Totálkár és fajtái
Ahhoz, hogy válaszom érthető legyen, tisztázni kell a totálkár(ok) mibenlétét.
Arra lennék kíváncsi, van-e arra valamilyen gyakorlati szabály, hogy az alváz milyen mértékű sérülése minősíthet
egy gépkocsit totálkárossá?
Családunk 6 éves, 70.000 km-t futott Cinquecentójába hátulról beleszaladt egy Mercedes, benyomta a hátfalat, a
csomagtérajtót, belül eldeformálta a C tartóoszlopot és a fenéklemezt, felnyomta a baloldali küszöböt, ami miatt az
ajtó nem nyitható, és púposra nyomta a jobb oldali ajtó mögötti karosszériaelemet.
Létezik olyan lehetőség, hogy komplett karosszériát is cserélnek?
Tisztelettel:
Kiss István
Tisztelt Kiss István!
Ahhoz, hogy válaszom érthető legyen, tisztázni kell a totálkár(ok) mibenlétét.
Az első a műszaki totálkár, vagyis amikor egy autó annyira összetörik, hogy akár ránézésre is látszik, hogy ezt már nem érdemes, nem lehet megjavítani. (A különböző híradókban szinte naponta lehet ilyet látni.)
A második a gazdasági totálkár, vagyis amikor az autót meg lehetne ugyan javítani, de egyszerűen nem éri meg. A biztosítói gyakorlatban a határvonal az autó törés előtti értékének 70-80%-a (hiszen a roncs is értéket képvisel).
A harmadik pedig a totalcar(.hu), ahol például az ilyen problémákra lehet - remélhetőleg - értelmes válaszokat kapni, de ezt csak a hely szelleme miatt említem meg.
Az Ön leveléből nem derült ki, hogy (az első kettő közül) melyik totálkár lehetősége merült fel. Én feltételezem, hogy a gazdasági totálkár, vagyis az autó értékéhez képest nagyon sokba kerülne a javítás. A Cinquecento hátulja igen rövid, ezért a biztonsági követelmények miatt a gyűrődő zóna is relatíve előrébb ér véget. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy közepes
erősségű ütközések is olyan mértékben deformálják a karosszériát, hogy maga az utastér is deformálódik, ekkor pedig valóban a karosszéria cseréje válik szükségessé.
Egy hatéves autónál egy karosszéria-csere már nagy eséllyel nem gazdaságos, így a biztosító gazdasági totálkárt állapít meg.
Félreértések elkerülése végett megjegyzem még, hogy a gazdasági totálkár nem jelenti az autó halálát, nem kell kivonni a forgalomból. Ha valaki egy ilyen autót mégis megjavít (mert pl. autószerelő, és a saját munkáján kívül csak anyagköltség merül fel), akkor nyugodtan közlekedhet vele tovább.
Tisztelettel:
Adorján Zsolt
A TotálKártérítés jogi csapata segít!
A "Kérdésem van" gombra kattintva Üzenetküldő felületünkre jut, válassza a Kártérítésdoktort a címzettek között. A "Jogi támogatás" gombon keresztül felveheti a kapcsolatot szakértőinkkel. A "Kalkulátor" gomb pedig a TotálKártérítés felületére viszi, ahol részletesen is megismerheti a szolgáltatást.