Vétlen kárnál önrész?
A probléma az, hogy a károkozó biztosítójának szakértője szerint az én autóm (15 éves, a sérült ajtó alján kis helyen átrozsdásodva) korából adódó amortizációja miatt a javítási költség (új ajtó, fényezés, munkadíj) egy részét nekem kell kifizetnem.
Azt szeretném megtudni, hogy a harmadik negyedévi kötelező biztosítás-csekket meddig kell befizetni, illetve hogy ennek elmulasztása (1 hónapos késés) milyen következményekkel jár. Mi a teendő abban az esetben, ha a fedezetlen időszakban balesetet okoztam?
Válaszát előre is köszönöm,
Tisztelettel, Gáspár Bence
(2001. 08. 07.)
Tisztelt Uram!
A harmadik negyedévi kötelezőbiztosítás díja július elsején esedékes, de a biztosító 30 napig vállalja a kockázatot, tehát július 30-ig kell befizetni a csekket vagy átutalni a díjat. Ez a 30 nap további 30 nappal meghosszabbítható, de erről a biztosító értesítést küld.
A kockázati időben bekövetkezett károkat megtéríti a biztosító, majd az erre az időszakra eső díjat követeli a gépjármű üzembentartójától. A 60 napon túli károkozásnál a Kártalanítási Számla téríti a károkat és a károkozó jármű üzembentartójától a teljes kifizetett kárösszeget visszakövetelik.
Tisztelettel:
Szekeres Mária
Tisztelt Kárszakértő!
A véleményére lennék kíváncsi az alábbi ügyben:
2001. 07. 04-én a parkolóból kifelé jövet elém tolatott egy másik autó. Az én autóm jobb eleje, a másik hátulról sérült. A másik járművet vezető fiatalember a helyszínen, rendőri intézkedés nélkül elismerte a
felelősséget, amit a betétlap megjegyzés részére, aláírásával együtt feljegyzett.
Másnap bementem a károkozó biztosítótársaságának (Allianz-Hungária) lakhelyemhez legközelebbi kirendeltségére, ott felvették a Kárbejelentési Jegyzőkönyvet és elküldtek az egyik helyi márkakereskedésbe kárfelmérésre. Ez korrekt módon le is zajlott, valóban az utolsó csavarig minden sérült alkatrészt listára vettek, majd tájékoztattak, hogy náluk lehetőség van arra, hogy a javítás számlája egyenesen a biztosítóhoz menjen, tehát nekem ne álljon a pénzem a javítás költségeiben a kárrendezésig. Ez kedvezőnek tűnt, mivel éppen azelőtt az autó műszaki vizsga előtti felkészítése igencsak leapasztotta a pénztárcámat.
A kárfelmérést végző fiatalember, aki külső megbízottja volt a biztosítótársaságnak, annyit mondott, hogy becslése szerint 400 ezer Ft lesz a javítás náluk. Ijesztően hangzott, mert az autó piaci értéke nem sokkal
több a fenti összegnél. (Egy '83-as Honda Accordról van szó.) Azzal köszönt el tőlem, hogy kb. egy-két hét múlva értesíteni fognak, vagy ők, vagy a biztosító.
Az autót a káresemény után két nappal kellett volna műszaki vizsgára vinném, de a sérülés miatt ezt nem tehettem meg. A vizsgabizottságnál kértem a vizsga elhalasztását egy későbbi idöpontra. A hölgy nagyon megértően és segítőkészen adott egy új időpontot: augusztus 6-ra. Ez pontosan egy hónap haladékot jelentett, úgy gondoltam, ennyi idő elég lesz a kárrendezésre és a javításra.
Két hét elteltével felhívtam a biztosítót és érdeklődtem a fejlemények után. Semmit nem tudtak az üggyel kapcsolatban mondani, kérték hogy pár nap múlva újból keressem meg őket.
Az elmúlt héten a sokadik telefon után a hölgy annyit mondott, hogy az autó gazdasági totálkáros, de a részleteket majd csak kb. két hét múlva tudja mondani, mert kézi adatbázisban vannak az adatok tárolva.
Közben a műszaki vizsga újbóli időpontja is lejárt, az autót le kellett tennem, tömegközlekedési eszközökkel utazom, ami kifejezetten hátrányosan befolyásolja a munkám elvégzését. Ha valamikor oda kerülök, hogy meg tudom javítatni az autót, akkor mehetek útvonalengedélyért, stb.
Kérdéseim:
- Miért tart ilyen sokáig egy egyszerű kárrendezés, Ha a károkozó elismerte a felelősséget?
- Hogyan fordulhat elő a második legrégebbi biztosítónál, ami most már ráadásul egy nagynevű nemzetközi társaság nevével van fémjelezve, hogy kézzel kell minden adatot összeszedni? Gondolom, ezt sem a cég informatikai infrastruktúrája nem indokolja, sem a minőségbiztosítási rendszerük nem engedi.
- Ha abból az összegből, amit majd kikalkulálnak, nem tudom az autót helyreállítani és úgy kell döntenem, (amit nem szívesen tennék) hogy átadom a "roncsot", ami még így, sérülten is jobb állapotban van a hasonló korú autók kilencven százalékánál, akkor egy másik autó vásárlásánál felmerülő költségeket (átírás, stb.) a károkozón követeljem, aki korrekt módon viselkedett?
Talán látja, hogy a Totalcarban megjelent legutolsó levél és az enyém között elég sok azonosság van, a legnagyobb különbség talán az, hogy én már a telefonos utat is végigjártam. Szíves véleményét várom akár magánlevélben, akár a Totalcar hasábjain.
Tisztelettel:
Kósi István
(2001. 08. 07.)
Tisztelt Uram!
Azt tanácsolom Önnek, hogy telefonon vagy írásban keresse meg a biztosító központi ügyfélszolgálatát, ahol a pontos adatok alapján megvizsgálják a kárügyet, s intézkednek a kárrendezés mielőbbi lezárása érdekében. A késedelem okát csak a konkrét kárügy ismeretében lehet megállapítani, ill. azt is, hogy ez a késedelem indokolt vagy sem.
Tisztelettel:
Szekeres Mária
Tisztelt Kárszakértő!
A következő eset történt velem:
Egy részemről vétlen töréskáros esetben a károkozó becsületesen elismerte hibáját (a kötelező felelősségbiztosítás alapján). A probléma az, hogy a biztosítójának kárszakértője szerint az én autóm (15 éves, a sérült ajtó alján kis helyen átrozsdásodva) korából adódó amortizációja miatt a javítási költség (új ajtó, fényezés, munkadíj) egy részét nekem kell kifizetnem.
Lehetséges az, hogy megtörik az autómat, és még én is fizessek? Az indok az, hogy az új elemek beépítésével nő az autó értéke, de szerintem egy - akár csak kis helyen is - tört autó soha nem ér annyit, mint egy olyan, amely nem szenvedett sérülést. Véleményem szerint többeket érinthet a téma.
Válaszát és fáradozását előre is köszönöm,
Tisztelettel, Zalai Zoltán
(2001.08. 28.)
Tisztelt Uram!
Abban egyetértek Önnel, hogy sokakat érint ez a téma, hiszen a kárrendezés során nagyon sokan találkoznak ezzel a problémával.
A szakértői indoklás helytálló az értékemelkedés (avulás) megfizetésére vonatkozóan. A 15 éves autó javítását amennyiben új alkatrészekkel végzik el, meg kell fizetni az értékemelkedést. A gépjárművek kötelező felelősségbiztosításáról szóló kormányrendelet, valamint a Ptk. 355 §-a alapján a károsult csak az eredeti állapot helyreállítását követelheti a károkozótól, ill. annak felelősségbiztosítójától. Az avulás mértéke változó, függ a használat intenzitásától, a gépkocsi állapotától, a javítás módjától. Utángyártott vagy bontott alkatrészekkel történő javítás esetében ez a mérték alacsonyabb, mint új alkatrészek beépítésénél.
Tisztelettel:
Szekeres Mária
Ha valamilyen, biztosítással kapcsolatos kételye, kérdése, problémája van, forduljon a TotalCar és a Allianz Hungária Biztosító Rt. szakértőjéhez. A kérdésekre Szekeres Mária kárrendezési szakértő válaszol. Küldjön egy levelet, melyben röviden összefoglalja esetét, esetleges panaszát. A válaszokat Súg a kárszakértő rovatunkban olvashatják.
A TotálKártérítés jogi csapata segít!
A "Kérdésem van" gombra kattintva Üzenetküldő felületünkre jut, válassza a Kártérítésdoktort a címzettek között. A "Jogi támogatás" gombon keresztül felveheti a kapcsolatot szakértőinkkel. A "Kalkulátor" gomb pedig a TotálKártérítés felületére viszi, ahol részletesen is megismerheti a szolgáltatást.