdeklődjön a lehetőségekről!

Üdvözlettel
Hiteldoktor

Hiteles autómat elviheti másik bank?

2011. július 11., 13:22 Módosítva: 2011.07.11 13:22

Jónapot.

Érdeklődnék, hogy egy hiteles autómat elvihet e egy másik bank akiknek tartozok?

Köszönöm.

Tisztelt Érdeklődő!

Általánosságban elmondható, hogy amennyiben Ön tartozást halmoz fel úgy a finanszírozó végrehajtást kezdeményezhet Ön ellen; melynek következtében akár a hitellel terhelt autója is foglalás alá és értékesítésre kerülhet a tartozás rendezésének érdekében.

Üdvözlettel:
Hiteldoktor

Többel tartozok, mint amit felvettem

2011. július 10., 09:40 Módosítva: 2011.07.10 09:46
18

Tisztelt Hiteldoktor,

4 évvel ezelőtt vásároltam 72 hónapos futamidőre egy Honda Civicet. 20% befizetéssel a hitelösszeg 4.000.000 Ft volt, 153 forintos CHF mellett. A törlesztőrészlet integrált CASCO -val 78.000 Ft, FIX konstrukcióval. A CASCO ebből kb. 16.000 Ft. Most, kb. 50 havi törlesztés után szerettem volna lezárni a hitelem. A tájékoztatás szerint, a lezáráskor fizetendő összeg Kb. 4,6M Forint. Lehetséges ez? Ha ez így megy tovább, sosem kerül kifizetésre a hitel. Esetleg éremes lenne bevonni a PSZÁF -t?

Előre is köszönettel,
Zsolt

Kedves Érdeklődő!

A finanszírozási szerződés futamidő lejárta előtti lezárásának elvéről az Ön által kötött szerződés egyedi és általános feltételei, valamint a finanszírozó üzletszabályzata, díjjegyzéke rendelkezik.

Általánosságban elmondható, hogy a szerződés futamidő előtt történő lezárásakor a finanszírozó meghatározza a hátralevő tőketartozást valamint a lezárási ajánlat érvényességéig a fennálló tőketartozásra számolt kamatot. Deviza alapú hitel esetében a kalkuláció részét képezi a tőkére eső árfolyam változás is, ami a bázis árfolyam (kötéskori árfolyam) és a lezáráskor érvényben lévő árfolyam figyelembevételével kerül kiszámításra. Amennyiben van lejárt ki nem egyenlített esedékességű tartozás, abban az esetben ez a tétel is feltüntetésre kerül a finanszírozó által kiadott kalkulációban.

A szerződés kifutás előtti lezárásakor általában lezárási díj kerül felszámításra, melynek mértékét az adott pénzintézet érvényben lévő díjjegyzékében/kondíciós listájában határozza meg.

Amennyiben nem érti hogy a kiadott ajánlaton szereplő adatok miből és hogyan tevődnek össze kérheti a lezárási ajánlat részletes magyarázat is finanszírozójától.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Áthitelezni üzembentartóival?

2011. július 8., 13:34 Módosítva: 2011.07.08 13:34

Tisztelt Hiteldoki!

Átvennék egy autót, melyen hitel (2.200e ft.) van. A tulaj nem tudja fizetni, nekem pedig tetszik az autó. Tudom, a legbiztosabb az lenne, ha hitelképesség után átvenném a hitelt és az autót. De most váltottam munkahelyet és még nem vagyok hitelképes + a jövedelem mértéke is kevés egyenlőre, de ez változni fog. A banknál érdeklődtem és a hitelátvállaláson kívül van még egy lehetőség az "Utólagos üzembentartó bejegyzése". Megkaptam a szükséges nyomtatványokat, melyek alapján bírálják el. Tehát működik ebben a formában is a BANK ENGEDÉLYÉVEL. Itt is vizsgál hitelképességet a bank, de a mértéket már nem olyan szigorúan. Azért mert üzembentartó és kezes is lennék. Ez nem is probléma mert Én fizetnék (csekkes) mindent, ami az autóval kapcsolatos kiadás, CASCÓT IS! Ez a rész rendben van. De mi van a másik oldalon? Ebben is kérném véleményét. Mi van ha a tulaj meggondolja magát és követeli az autót? Mi a helyzet, ha van a tulajnak bárhol olyan hiteltartozása (nem tudom, de nem lehet tudni, ezt mindig elhallgatják) ami behajtásig fajul, elvehetik az autót? Ezeket le lehet védeni, papírozni? (ügyvéd-közjegyző). Le lehet mondatni minden követelésről, míg Én fizetek mindent? Mi az a megoldás mely a legkevesebb kockázattal jár ebben a formában?

Köszönettel:
Yessbe

Tisztelt Érdeklődő!

Általánosságban elmondható, hogy a legbiztonságosabb mód a hitelátvállalás lenne, mivel ebben az esetben a jármű az Ön tulajdonába kerül. Érdemes utána kérdezni a hitelezőnél, hogy milyen feltételekkel lenne lehetősége átvállalni a hiteltartozást (esetleg kezes bevonásával). Az üzembentartói státusz jogi vonatkozásban nem nyújt tulajdon jogot, így a járművet Öntől bármikor visszakérheti tulajdonosa. Továbbá ebben az esetben fontos tény, hogy amennyiben Ön kezességet vállal a hiteltarozásért, abban az esetben az esetleges tartozást Öntől is követelheti a finanszírozó. Tartozás esetén a jármű lefoglalható a tulajdonostól, így a jármű átvételét kizárólag tisztázott jogi körülmények között javaslom.

Üdvözlettel:
Hiteldoktor

Adhat ki elfogató parancsot a bank?

2011. július 4., 16:20 Módosítva: 2011.07.04 16:20

Tisztelt Hiteldoktor!

Hiteles autómat nem tudom tovább fizetni, a bank visszaveszi. Még nem tudom visszaadni, mert a férjem külföldön van vele és nincs pénze hazajönni, csak 3 hónap múlva. Mi a teendő? Mit tehet a bank? Adhat-e ki elfogató parancsot? Mert ezzel fenyegetőznek, pedig tényleg visszaadnánk, csak most nem tudjuk.

Köszönöm válaszát.

Tisztelettel
Csilla

Kedves Csilla!

Díjfizetés elmaradása esetén, ha a visszavétel sikertelen, a finanszírozónak van lehetősége a hatóság bevonására. Javaslom, hogy egyeztessen a hitelintézettel, jelezze feléjük is a problémát, kérjen segítséget, haladékot! Pozitív irányba befolyásolhatja az ügymenetet, ha a leadásig tud valamennyit befizetni a szerződésére, függetlenül attól, hogy a szerződés milyen stádiumban van. Érdemes elgondolkodni azon is, hogy vevőt keressen az autóra. Ennek menetéről szintén érdeklődjön a finanszírozónál!

Üdvözlettel Hiteldoktor

Kérhetem kártérítésként a hitellezárási összeget?

2011. július 4., 16:17 Módosítva: 2011.07.04 16:17

Tisztelt hiteldoktor!

Kérem adjon tanácsot, hogy a hiteles autómat gazdasági totálkárra vették fel, miután vétlen voltam egy közlekedési balesetben. Rendőrségi határozat is készült erről, hogy a károkozóm felelős a baleset bekövetkezéséért. A hitelem így lezárásra kerül. Kérdésem, hogy hitellezárási összeget kártérítésként kérhetem a károkozó felelősségbiztosítójától?

Köszönöm, várom válaszát.

Tisztelt Érdeklődő!

Általánosságban elmondható, hogy totálkár esetén a hitelszerződés lezárásra kerül, hiszen a hitel fedezetéül szolgáló jármű nem nyújt kellő fedezetet. A szerződés lezárására a kártérítési összeg beérkezésének vagy a roncs értékesítésének/roncsérték befizetésének napján kerül sor, de az ügymenet pénzintézetekként eltérhet. A szerződés lezárását követően a hátralévő tartozás egy összegben válik esedékessé. A kártérítési összegen felül fennmaradó tartozás tovább csökkenthető a roncs értékesítéséből befolyt vételárral. Jó esetben ezzel együtt kiegyenlítésre kerülhet a hitel. Ha ez sem elegendő, a különbözet Önt terheli. A finanszírozóval egyeztetve azonban részletfizetési megállapodás köthető. Vannak olyan finanszírozó társaságok amelyek hozzájárulnak gazdasági totálkár esetében a szerződés folytatásához, amennyiben Ön vállalja a szakszerű javíttatást és ennek megtörténtét szakértői véleménnyel igazolja, erről a finanszírozóval kell előzetesen egyeztetni.

A Biztosító Társaság meghatározza az autó káridőponti értékét és ezzel együtt azt is, hogy a roncs mennyit ér. A Biztosító a káridőponti értékből levonja a roncs értékét (és ha van egyéb díjakat is) és a fennmaradó részt utalja a jogosult részére. A roncsot a biztosítóval szerződésben álló kereskedő meghatározott időn belül köteles a kárelszámolásban feltüntetett roncsértéken megvásárolni. Ez az idő biztosítónként változhat, érdemes ennek utána járni. Természetesen van lehetőség arra, hogy Ön keressen vevőt a roncsra, de ha a tartozás összege magasabb mint a kártérítési összeg a bank a kárelszámolás szerinti roncsérték alatti értékesítéshez nagyvalószínűséggel nem fog hozzá járulni.

A kártérítési összeg a jármű értékére és a balesethez közvetlenül kapcsolódó egyéb költségekre (Pl elszállítási díj) terjed ki. Így a balesethez kapcsolódó egyéb személyes kárát polgári peres eljárás keretében van lehetősége érvényesíteni a károkozóval szemben. Ezzel kapcsolatos lehetőségek tisztázása érdekében minden esetben előzetes ügyvédi egyeztetés ajánlott.

Üdvözlettel:
Hiteldoktor

Kisebb fogyasztásúra cserélném hiteles autómat

2011. július 3., 07:27 Módosítva: 2011.07.03 07:27

Tisztelt Hiteldoktor!

Három évvel ezelőtt vásároltam egy Daewoo Lanos típusú gépkocsit. Akkor még alacsony törlesztőrészlettel, ami azóta megduplázódott. Egy kisebb fogyasztású gépkocsira cserélném, ehhez kérném a tanácsát, hogy mik a lehetőségeim. Magánkézből így eladni szinte lehetetlen.

