Generátorzaj a rádióban

2011.02.14. 12:20

Üdv!

Van egy komolyabb hobbihifim, de nagyon zavaró hogy minél magasabb fordulatszámon alacsony hangerőnél hallani a generátorzajt. Segítséget szeretnék kérni abban, hogy mitől van ez és hogyan tudnám megszüntetni.

Gonosz dolog az a kis fütty, minél kisebb, annál nehezebb dolog megtalálni.
Léteznek RCA zavarszűrők, de azok erőteljesen módosítják a hangot, így inkább megkeresném a hiba forrását és, ha minden próbálkozás kudarcot vallott, csak akkor használnám.
Feltételezem, hogy erősítő is van a rendszerben.
Első dolog, amit kipróbálnék, hogy a levegőben hátradobnék egy RCA kábelt. Ha az RCA rossz helyen van elvezetve, akkor így megszűnik a zavar.
Ha nem, akkor kézbe kell venni az autórádiót. Ha van másik, akkor csere és ellenőrzés, hogy a rádió a zavarforrás vagy egyéb dolog. Ha nincs másik rádió, akkor a rádió RCA kimenetének testpontját fogd oda a rádió fémházához. Ha így megjavul, akkor tönkrement a rádió erősítő kimenete. Nem nagy hiba, előfordul és javítható. Akkor történik ilyen, ha az erősítő negatív tápja nem megfelelő vagy a szerelés végén, amikor már minden össze van kötve, bekerül a főbiztosíték, de még nincs letestelve az erősítő. Ekkor az erősítő megpróbál bekapcsolni, de mivel nincs testpontja, a rádión keresztül próbál energiához jutni, azt meg nem erre tervezték és megszakad az RCA testfóliája.
Mindenképpen ellenőrizd az erősítő testpontját. Sokan botlanak abba hibába, hogy gyári csavarhoz, például biztonsági öv, vagy ülésrögzítő csavarhoz testelnek. Ezek a pontok nem feltétlenül vannak kontaktusban a karosszériával, nem ez a dolguk. Ahogy az RCA kábelt, az erősítő tápkábelét is ki kell próbálni a levegőben hátravezetni. A táp ugyanúgy összeszedhet zavart, ha hosszan együtt fut valamelyik gyári vezetékkel.
A rádió ritkán szed össze zavart, kivéve, ha nem a gyári tápcsatlakozót használod. Ritka esetben testhiba szokott előfordulni.
Lehet az erősítő is problémás, ezt csak cserével tudod ellenőrizni. Van néhány erősítő (pl. régebbi DLS erősítők), aminél nem szabad a házat közvetlenül az autó karosszériájához fogatni, azaz nem lehet testen. Csavarozd le és tegyél alá valamit a próba idejére. Ellenőrizd az autó testkábelét az akkumulátor és a karosszéria között, majd a karosszéria és a motor között. Volt már olyan problémánk, hogy a generátor felfogató pontja volt kontakthibás. Ezeket mérni is tudod. Egy feszültségmérő egyik pontját az akkumulátor negatív pontjára teszed, majd a másik pontot a karosszériára, majd a motorra, majd a generátor házára. A méréskor járjon a motor! Ha feszültséget tudsz mérni az akkumulátor negatív pontja és a többi testpont között, akkor valahol nincs kontaktus. Ha ezek nem segítettek, akkor gyere el hozzánk és segítünk.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu