2010.06.08. 11:18

Az autórádióm hangja az URH-sávban tökéletes, középhullámon viszont folyamatos recsegés teszi szinte hallgathatatlanná az adást. Ha a motort leállítom, a recsegés megszűnik. Kérem, segítsenek, mert hegyvidéken lakom, ahol útközben az URH-adók vétele korlátozott, így az egyetlen folyamatosan hallgatható alternatíva a Kossuth rádió.

Nem tartozik a szép emlékek közé, amikor minden keleti blokkban gyártott autó motortere a zavarszűrés tudományának oltára volt, és mi hosszú munkaórákat mutattunk fel áldozatként a recsegés istenének. Nem gondoltam volna, hogy ennyi év után még valaki erre rákérdez.

A középhullám egy nagyon gonosz frekvenciasáv, mert hallhatóvá tesz számunkra minden apró elektromos hibát, amitől az autó még remekül működik.

A recsegés frekvenciájából következtethetünk a hiba elhelyezkedésére, jellegére. A magasabb, fordulatszámfüggő, sípoló hang a generátor környékére utal, míg az alacsonyabb frekvenciájú hang a gyújtáskört igazolja.

Amit meg lehet csiszolgatni és biztosan jót tesz az autónak, az antenna talppontja, a motor és a karosszéria között lévő testkábel, a generátor felfogató pontjai vagy testkábele, az autórádió testkábele és a legfontosabb, az akkumulátor pólusai. Ellenőrizni kell a gyertyakábelek minőségét. Elöregedett, töredezett kábelek vagy korrodált gyertyapipa esetén a szikra okozhat hallható zavart. Ellenőrizni kell vagy egyszerűen cserélni, hiszen nem nagy befektetés a generátoron lévő zavarszűrő kondenzátor, és ha ez sem szünteti meg a zavart, akkor el kell menni egy szervizbe.

Régi keleti autók esetében az öreg szakik ismernek néhány trükköt, amelyek negyven év tapasztalata alapján beváltak. Példaként a Zsiguli motorjának összetestelése a generátorral, a karosszériával és a motorháztetővel. Wartburg esetén a gyertyakábelek cseréje, zavarszűrő kondenzátorok beépítése és a motorháztető testelése. Trabi esetében az első dolog egy hatalmas alumíniumlemez begörbítése a motorháztetőbe, hogy legyen valami fém, ami árnyékol. Azután zavarszűrő kondenzátor és gyertyakábelcsere, majd a gyertyapipák cseréje fémházasra, ami sokat javít a rádió hangján, de garantáltan lerontja az autó üzembiztosságát.

Mint válaszomból kiderül, a hibára nincs egyértelmű megoldás, csak sok kis gondolat, ami okozhatja, ezeket végig kell nézni és köztük lesz a bűnös.