Segítségét előre is köszönöm

Kedves Érdeklődő!

Annak, hogy a jelenlegi autót értékesíteni tudják, alap feltétele, hogy az azt terhelő hitel maradéktalanul kifizetésre, vagy átvállalásra kerüljön. A tartozás új autóra történő átvezetése tudomásunk szerint egyik finanszírozónál sem lehetséges, még abban az esetben sem, ha az új autót hitel nélkül tudják megvásárolni. Ha az új autó megvásárlására nem áll rendelkezésre elegendő készpénz és ahhoz is finanszírozást vesznek igénybe, akkor nagy valószínűséggel már az autó értéke sem nyújt fedezetet a két hitelre.

Lehetséges megoldás, hogy a meglévő autót terhelő hitelt a vételárból kiegyenlítik, vagy a vevő átvállalja a jelenleg aktuális tőketartozást. Természetesen mindez a fennálló tartozás és az autó értékének ismeretében dönthető el.

Az új autóra új finanszírozási szerződést kell kötni, aminek során a finanszírozó által előírt minimális önrésszel is rendelkezni kell.

Javasoljuk, a lehetséges megoldásokról érdeklődjenek a finanszírozó banknál, mert ők azok, akik teljes körű tájékoztatást tudnak adni az általuk biztosított módozatokról.

Üdvözlettel
Hiteldoktor

Hiteles autómat beszámíttatnám

2011. június 30., 12:20 Módosítva: 2011.06.30 12:20

Peugeot 307-es (1,6-os, 90 LE-s, 2006-os, 3 ajtós) hitelre vásárolt autómat szeretném lecserélni egy nagyobb családi autóra. Szeretnem megtudni milyen lehetőségeim vannak (beszámítják-e , mi lesz maradék hitellel).

Kedves Érdeklődő!

Annak, hogy a jelenlegi autót értékesíteni tudják, alapfeltétele, hogy az azt terhelő hitelt maradéktalanul kifizessék, vagy átvállalják. A tartozás új autóra történő átvezetése tudomásunk szerint egyik finanszírozónál sem lehetséges, még abban az esetben sem, ha az új autót hitel nélkül tudják megvásárolni. Ha az új autó megvásárlására nem áll rendelkezésre elegendő készpénz, és ahhoz is finanszírozást vesznek igénybe, nagy valószínűséggel már az autó értéke sem nyújt fedezetet a két hitelre.

Lehetséges megoldás, hogy a meglévő autót terhelő hitelt a vételárból kiegyenlítik, vagy a vevő átvállalja a jelenleg aktuális tőketartozást. Természetesen mindez a fennálló tartozás és az autó értékének ismeretében dönthető el.

Az új autóra új finanszírozási szerződést kell kötni, aminek során a finanszírozó által előírt minimális önrésszel is rendelkezni kell.

Javaslom, a lehetséges megoldásokról érdeklődjenek a finanszírozó banknál, mert ők azok, akik teljes körű tájékoztatást tudnak adni az általuk biztosított módozatokról.

Üdvözlettel
Hiteldoktor

Megkötéskor nem kellett kezes, most meg követeli a bank

2011. június 30., 12:16 Módosítva: 2011.06.30 17:42

Tisztelt Hiteldoktor,

az egyik barátomnak az Erste Banknál van gépkocsihitele. Már másfél éve fizette a hitelt, amikor én beléptem a szerződésbe üzembentartóként. Igen ám de ehhez csak úgy járultak hozzá, ha kezességet is vállalok. Ezzel nem is lenne bajom, mivel én használom a kocsit. Most szeretném töröltetni magamat az üzembentartói és kezesi státuszomból is, de a bank nem engedi, csak ha berakunk a szerződésbe egy másik kezest. A szerződést induláskor kezes nélkül fogadták el. Joguk van-e másik kezest kérni? Hova fordulhatok? Esetleg PSZÁF? Nincs elmaradásunk, még cascót is kötöttünk, pedig eredetileg az sem volt a szerződésben, a törlesztőrészleteket is időben fizettem.

válaszát előre is köszönöm.
Zoli

Tisztelt Zoli!

A szerződés feltételeinek pontos ismerete nélkül csak általánosan tudok tanáccsal szolgálni.

Hitelszerződések esetén a finanszírozók általában fenntartják a jogot arra, hogy amennyiben a futamidő alatt olyan körülmény következik be, ami negatívan befolyásolja a bank fedezettségét, kiegészítő biztosítékot, fedezetet kérjenek.

Ilyen lehet például, ha gépjármű-finanszírozás esetén az autó piaci értéke gyorsabban csökken, mint a tartozás összege. Ez bekövetkezhet például abból eredően, hogy hosszú futamidejű szerződésnél viszonylag alacsony a havi törlesztő részlet, vagy deviza alapú szerződés esetén az árfolyam-változás miatt emelkedik a tartozás.

Ilyen esetben a bank egy már meglévő kiegészítő biztosítékról (jelen esetben ez a kezes) valóban nem szívesen mond le. Igaz ez akkor is, ha a szerződés megkötésekor még nem volt feltétel a kezes állítása, hiszen akkor még a gépjármű értéke fedezetet biztosított a tartozásra. Ez azonban az idő előrehaladtával megváltozhat.

