Az autóvédelmi technikákról

2010.11.18. 11:19

Olvastam az autóvédelemről szóló cikket, de nem reagáltál a kommentekre. Kérdésem az lenne, hogy tényleg ennyire nem ér semmit a riasztó, meg a GPS és a váltózár? Ha minden ilyen könnyen kicselezhető, akkor mit kell betenni az autóba, hogy ne lopják el?

Sajnos nagyon ritkán jutok el addig, hogy végigolvassam a hozzászólásokat, mert hála az égnek sok a munkánk.

Az autóriasztók és egyéb védelmi berendezések terén nagyon sok a félreértés és a fantázia szülte történet. Még a mai nap is hallani, hogy egy teniszlabdával meg TV távirányítóval ki lehet nyitni egy autót. Sokszor példálóznak GSM és GPS zavarókkal, amit a neten vásárolhatunk, és azzal aztán minden szuper riasztó semlegesíthető. Havonta kapom meg e-mailben azt a leírást, amiben egy villamosmérnök, aki a sötét oldalra került, elmondja, hogy minden védelmi eszközt semlegesít és kiiktat.

Természetesen nem. Azért gondoljunk bele, a Mercedes tényleg olyan vacak autó, hogy egy lyukas teniszlabdával kinyitható? Az autót tervező mérnökök erre nem gondolnak? Ahogy a felügyelettel rendelkező műholdas védelmet kínáló cégek nem gondolnak a GPS és GSM zavarókra?

Amint kitalálnak egy módszert, hogy hogyan lehet feltörni egy autót, azonnal kitalálják, hogy hogyan lehet védekezni ellene. Ez egy végeláthatatlan harc a jó és a rossz között. Vannak egyszerűbb védelmi eszközök, amelyeket hatástalanítani is egyszerűbb, és vannak összetett, bonyolult védelmek, amelyeket szinte lehetetlen megkerülni.

Az, aki semmilyen riasztót, immobilisert vagy mechanikus szerkezetet nem szereltet az autójába, az balga és ne sirassa kedvencét. Aki tesz a védelemért, az nagy valószínűség szerint nyugodtan alhat. A védelem kiválasztásakor figyelembe kell venni az autó értékét és azt is, hogy mennyire kelendő. Természetes, hogy egy kis értékű autóba nem teszünk műholdas védelmet, hiszen nem lövünk ágyúval verébre. Szintén természetes, hogy egy magas lopási mutatóval rendelkező autót magasabb védelmi szintű rendszerrel szerelünk.

Mindenkinek van egy kialakult gondolata arról, hogy mit szeretne az autójába, de ez nem mindig helyes. Tapasztalataink alapján igyekszünk a helyes irányba terelni a tulajdonost. Ez nem azt jelenti, hogy mindenkire rásózunk minden vackot, hanem, hogy az autó adottságainak megfelelő rendszert ajánlunk.

Minden védelmi berendezés semlegesíthető, a kérdés csak az, hogy mennyi idő alatt. Ahogy a hozzászólásokban is elhangzott, a tapasztalat valóban azt mutatja, hogy egy autó eltulajdonítása időhöz kötött. Ami babrás, az megmarad. Sokszor roppant egyszerű szerkezetek védik meg az autót, de ez nem jelenti azt, hogy elég egy önindító-blokkolás vagy egy kormányzár, és attól mindenki megriad.

Sajnos a riasztókba vetett hitet megrengették az olcsó, pár ezer forintos termékek és a silány beépítések. Az állandóan szirénázó autók a köztudatba vésték, hogy a riasztó egy olyan szerkezet, ami állandóan megszólal. Természetesen ez nem így van. Ezek a zajforrások beállítatlan kezdetleges termékek, csapnivaló beépítéssel. Mint minden szakmunka, a riasztószerelés is szakértelmet követel, amibe az is beletartozik, hogy nem árulunk olyan eszközöket, amik nem alkalmasak az autóban lévő szélsőséges körülmények közötti stabil működésre.

Többször leírtam már, hogy a védelem két részből áll. Az egyik egy mechanikus védelem, a másik az elektronikus jelzőrendszer. A kettő kombinációja olyan szinten megnöveli az áthatolás idejét, hogy azt az autót nem érdemes piszkálni.

Mondhatjuk, hogy a váltózár esetében kinyomott kuplunggal vontatható az autó, és mondhatjuk, hogy egy mágnesesen árnyékoló ponyvával letakarhatjuk a GPS térerejét. Megvalósítható, hogy az autót behúzzuk egy kamion rakterébe és ott azonnal szétszedjük, de lássuk be, ezek nem életszerű események. A váltózár szétfúrása, kiszerelése időigényes és nehéz feladat. Nem lehet lefagyasztani és egy kalapácsütéssel kettétörni. Az autó kinyitásának pillanatában megszólal a riasztó és azt nem lehet akciófilmbe illő módon egy mozdulattal elnémítani. Nem lehet a szirénát telefújni purhabbal, hogy megnémuljon, és nem lehet csak úgy elsőre megtalálni egy rejtett blokkoló eszközt.

Lehet semlegesíteni a védelmet, ha van elég idő, vagy ismerjük annak felépítését. Sokan elárulják az indítási trükköt egy mosóban vagy szervizben. A javítóműhelyben leadott autókulcs és riasztó távirányító másolható a tulajdonos tudta nélkül. Ezekkel nem akarok megbántani senkit, csak lehetséges réseket mutatok a pajzson.

Az autólopások száma erőteljesen emelkedő tendenciát mutat, ami valószínű, hogy a gazdasági helyzetünk következménye. Igenis van értelme a védelmi berendezéseknek, igenis minden autóba be kell építeni. A hivatalosan bevizsgált riasztók, immobiliserek, váltózárak és műholdas védelmi rendszerek megbízhatóak, felépítésük rengeteg mérnöki munkaórát és tapasztalatot foglal magában, megkerülésük, kiiktatásuk időigényes és bonyolult dolog. Nem tévesztendők össze a nyolcezer forintos beépített áron vásárolható riasztónak nevezett problémával. Az autó egy nagyon drága vagyontárgyunk vagy munkaeszközünk, ami megérdemli, hogy vigyázzunk rá, hiszen állandóan sebezhető helyen tartjuk, legyen az az utca vagy akár garázs, sajnos sehol nincs biztonságban.