A kiegészítő fedezet/biztosíték kérésének lehetőségéről azonban a szerződésnek rendelkeznie kell, ezért javasoljuk, mielőtt a felügyeleti szervekhez (pl. PSZÁF) fordulnak, szíveskedjenek a szerződést, annak általános feltételeit és a kapcsolódó üzletszabályzatot áttanulmányozni.

A CASCO szintén biztosítéknak számít, amennyiben a biztosításban a finanszírozó, mint kedvezményezett rögzítésre kerül. Általánosságban elmondható, hogy a CASCO-mentes szerződések kamata magasabb a fentieknek megfelelő CASCO bevonásával kötött szerződések kamatánál. Amennyiben Önök a CASCO-t a bank kedvezményezettségével kötötték meg és a biztosítást igazoló dokumentumokat benyújtották a bankhoz, valószínűnek tartjuk, hogy a bank a szerződés paramétereit, azaz az ügyleti kamatlábat ennek megfelelően csökkentette.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Hiteles vásárlás menete

2011. június 30., 12:05 Módosítva: 2011.06.30 12:05

Tisztelt Hiteldoktor!

Tehermentes autómat eladásra hirdettem meg. A vevőjelölt hitelt venne fel rá. Mi ilyen esetben a szerződés menete? Mikor kell átadnom az autót? A szerződéskötés és az önrész átadásakor, vagy a bank által folyósított vételárrész számlámra érkezésekor? Mikor kell átadnom a törzskönyvet, forgalmit?

Válaszát előre is köszönöm:
István

Kedves István!

Az ilyen jellegű finanszírozásoknál az egyes bankok eljárásai között vannak különbségek, így mindenképp azt javasoljuk, hogy a vevővel közösen keressék fel a választott bank személyes ügyfélszolgálatát és ott részletesen érdeklődjenek a feltételekről, az eljárás menetéről.

Általában elmondható azonban, hogy a bank csak azt követően folyósítja a hitel összegét, ha az autó már a vevő nevére került és a bank javára BM adatbázisban bejegyezték az opciós vételi jogot. Ezt a vevő nevére kiállított forgalmi engedély másolata és az okmányiroda által befogadott kérelem eredeti példánya igazolhatja.

Javasoljuk, hogy a vevővel azt követően egyeztessenek a gépjármű átadás-átvétel időpontjáról, miután a hitelfelvételhez kapcsolódó ügyintézés, adott banknál érvényes teljes menetét megismerték.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Az elhunyt vagyonán túl is követel a bank

2011. június 29., 15:27 Módosítva: 2011.06.29 15:27
4

Jónapot

Édesapám testvére hitelre vett egy autót és a hitel lejárat előtt meghalt. A bank elvitte az autót. Apám testvérének a vagyona a szülöi ház 1/4 volt (köbö 40000 forint), amire szintén a bank rátette a kezét.Teljesen megvoltak nyugodva a mai napig, 4 év után megkeresett egy behajtó cég,hogy az örökösöktől követelnek még 80000 forintott az autó alacsony eladási ára miatt.

Jogos a követelés??

Tisztelt Érdeklődő!

Ügyfél elhalálozása esetén a hagyatéki leltárba minden ingó, és ingatlan vagyon, illetve az azokat terhelő tartozás felvezetésre kerül. A hagyatéki eljárás keretében a közjegyző, az örökösök szándéka szerint rendelkezik arról, ki és milyen arányban részesül a hagyatékból, tartozást örökölni azonban csak a hagyatéki vagyon mértékéig lehet.

Üdvözlettel:
Hiteldoktor

Egyoldalúan bevezetheti a bank a hitelkezelési díjjat?

2011. június 29., 15:26 Módosítva: 2011.07.14 14:51

Tiszteletem!

Két és fél éve vásároltunk egy gépkocsit részletere fix törlesztéssel. A törlesztés összegében benne van az integrált CASCO is. A bank által küldött papírokon sehol nem szerepel, hogy tulajdonképpen mennyi a Casco összege. Lehet-e kérni, a törlesztés ilyen részletezését? A másik kérdésem az lenne, hogy egy ideje, negyedévente küldenek egy csekket, hitelkezelési díj gyanánt (havi 250.-Ft), amit kb. két évig nem kellett fizetnem. Jogos-e ennek a díjnak a szerződés módosítás nélküli kivetése? (Talán a bankadó ellentételezése?!)

Válaszukat előre is megköszönve:
Péter

Tisztelt Péter!

A szerződés feltételeinek pontos ismerete nélkül sajnos nem tudunk egyértelmű válasszal szolgálni egyik kérdésére sem, de a tapasztalatok alapján igyekszünk iránymutatást adni.

Az integrált CASCO megnevezés több típusú finanszírozást is takarhat, de amennyiben az Ön által kötött szerződés megfelel az elnevezésnek hagyományos mögöttes tartalmának, ez azt jelenti, hogy CASCO díját a bank beépítette az Ön által fizetendő kamatba. Ez csak ott látható, hogy például egy integrált CASCO-s hitelszerződés kamata magasabb, mintha sima hitelre szerződött volna. Ebből adódóan nincs elkülönítve a CASCO díja, költsége, vagyis ezt Önnek sem tudják havi bontásban kimutatni.

A hitelkezelési díj felszámításának alapját a finanszírozó hatályos díjjegyzéke/hirdetménye jelentheti. Itt érdemes lenne tudni, mikor került bevezetésre ez a díj, valamint ezzel párhuzamosan meg kellene vizsgálni az érvényes Általános Szerződési Feltételek és/vagy Üzletszabályzat tartalmát is. Ezek a dokumentumok ugyanis tartalmazzák, hogy milyen esetekben és milyen okok alapján van lehetősége a finanszírozónak az Ön szerződéséhez kapcsolódóan (is) új díjtétel bevezetésére.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Drágábbak a kereskedők által kötött hitel?

2011. június 29., 15:15 Módosítva: 2011.06.29 15:15

Tisztelt Hiteldoktor!

Azt szeretném megkérdezni hogy mi a különbség a kereskedők által kötött hitel, az autóhitel és a szabad felhasználású hitel között? Autóvásárlás melyiknél mi hogy szabja meg a kamatot? (mert úgy hallottam hogy a kereskedők által megkötött hitelekre nagy a kamat, a másik kettő lehetőséghez képest, illetve hogy a szabad felhasználásúnál a legkisebb a kamat így a havi törlesztés is, ez lehet? vagy rosszul halottam?)

Üdv.

Tisztelt Érdeklődő!

A piacon jelenleg megtalálható hitelek kamatainak mértékét alapjaiban nem az értékesítés helyszíne határozza meg, hanem a hitelszerződés paraméterei.

Ilyenek például:
deviza, vagy forint alapú hitel; futamidő; konstrukció (pl. havi fix, beépített CASCO, életbiztosítással egybekötött stb.); az autó életkora, esetleges akciós hitelajánlat stb.

Akkor tudja kiválasztani az Ön számára legkedvezőbb megoldást, ha több pénzintézettől kér ajánlatot (akár egy banktól több típusút is) és azokat hasonlítja össze. Az összehasonlításnak azonban nem csupán a kamatra kell kiterjednie, hanem arra is, hogy az ajánlat milyen egyéb - többek közt a fent felsorolt paraméterekkel -, rendelkezik és azok Önnek milyen értéket képviselnek.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Köteles vagyok elfogadni a gazdasági totálkárt?

2011. június 26., 09:34 Módosítva: 2011.06.26 09:34

Tisztelt Autójogász!

2 hete összetörtem autómat. Én voltam a hibás, így a kgfb nem fizet. Az autón volt casco, így kijöttek a biztosítótól és azt mondták, hogy az autó gazdasági totálkáros. Köteles vagyok elfogadni a döntésüket? Az autó eurotax ára 2 millió forint, autószerelő ismerősök szerint az autó 4-500 ezer forintból megjavítható.

Tisztelt Érdeklődő!

A biztosító társaságok saját kárszámítási elv alapján határozzák meg, hogy az autóban milyen mértékű kár keletkezik. Általánosságban elmondható, hogy az ilyen számításoknál a javítási költséget szakszerviz árak alapján kalkulálják, új alkatrészekkel, elemekkel. Lehetséges, hogy ismerős általi és bontott alkatrészekkel történő javítás alacsonyabb költséggel is elvégezhető, ezt azonban a biztosító nem köteles elfogadni, azaz a jelenlegi CASCO már nem lesz folytatható, illetve új CASCO kötése is kérdéses.

A biztosító döntése ellen természetesen emelhet kifogást, ennek feltételeiről a CASCO szerződés biztosan rendelkezik. Sajnos nincs információk arról, hogy az ilyen eljárások milyen arányban sikeresek, javasoljuk esetleg egy biztosítási ügyekre szakosodott jogász megkeresését.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Botrány: elárverezték az autómat

2011. június 24., 11:21 Módosítva: 2011.06.24 11:21

Hiteles autómat elárverezték, egy bebukott személyikölcsön végett 400000 ft-ért. A finanszirozó pedig 1400000-et követel egy összegben, amit lehetetlenség kifizetni. Érdeklődnék, hogy ilyenkor mit lehet csinálni, a finanszirózó banknak mindig rendesen törlesztettem. Törleszthetem-e tovább a semmit? Valószinű, hogy a 400000-et a finamszirozó kapta meg, nem pedig a személyis bank? 1600000 volt a kikiáltási ár, de amit egy ilyen árverésen művelnek, azt nem szabadna engedni, egymást fizették le a licitálok!! Milyen következményei lehetnek, ha nem tudok fizetni? Bonyolult, de ez van.

Köszönettel: István

Tisztelt István!

Mivel a személyi kölcsön tartozás miatt foglalásra, majd árverezésre került az autó, a hitelszerződés fedezete megszűnt, így azt a finanszírozó kénytelen volt felmondani. A felmondással a teljes tartozás egy összegben esedékessé válik, azt a bank jogosan követeli Öntől, a tartozás kiegyenlítése érdekében megteheti a szükséges jogi lépéseket, pl. végrehajtást kezdeményezhet.

Ha a hitelt rendesen törlesztette, akkor kevés esély van arra, hogy a finanszírozó jogosan kifogást tudott emelni a foglalás és árverezés ellen, ezért az abból befolyó pénz sem kerülhetett hozzá. Ha mégis megtörtént, akkor az a fennálló tartozást csökkenti, amiről Ön elszámolást kap a finanszírozótól.

A felmondás miatt az eredeti feltételek szerinti további törlesztésre nincs mód. Arra viszont van lehetőség, hogy részletfizetést kérjen a bank ügyfélszolgálatán keresztül.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Svájcit váltanék forintra

2011. június 21., 12:10 Módosítva: 2011.06.24 00:33

Azt szeretném megtudni, hogy van-e lehetőség a svájci frank alapú hitelt átváltani forint alapúra ugyanazon autóra

Mik a feltételek?

Van-e külön költsége?

Újraértékelik-e az autót?

Tisztelt Érdeklődő!

Általánosságban elmondható, hogy minden finanszírozó biztosítja a deviza alapú hitelszerződések forint alapúra váltását, de természetesen erről, valamint az átváltás feltételeiről az adott bank ügyfélszolgálatát kell megkérdezni.

Fontos tudni, hogy az átváltáskor a jelenleg fennálló tőketartozást az átváltáskor érvényes árfolyamon számolják ki, azaz ez a magasabb összeg képezi a forint alapú szerződés induló tőkéjét. Ezzel párhuzamosan valószínű megvizsgálják azt is, hogy az autó jelenleg mennyit ér és az aktuális piaci érték milyen arányban áll az átváltani kívánt tartozással. Ez azonban nem feltétlenül okozza az átváltási kérelem elutasítását, de erről is az ügyfélszolgálattól lehet információt kérni. Azt is tudni kell, hogy forint alapú hitelek kamata általában magasabb, mint a svájci frank alapúaké, ezért a fentiekkel együtt magasabb törlesztő részletre lehet számítani, viszont az árfolyam kockázat megszűnik.

A módosítási díjat minden finanszírozó maga határozza meg és az ügyfélszolgálati irodákban, honlapon közzé is teszik.

Javasoljuk, a finanszírozótól kérjen konkrét ajánlatot az átváltásra. Az ajánlat kiadása általában ingyenes és minden olyan információt tartalmaz, aminek birtokában meg tudja hozni döntését.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Megoldás: hitelkiváltás

2011. június 21., 12:09 Módosítva: 2011.06.21 12:09

Vettünk egy Alfa Romeo 156SW dizel-es autót lizinggel, 3 évvel ezelőtt 2.2Mft hitelt vettünk fel CHF alapon, jelenleg forintban 3,5Mft a tartozásunk. Az lenne a kérdésem, hogy tud -e olyan bankot ajánlani akik foglalkoznak lizingátvállalással, mert a jelenlegi bankunk a pr1mus banco nem engedi lizingátvállalással eladni az autót.

Köszönettel:
Julianna

Kedves Julianna!

Mivel a jelenlegi bank nem engedélyezi a lízingszerződés átvállalását, más bankhoz is csak akkor lehetne a tartozás átvinni, ha azt a mostani banknál teljes egészében megfizetik. Ekkor azonban már nincs szükség átvállalásra, hiszen a másik banknál már a vevő nevére köthető szerződés.

Javasoljuk, olyan finanszírozót keressenek, akinél lehetőség van a "hitelkiváltásra", azaz az új, vevő nevére kötött szerződés alapján a jelenlegi bankhoz utalják a hitelösszeget.

Természetesen, amennyiben a vevő által felvett hitel összege alacsonyabb, mint a fennálló tartozás, akkor a különbözetet Önöknek kell kifizetni annak érdekében, hogy a lízingszerződést le tudják zárni.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Üzembentartóival drogosan törte össze

2011. június 21., 12:07 Módosítva: 2011.06.21 12:07
3

Üdvözlöm!

Mi a teendő abban az esetben ha az én nevemre behitelezett autót üzembentartói szerződéssel odaadtam egy ismerősnek és az totálkárosra törte drogosan.

Ez mellett nem hajlandó fizetni már több hónapja és a biztosítást sem fizette, mint utólag kiderült.

Az üzembentartói szerződésben kézkezességet vállalt az autóra, és arra hogy minden hó 20-ig csekken befizeti a törlesztőrészletet. Jogilag mit tehetek?

Tisztelt Érdeklődő!

Sajnos az Ön által leírt helyzetre nehéz tanáccsal szolgálni, mivel a korábban választott megoldás egy jogilag nem tiszta tulajdon és birtokviszonyt teremtett, nem is beszélve a hitelszerződésből eredő kötelezettségek rendezésének bizonytalan módjáról.

Az akkor kötött "üzembentartói" szerződésben foglaltak ismerete nélkül nem lehetséges érdemben nyilatkozni, mindenképp javasolt egy ügyvéd megkeresése. Véleményünk szerint azonban ez a dokumentum maximum egy polgári peres eljárás alapja lehet, a bank felé nem érvényesíthető.

Előzetesen annyi elmondható, hogy mivel a tartozás az Ön nevén maradt, a bank Öntől követeli annak megfizetését, az üzembentartói szerződésben vállalt kezesség alapján a bank nem járhat ez az üzembentartóval szemben.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Hitelátvállalás családon belül

2011. június 1., 11:44 Módosítva: 2011.06.01 11:44
Tisztelt Hiteldoktor!

Abban szeretném a segítségét, javaslatát, tanácsát kérni, hogy édesanyám idén lesz 4 éve, hogy vásárolt hitelre egy autót. Ezt eddig rendben is fizettük viszonylag alacsony törlesztő részlettel. Most szeretném átvettni tőle, úgy hogy minden a nevemre kerüljön. Ehhez úgy gondolom hitelvátvállalás mindenféle képpen szükséges lenne. De ebben az esetben azt is vizsgálják, hogy hitelképes vagyok-e? És ha azt mondják, hogy nem, az mitől fog függeni...már ha függ bármitől is? Nagyából mi az az összeg, amit mindenre fizteni kell? Kell erre szerződésmódosítást is csinálni?

Válaszát előre is köszönöm.
Zsu

Kedves Zsu!

Ha Ön szeretné átvenni édesanyjától az autót, akkor valóban a hitelátvállalás az egyetlen, jogilag tiszta tulajdonviszonyt teremtő megoldás.

Amennyiben az adott finanszírozónál van mód erre, akkor valóban történik hitelképesség vizsgálat. Ehhez be kell nyújtani a bank által kért dokumentumokat. A hitelképesség feltételeit minden bank maga határozza meg, de természetesen vannak olyan jogszabályi és egyéb előírások, amiket a banknak is figyelembe kell vennie. Ilyen például az, hogy az Ön jövedelmének és az esetlegesen más hitelintézetnél fennálló kötelezettségeinek aránya alapján a most átvállalni kívánt hitel törlesztő részlete nem okoz-e irreálisan magas havi kiadást. Ez az úgy nevezett hitelezhetőségi limit vizsgálat.

Ezen felül általában megvizsgálják, hogy rendelkezik-e munkaviszonnyal, a jelenlegi munkaviszonya mióta áll fenn, szerepel-e az úgy nevezett KHR (korábbi nevén BAR) listán, esetleg tud-e bevonni a hitelszerződésbe kezest, adóstársat.

Az átvállalás valóban szerződésmódosításnak minősül, melynek során egy háromoldalú megállapodás készül.

Átvállaláskor számolni kell a bank által kért módosítási díjjal, az átírási illetékkel, az új forgalmi engedély és törzskönyv költségével.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Ellopták, és hirtelen megduplázódott a tartozás?!

2011. június 1., 11:42 Módosítva: 2011.06.01 11:42

2010. szeptemberben ellopták 2 éves svájci alapú hitelű, Chevrolet Aveónkat.

A hátralévő tőketartozásunk 2 135 977 ft volt. A casco 1 534 883 ft kártéritést utalt át a K H lízing banknak.

Sajnos ezek után, nemhogy csökkent volna a tartozásunk a casco összegével, hanem a bank teljesen máshogy számolta ki a fennmaradó tartozást.

Olyan levelet kaptunk amelyben a hátralévő tőketartozáshoz hozzáadta a tőketartozásra számított árfolyam különbözetet, és ebből a megnövelt összeghez még hozzáadta az ügyleti kamatot, igy kihozott nekünk egy 3 438 368 ft-os tartozást, ebből vonta le a casco 1 534 883 ft kértérítését, igy a fizetendő összeg 1 903 485 Ft maradt.

Szeretnénk megkérdezni, hogy jó-e így az elszámolás.

köszönöm

üdvüzlettel: László

Tisztelt László!

A hitelszerződés feltételeinek és az elszámolásnak az ismerete nélkül nem lehetséges egyértelműen kijelenteni, hogy a lopáskár utáni elszámolás helyes, de a helyessége sem vonható kétségbe.

Általánosságban az azonban elmondható, hogy egy lopáskár a hitelszerződés azonnali hatályú lezárásával jár, hiszen a hitel fedezetét képező gépjármű már "nem létezik". A lezárással a teljes fennálló tartozás egy összegben esedékessé válik.

Deviza alapú szerződés esetében a teljes tartozás legfontosabb eleme az addig még meg nem fizetett tőketartozás, melyet az elszámolásban a szerződés megkötésekor érvényes, úgy nevezett bázisárfolyamon tüntetnek fel. Ezt a tőkét valóban terheli a lezáráskor érvényes árfolyammal kiszámolt különbözet, valamint az utolsó kamatfizetés és a lezárás napja közt eltelt időszak ügyleti kamata.

Mivel a lopás ténye nem befolyásolja a szerződésből eredő fizetési kötelezettség kiszámításának módját, azt teljes egészében meg kell fizetni, a biztosító által kifizetett kártérítési összeg a teljes fennálló tartozást csökkenti.

A fentiek alapján elmondható tehát, hogy az Ön által leírt elszámolási elv korrektnek tűnik.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Csak BAR-listások jelentkeznek

2011. június 1., 11:37 Módosítva: 2011.06.01 11:37
Tisztelt Hiteldoktor!

Olvastam a Skodás történetet én hasonló cipőben járok csak Suzuki Ignissel.Tíz éves futamidőre vettük, most ötödik éve fizetjük.Én is szeretném eladni, de sajnos hitelátvállalással senki nem akar autót venni, csak közjegyzői illetve egymásközt írt üzembentartóival, ami nekem a bankkal szemben nem igazán jó. A legtöbb jelentkező BAR listás így a bank szóba sem álna vele. Szóval két éve próbálom eladni sikertelenül becsületesen hitel átvállalással. Azt szeretném megkérdezni, ha a hitel tíz év alatt sem fogy le akkor hány évig kell még fizetni?Mivel a mi hitelünk is csak nő a CHF miatt,ahelyett, hogy fogyna. Válaszát előre is köszönöm. Mesterné

Tisztelt Érdeklődő!

Ön valóban akkor kerülhetne el minden kockázatot, ha a finanszírozó által támasztott feltételrendszernek megfelelő vevőt találna, aki hajlandó átvállalni a hitelt.

Ugyanis, amennyiben az Ön nevén marad a hitel (hiába születik akár ügyvédi/közjegyzői megállapodás), a finanszírozó Önnel marad szerződéses jogviszonyban, így elsőként Öntől fogják követelni a kiegyenlítést. Hasonlóan aggályos a vevő szempontjából is, hiszen egy olyan autóra fizet, amit a tulajdonos bármikor visszakérhet/visszavehet Öntől.

Igaz ez még akkor is, ha közjegyzői okiratba foglalják az egyezséget, hiszen az egy esetleges polgári perben lesz csak érvényesíthető, ami akár több éves lefutású is lehet.

A hitelszerződés feltételeinek ismerete nélkül nem lehet megnyugtató választ adni arra a felvetésére, hogy 10 év alatt nem fogy el a tartozás. A jelenlegi információk szerint ez csak abban az esetben történhet meg, ha Ön a havi törlesztő részlettel együtt nem fizeti meg az aktuális árfolyamkülönbözetet, hanem az halmozódik és amennyiben az eredeti 10 éves futamidő lejártakor ez pozitív összeg, akkor azt további részletekre osztják el.

Ha Ön minden hónapban megfizeti a tartozásnak ezt a részét is, akkor a hitel a 10 év alatt kiegyenlítésre kerülhet. Ezt biztosítja, hogy a havi fizetendő részlet az árfolyam változás irányától és mértékétől függően folyamatosan változik.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Euróval jobban járok?

2011. május 23., 16:25 Módosítva: 2011.05.23 16:25

Érdeklődnék, hogy van e értelme átváltani CHF-es hitelt EUR-ra, vagy a szerződésmódosítgatás költségeivel többet veszítenénk, mint a havi törlesztő csökkentésével? Egyáltalán csökkenne EUR alapon a hitel havi díja?

Tisztelt Érdeklődő!

Egy ilyen szerződésmódosítás esetén csak a pontos számok ismeretében lehet mérlegelni és dönteni, ezért mindenképp azt javasoljuk, hogy a finanszírozó banktól kérje meg a módosításra vonatkozó írásos kalkulációt. Abban látható, hogy milyen tartozást kell átváltani, milyen ügyleti kamat tartozik az EUR alapú hitelhez, milyen futamidő engedélyezett és ezekből következően milyen havi törlesztő részlettel kell számolnia.

Az ajánlatnak tartalmaznia kell azt is, hogy a bank milyen módosítási díjat számol fel, de ezt az adott finanszírozó honlapján közzétett díjjegyzék, hirdetmény, vagy az ügyfélszolgálat útján is megtudhatja.

A módosítási ajánlat igénylése általában ingyenes, így költségek nélkül, pontos adatok birtokában célszerű elgondolkodni azon, érdemes-e belevágni a módosításba.

Tisztelettel:
Hiteldoktor

Hitelátvállalás helyett más?

2011. május 23., 16:24 Módosítva: 2011.05.23 16:24

T. Hiteldoki!

Van egy autóhitelem, amit már nem tudok törleszteni. A bank, akinél a hitelem van, azt mondta, hogy náluk nem lehetséges a hitelátvállalás. Lehetőségem lenne eladni az autót hitelátvállalással. A potenciális vevő hajlandó lenne közjegyző előtt egy tartozáselimerési nyilatkozatot tenni és ő lenne az autó üzembentartója. Kérdésem, van-e ebben kockázat? A közjegyzői okirat mennyiben védene engem a továbbiakban az esetleges károkkal szemben ( pl. lopás, törés, totálkár, ill. ha a vevő mégsem fizeti a korábban megállopodott összeget)? Van-e az ilyen típusú üzletnek bármilyen jogi korláta? Milyen további biztosítékok jelentenének számomra nagyobb biztonságot?

Vászukat előre is köszönöm:
KL

Kedves Érdeklődő!

Kérdésére válaszolva szeretnénk tájékoztatni, hogy nincs olyan jogi út, mely az Ön által leírt helyzetben járható lenne oly módon, hogy kellő biztonságot nyújtson Önnek.

Ha az Ön nevén marad a hitel (hiába születik akár ügyvédi/közjegyzői megállapodás), a finanszírozó Önnel marad szerződéses jogviszonyban, így Öntől fogják követelni a kiegyenlítést. Elméletileg a gépjármű marad a fedezet, hiszen az is az Ön nevén marad, de mivel az autó a "vevő" birtokában lesz, így ez nagyon kockázatos eljárás.

Sajnos, ha a hitel átvállalására nincs lehetőség, akkor csak a további, Ön számára kevésbé kedvező megoldások maradnak az értékesítésre, mivel az értékesítéshez a tartozást rendezni kell.

Tisztelettel
Hiteldoktor